  • 1. Data: 2009-12-31 17:46:26
    Temat: zależność sprawności anteny od rozmiaru pręta ferrytowego
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Składam sobie właśnie rekreacyjnie maleńki odbiorniczek na UL1111 według
    przytoczonego tutaj już parokrotnie artykułu z Młodego technika z 1984
    roku. Właściwie czekam tylko na przesyłkę ze scalakami, w międzyczasie
    nawinę cewkę na fale długie.

    Tak jednak w międzyczasie naszła mnie mała refleksja. Niekiedy w
    odbiornikach trafiało się na całkiem sporych rozmiarów anteny ferrytowe,
    zwłaszcza jeśli chodzi o stacjonarne OR. W turystycznych (taki Minor
    albo np. późniejsza Monika) były już odpowiednio mniejsze. W jeszcze
    mniejszych odbiornikach (jak mój prosty rosyjski Artek) mają już tylko
    kawałeczek pręta o długości jakichś 6-7 cm, a wieczorną porą słuchałem
    na tym średniofalowych stacji rosyjskich, niemieckich, czeskich i chyba
    nawet angielskich. Jak się okazuje na przykładzie owego projektu z MT
    można zejść do czegoś o długości 47mm i średnicy 7-8mmm i mieć całkiem
    sprawny odbiornik np. Warszawy I.
    Ostatnio trafiłem na coś takiego:
    http://www.elportal.pl/pdf/k15/04_02c.pdf

    Jak daleko można zejść z rozmiarem anteny ferrytowej nie tracąc jej
    funkcjonalności? Tak mi przyszło do głowy, że może na przykład jakiś
    producent telefonów komórkowych mógłby w ten sposób dodać również
    funkcjonalność radia AM, a nie tylko FM do swoich produktów? ;)

  • 2. Data: 2009-12-31 19:47:15
    Od: "Ktos" <k...@n...net>

> [...]
    > producent telefonów komórkowych mógłby w ten sposób dodać również
    > funkcjonalność radia AM, a nie tylko FM do swoich produktów? ;)

    Fizyki się nie oszuka. Im mniejsza antena ferrytowa, tym:
    -ma gorsze właściwości kierunkowe
    -wymaga większego wzmocnienia odbiornika
    -będzie bardziej 'czuła' na wpływ elementów blisko niej w odbiorniku i
    gorzej się stroiła.

    Są robione miniaturowe odbiorniki FM/AM z malutką anteną ferrytową w środku
    na fale średnie. Jednak odbiór z czegoś takiego jest raczej symboliczny.
    Oczywiście, przyczyn kiepskiego odbioru z takich 'gadżetów' jest więcej, nie
    jest to tylko z powodu małych wymiarów anteny.....
    W komórce to już w ogóle nie mialoby sensu- za dużo w środku 'cyfrówki', z
    której poziom zakłóceń skutecznie uniemożliwiłby odbiór.

  • 3. Data: 2010-01-01 11:44:17
    Od: Paweł Hadam <h...@g...odspamuj.com>

    Atlantis pisze:
> [...]
    > przytoczonego tutaj już parokrotnie artykułu z Młodego technika z 1984
    > roku. Właściwie czekam tylko na przesyłkę ze scalakami, w międzyczasie

    A ja się podczepię pod pytanie: chciałem zrobić sobie antenę ramową na
    fale średnie, ale interesuje mnie też temat anten ferrytowych w
    większych rozmiarach. Choć posiadam kilka różnych prętów o długości
    15-20cm, które można by złożyć w jakąś większą konstrukcję, to najlepiej
    byłoby mieć kilka jednakowych prętów, zarówno pod względem wymiarów jak
    i przenikalności. I tutaj moje pytanie: orientuje się ktoś, gdzie można
    w ilościach detalicznych (5-10sztuk) kupić takie pręty o znanych
    parametrach (w przyzwoitej cenie)? Do tej poty udało mi się znaleźć
    jedynie w Elfie, ale tam cena poraża...

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 4. Data: 2010-01-01 13:18:07
    Od: "j.r." <j...@g...pl>

    Paweł Hadam wrote:

> [...]
    > pręty o znanych parametrach (w przyzwoitej cenie)? Do tej poty udało
    > mi się znaleźć jedynie w Elfie, ale tam cena poraża...

    http://www.feryster.pl/polski/rw.php

    RW-8x65C prawdopodobnie tna je z dluzszego preta i mozliwe byloby
    kupno np 25cm odcinkow.
    --
    pzdr, j.r.

  • 5. Data: 2010-01-01 13:20:10
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    BTW mam jeszcze jedno pytanie. Mianowicie przed chwilą próbowałem
    nawinąć antenę ferrytową/cewkę obwodu rezonansowego do wspomnianego
    powyżej odbiorniczka z MT. Jakieś piętnaście zwojów przed końcem drut
    się zerwał. Co mam zrobić w takiej sytuacji? Zlutować? W jaki sposób
    najlepiej połączyć dwa końce? Poziomo (na płasko względem korpusu) czy
    pionowo (pod kątem prostym względem korpusu, tak jakbym robił w tym
    miejscu odczep)?

    Po drugie starałem się nawijać drut względnie dokładnie, zwój przy
    zwoju. Jednak nie zawsze mi się udało idealnie ściśle je poprowadzić,
    nie jestem pewien też czy przypadkiem w jednym, dwóch czy trzech
    miejscach się nie skrzyżowały. Wolałem nie odwijać co chwilę i tak nie
    mając pewności czy jest źle, gdyż w końcu straciłbym rachubę. Gdyby
    jednak coś takiego się zdarzyło to nie wpłynie na cewkę na fale długie?

  • 6. Data: 2010-01-01 13:55:51
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 31 Dec 2009 20:47:15 +0100, Ktos wrote:
    >Fizyki się nie oszuka. Im mniejsza antena ferrytowa, tym:
    >-ma gorsze właściwości kierunkowe

    Ale to moze byc zaleta - nie trzeba odbiornikiem krecic :-)

    Hm, naprawde ma gorsze ? Mowa o 5-20cm antenie przy dlugosci fali
    setek metrow.

    >-wymaga większego wzmocnienia odbiornika

    Mam wrazenie ze elektronika zrobila olbrzymi postep - moze dzis
    wystarczy znacznie krotszy pret.

    >W komórce to już w ogóle nie mialoby sensu- za dużo w środku 'cyfrówki', z
    >której poziom zakłóceń skutecznie uniemożliwiłby odbiór.

    Ale cyfrowka pracuje na dziesiatkach MHz :-)

    J.

  • 7. Data: 2010-01-05 14:22:30
    Od: "EM" <e...@p...onet.pl>

    Ja bym radził wziąć pod uwagę, że ogólnie teraz warunki odbioru programu I
    radia na falach długich są słabe. Teraz nawet dobre stare heterodyny ogólnie
    słabo odbierają PR1. Na pewno ma na to tez wpływ poziom zakłóceń w eterze.
    Ale podstawowy mankament to brak nadajnika z tamtych czasów - Konstantynów o
    mocy 2MW oraz antenie 646metrów.

    Tak więc ja bym za bardzo nie pchal się w takie radyjko teraz.
    Kiedyś radyjko w pudełku od zapałek to było coś - nie ważne że ledwo było
    słychać :).
    EM

  • 8. Data: 2010-01-05 17:22:58
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Ja bym nie przesadzał. Lata temu, w latach dziewięćdziesiątych jeszcze
    jako dzieciak bawiłem się prostymi, samodzielnie złożonym odbiornikiem
    detektorowym. Najpierw na słuchawce, potem ze wzmacniaczem m.cz. i
    głośnikiem. Było słychać jakieś średniofalowe stacje czeskie i
    rosyjskie. Inny układ w klasycznej, "szkolnej" formie - kawał druta pod
    sufitem, kaloryfer w roli uziemienia, obwód rezonansowy, detektor na
    diodzie germanowej i kilka tranzystorów w roli wzmacniacza m.cz.
    odbierał PR1 na głośnik. Cicho, ale odbierał. A to były czasy już po
    runięciu masztu w Konstantynowie.

    Dzisiaj. Radiowa jedynka całkiem ładnie odbiera na prościuteńkim
    rosyjskim radyjku Artek, o którym wspominałem parę razy. Prościuteńka
    konstrukcja o bezpośrednim wzmocnieniu, parę tranzystorów i niewielki
    pręt ferrytowy. A poza 225kHz w godzinach wieczornych pięknie na tym
    czymś słychać stacje naszych sąsiadów, raz nawet język Shakespeare'a
    słyszałem.

    Kolejny aspekt: Na elektrodzie znalazłem ślad pomyślnego uruchomienia
    tego układu na UL1111 już w czasach współczesnych.
    Jeśli w Częstochowie tak ładnie odbiera, to w Krakowie nie powinno być źle.

    To chyba tyle jeśli chodzi o słaby sygnał z Solca Kujawskiego. ;)
    Co do jednego się zgodzę. Co do opinii o zakłóceniach. Na szczęście
    mieszkam poza miastem. ;)

    Więc wrócę do pytania: mogę przylutować urwany drut nawojowy? Jeśli tak,
    to w jaki sposób powinno się wykonać takie połączenie?

  • 9. Data: 2010-01-06 16:55:17
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Hmm... Właśnie dzisiaj dostałem przesyłkę ze scalakami i mogłem wlutować
    UL 1111 do układu. Jeszcze nie podpiąłem anteny rezonansowej oraz
    kondensatora układu rezonansowego (powód poniżej) jednak po podłączeniu
    1,5V zasilania w słuchawce słychać szum.
    Muszę poczekać na dzienne światło aby dobrze nawinąć uzwojenie wtórne
    obwodu rezonansowego. Poza tym byłbym bardzo wdzięczny, gdyby ktoś w
    końcu zechciał odpowiedzieć na pytania dotyczące zerwanego drutu podczas
    nawijania. Czy:
    1) ~15 zwojów jakie zostały do końca nie robi różnicy i mam sobie
    odpuścić. Zwłaszcza, że zastosowałem pręt ferrytowy o 1mm większej
    średnicy niż w prototypie.
    2) Powinienem je jednak nawinąć. Jeśli tak, to jak powinno wyglądać
    połączenie?

    I jeszcze jedno pytanie: Czy istnieje jakiś sposób na obejście mozolnego
    dobierania parametrów cewki i kondensatora obwodu rezonansowego poprzez
    podmienianie elementów, aż się w końcu nie trafi na PR1? Może w którymś
    punkcie (przed detektorem) mógłbym wpiąć licznik częstotliwości widząc
    jak blisko jestem 225kHz?

  • 10. Data: 2010-01-06 21:44:21
    Od: "Desoft" <D...@i...pl>

> [...]
    > podmienianie elementów, aż się w końcu nie trafi na PR1? Może w którymś
    > punkcie (przed detektorem) mógłbym wpiąć licznik częstotliwości widząc

    Może się nie udać (za słaby sygnał), ale sprawdzić warto.
    Gdyby nie wyszło to można zrobić generator 225kHz - łatwo go dostroić za
    pomocą częstościomierza. Założyć pętelkę na antenę ferrytową (sprząc
    indukcyjnie) do obwodu rezonansowego podłączyć sondę (dioda germanowa) i do
    woltomierza. Stroić na maksimum sygnału z wyraźnymi zboczami z jednej i
    drugiej strony.
    Można użyć też pozostałej części (elektroniki) odbiornika. Tylko że też
    trzeba się wpiąćz woltomierzem, chyba że masz do dyspozycji generator
    modulowany, wtedy można na słuch.
    Przynajmniej do prób wskazany byłby kondensator o zmiennej pojemności.

    --
    Desoft