  • 11. Data: 2018-01-10 11:39:01
    Temat: Re: jaki wybrać DSP ?
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Zbych wrote:

    Pewnie na tym etapie
    > nawet nie wiesz czy wystarczy ci stały przecinek, czy potrzebujesz floatów.

    Średnie modele ARMów wspierają floaty, więc nawet ten dylemat mu odpadnie.

    > Może się okazać, że z obróbką poradzi sobie zwykły ARM (wyższe modele
    > też mają instrukcje charakterystyczne dla DSP).

    Te "zwykłe ARMy" z NEONem rozgniatają układy DSP sprzed kilku lat,
    bez całej tej niszowej otoczki związanej z programowaniem DSP.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 12. Data: 2018-01-10 12:36:17
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 10.01.2018 o 11:39, Piotr Wyderski pisze:
> [...]
    >
    > Te "zwykłe ARMy" z NEONem rozgniatają układy DSP sprzed kilku lat,
    > bez całej tej niszowej otoczki związanej z programowaniem DSP.

    Popraw mnie jeśli się mylę, ale NEON to nie w Cortexach M-0...7, tylko
    A-cośtam a to oznacza z kolei obudowy BGA, zewnętrzne flashe, RAM DDR2/3
    itd. Zaraz się zaczną problemy, bo żre więcej prądu, bo mniej odporne na
    drgania, cykle termiczne, wyciągnięte poza kość procka magistrale mogą
    spowodować problemy z emisją, odpornością itp, a za dwa lata się okaże
    że nie da się kupić już tego samego modułu z prockiem a dla kilku sztuk
    nie będziesz robił swojej płytki pod BGA/DDR.

  • 13. Data: 2018-01-10 23:06:47
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    Dla ciekawych - sobie przypomniałem, że już wcześniej wybrałem
    (wstępnie) MCU do tego zastosowania :)
    Nawet kupiłem devkita - STM32F746 Discovery. I będę na tym próbował.

    Te SoC'e Xilinxa na pewno ciekawe są, tak czy owak dzięki za
    podrzucenie, będę pamiętał o nich. Na razie jakoś chyba mnie to
    przerasta, choćby z uwagi na BGA. Ale w przyszłości to na pewno dobry
    kierunek.

  • 14. Data: 2018-01-10 23:19:24
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    sundayman wrote:

    > Dla ciekawych - sobie przypomniałem, że już wcześniej wybrałem
    > (wstępnie) MCU do tego zastosowania :)
    > Nawet kupiłem devkita - STM32F746 Discovery. I będę na tym próbował.

    To też jest ARM, więc kierunek dobry. :-)
    Podobały mi się kiedyś te procki, aż do momentu konieczności
    rozegrania partii sudoku przy ustalaniu mappingu pinów i rzutu
    oka na wynikową płytkę. Teraz nie ruszam niczego, co nie ma
    routingu funkcji do wygodnych dla mnie pinów w krzemie (co ciekawe,
    nawet najnowsze 8-bitowe PICe to już mają). Przerzuciłem się na
    PSOC, a wkrótce będę migrował na Zynq.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 15. Data: 2018-01-10 23:29:14
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Zbych wrote:

    > Popraw mnie jeśli się mylę, ale NEON to nie w Cortexach M-0...7, tylko
    > A-cośtam

    Jasne, ale nie ma obowiązku używania SIMDów, to jest narzędzie
    wymagające zarówno wsparcia sprzętowego, jak i, przede wszystkim,
    odpowiednich umiejętności programistycznych. Rozmawialiśmy o floatach,
    a to jest zaledwie Cortex M4. Proste SIMDy, nawiasem mówiąc, też. Więc
    w kwestie stałoprzecinkowe można w ogóle nie wchodzić bez wyraźnej potrzeby.

    > a za dwa lata się okaże
    > że nie da się kupić już tego samego modułu z prockiem a dla kilku sztuk
    > nie będziesz robił swojej płytki pod BGA/DDR.

    Za dwa lata to możesz mieć problem z kupieniem sensownego chipu w wersji
    nie-BGA. W przypadku FPGA już tak praktycznie się stało. Ja zostałem
    "zmuszony" do polubienia QFN.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 16. Data: 2018-01-11 00:19:06
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Za dwa lata to możesz mieć problem z kupieniem sensownego chipu w wersji
    > nie-BGA. W przypadku FPGA już tak praktycznie się stało. Ja zostałem
    > "zmuszony" do polubienia QFN.

    Z QFN problemu nie mam , już stosowałem. Ale BGA na razie się boję :)
    Oczywiście - nie ma innej drogi, z czasem się trzeba będzie dostosować.
    Nie tyle jest to problemem przy serii, bo idzie zlecić, ale boję się
    bardziej o prototypowanie.

    No ale kwestia narzędzi i doświadczenia. W naszej branży pozostaje tylko
    ucieczka do przodu :)

  • 17. Data: 2018-01-11 10:05:48
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 10.01.2018 o 23:29, Piotr Wyderski pisze:

> [...]
    >
    > Za dwa lata to możesz mieć problem z kupieniem sensownego chipu w wersji
    > nie-BGA. W przypadku FPGA już tak praktycznie się stało. Ja zostałem

    Zależy co zdefiniujesz jako sensowne. Z twoim podejściem typu "włóżmy
    procesor 10GHz+64GB RAM na wszelki wypadek" faktycznie już teraz byłby
    problem bez BGA.

  • 18. Data: 2018-01-11 10:36:27
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Zbych wrote:

    > Zależy co zdefiniujesz jako sensowne. Z twoim podejściem typu "włóżmy
    > procesor 10GHz+64GB RAM na wszelki wypadek"

    Nie "na wszelki wypadek", tylko "bo bez większych narzutów mogę". Dla
    mnie zasobem
    krytycznym jest czas, a nie oszczędność na częściach, więc
    muszę tym czasem gospodarować rozsądnie. Zwłaszcza z tego
    powodu, że lwią część budżetu czasowego pochłania mi uczenie
    się nowej architektury, jej środowiska narzędziowego i erraty.
    Często kończyło się na debugowaniu oscyloskopem i znajdowaniu
    błędów w datasheetach zarówno Microchipa, jak i Cypressa.
    Co ciekawe, głównie dotyczy to timingów ADC, ludzie sprawiają
    wrażenie, że nie rozumieją, jak działa ich własna konstrukcja.
    Takie przejścia wykonywałem już kilka razy w życiu i mi się
    znudziło. Dlatego jeśli coś nie jest ARMem (standard) i nie
    rozumie Verilogu w przypadku posiadania zasobów programowalnych,
    to dla mnie nie istnieje. Rozumiem jednak, że może istnieć dla
    innych, uzasadniam tylko swój punkt widzenia i to, z czym się
    wiąże przyjęcie innego.

    > faktycznie już teraz byłby problem bez BGA.

    Budowałem ostatnio coś w oparciu o kostki LTC, nawet nowe
    wzmacniacze operacyjne są w tej śmiesznej dwurzędowej obudowie BGA.
    Też nie znoszę tej obudowy, ale w tę stronę zmierza świat, więc
    albo się dostosujemy, albo nas przysypią warstwy geologiczne.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 19. Data: 2018-01-11 10:46:34
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    sundayman wrote:

    > Z QFN problemu nie mam , już stosowałem. Ale BGA na razie się boję :)

    Z BGA problem jest z płytkarnią. QFN w większości przypadków obskoczysz
    płytką dwustronną, a to Ci zrobi każdy. Czterowarstwowe robi chyba tylko
    Technoservice (ale prototypy wychodzą słono, bo traktują je jako
    zamówienia produkcyjne), a w BGA osiem warstw nie jest niczym dziwnym.
    Cała nadzieja w Chińczykach, bo na polskie firmy tej sprawie nie liczę.
    W małych seriach rozsądnie wychodzi więc użyć modułów, np. takich:

    https://www.enclustra.com/en/products/system-on-chip
    -modules/mars-zx3/

    Reszta płytki może być dwuwarstwowa. Trenz też ma sporo ciekawych
    konstrukcji, m.in. to:

    https://shop.trenz-electronic.de/en/TE0722-02-07S-1C
    -DIPFORTy1-Soft-Propeller-mit-Xilinx-Z-7007S-Single-
    core-16-MByte-Flash?c=348

    Tu już na upartego zmieścisz się na jednej warstwie, więc widmo BGA się
    odsuwa.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 20. Data: 2018-01-11 11:48:51
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 11.01.2018 o 10:36, Piotr Wyderski pisze:

> [...]
    > Takie przejścia wykonywałem już kilka razy w życiu i mi się
    > znudziło. Dlatego jeśli coś nie jest ARMem (standard) i nie

    Możesz mi wyjaśnić jak rdzeń ARM cię uratuje przed błędami w
    peryferiach, dokumentacji (np. ADC)?

    Przy takim podejściu tym bardziej nie rozumiem polecania dużych ARMów
    (np. Cortexów-A) tam gdzie ich moc obliczeniowa nie jest potrzebna.
    Zaraz się zacznie ból głowy z Linuksem (jak zrobić hard real-time, jak
    się dobrać do np. przerwań, timerów bez pisania sterowników do jądra,
    jakieś binarne sterowniki które blokują aktualizację jądra, porzucanie
    wsparcia przez producentów itp.)