  • 21. Data: 2018-01-11 12:24:32
    Temat: Re: jaki wybrać DSP ?
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Zbych wrote:

    > Możesz mi wyjaśnić jak rdzeń ARM cię uratuje przed błędami w
    > peryferiach, dokumentacji (np. ADC)?

    Żaden, bo nie w tym rzecz. Przechodząc z ARMa do ARMa
    wystarczy przeczytać opis peryferiów i erratę, a nie mozolnie
    poznawać nowe światy. Znajomość architektury mi zostaje, kompilator
    mi zostaje, być może nawet całe środowisko programistyczne
    i narzędzia sprzętowe mi zostają. A teraz sobie to porównaj
    z kosztem wejścia np. w SHARCa, bo tego typu krok rozważa
    sundayman. Jak ma rzeczywiste powody, to czemu nie, ale
    powątpiewam, bo by nie pytał...

    > Przy takim podejściu tym bardziej nie rozumiem polecania dużych ARMów
    > (np. Cortexów-A) tam gdzie ich moc obliczeniowa nie jest potrzebna.

    Wrong. Ja nie polecam dużych ARMów (ani jakichkolwiek ARMów),
    by pławić się w ich nadmiarowej i zbędnej w danym zastosowaniu
    mocy obliczeniowej, tylko dlatego, że:

    a) albo ten ARM już tam jest, bo krzem wybierasz z innych
    przyczyn, więc wyboru nie masz (Zynq ze swoimi rdzeniami
    klasy A albo PSOC5LP z rdzeniami M3);

    b) albo zdajesz sobie sprawę, że przylutowanie STM32 w obudowie
    TQFP64 jest dokładnie tak samo trudne, jak przylutowanie Atmela
    w obudowie TQFP64, cena niewiele niższa, a konieczność "bohaterskiego
    rozwiązywania problemów nieznanych w innych ustrojach" magicznie znika.
    I wreszcie sobie możesz stosunkowo prosto zrobić porządny detektor zera
    oparty na PLL, a nie "sprytnie" doczyszczać na AVRku wyjście jakiegoś
    transoptora, uzyskując jakość i stabilność rozwiązania tam po prostu
    niedostępną.

    > Zaraz się zacznie ból głowy z Linuksem

    Jakim Linuksem? Programuję wyłącznie "golasy".

    > jak zrobić hard real-time

    No na pewno nie na procesorze, co pokazują lata doświadczeń ludzkości.
    Dokładnie od tego masz FPGA i dlatego wybrałem PSOC/Zynq. Nie walcz
    z chochołem.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 22. Data: 2018-01-11 20:27:29
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 11.01.2018 o 12:24, Piotr Wyderski pisze:

> [...]
    >
    > a) albo ten ARM już tam jest, bo krzem wybierasz z innych
    > przyczyn, więc wyboru nie masz (Zynq ze swoimi rdzeniami

    Możesz mi wyjaśnić jak doszedłeś do tego, że nie ma innego wyboru niż
    Zynq lub PSOC?

    > b) albo zdajesz sobie sprawę, że przylutowanie STM32 w obudowie
    > TQFP64 jest dokładnie tak samo trudne, jak przylutowanie Atmela
    > w obudowie TQFP64,

    Pasjonujące, ale jaką tezę chcesz tym udowodnić/obalić, bo ja się pogubiłem.

    > Jakim Linuksem? Programuję wyłącznie "golasy".

    To teraz się pochwal jak wykorzystujesz golasa z Zynq, żeby się nie
    nudził przy zegarze 1GHz.

  • 23. Data: 2018-01-12 11:50:44
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Zbych wrote:

    > Możesz mi wyjaśnić jak doszedłeś do tego, że nie ma innego wyboru niż
    > Zynq lub PSOC?

    Kto nie ma? Ja czy sundayman? Ja potrzebuję trochę logiki
    programowalnej do obskoczenia właśnie hard RT, a jednocześnie
    nie wszystko chcę zrobić w Verilogu, bo CPU wystarczy do mniej
    odpowiedzialnych zadań. Nie chcę też płacić za IP core jakiegoś
    Blaze do osadzenia w FPGA, pomijając moją niechęć do takiego
    rozwiązania, bo nie widzę powodu inwestowania czasu w naukę
    niszowej architektury CPU. Ma też być sensowne kosztowo (odpada
    linia Virtex z hard ARMami) i z sensownym oprogramowaniem (odpada
    Microsemi). No i zostają właśnie te dwa.

    > Pasjonujące, ale jaką tezę chcesz tym udowodnić/obalić, bo ja się
    > pogubiłem.

    Kwestionowałeś potrzebę instalowania układu z "nadmierną" mocą
    obliczeniową, to starałem się pokazać, że nie zawsze wiąże się
    to z większymi trudnościami od strony technicznej, a za to otwiera
    zupełnie nowe możliwości w sposobie realizacji funkcji układu
    i pozwala wykorzystać standardowe narzędzia, bez potrzeby
    wchodzenia w niszę. Więc pytanie, czy sundayman potrzebuje Digital
    Signal Process*or*, czy Digital Signal Process*ing*. Bo do tego
    ostatniego z powodzeniem wystarczy mu silny ARM. M.in. taki, jak
    ma w Zynq.

    > To teraz się pochwal jak wykorzystujesz golasa z Zynq, żeby się nie
    > nudził przy zegarze 1GHz.

    Nie wykorzystuję, bo sam się go dopiero uczę, ale 80MHz PSOC
    już rady nie daje. Kilkunastokanałowa decymacja i filtrowanie,
    a na tym wszystkim detekcja korelacyjna. Wolałbym PSOC, bo jest
    w TQFP100, ale trudno: jak się nie mieści, to się nie mieści.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 24. Data: 2018-01-12 12:42:34
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 12.01.2018 o 11:50, Piotr Wyderski pisze:

    > Kto nie ma? Ja czy sundayman?

    Tego nie wiem, to było twoje zdanie:

> [...]

    > obliczeniową, to starałem się pokazać, że nie zawsze wiąże się
    > to z większymi trudnościami od strony technicznej

    Ok, teraz rozumiem. Zajrzałem na stronę Atmela^H^H^H^H^H^H Microchipa w
    poszukiwaniu Corteksa-Ax, jest SAMA5 ale tylko BGA
    (https://www.microchip.com/design-centers/32-bit-mpu
    s/sama5/sama5-overview),
    na ARM92x nawet nie patrzę, bo nie jestem kustoszem.
    Mają coś nie BGA?

  • 25. Data: 2018-01-12 16:06:13
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Zbych wrote:

    > Tego nie wiem, to było twoje zdanie:

    OK, już widzę miejsce nieporozumienia. To były przykłady,
    w których było warto wziąć PSOC albo Zynq, m.in. ze względu
    na bardzo bogaty programowalny podsystem analogowy tego
    pierwszego (PSOC to połączenie CPU z FPGA i FPAA). W jednej
    kostce i kondensatorach odsprzęgających zamykasz niemal
    cały system, od wejścia do wyjścia. "Okazuje się", że na
    pokładzie jest jeszcze ARM, więc go nie wyskrobię żyletką,
    tylko postaram się dobrze wykorzystać. I nie interesuje mnie
    przy tym, że się go da popędzić na 80MHz, skoro wystarczą
    mi 2MHz. To nie jest dla mnie overkill w tym sensie, że ten
    CPU już taki jest i innego nie będzie. Jeszcze bardziej to
    jest jaskrawe na Zynq, gdzie ARM jest +/-gigahercowy. Wolniejszego
    nie kupisz, tylko takie robią. Do tego jeden jest tylko w najmniejszych
    Zynq, potem "bez pytania" otrzymujesz dwa. A i tak jest to tylko
    "zajawka", bo popularne robią się kostki Ultrascale. Wrocławska
    Nokia stara się w to upchnąć swoje BTSy. To naprawdę jest bardzo
    silny SoC, jednocześnie mieszczący się nawet w budżecie amatorskim
    (choćby ZynqBerry albo rodzina płytek Zed), wiec po co uciekać?

> [...]
    > (https://www.microchip.com/design-centers/32-bit-mpu
    s/sama5/sama5-overview),
    > na ARM92x nawet nie patrzę, bo nie jestem kustoszem.

    Nie umiem odpowiedzieć, bo Mikrochipa znam ostatnio z tanich i dobrych
    elementów analogowych, przygodę z ich CPU zakończyłem na dsPICu33,
    z wielkim rozczarowaniem. Dla mnie BGA większe niż 3 rzędy kulek
    i tak oznacza moduły, więc niech się pan Trenz martwi. 10-warstwowe PCB
    to nie mój świat, ale nie pozwolę, by mi PCB ograniczało możliwości
    techniczne do prostych układów.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 26. Data: 2018-01-12 21:35:31
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 12.01.2018 o 16:06, Piotr Wyderski pisze:

    > OK, już widzę miejsce nieporozumienia. To były przykłady,
    > w których było warto wziąć PSOC albo Zynq,

    > Nokia stara się w to upchnąć swoje BTSy

    Tu się nie dziwię, bo połączą sobie coś ala LMS7002M + Zynq i może
    będzie z tego pikokomórka 5G.

    > Nokia stara się w to upchnąć swoje BTSy. To naprawdę jest bardzo
    > silny SoC, jednocześnie mieszczący się nawet w budżecie amatorskim
    > (choćby ZynqBerry albo rodzina płytek Zed), wiec po co uciekać?

    A tutaj z kolei to słabo widzę stada amatorów rzucających się na
    ZynqBerry po 99EUR netto za płytkę.

    s/sama5/sama5-overview),

    > Nie umiem odpowiedzieć, bo Mikrochipa znam ostatnio z tanich i dobrych
    > elementów analogowych, przygodę z ich CPU zakończyłem na dsPICu33,

    A jeszcze przed chwilą pisałeś, że wystarczy wymienić STM na Atmela w
    tej samej obudowie, żeby przejść w prędkość nadświetlną.