  • 1. Data: 2021-08-14 03:04:47
    Temat: kapton na podkładzie
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    Potrzebny kapton na podkładzie jakimś - tak, żeby można wyciąć laserem i
    potem odkleić taką "naklejkę" i przykleić na coś innego.

    Znalazłem firmę, która sprzedaje za ok. 1500 zł rolki 33m o szerokości
    20cm. I drogo i niedrogo...

    Może znacie jakieś źródło ? Potrzebna mi albo taka rolka o szerokości
    ok. 20 cm albo w arkuszach np. 20x30cm.

    Nie wiem, jaki oni mają podkład na tej rolce - na ile to sztywne jest.
    Po będzie cięte laserem CO2 i jak to jest zbyt elastyczne to może być
    problem.

    Dla wyjaśnienia : chodzi o maskowanie PCB przed lutowaniem na fali.
    Czyli, żeby pozostawić odsłonięte tylko określone miejsca.
    Wiem, że to się normalnie robi "carierami", w których się montuje PCB do
    zlutowania, ale mnie by na razie bardziej pasowało takie rozwiązanie.

    Przetestowałem ręcznie, ale wycinanie kaptonu nożykiem jest zbyt
    upierdliwe. No a pod laser to musi na czymś być...

  • 2. Data: 2021-08-14 06:46:51
    Temat: Re: kapton na podkładzie
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-08-14, sundayman <s...@p...onet.pl> wrote:
    > Potrzebny kapton na podkładzie jakimś - tak, żeby można wyciąć laserem i
    > potem odkleić taką "naklejkę" i przykleić na coś innego.

    Ale to ma być samoprzylepne czy zwykła folia?

    > Znalazłem firmę, która sprzedaje za ok. 1500 zł rolki 33m o szerokości
    > 20cm. I drogo i niedrogo...
    >
    > Może znacie jakieś źródło ? Potrzebna mi albo taka rolka o szerokości
    > ok. 20 cm albo w arkuszach np. 20x30cm.

    Na ali jest tego od cholery, ale ali sie ostatnio mocno zepsił więc
    zasadniczo nie polecam.

    --
    Marcin

  • 3. Data: 2021-08-15 01:05:06
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Ale to ma być samoprzylepne czy zwykła folia?

    ma być samoprzylepny kapton na podkładzie, z którego można do odkleić.
    No bo zwykły kapton w rolce to jak wyciąć ? Musi na czymś być, z czego
    łatwo potem zdjąć.

    > Na ali jest tego od cholery, ale ali sie ostatnio mocno zepsił więc
    > zasadniczo nie polecam.

    nie no, na aliexpresie kupuję często ( ostatnio mnie oszukali na
    Atmegach 8A... ) ale kaptonu na podkładzie nie widziałem.

    Ale - właściwie to chyba temat będzie nieaktualny, bo wymyśliłem inne
    rozwiązanie. Można chyba zrobić tak :

    1. nakleić na puste PCB kapton, taki zwyczajny z rolki
    2. wyciąć na laserze
    3. zdjąć niepotrzebne części

    i tak przygotowane PCB potem normalnie traktować - kłaść elementy SMD,
    lutować w piecu, potem obsadzić THT i lutować na fali.

    Na końcu odkleić kapton i po ptokach.

    Jest tylko jedna kwestia do sprawdzenia : czym wycinać.
    Czy laser Co2 ustawiony na odpowiednią moc przetnie sam kapton bez
    psucia soldermaski.

    W razie czego można też użyć laserowego modułu 30-40W a aliexpress (
    niebieskiego).

    Trzeba przetestować, czy się tak da bez uszkadzania PCB pod kaptonem.

  • 4. Data: 2021-08-15 11:23:37
    Od: "Irek.N." <i...@t...jest>

    W dniu 15.08.2021 o 01:05, sundayman pisze:
    > Jest tylko jedna kwestia do sprawdzenia : czym wycinać.
    > Czy laser Co2 ustawiony na odpowiednią moc przetnie sam kapton bez
    > psucia soldermaski.

    Miedzi laserem CO2 nie ruszysz, ale soldermaskę i sam laminat już tak.
    Raczej nie ustawisz parametrów tak precyzyjnie, aby tylko kapron
    przeciąć (o ile kapton się w ogóle tnie, sprawdzę w wolnej chwili).
    Za to możesz zrobić tak, że nakleisz kapton na papier woskowy, na nim
    wytniesz, a następnie przeniesiesz to co potrzebujesz na PCB. Zamiast
    papieru woskowego, może jakaś powłoka teflonowa? Trzeba poszukać czegoś,
    co nie łapie mocno kleju z taśmy i nie zostawia na niej niczego po
    odklejeniu.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 5. Data: 2021-08-16 02:15:07
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    W dniu 2021-08-15 o 11:23, Irek.N. pisze:
    > nakleisz kapton na papier woskowy

    no ręcznie tego robić nie będę, bo chcę sobie odjąć pracy a nie dodać :)
    W pierwszym poście napisałem, że znalazłem gotowca, tylko jeszcze nie
    mam próbki, więc na razie nie wiem.

    Ale naklejenie na PCB i cięcie na niej wydaje mi się fajniejsze.
    Zdejmowanie takiej naklejki z papieru i potem celowanie, żeby się równo
    nakleiło nie będzie wygodne.

    Trzeba posprawdzać lasery. Mój CO2 jest od roku w "remocie
    ulepszającym", ale muszę się za niego wziąć.

    Gdyby nawet została naruszona soldermaska to nie ma tragedii, bo gotowe
    PCB są potem i tak lakierowane. A miedzi to chyba nie ma szansy ruszyć...

    No trzeba sprawdzić w praktyce.
    A jak to nie zadziała to spróbuję jeszcze z tym niebieskim modułem
    laserowym od kińczyka 450nm, tylko muszę kupić.

  • 6. Data: 2021-08-17 11:44:11
    Od: "Rutkowski, Jacek" <j...@w...pl>

    W dniu 8/16/2021 o 2:15 AM, sundayman pisze:

> [...]
    > A jak to nie zadziała to spróbuję jeszcze z tym niebieskim modułem
    > laserowym od kińczyka 450nm, tylko muszę kupić.

    Solder maska zielona stanardowa z ITR-u z Warszawy 50W CO
    pięknie się wypala na ok 20% mocy.
    Natomiast na miedzi nawet śladu nie zostawia na 100%.
    Więc cięcie na PCB jest w 100% wykonalne jeśli solder maska
    nie jest ważna i capton się podda.

    --
    pzdr, j.r.

  • 7. Data: 2021-08-20 01:10:31
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

> [...]
    > Natomiast na miedzi nawet śladu nie zostawia na 100%.
    > Więc cięcie na PCB jest w 100% wykonalne jeśli solder maska

    Dzięki za info, jak poskłdam laser do kupy to sprawdzę sam.
    Też mi się wydaje, że to się powinno udać.