  • 1. Data: 2010-01-01 10:55:23
    Temat: ładowanie 20 akumulatorów połączonych szeregowo.
    Od: megrims <m...@N...interia.pl>

    Witam.

    Mam dość nietypowego UPS'a. Jest on IMO no-name,
    podobno jakiejś tureckiej firmy. Obudowa 2U,
    dość mądry wyświetlacz i parę guzików z przodu.
    Do niego jest osobna obudowa 5U na 24 akumulatory
    GP GP12120 12V 12Ah połączone szeregowo. Pomiędzy
    obudową z akumulatorami a UPS'em jest przewód, ze
    względów zrozumiałych nie taki jak w spawarce
    grubości węża ogrodowego, lecz raczej taki
    normalny. Napięcie tam jest coś pod 300V więc
    za duży prąd nie musi tam płynąć.

    UPS już parę lat ma i przy obecnym obciążeniu
    wystarcza na 10 minut.

    Czy można zastąpić te baterie akumulatorów zewnętrzna
    szafą akumulatorową, gdzie położymy 20 akumulatorów
    samochodowych powiedzmy 90 Ah? UPS ma funkcje ładowania
    akumulatorów oczywiście, ale tych 12Ah? Jak ładować
    24 akumulatory samochodowe połączone szeregowo.

    pozdrawiam
    Grzegorz

  • 2. Data: 2010-01-01 11:31:09
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>

    On Jan 1, 11:55 am, megrims <m...@N...interia.pl> wrote:
> [...]
    > za duży prąd nie musi tam płynąć.

    > Czy można zastąpić te baterie akumulatorów zewnętrzna
    > szafą akumulatorową, gdzie położymy 20 akumulatorów

    nie można, jak było 24 sztuki, to musi nadal być 24 sztuki, względnie
    może być 12 sztuk ciężarówkowych 24V.
    Problemy są dwa: 1) potrzebujesz akku do pracy cyklicznej, a nie
    rozruchowych, czyli tzw. akku trakcyjnych (jak do melexów albo wózków
    widłowych), bo inaczej po 10-50 użyciach będą do wymiany, i 2) powinny
    to być akku jednej serii produkcyjnej, co jednakowoż przy kupnie
    nowych akku do wózków widłowych nie będzie problemem.
    Poza tym, jeśli aktualnie UPS pracował krócej niż 0,5-1h na baterii
    akku, to musisz sprawdzić, czy nie będzie się przegrzewał, jak
    popracuje dłużej z pojemniejszych akumulatorów.

    Pamiętaj o konieczności dobrej wentylacji nie tylko szafy
    akumulatorowej, ale i pomieszczenia, w którym stoi!

    Przed uruchomieniem zmierz, do jakiego napięcia UPS ładuje akumulatory
    i naładuj poza nim te nowe do takiego samego poziomu (np. 13.8V), żeby
    przynajmniej na starcie sie nie rozjechały.

    Marek

  • 3. Data: 2010-01-01 11:39:03
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 01 Jan 2010 11:55:23 +0100, megrims wrote:
> [...]

    >akumulatorów oczywiście, ale tych 12Ah? Jak ładować
    >24 akumulatory samochodowe połączone szeregowo.

    Zasadniczo tak samo, ale jest pare niuansow:

    -nie wiadomo jak ten ups je laduje i jaka ma inteligencje wbudowana,
    moze ograniczyc prad do 1A i odcinac po 15h.
    Jakis zasilacz na ok 24*13.5V moze byc przydatny.

    -nie wiadomo na ile reszta dostosowana do tej mocy - moze wytrzymuje
    15 minut, ale w tym czasie nagrzewa sie do temperatury krytycznej.

    -akumulatory samochodowe nie sluza do glebokiego wyladowywania -
    czesto ci wylaczaja prad ?

    -wentylacje jakas trzeba, bo w oparach troche kwasu siarkowego

    -dyzurne rekawice gumowe bo to juz moze zabic.

    J.

  • 4. Data: 2010-01-01 11:59:35
    Od: Karolek <d...@o...pl>

    Marek Lewandowski pisze:

    > nie można, jak było 24 sztuki, to musi nadal być 24 sztuki, względnie
    > może być 12 sztuk ciężarówkowych 24V.

    Ciezarowki nie maja aku 24V, maja pod dwa 12V polaczone szeregowo.

    --
    Karolek

  • 5. Data: 2010-01-01 12:14:08
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>

    On Jan 1, 12:59 pm, Karolek <d...@o...pl> wrote:

    > Ciezarowki nie maja aku 24V, maja pod dwa 12V polaczone szeregowo.

    Nie zmienia to faktu, ze istnieją akku 24V. Dotychczas wychodziłem z
    założenia, że są do ciężarówek, ale może są do czego innego - wózków
    widłowych czy t.p.. Przeznaczenie nie ma zresztą znaczenia, napięcie
    zestawu musi się zgadzać.

    Marek

  • 6. Data: 2010-01-01 12:41:34
    Od: Karolek <d...@o...pl>

    Marek Lewandowski pisze:

    > Nie zmienia to faktu, ze istnieją akku 24V.

    Ale nie samochodowe.

    > Dotychczas wychodziłem z
    > założenia, że są do ciężarówek, ale może są do czego innego - wózków
    > widłowych czy t.p.. Przeznaczenie nie ma zresztą znaczenia, napięcie
    > zestawu musi się zgadzać.

    Nie wiem, wiem ze w ciezarowych sa po dwa 12V.

    --
    Karolek

  • 7. Data: 2010-01-01 13:33:41
    Od: "j.r." <j...@g...pl>

    Karolek wrote:

    > Ale nie samochodowe.

    > Nie wiem, wiem ze w ciezarowych sa po dwa 12V.

    W/g mnie w ciezarowkach stosuje sie dwa gdyz np. 12V 180Ah stosuje
    sie rowniez w ciagnikach rolniczych co pozwala producentom na zmniejszenie
    asortymentu.
    Poza tym jeden 24V 180Ah mialby zbyt duze gabaryty i wage aby jedna
    osoba dala rade fizycznie go wyjac z samochochodu np. do doladowania
    lub wymiany.
    --
    pzdr, j.r.

  • 8. Data: 2010-01-02 20:19:12
    Od: "Zubaj" <z...@r...pl>

    > -wentylacje jakas trzeba, bo w oparach troche kwasu siarkowego

    Moze sie myle ale kwas siarkowy raczej nie odparowuje tylko sama woda.
    Bardziej obawial bym sie wodoru ktory moze ladnego bajzlu narobic.

    Pozdrawiam:
    Zubaj

  • 9. Data: 2010-01-02 23:31:07
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>

    On Jan 2, 9:19 pm, "Zubaj" <z...@r...pl> wrote:

    > Moze sie myle ale kwas siarkowy raczej nie odparowuje tylko sama woda.

    1) nie ma tak dobrze :)
    2) nawet, jak nie paruje zbyt intensywnie, to przy gazowaniu
    elektrolitu aerozol kwasu może się wydostawać na zewnątrz (tak, wiem,
    korki powinny wszystko zatrzymać).

    Ani jeden, ani drugi problem nie ma znaczenia, jak jakiś ruch
    powietrza jest, ale jak to jest zamknięte pomieszczenie, do którego
    wchodzi się, jak aku padną po trzech latach, to korozja może dać się
    we znaki.

    Marek

  • 10. Data: 2010-01-03 01:38:32
    Od: Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl>

    Ja bym jeszcze dodal, ze algorytm ladowania aku VRLA z recyrkulacja tlenu
    nie nadaje sie do ladowania zalewajek. Raz, ze za male napiecia, dwa, ze
    zalewajki trzymane na floacie beda nonstop gazowaly.

    --
    Jaroslaw "jaros" Berezowski