  • 1. Data: 2009-09-20 07:18:55
    Temat: kłopoty z baterią - HP NC4000
    Od: "Michał M. Lechański" <m...@d...eu>

    Witam. Kupiłem nową baterię (3600mAh), naładowałem - laptop działał
    około 50 minut. Naładowałem powtórnie, tym razem przez ponad 15 godzin -
    laptop działał około godziny. Kolejne ładowanie, znów ok 15 godzin -
    laptop działał 2godz 40minut, z tym, ze wskaźnik stanu bateri pokazywał
    0% przez około godzinę. Kolejne ładowania - laptop działa około półtorej
    godziny, wskaźnik baterii pokazuje 0% przez około 30-40minut.
    W /proc/acpi/battery/../status też jest wtedy 0%, maksymalna pojemność
    baterii wacha się od 1400 do 1900 mAh po kolejnych ładowaniach. Do
    deklarowanych 3600mAh dość daleko...
    Kolejne cykle ładowanie-rozładowanie i w /proc/acpi/battery mogę
    przeczytać, że pojemność baterii sukcesywnie spada - po ostatnim
    ładowaniu było mniej niż 500mAh... a laptop działał na baterii około 45
    minut - przez większość czasu wskaźnik naładowania pokazywał 0%
    Google mi uświadomiły, że dziwne zachowanie wskaźnika naładowanie to nie
    jest problem mojej baterii - występuje zbyt często. I zawsze w laptopach HP.

    Teraz pytanie - czy jest jakiś program dla Linuksa, który potrafiłby
    pokazać rzeczywisty stan baterii, a nie tylko czytać z /proc/acpi/battery?
    Trochę niewygodne, gdy nie wiadomo kiedy bateria rozładuje się zupełnie.

    Według specyfikacji HP laptop powinien działać na naładowanej baterii
    dłużej niż dwie godziny, dodatkowo dziwi mnie taki rozrzut
    pojemnosci baterii pokazywany w /proc/acpi/battery - od czego to zależy
    (zakładam, ze bateria jest rzeczywiście nowa)? I czy można w jakiś
    sposób tę baterię zmusić żeby miała pojemność bardziej zblizoną do
    nominalnej?

    Batria kupiona na eBay, sprzedawca (z Chin) deklaruje, że wymieni ją lub
    zwróci pieniądze jednak to trwałoby zbyt długo, a ja wkrótce wyjeżdżam.

    Pozdrawiam

    Mis'

  • 2. Data: 2009-09-21 09:47:17
    Temat: Re: kłopoty z baterią - HP NC4000
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>

    On Sep 20, 9:18 am, "Michał M. Lechański" <m...@d...eu> wrote:
    > Witam. Kupiłem nową baterię (3600mAh),

    Oryginał, czy podróbka?

> [...]

    > Teraz pytanie - czy jest jakiś program dla Linuksa, który potrafiłby
    > pokazać rzeczywisty stan baterii, a nie tylko czytać z /proc/acpi/battery?

    Telepatycznie ma ją przeczytać? acpi/battery podaje to, co melduje
    bateria...

    > I czy można w jakiś sposób tę baterię zmusić żeby miała pojemność
    > bardziej zblizoną do nominalnej?

    Wsadzić do niej ogniwa, które są OK i mają te 100% pojemności?

    > Batria kupiona na eBay, sprzedawca (z Chin) [...]

    Czyli kupiłeś tanią podróbkę, podejrzewam, że chip jest w niej OK,
    tylko ogniwa do dupy...

    Marek

  • 3. Data: 2009-09-21 12:01:53
    Od: "Michał M. Lechański" <m...@d...homeip.net>

    Marek Lewandowski wrote:

    > Oryginał, czy podróbka?

    podróbka

    [...]

    > acpi/battery podaje to, co melduje bateria...

    zgodnie z sugestią HP wszedłem do BIOSu i rozładowałem i naładowałem
    baterię. Obecnie /proc/acpi/battery pokazuje, że bateria ma ponad 65Ah
    (65457mAh) i napięcie 12.5V. Laptop działa na tej bateri 3 godziny...
    Jak dla mnie bomba tyle, że wskaźnik naładowania pokazuje bzdury. Ale
    bzdury pokazywał i wczesniej...

    > Wsadzić do niej ogniwa, które są OK i mają te 100% pojemności?

    Niestety tam są ogniwa Panasonica, których nie udało się ich znaleźć w
    sprzedaży ani w Polsce ani w UK.

    > Czyli kupiłeś tanią podróbkę, podejrzewam, że chip jest w niej OK,
    > tylko ogniwa do dupy...

    chciałbym żebyś się mylił. :-)
    Dziękuję bardzo za odpowiedź.

    --
    Mis'

  • 4. Data: 2009-09-21 13:26:11
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>

    On Sep 21, 2:01 pm, "Michał M. Lechański" <m...@d...homeip.net>
    wrote:

    > zgodnie z sugestią HP wszedłem do BIOSu i rozładowałem i naładowałem
    > baterię. Obecnie /proc/acpi/battery pokazuje, że bateria ma ponad 65Ah
    > (65457mAh) i napięcie 12.5V.

    Czyli pokazuje bzdurę, bo bateria ma (ma mieć) 3.6Ah, wzgl. ca. 42Wh.
    BTW: 2^16 = 65536. Liczba podejrzanie bliska meldowanej pojemności.
    Podejrzewam, że jednak chip w baterii jest do rzyci, znaczy nie
    skonfigurowany ponad to, żeby laptopowi meldować się jako oryginał HP
    i stąd bzdury we wskazaniach.

    > Niestety tam są ogniwa Panasonica,

    Zajrzałeś, czy wierzysz sprzedawcy?

    Marek

  • 5. Data: 2009-09-21 17:22:23
    Od: "Michał M. Lechański" <m...@d...eu>

    On 21.09.2009 14:26 Marek Lewandowski wrote:

    > Zajrzałeś, czy wierzysz sprzedawcy?

    Bateria była otwierana. W zeszłym roku szukaliśmy z kolegą tych ogniw,
    zeby wymienić w kilku bateriach. Niestety bez powodzenia.
    Baterie wyglądają tak:
    http://www.natbat.co.nz/pdf/103450e.pdf

    --
    Mis'

  • 6. Data: 2009-09-21 19:39:08
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>

    On Sep 21, 7:22 pm, "Michał M. Lechański" <m...@d...eu> wrote:

    > Bateria była otwierana. W zeszłym roku szukaliśmy z kolegą tych ogniw,

    Mooooment. Zgubiłeś mnie. Wydawało mi się, że TĘ baterię to właśnie
    kupiłeś. Rozbierałeś tę kupioną, czy rozbierałeś oryginał, którego
    podróbkę kupiłeś?

    > zeby wymienić w kilku bateriach. Niestety bez powodzenia.
    > Baterie wyglądają tak:http://www.natbat.co.nz/pdf/103450e.pdf

    wiesz co, gugiel i 103450 pierwszy link:
    http://www.alibaba.com/product-gs/248397102/Li_ion_1
    03450_battery.html
    producent chiński, parametry jak wypadną, takie będą, cele formatu
    tych Panasonica.

    Marek