  • 141. Data: 2010-02-05 14:27:13
    Temat: Re: kradzieżpr?du
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Piotr Gałka napisał:

> [...]
    ylko-w-zus-ie-75710.html

    > Jednak mój pomysł jest "dalej idący".

    W ZUS-ie często zmieniają prezesów, więc jest szansa by się załapać.
    Warto za wczasu wysłać CV (najlepiej na dyskietce 3,5").

    --
    Jarek

  • 142. Data: 2010-02-05 15:40:58
    Temat: Re: kradzieżpršdu
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello J,

    Friday, February 5, 2010, 2:42:20 PM, you wrote:

    > Ale co zrzucasz na spoldzienie - sam sobie ociepl :-)

    Jasne. Pod warunkiem, że spółdzielnia ode mnie harach nie będzie
    ściągać przez następne 20 lat...

    Ale to tylko teoretyzowanie, bo w rzeczywistości moje poddaszowe
    mieszkanie komunalne faktycznie musiałem sam ocieplić, żeby nie
    zbankrutować. Okna też na własny koszt wymieniłem. Zrobiłem równiez
    łazienkę. W nagrodę za to, że podniosłem standard mieszkania,
    powiększono mi czynsz - to jest dopiero komuna.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 143. Data: 2010-02-05 16:04:11
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 5 Feb 2010 14:24:42 +0000 (UTC), Jarosław Sokołowski wrote:
    >Ja tych dwóch rzeczy nie stawiam w opozycji. Raczej widzę korelację.

    >Czyli jak kapitalizm, to już musowo cena za grznie musi być związana
    >z powierzchnią ścian zewnętrznych?

    ano taka fizyka ze sama wysoka temperatura nie wymaga duzo energii.
    Energii wymaga pokrycie strat ciepla, a te straty to konkretnie przez
    wentylacje, przez sciany/stropy zewnetrzne i przez sciany/stropy
    wewnetrzne - ale to pod warunkiem ze sasiedzi maja zimniej niz my.

    >Jak (1) wlot jest gorący i (2) wylot zimny, to musi ogrzewać, bo gdzieś
    >energia musi się podziać.

    Tylko ze malo. Bo to samo mozesz napisac o sciankach grzejnika.
    Skoro tylko czesc jest goraca, to taki grzejnik grzeje mniej niz caly
    goracy.

    >Nie uśrednia się.

    No moze sie sie wyrazilem - ale termometr na srodku cos tam wykaze
    ze jednak cieplejszy/zimniejszy niz u sasiada.

    >No właśnie, zlicza. Zlicza więcej gdy zimno, niż gdy gorąco.

    akurat odwrotnie - gdybys mial tak samo otwarty zawor to przy otwartym
    oknie kaloryfer bedzie nieco chlodniejszy i podzielnik prawdopodobnie
    mniej zliczy. Czyli zle, bo ciepla zuzyto wiecej.
    Ale zapewne tez bedzie wtedy za zimno w domu, wiec sie odkreci zawor,
    kaloryfer sie podgrzeje mocniej i podzielnik to zliczy.

    >Ale skoro już to *zakładamy*, to można w ogóle nie mierzyć, bo wszystko
    >da się policzyć.

    ale nie policzysz tego jak kto ma zawor otwarty, ani jak okna :-)

    >Dla kogo nieopłacalne?

    Dla przecietnego lokatora :-)
    Zaplaci duzo, zeby w rezultacie zaplacic za grzanie tyle samo bo ma
    normalnych sasiadow, albo zaplaci duzo zeby potem zaplacic za
    dogrzewanie sasiada.
    Te podzielniki naprawde nie sa glupie.

    J.

  • 144. Data: 2010-02-05 16:36:48
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > No moze sie sie wyrazilem - ale termometr na srodku cos tam wykaze
    > ze jednak cieplejszy/zimniejszy niz u sasiada.

    Nie. W zależności od stopnia otwarcia zaworu, może być tak, że ciepłe
    jest pół grzejnika, jedna trzecia, albo trzy czwarte. A reszta chłodne.
    Granica bywa dość wyraźna, nie jest to w każdym razie liniowy gradient.
    Taka to dość skomplikowana mechanika płynu, którą sam nie do końca
    rozumiem, ale zjawisko potwierdzone jest w praktyce.

> [...]
    > Ale zapewne tez bedzie wtedy za zimno w domu, wiec sie odkreci zawor,
    > kaloryfer sie podgrzeje mocniej i podzielnik to zliczy.

    Nie odwrotnie, tylko właśnie tak. Kaloryfer opatulony pierzyną ma
    równomierną temperaturę, dT jest bliskie zeru, podzielnik wykazuje
    małe wartości i tak powinno być. A jak będziemy dmuchać mu po żebrach
    chłodnym powietrzem, to dT wzrośnie, bo i moc z niego będziemy pobierać.

    Morał z tego taki, że w mieszkaniu z takimi podzielnikami temperaturę
    dobrze jest regulować przez izolowanie kaloryfera lub dmuchanie weń
    wentylatorem. To się w miarę dobrze koreluje z ponoszonymi opłatami.
    Dławienie przepływu (otwieranie okna tym bardiej) przynosi odwrotne
    skutki ekonomiczne.

    > ale nie policzysz tego jak kto ma zawor otwarty, ani jak okna :-)

    A co mnie to obchodzi? *Zakładam* stałą temperaturę, więc co mi będzie
    jeden z drugim kręcił kurkiem. A jak otworzy okno, będzie miał
    chłodniej -- to jego zmartwienie (wodę w obiegu też trochę bardziej
    wychłodzi, ale nie ma to aż tak wielkiego znaczenia).

    > Dla przecietnego lokatora :-)

    A przeciętny lokator, to jest ten pasożytujący, czy nie?

    > Zaplaci duzo, zeby w rezultacie zaplacic za grzanie tyle samo bo
    > ma normalnych sasiadow, albo zaplaci duzo zeby potem zaplacic za
    > dogrzewanie sasiada.
    > Te podzielniki naprawde nie sa glupie.

    No, przynajmniej starają się dzielnie zwalczyć problemy, których by
    nie było, gdyby nie podzielniki ("pasożytujący" sąsiedzi).

    --
    Jarek

  • 145. Data: 2010-02-05 16:48:39
    Temat: Re: kradzieżprądu
    Od: "Anonim" <n...@a...email>

    > Ale dzielic na lokatorow moze juz roznie - sprawiedliwie, albo po
    > rowno :-)
    >
    > Oczywiscie mozna i tak jak proponujesz .. ja wtedy zastawiam sie jak
    > oszukac podzielniki, montuje styropian na jednej scianach i wkuwam w
    > nie wymiennik pompy ciepla :-)

    Zawsze można oszukać podzielnik sa liczne sposoby. Ale niektóre prowadza do
    wręcz podniesienia zuzycia kresek. np. owijanie mokrym ręcznikiem
    podzielnika.

    > Problem w tym ze jak ty lubisz miec 24 stopnie a sasiad 18, to on juz
    > grzac nie musi - ty go ogrzejesz. I masz placic za calosc ?

    To nie jest tak jak zakłdasz.
    masz 2 pomieszczenia jedno np 25 stopni a drugie 18 (w 1 kaloryfery na full
    a w drugim zakręcone) Podzielniki ciepla - w każdym bądź razie te które mam
    w domciu mierzą zużycie czynnika któy odparowuje. Większa temperatura wiecej
    odparuje- wieksza ilośc kresek więcej zaplaczisz. Jesłi w zimnym
    pomieszczeniu temperatura "pobrana przez ściane" podniesie się z 18 na 20 to
    relatywnie więcej bedzie odparowywać więc i tak bedzie się wiecej płacic!

    > A ten tez na sasiadach pasożytuje.
    ja uważam że niepasozytuje (może dlatego że mieszkając w bloku sam tak robie
    hihi) Oszczędam i widze to na rachunkach. bezwładność cieplna "nie wytudzi
    ścian" bym "kradł" ciepło sąsiadowi. Wyłaczenie - a tak naprawde to
    obniżenie temperatury o kilka stopni w pomieszczeniu na kilka godzin jak
    mnie niema, spowoduje tylko to że bedzie wolniej parował czynnik.
    Co do pasożytów... JAk nazwiesz spółdzilelnię (pasożyt?) skoro na koniec
    sezonu gzrewczego wyminiają podzilniki (koło kwietnia maja) i te nowe już
    odparowuywują czynnik w miesiącach czerwiec, lipiec sierpień kiedy jest
    troszke cieplej na zewnątrz niż w zimę? Coprawda jest na poczatki nadmiar
    czynnika ale i tak - a sprawdzałem to kilka razy w ubiegłych latach - w
    pierwszych dniach grzanai kaloryferów miałem już kilka kresek zuzytych.

    > Jak ktos grzeje pradem to ma duze rachunki i sie rozglada jak prad
    > ukrasc :-)
    faktycznie hihihihi

    Pozdrawiam Robert

  • 146. Data: 2010-02-05 16:55:46
    Od: "Anonim" <n...@a...email>

    Użytkownik "Piotr Gałka" <p...@C...pl> napisał w
    wiadomości news:4b6c268e$1@news.home.net.pl...

    > Użytkownik "Anonim" <a...@n...mam.emaila> napisał w wiadomości

    > Już na początku zdefiniowania prostego systemu widzisz potrzeby pewnych
    > modyfikacji. Dokładniejsza analiza - więcej modyfikacji.

    Korekta była potzrebna na cwaniaczków którz całkowicie chca pozbyc sie
    kaloryferów.

    > Nie wiem jak działają podzielniki. Czy na pewno ktoś, kto na stałe otworzy
    > okna i na skutek chłodzenia kaloryferów zimnym powietrzem z okna będzie
    > miał je zimniejsze zapłaci więcej, czy może właśnie on zapłaci to minimum.

    Wręcz przeciwnie, jest to jeden z błedów którzy ludzi popełniją i nabijają
    sobie liczniki. w 99% z podzilnikami zakładane są pokrętła (automaty) na
    kaloryfery by móc je zakręcać. Spóldzielnie zawsze robią to łącznie bo
    łudza ludzi alternatywą tańszych rachunków - oszczedzasz płacisz mniej,
    Zimne powietrze z okna dostając sie na takie pokretło oziebia go i otwiera
    zawór i kaloryfer grzeje cieplej - bo w pokoju jest zimno!. Przed
    wietrzeniem mieszkania nalezy na to pokretlo zazucić jakąś płachte albo
    wyłaczyć kaloryfer.

  • 147. Data: 2010-02-06 02:55:54
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik Jarosław Sokołowski napisał:
> [...]
    > wentylatorem. To się w miarę dobrze koreluje z ponoszonymi opłatami.
    > Dławienie przepływu (otwieranie okna tym bardiej) przynosi odwrotne

    Z tym izolowaniem kaloryfera to radziłbym ostrożnie kombinować. W moim
    bloku elektroniczne podzielniki mają (podobno) wykrywać korek cieplny,
    czyli opatulenie ich izolacją termiczną, mającą obniżyć wskazania. Ma
    dwa termometry i nalicza według różnicy wskazań. Chodziło o uczciwe
    uruchomienie naliczania, gdy kaloryfer robi się znacznie ciepleszy od
    otoczenia a nie dlatego, że lato się zrobiło gorące. Tak nas informowała
    spółdzielnia i od razu ostrzegali, żeby nie kombinować, bo zacznie
    liczyć znacznie szybciej, samodzielnie karząc lokatora za takie manewry.
    Niestety, podzielniki upadły, bo kilku jełopów przekonało większość, że
    płacenie od metra obniży koszty. Teraz w środku zimy niektórzy uchylają
    okna. Pewna kobieta marudziła, że przez to oszczędzanie ma grzyb na
    ścianach! Inni mają płacić za osuszanie jej mieszkania. A że wymieniła
    okna na nowe, szczelne, wymagające mikrowentylacji, to już nie miało
    znaczenia. Z zainteresowaniem czekam na efekty rozliczeń. Chyba
    niektórzy się pobiją :-)
    Maciek

  • 148. Data: 2010-02-06 03:42:10
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik Piotr Gałka napisał:
> [...]
    > otworzy okna i na skutek chłodzenia kaloryferów zimnym powietrzem z okna
    > będzie miał je zimniejsze zapłaci więcej, czy może właśnie on zapłaci to

    Do Waszej dyskusji wprowadzę pewien element komplikacji -
    termoregulator. Akurat u mnie podzielniki (na pewien czas) wprowadzili
    po ociepleniu bloku. Pojawiły się również termoregulatory. Tylko przy
    krańcowym przekręceniu są całkowicie zamknięte. Odkręcone nie puszczają
    określonego strumienia, ustalonego stopnie odkręcenia, tylko regulują
    temperaturę wokół zaworu. Bywają też takie z kapilarą wyciągniętą na
    parę metrów ale to jest zawodne. W zależności od warunków obiegu
    powietrza wokół kaloryfera trzeba sobie ustalić, że np. u mnie w domu
    przy niezbyt mroźnej zimie 2,5 jest OK. Jak zrobi się naprawdę zimno na
    dworze, to nastawię na 3. Maksimum to 5.
    Do tego podzielniki kosztów ogrzewania. Podzielniki, bo ciepłomierz jest
    tylko jeden, w piwnicy na węźle.
    Najpierw były rurki z parującą cieczą, to ludzie marudzili, że latem
    parują i przez to więcej płacą.
    Potem pojawiły się podzielniki elektroniczne, mierzące temperaturę
    kaloryfera i z drugiej strony powietrza przed kaloryferem. Większa
    różnica uruchamia liczenie.
    W obu przypadkach podzielnik jest bardzo dokładnie sprzęgnięty
    termicznie z żeberkami i zawieszony w ściśle okrślonym miejscu -
    konkretne żeberka i wysokość.
    Jeżeli bym wolał wietrzyć mieszkanie z odkręconym kaloryferem (np. moje
    2,5 na skali pokrętła), to zawór otwiera przepływ wody i stara się
    wyrównać temperaturę. Powierzchnia kaloryfera jest zawsze cipelejsza,
    podzielnik i tak to wykryje. Huragan lodowatego wiatru raczej nie
    występuje w mieszkaniach. Jedyna rada na ostre wietrzenie, to zamknąć
    kaloryfer na 0 i otworzyć szeroko okna. Potem się je zamyka i po chwili
    dopiero otwiera zawór. Normalnie trzeba mieć mikrowentylację lub stare
    okna. Inaczej pojawia się grzyb na ścianach.
    Jeszcze jedno - podzielnik jest w określonym miejscu kaloryfera. Jeżeli
    termozawór otworzy przepływ wody, to oczywiscie pierwsze żeberka są
    najcielpejsze. Dalsze chłodniejsze. Nie da się inaczej. Sztuka polega na
    tym, że stare kaloryfery są zanieczyszczone szlamem i przepływ przez
    dalsze żeberka jest o wiele bardziej stłumiony, tym samym zawór otwiera
    przepływ na dłuższy czas, żeby tak samo nagrzać pomieszczenie - może
    nagrzać mniejszą, dostępną powierzchnią grzejnika. Naprawdę warto zadbać
    o zdjęcie kaloryferów, wyczyszczenie ich, żeby lepiej (i krócej) grzały
    całą powierzchnią. Miałem też częsty problem z zapowietrzaniem. W końcu
    zapłaciliśmy hydraulikowi, żeby nam wstawił na ostatnim żeberku, w
    każdym grzejniku zaworek odpowietrzający. Było dobrze (znacyz osczędnie
    dla mnie) ale ogół zażyczył sobie płacenia również za sąsiadów lubiących
    w środku zimy chodzic w koszulce i krótkich spodenkach, chcących osuszyć
    zagrzybione ściany. Zobaczę jaki będzie efekt rozliczenia w tym roku.
    Teraz mamy podział od metra "bo w sąsiednich blokach nie mają
    podzielników i płacą mniej a mają cieplej". Znaczy ci co najwęcej
    zużywają energii będą płacić mniej, bo reszta się na ich orgie cieplne
    zrzuci :-)
    Maciek

  • 149. Data: 2010-02-06 10:09:06
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 06 Feb 2010 04:42:10 +0100, Maciek wrote:
> [...]
    >określonego strumienia, ustalonego stopnie odkręcenia, tylko regulują
    >temperaturę wokół zaworu. Bywają też takie z kapilarą wyciągniętą na

    No coz - zawsze mnie dziwilo jak moze dzialac regulator zamontowany na
    goracej rurze .. i moj niestety kiepsko stabilizuje temperature w
    pokoju - trzeba nim krecic.

    >Najpierw były rurki z parującą cieczą, to ludzie marudzili, że latem
    >parują i przez to więcej płacą.

    U mnie chyba zakladali to jesienia, albo odczyt kontrolny robili.

    >Huragan lodowatego wiatru raczej nie
    >występuje w mieszkaniach.

    Hi hi - huragan nie, ale jak ostatnio przyszlo -18, to woda na
    parapecie zamarzla :-)

> [...]
    >podzielników i płacą mniej a mają cieplej". Znaczy ci co najwęcej
    >zużywają energii będą płacić mniej, bo reszta się na ich orgie cieplne

    Ale oni tez dogrzewaja sasiadow przez sciany :-)

    J.

  • 150. Data: 2010-02-06 10:23:50
    Od: "Remek" <b...@t...pl>

    Użytkownik "Jarosław Sokołowski" napisał:

    > Nie będzie tak -- taka uroda układów całkujących. Parw fizyki Pan nie
    > zmienisz i nie bądź Pan głąb.

    Dobre! Daj sobie spokój. To wyjątkowo tępy troll. Zamęczy Cię swoimi
    teoriami.

    Remek