  • 121. Data: 2010-02-05 12:39:47
    Temat: Re: kradzieżpr?du
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 5 Feb 2010 11:59:56 +0000 (UTC), Jarosław Sokołowski wrote:
    >Gdybym mieszkał w bloku, to tak bym pewnie robił. Nie potrzebuję
    >w zimie zbyt wysokiej temperatury w mieszkaniu.

    >To ja bym głosował właśnie za takim. To dla mnie oznacza dwa razy
    >mniejsze rachunki od innych. Dobry współczynnik.

    Skoro ci odpowiada to swietnie. Zawsze moglbys glosowac zeby byl
    jeszcze mniejszy.

    >A dlaczego? Mieszkania narożne przydzielane za karę?

    Zalezy czy ma byc sprawiedliwosc czy kapitalizm.
    W kapitalizmie takie mieszkania beda tansze .. albo i nie - tu ma pan
    wiecej swiatla, ale zima wyzsze rachunki ..

    >Z tym przykręcaniem, to w ogóle kiepska sprawa. Jak ktoś chce oszczęcić
    >i pokręci gałką tak, że woda się ledwie sączy, to ma gorący kaloryfer
    >w okolicach wlotu i całkiem zimny wylot. Typowy podzielnik stoi
    >w sprzeczności z regulacją temperatury w kaloryferze, a sprawdza się

    Mysle ze tak zle nie jest - skoro ma goracy tylko wlot, to tez
    niewiele ogrzewa. A temperatura grzejnika sie jakos usrednia.

    >dobrze tam, gdzie temperaturę reguluje się przez otwarcie okien (to
    >znaczy płaci więcej ten, kto ma zimniej, ale za to świeże powietrze).

    IMO to nie bardzo - albo ma zimno w mieszkaniu a kaloryfery tez zimne
    i slabo grzeja, albo kaloryfery gorace, i wtedy podzielnik zlicza.
    Najbardziej klopotliwe to imho stany takie gdy grzejnik ma np 27 st i
    nie wiadomo - woda grzeje czy sloneczko przygrzalo.
    Moj podzielnik ma dwa termometry i toche elektroniki, wiec moze sobie
    z tym radzi.

    Oczywiscie wszystkie te "pomiary" maja charakter bardzo uproszczony -
    stad i znow zaleta wspolczynnika - bledy maja wplyw tylko polowiczny
    :-)

    >Jeśli *założymy*, że temperatura w mieszkaniach ma być stała, to właśnie
    >wtedy podzielniki stają się głupie.

    Raczej chodzi mi o to ze ta temperatura jest prawie taka sama u
    wszytkich, wiec jeden ze skladnikow wzoru jest podobny. I ma niewielki
    wplyw na zaklamanie pomiaru.

    Oczywiscie mozna zastosowac cieplomierze i mierzyc dokladnie, tylko do
    po prostu drogo wychodzi. A biorac pod uwage pasozytowanie na
    sasiadach to juz zupelnie nieoplacalne..

    J.

  • 122. Data: 2010-02-05 12:43:44
    Temat: Re: kradzieżpršdu
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 5 Feb 2010 11:59:00 +0000 (UTC), Jarosław Sokołowski wrote:
    >To są wyłącznie
    >rozstrzygnięcia na gruncie ideologii w stosunkach międzyludzkich,
    >a nie na gruncie fizyki czy techniki. Macie w budynku windę?
    >Z tym też są podobne spory. Pani Jadzia z pierwszego piętra mówi,
    >że ani myśli płacić za jej utrzymanie, bo chodzi po schodach.
    >A pan Zygmunt z czternastego dowdzi, że gdyny ten budynek miał dwa
    >pięta, to by jego lokatorów nie było stać na działkę, na której dom
    >stoi.

    Zawsze mozna wydac kluczyki do windy i kto korzysta ten placi.
    A mieszkania sprzedawac w roznych cenach, ja bym troche za I pietro
    doplacil, choc i 10 ma ponoc swoje zalety.

    J.

  • 123. Data: 2010-02-05 12:47:27
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Piotr,

    Friday, February 5, 2010, 11:51:59 AM, you wrote:

    [...]

    > Pokrzywdzeni wg Ciebie to ci co mają mieszkania wewnętrzne i mimo wyższej
    > ceny GJ płacą faktycznie za utrzymanie u siebie 20 st C mniej, czy ci
    > narożni, którzy mimo niższej ceny za GJ płacą faktycznie więcej za
    > utrzymanie u siebie 20 st C ?

    Socjalistyczne gadanie. Spółdzielnia niech dobrze ociepli budynki -
    nie będzie takich różnic. Po poprawnym ociepleniu straty przez ściany
    przestają być istotne i bardziej liczą się straty z wentylacji i
    nieszczelnych drzwi i okien. Też każesz wtedy dopłacać za ogrzewanie
    mieszkań miłośników przeciągów innym?
    Podajesz przykład z otwieraniem okien i sam nie widzisz, że właśnie
    redystrybucja kosztów sprzyja niegospodarności?

    > Dokładnie tak samo rozumujesz jak większość wtedy na tym zebraniu. Mi akurat
    > od razu ten system, o którym wtedy usłyszałem pierwszy raz, wydał się
    > jedynie słuszny

    Masakra. Czasy jedynie słusznego systemu słusznie minęły. Widzę, że do
    demokracji też słabo dorośliscie, skoro sprzeciw większości wobec tej
    komuny nie pomógł. Prezes wyjął nagana i towarzyszy postraszył?

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 124. Data: 2010-02-05 13:06:12
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 5 Feb 2010 13:39:13 +0100, RoMan Mandziejewicz wrote:
    >Hello J,
    >
    >I niby wyższa cena za GJ ma go od tego powstrzymać?

    Nie - zaplacenie 45% mojego rachunku :-)

    J.

  • 125. Data: 2010-02-05 13:07:17
    Temat: Re: kradzieżprądu
    Od: "Anonim" <a...@n...mam.emaila>

> [...]
    > starał się w jednej metodzie zawrzeć dwie skrajności. Z jednej strony
    > równo od metra podłogi, z drugiej od dżula wydatkowanej energii. Nie
    > zdziwiłbym się, gdyby proporcja 45:55 i przyjęte współczynniki były
    > wybrane z drodze głosowania. To by pasowało do całości.
    >
    > Łatwiej jest osiągnąć "sprawiedliwość społeczną" mierząc po prostu
    > temperaturę pomieszczeń i biorąc od metra podłogi i tej właśnie
    > temperatury. Do tego jeszcze detektor otwarcia okien (też może być
    > termometryczny) -- jak ktoś cały czas grzeje na maksa i wietrzy,
    > to mu pojechać jakąś aproksymacją wyższej temperatury.

    A co powiecie o takim sposobie:
    1. spóldzielnia kupuje od ciepłowni ciepło za 10 000 000zł
    2. Zliczane są WSZYSTKIE kreski z podzielników od lokatorów
    3. Wyliczany jest koszt JEDNEJ kreski.
    4. Lokator płaci tyle ile wyszło mu z pomnożenia ilości kresek i cenny
    jednej kreski
    5. Koniec

    Wszystkie inne wyliczenia biorace pod uwagę temperaturę w pokoju, grubość
    ściany, narozne mieszkanie, ocieplenie budynku temperature u sasiada za
    scianą itd sa bez sensu. W ogólnym założeniu i tak sopółdzilnia MUSI
    zapłacić tyle na ile opiewa rachunek z ciepłowni.
    a jesli ktos oszczedza np zakręci wszystkie kaloryfery (w co osobiscie
    niewierze) to wystarczy - wyliczyć średnią z kazdego pokoju i ustalic liit
    minimalny poniżej którego nie ma odliczeń od czynszu (defakto wylicza sie
    mienimalna dopuszczalną ilość kresek). masz 3 kreski - minimum jest 5 -
    płacisz za 5 kresek "w związku z prawem zachowania energi cieplnej w
    scianach poprzecznych budynku mieszkalnego" czy tez innego głupiego
    uzasadnienia.

    Pozyższe uwazam za najbardziej sprawiedliwe.

    Pomijając skrajności (zakrecenie kaloryferów) płacisz za tyle ile zuzyłeś.
    chesz miec w domu 24 stopnie płacisz więcej od tego co ma 20 stopni, lub od
    tego co przykreca kaloryfery na noc i włącza je jak przyjdzie o 14 po pracy.

    Pozdrawiam
    Robert

    ps. Zaczołem od prądu a teraz rozmowa jest o cieple. FASCYNUJĄCE!

  • 126. Data: 2010-02-05 13:24:03
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

> [...]
    > przestają być istotne i bardziej liczą się straty z wentylacji i
    > nieszczelnych drzwi i okien. Też każesz wtedy dopłacać za ogrzewanie

    Idealnie nie da się zrobić.
    Są te dwa skrajne przypadki które podałem. Z góry było wiadomo, że wiele
    mieszkań będzie stało pustych (i tak faktycznie było - czasem nawet 5 lat).
    Jak uzasadnisz, że ich właściciele mają wcale nie płacić za ogrzewanie, bo
    sobie pozakręcali regulatory (tak będzie przy sugerowanym przez Ciebie
    pomiarze jedynie wg liczników). Z tego powodu takie rozwiązanie upadło.

    > Masakra. Czasy jedynie słusznego systemu słusznie minęły. Widzę, że do
    > demokracji też słabo dorośliscie, skoro sprzeciw większości wobec tej
    > komuny nie pomógł. Prezes wyjął nagana i towarzyszy postraszył?

    To nie była kwestia protestu tylko niezrozumienia. Po burzliwej debacie
    okazało się, że nikt nie umie zaproponować innej metody, do której nie
    byłoby jeszcze większych zastrzeżeń niż do tej. Stopniowo wszyscy zaczęli
    rozumieć skąd się biorą ogólne założenia tej metody obliczeń, a że to
    Spółdzielnia Akademicka i (przynajmniej wtedy) wszyscy członkowie (wg
    statutu) z wyższym wykształceniem więc jak zrozumieli to zaakceptowali (jako
    najmniej złą ze wszystkich złych metod).
    Demokracja (o ile dobrze rozumiem, bo polityka to nie moja działka) właśnie
    polega na tym, że jak większość zrozumie, a jeden nie to nie ma pata tylko
    ta większość decyduje.
    P.G.

  • 127. Data: 2010-02-05 13:41:20
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 5 Feb 2010 14:07:17 +0100, Anonim wrote:
> [...]
    >scianą itd sa bez sensu. W ogólnym założeniu i tak sopółdzilnia MUSI
    >zapłacić tyle na ile opiewa rachunek z ciepłowni.

    Ale dzielic na lokatorow moze juz roznie - sprawiedliwie, albo po
    rowno :-)

    Oczywiscie mozna i tak jak proponujesz .. ja wtedy zastawiam sie jak
    oszukac podzielniki, montuje styropian na jednej scianach i wkuwam w
    nie wymiennik pompy ciepla :-)

    >Pomijając skrajności (zakrecenie kaloryferów) płacisz za tyle ile zuzyłeś.
    >chesz miec w domu 24 stopnie płacisz więcej od tego co ma 20 stopni, lub od

    Problem w tym ze jak ty lubisz miec 24 stopnie a sasiad 18, to on juz
    grzac nie musi - ty go ogrzejesz. I masz placic za calosc ?

    >tego co przykreca kaloryfery na noc i włącza je jak przyjdzie o 14 po pracy.

    A ten tez na sasiadach pasozytuje.

    >ps. Zaczołem od prądu a teraz rozmowa jest o cieple. FASCYNUJĄCE!

    Jak ktos grzeje pradem to ma duze rachunki i sie rozglada jak prad
    ukrasc :-)

    J.

  • 128. Data: 2010-02-05 13:42:20
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 5 Feb 2010 13:47:27 +0100, RoMan Mandziejewicz wrote:
    >Socjalistyczne gadanie. Spółdzielnia niech dobrze ociepli budynki -
    >nie będzie takich różnic.

    Ale co zrzucasz na spoldzienie - sam sobie ociepl :-)

    J.

  • 129. Data: 2010-02-05 13:44:52
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    > Sugeruję tylko, że nie jest to "nagły proces". A jeśli nawet spróbujemy
    > coś nagle odebrać z kaloryfera, zrobimy to z kawałka metalu.

    To nic nie zmienia w kwestii, że jeśli ciepło zostało zabrane i nie mamy
    możliwości zmierzenia procesu późniejszego powolnego uzupełniania tej straty
    to musimy (oczywiście jeśli chcemy to ciepło zmierzyć) dokonać jego pomiaru
    w trakcie tego zabierania. Pomiar tego ciepła ze znajomością temperatury
    powietrza na pewno ma znacznie większą szansę być zbliżony do prawdy niż bez
    znajomości temperatury powietrza. Prawdę mówiąc w ogóle nie wyobrażam sobie
    próby zmierzenia tego ciepła bez znajomości temperatury powietrza, bo nie
    wiemy, czy zmierzony spadek temperatury kaloryfera (niewielki i występujący
    oczywiście z opóźnieniem - wspominana tu bezwładność) wynika z jego
    chłodzenia (naliczyć na +), czy ze słabszego grzania (naliczyć na -).
    Rozważanie czy zabrano ciepło z metalu czy z wody może być kolejnym etapem
    uszczegółowiania analizy, ale na razie mamy problem na wcześniejszym
    (bardziej ogólnym) poziomie.

    > Uparcie staram się nieść kaganek oświaty (i nie sparzyć się przy tym)
    > i wytłumaczyć jak bardzo przy takich modelowaniach istotny jest upływ
    > czasu (wynikający właśnie z pojemności cieplnych).

    Wydaje mi się, że cały czas biorę pod uwagę kwestię upływającego czasu w tym
    procesie.
    P.G.

  • 130. Data: 2010-02-05 13:51:32
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    > A nie powiedzieli na zebraniu, że ten niemiecki badacz systemów
    > centralnego ogrzewania prac swoich dokonał półtora wieku temu,
    > a nazywał się Karol Marks?

    Tego akurat nie mówili.

    > Jeśli tak, to zgoda. To znaczy nie że
    > się zgadzam z dokonaniami uczonego, ale jak ktoś szuka podbudowy
    > naukowej z tej strony, ma do tego prawo. To są wyłącznie
    > rozstrzygnięcia na gruncie ideologii w stosunkach międzyludzkich,
    > a nie na gruncie fizyki czy techniki.

    Nie znam się na tym, ale zakładam, że takie parametry jak przewodność
    cieplna ścian w zależności od technologii wykonania daje się jakoś na
    gruncie naukowym a nie społecznym mierzyć i że są ludzie którzy potrafią to
    zrobić.

    > Macie w budynku windę?
    Nie.
    P.G.