  • 1. Data: 2018-01-06 23:51:38
    Temat: hardcorowy sposób na weryfikację działania pamięci ECC?
    Od: geos <g...@S...autograf.pl>

    przekopałem internety w poszukiwaniu sposobów na weryfikację, czy pamięć
    w komputerze pracuje z korekcją błędów. z lektury wynika, że nie jest to
    takie proste i jednoznaczne. próbowałem już kilku sposobów i nie dają
    odpowiedzi chociaż mam płytę i procesor wspierający ECC a pamięci z
    listy QVL producenta płyty. nie mogę wymusić też "ECC error injection"
    (np. przy użyciu memtest86) bo (prawdopodobnie) BIOS blokuje odpowiednie
    rejestry to umożliwiające chociaż sam memtest86 raportuje, że ECC jest
    wspierane i włączone (ale w kontrze stoi dmidecode, który wskazuje 64
    bity zarówno dla szerokości szyny danych jak i szerokości całkowitej).

    pytanie mam następujące: w specyfikacji pamięci unbuffered DDR3, 240
    pin, są piny oznaczone jako:

    "DQ0-DQ63 DIMM memory data bus"

    według mojego rozumienia są to 64 bity szyny danych. czy jeśli zaizoluję
    jeden z takich pinów w module pamięci i moduł taki wsadzę do płyty to
    powinienem widzieć działanie korekcyjne jeśli faktycznie kombinacja
    płyta/procesor/pamięć to umożliwia? czy taki sposób teoretycznie
    powinien zadziałać?

    pozdrawiam
    geos

  • 2. Data: 2018-01-07 11:20:49
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 1/6/2018 11:51 PM, geos wrote:
    > czy jeśli zaizoluję
    > jeden z takich pinów w module pamięci i moduł taki wsadzę do płyty to
    > powinienem widzieć działanie korekcyjne jeśli faktycznie kombinacja
    > płyta/procesor/pamięć to umożliwia?

    Płyta odrzuci moduł lub wogóle nie wstanie. Pamięć przechodzi test na
    starcie, miliard błędów nie pozostanie niezauwazony.

    Najprościej to źrodlem promieniowania jonizującego, jak nie masz to
    trick z żarówką i wygenerowaniem problemu termicznie.

  • 3. Data: 2018-01-07 12:56:56
    Od: geos <g...@S...autograf.pl>

    On 07.01.2018 11:20, Sebastian Biały wrote:

> [...]
    >
    > Najprościej to źrodlem promieniowania jonizującego, jak nie masz to
    > trick z żarówką i wygenerowaniem problemu termicznie.

    źródła promieniowania jonizującego nie posiadam. napisz proszę coś
    więcej o tym tricku z żarówką.

    pozdrawiam
    geos

  • 4. Data: 2018-01-07 17:35:19
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 1/7/2018 12:56 PM, geos wrote:
    > źródła promieniowania jonizującego nie posiadam. napisz proszę coś
    > więcej o tym tricku z żarówką.

    Przytulasz żarówke, moze być mała rzedu 20W, do scalaka i zasilasz. Po
    chwili scalak z powodu przekroczenia temperatury do której był
    projektowany zaczyna gubić bity. Tak swoją drogą to jeden z
    najprostszych ataków na smartcard:

    https://www.theregister.co.uk/2003/05/16/latest_addi
    tion_to_hacker_toolkits/

    Kiedyś to sprawdzałem na pamięci GFX (ale nie ECC) i generowało
    artefakty na obrazie.

  • 5. Data: 2018-01-07 21:34:52
    Od: geos <g...@S...autograf.pl>

    On 07.01.2018 17:35, Sebastian Biały wrote:

> [...]
    tion_to_hacker_toolkits/

    > Kiedyś to sprawdzałem na pamięci GFX (ale nie ECC) i generowało

    dziękuję za odpowiedź. zakładając, że będę to robił w miarę ostrożnie,
    chociaż jeszcze nie wiem jak - czy jest duża szansa na uwalenie scalaka
    czy raczej chwilowe przekroczenie temperatury pracy im nie zaszkodzi?
    zakresu pracy w specyfikacji szukać, prawda?

    pozdrawiam
    geos

  • 6. Data: 2018-01-07 21:49:02
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 1/7/2018 9:34 PM, geos wrote:
    > dziękuję za odpowiedź. zakładając, że będę to robił w miarę ostrożnie,
    > chociaż jeszcze nie wiem jak - czy jest duża szansa na uwalenie scalaka

    Predzej na wylutowanie. Ale nie przypuszczam żebyć dał radę żarówką.

    > czy raczej chwilowe przekroczenie temperatury pracy im nie zaszkodzi?

    Ma im zaszkodzić i mają sypać bledami ECC.

    > zakresu pracy w specyfikacji szukać, prawda?

    Olej, przystaw żarowke, zwiekszaj temperaturę i tyle. Bedziesz poza
    specyfikacja, zacznie się fun.

  • 7. Data: 2018-01-08 23:52:32
    Od: geos <g...@S...autograf.pl>

    On 07.01.2018 21:49, Sebastian Biały wrote:

    > Predzej na wylutowanie. Ale nie przypuszczam żebyć dał radę żarówką.

    > Ma im zaszkodzić i mają sypać bledami ECC.

    > Olej, przystaw żarowke, zwiekszaj temperaturę i tyle. Bedziesz poza
    > specyfikacja, zacznie się fun.

    wiesz co, na elektrodzie ktoś mi podesłał ciekawy artykuł i film ze
    zmodyfikowanym modułem pamięci:

    http://www.benchmark.pl/aktualnosci/system-korekcji-
    bledow-pamieci-ram-ecc-symulacja.html

    nie wiesz może na czym polega taka modyfikacja modułu? zwieranie przez
    rezystor jakiejś lini DQx do masy? wygląda na coś bardziej skomplikowanego.

    pozdrawiam
    geos

  • 8. Data: 2018-01-09 20:31:34
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 1/8/2018 11:52 PM, geos wrote:
> [...]
    > rezystor jakiejś lini DQx do masy? wygląda na coś bardziej skomplikowanego.

    Nie wiem, nic nie widać, poza tym martwi mnie te kilkuamperowe druty
    zasilające i ten "kondensator(?) wyrwany z radia unitry".

    Bez schematu nic się nie dowiesz. Pewnie coś robią z liniami D, ale
    takie sobie zwieranie do masy może być bolesne dla driverow.

    A w ogóle po co Ci to? Szanse na flip bitu w typowym złomie na poziomie
    ziemii są znikomo małe.