  • 1. Data: 2021-08-24 08:37:10
    Temat: karty microSD małej pojemności
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde.invalid>

    Ciekawi mnie, dlaczego karty microSD 2GB a nawet 1GB są
    droższe niż 4GB. Chodzi o limit 2GB dla systemu FAT16 na
    starych sprzętach?
    Nowych poniżej 8GB chyba nie ma.

    Arek

  • 2. Data: 2021-08-24 10:23:41
    Temat: Re: karty microSD ma?ej pojemnoœci
    Od: Zbych <z...@s...com>

    On 24.08.2021 08:37, Arek wrote:
    > Ciekawi mnie, dlaczego karty microSD 2GB a nawet 1GB są
    > droższe niż 4GB. Chodzi o limit 2GB dla systemu FAT16 na
    > starych sprzętach?

    Prawo popytu i podaży. Gdyby to był tylko problem z systemem plików to
    zawsze mógłbyś zrobić mniejszą partycję (<2GB) na większej karcie. Ja
    obstawiam jednak zmianę w protokole komunikacji kart SD po przejściu na
    SDHC.

  • 3. Data: 2021-08-24 10:31:58
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 24 Aug 2021 10:23:41 +0200, Zbych wrote:

> [...]
    > zawsze mógłbyś zrobić mniejszą partycję (<2GB) na większej karcie. Ja
    > obstawiam jednak zmianę w protokole komunikacji kart SD po przejściu na

    Bylo cos takiego, i istotnie stare sprzety nie chcialy gadac z SDHC.

    A teraz mamy SDXC :-)

    J.

  • 4. Data: 2021-08-24 10:54:01
    Temat: Re: karty microSD malej pojemnosci
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 24.08.2021 08:37, Arek wrote:

    > Ciekawi mnie, dlaczego karty microSD 2GB a nawet 1GB są
    > droższe niż 4GB. Chodzi o limit 2GB dla systemu FAT16 na
    > starych sprzętach?

    Prawo skali. Jeśli produkujesz coś w setkach tysięcy egzemplarzy, to
    jesteś w stanie to zaproponować za niższą cenę jednostkową w przypadku
    produktu wytwarzanego w setkach czy tysiącach egzemplarzy.
    A małe karty ciągle są obecne na rynku z uwagi na starsze urządzenia,
    które nie wspierają standardu SDHC. Elektroniczny interfejs ten sam, ale
    jeśli producent nie wypuścił aktualizacji firmware'u, to urządzenie
    karty nie rozpozna. Mały problem w przypadku sprzętu konsumenckiego -
    mało kto używa tak starych odtwarzaczy MP3 czy aparatów fotograficznych.
    Problem pojawia się w jakimś sprzęcie przemysłowym, urządzeniach do
    logowania danych itp.

  • 5. Data: 2021-08-24 18:26:38
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2021-08-24 o 08:37, Arek pisze:
    > Ciekawi mnie, dlaczego karty microSD 2GB a nawet 1GB są
    > droższe niż 4GB. Chodzi o limit 2GB dla systemu FAT16 na
    > starych sprzętach?
    > Nowych poniżej 8GB chyba nie ma.

    Dokładnie.

    Ostatnio szukałem karty CF 32MB bo inna nie pójdzie w kontrolerze robota ;)

    --
    Irokez

  • 6. Data: 2021-08-24 20:26:56
    Temat: Re: karty microSD ma?ej pojemnooeci
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    wtorek, 24 sierpnia 2021 o 18:26:38 UTC+2 Irokez napisał(a):

    > Dokładnie.
    >
    > Ostatnio szukałem karty CF 32MB bo inna nie pójdzie w kontrolerze robota ;)

    To ten kontroler pod DOS 2.0? ;>
    Chyba mam jeszcze kilka takich z urządzeń po upgrade - po przejściu ze Slackware 8.1
    (mieścił się nawet na 16MB, ale nie dało się zrobić partycji) na Slackware 10.1
    (trzeba było min. 128MB).

  • 7. Data: 2021-08-24 20:35:13
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    > To ten kontroler pod DOS 2.0? ;>

    A nie wiem, Yaskawa Motoman XRC. Oryginalnie karta PCMCIA ale wsadzam
    adapter z kartą CF.

    --
    Irokez

  • 8. Data: 2021-08-24 21:59:33
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    wtorek, 24 sierpnia 2021 o 20:35:12 UTC+2 Irokez napisał(a):

    > A nie wiem, Yaskawa Motoman XRC. Oryginalnie karta PCMCIA ale wsadzam
    > adapter z kartą CF.

    A, no to jest wyjaśnienie - PCMCIA 16-bit ma przestrzeń adresową 64MB.
    Próbowałeś z kartą 64MB?
    Ciekawe, czy ten adapter jest "głupi" i tryb "mem"kart CF jest taki sam jak PCMCIA?

    Z tymi CF bywa:o dziwacznie. Miałem nawet sztukę 48MB (ciekawe czy to rodzaj 4532?)
    ;>
    A na granicy 128MB i 256MB zmienili zdanie - wcześniej były 32 "sektory na ścieżkę" a
    później już 63 - ale niestety karty 128MB i 256MB mam w obu tych rodzajach i wciąż
    jeżdżą na tramwajach.

  • 9. Data: 2021-08-24 22:11:07
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    > A, no to jest wyjaśnienie - PCMCIA 16-bit ma przestrzeń adresową 64MB.
    > Próbowałeś z kartą 64MB?

    Działają niektóre, musi odpalić się w trybie IDE. Niedawno udało mi się
    zdobyć 64MB która działa: Buffalo RCF-X 64MB.
    A karta 32MB to Canon FC-32MH (FC-32M nie działa).

    > Ciekawe, czy ten adapter jest "głupi" i tryb "mem"kart CF jest taki sam jak PCMCIA?

    Jest "głupi"

    --
    Irokez