  • 1. Data: 2011-02-02 23:00:59
    Temat: lpg dlaczego tylko 80% w butli?
    Od: "uciu" <g...@i...pl>

    Witam

    wytłumaczcie mi dlaczego butle można zapełnić niby tylko do 80%???

    Przecież te zbiorniki są testowane i mają gwarancje na wiele razy wyższe
    ciśnienia.

    W warsztatch spotkałem się, z propozycjami modyfikacji pływaka by wlać
    prawie do pełna.

    Sam jeżdze od 5 lat takimi autami (zbiornik 34 mieści się 31-32, zbiornik 48
    mieści się 44-45) i nie ma żadnych problemów.

    Skąd wiec ten idiotyczny przepis?

    --
    uciu

  • 2. Data: 2011-02-02 23:23:59
    Temat: Re: lpg dlaczego tylko 80% w butli?
    Od: "Leszek Kowalski" <k...@o...pl>

    Użytkownik "uciu" <g...@i...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > Sam jeżdze od 5 lat takimi autami (zbiornik 34 mieści się 31-32, zbiornik
    > 48 mieści się 44-45) i nie ma żadnych problemów.

    Pewnie po to żeby w upale się zawór bezpieczeństwa nie otworzył przez
    przypadek.
    Może i 80% to przesada, ale do 100% to bym nie nalewał. Zbiorniki
    stacjonarne mają dopuszczalne 85% napełnienia.

    --
    pozdrawiam
    Leszek Kowalski

  • 3. Data: 2011-02-02 23:43:33
    Od: ToMasz <twitek4@.gazeta.pl>

    uciu pisze:
> [...]
    >
    > Sam jeżdze od 5 lat takimi autami (zbiornik 34 mieści się 31-32,
    > zbiornik 48 mieści się 44-45) i nie ma żadnych problemów.

    nie jest idiotyczny. PRzy 80% zalania zbiorinka płynem, pozostaje 20%
    przestrzeni na gaz. podczas zmniany temperatury zbiornka o XX stopni, w
    pozostawionej przestrzeni ciśnienie wzrośnie o XX co jest niższe niż
    dopuszczalne dla butli.
    gdybyś zbiornik zatankował w 100% i zwiekszył temperaturę, to ciecz
    która jest nieściśliwa, rozerwie zbiornik - bo niejest z gumy. tą "gumą"
    dodatkowym rezerwuarem, jest te 20% przeznaczone na gaz.
    wydaj mi sie, co popieram własnym doświadczeniem, gdy ten mechanizm
    odbijający przy 80% miałem zepsuty, ze tankowanie do 100% będzie
    względnie bezpieczne, jeśli zatankujesz na trasie i natychmiast podczas
    jazdy "wypalisz" te 20%. inaczej to samobójstwo.
    ToMasz

  • 4. Data: 2011-02-03 00:32:45
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    W dniu 2011-02-02 23:00, uciu pisze:
> [...]
    >
    > Sam jeżdze od 5 lat takimi autami (zbiornik 34 mieści się 31-32,
    > zbiornik 48 mieści się 44-45) i nie ma żadnych problemów.

    LPG ma jakąś tam rozszerzalność termiczną - bardzo wiarygodnych
    informacji nie widzę, na jakimś forum pada wartość 0.4%/1C czyli
    oznaczałoby to, że LPG zwiększy objętość o 20% po podgrzaniu o 50C.

    Zimą pewnie Ci to nie grozi, ale w upale - kto wie?

    No i gdybyś w jakieś wielkie mrozy dotankowywał zbiornik, a potem
    poczekał do lata, to pewnie wybiłby zawór.

    Trzeba pamiętać, że ten wymóg zakłada pewnie i błąd zmontowania
    sterowania zaworem i jakieś tam współczynniki bezpieczeństwa.

  • 5. Data: 2011-02-03 00:37:50
    Od: "J_K_K" <j...@i...fm>

    > Zimą pewnie Ci to nie grozi, ale w upale - kto wie?

    Kanistrów też nie wolno przepełniać.
    Dawniejsze, metalowe, miały taką konstrukcję,
    że nalanie do 100% nie było łatwe ;-)
    Na obecnych ograniczają się do napisu - nie przepełniać.

    Pzdr

    JKK

  • 6. Data: 2011-02-03 00:46:10
    Od: "uciu" <g...@i...pl>

    > LPG ma jakąś tam rozszerzalność termiczną - bardzo wiarygodnych informacji
    > nie widzę, na jakimś forum pada wartość 0.4%/1C czyli oznaczałoby to, że
    > LPG zwiększy objętość o 20% po podgrzaniu o 50C.

    no ok ale sam zbiornik też zapewne "spuchnie" w takim przypadku.
    Tak są przecież testowane.

    Skoro gazownik z prawie 20letnim stażem mowi o takiej możliwości i
    zainteresowanym "modyfikuje" butle to musi to być bezpieczne bo w razie czgo
    to jemu by się wzieli za d...

    Moje auta wielokrotnie były natankowane do pełna przed trasą (nie na 100%
    ale blisko stówy - np zbiornik 34 natankowany do 31) i w lato stały w upale
    na słońcu i nic się nie działo.

    Poza tym zbiornik nie jest nigdy bezpośrednio w słońcu tylko pod wykładziną,
    i innymi pierdołami znajdującymi sie w bagażniku.

    ---
    uciu

  • 7. Data: 2011-02-03 00:47:30
    Od: MarcinJM <m...@i...pl>

    W dniu 2011-02-02 23:43, ToMasz pisze:

> [...]
    > względnie bezpieczne, jeśli zatankujesz na trasie i natychmiast podczas
    > jazdy "wypalisz" te 20%. inaczej to samobójstwo.

    To moge potwierdzic: na pewnej stacji nabito mi tyle na odbiciu, ze po
    przejechaniu 120km nalano mi do prawidlowego odciecia LPGa za 12 zl.
    Duza terenowka 2.6 ltr, spalanie ok 12-13ltr/100km

    MarcinJM
    gg: 978510, marcinjm()op.pl

  • 8. Data: 2011-02-03 01:27:43
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    W dniu 2011-02-03 00:46, uciu pisze:

    > no ok ale sam zbiornik też zapewne "spuchnie" w takim przypadku.

    Materiał z którego zbudowany jest zbiornik, rozszerza się w dużo
    mniejszym stopniu. Rozgrzanie go o 50C rozszerzy go niezauważalnie.

    Natomiast do rozerwania zbiornika nie dojdzie, bo tam zapewne jest jakiś
    nadmiarowy zawór który po przekroczeniu ciśnienia krytycznego wypuści
    gaz w atmosferę.

    > Skoro gazownik z prawie 20letnim stażem mowi o takiej możliwości i
    > zainteresowanym "modyfikuje" butle to musi to być bezpieczne

    Zapytaj go ile wynosi współczynnik rozszerzalności objętościowej fazy
    ciekłej LPG i jaki maksymalny wzrost temperatury jest bezpieczny dla
    przerobionego przez niego zbiornika.

    Założę się że nie ma o tym pojęcia i robi to, bo tak sobie wymyśli, nie
    ma świadomości że zawartość zbiornika będzie zmieniać swoją objętość.

    Może nawet nie raz z jego przerobionych zbiorników gaz uciekał zaworami
    i nikt tego nie zauważył.

    A argument że jeszcze nic się nie stało, przypomina mi zawsze pana Darka
    ze Szczecina, który twierdzi "jeszcze nigdy się nie utopiłem" i zasuwa
    pijany w pontonie po Odrze:
    http://www.youtube.com/watch?v=gm0GbENWPUM

    > bo w razie
    > czgo to jemu by się wzieli za d...

    Tyle że właśnie po to ludzie mający pojęcie o całości procesu ustalają
    normy, żeby potem "mistrzowie świata w regulacji śrubką na słuch składu
    mieszanki" się do tego po prostu stosowali, bez konieczności rozumienia
    często skomplikowanych zjawisk fizycznych.

    Też nie wiem czy wyczerpaliśmy w tym wątku wszystkie aspekty użycia
    zbiornika, bo weźmy taki np. pożar. Też by było niekorzystne gdyby
    zbiornik przepełnił się właśnie wtedy.

    > Moje auta wielokrotnie były natankowane do pełna przed trasą (nie na
    > 100% ale blisko stówy - np zbiornik 34 natankowany do 31) i w lato stały
    > w upale na słońcu i nic się nie działo.

    Bo ta norma dotyczy zapewne skrajnych sytuacji.
    To że zamiast 20% zostawiłeś 8% zapasu, zapewne nadal wystarczy dla
    znakomitej większości sytuacji życiowych.
    Natomiast już nie gwarantuje sukcesu we wszystkich sytuacjach.

    Jeden do zbiornika 34 wleje 31 i się uda, następny 32, kolejny 33 i w
    końcu komuś ten gaz wywali.

    > Poza tym zbiornik nie jest nigdy bezpośrednio w słońcu tylko pod
    > wykładziną, i innymi pierdołami znajdującymi sie w bagażniku.

    Wiele zbiorników nie jest montowanych w miejscu koła, a po prostu butla
    jest w bagażniku, na wierzchu, w słońcu.
    A temperatura w środku samochodu w upale potrafi być bardzo duża.

  • 9. Data: 2011-02-03 08:50:22
    Od: choczsz <z...@j...pl>

    On 3 Lut, 00:46, "uciu" <g...@i...pl> wrote:

    > Moje auta wielokrotnie były natankowane  do pełna przed trasą (nie na 100%
    > ale blisko stówy - np zbiornik 34 natankowany do 31) i w lato stały w upale
    > na słońcu i nic się nie działo.

    Skad wiesz czy sie nie dzialo?
    Kazdy zbiornik na LPG ma zawor co upuszcza ewentualny nadmiar - bez
    tego bylyby to jezdzace bomby.
    Chyba ze stales caly czas przy aucie i nasluchiwales.
    Poza tym te 80% to jest na wyrost i przewidziane dla skrajnych
    sytuacji - np wracasz z trasy nocnej nad ranem w maju, 5 stopni
    ciepla, tuz przed domem tankujesz do 100% i zostawiasz auto na caly
    dzien na sloncu gdzie z 5 stopni zrobi sie 25 stopni - jesli byl
    nabity do 100% to nie ma bata zeby nie wypuscil nadmiaru. Ciecze są
    niescisliwe.

  • 10. Data: 2011-02-03 09:44:34
    Od: "P_ablo" <o...@o...pl>

> [...]
    > Sam jeżdze od 5 lat takimi autami (zbiornik 34 mieści się 31-32,
    > zbiornik 48 mieści się 44-45) i nie ma żadnych problemów.

    Sam jezdze z wyprutymi plywakami... Taki stopien napelnienia jest
    podyktowany kilkoma wzgledami. Zakladajac, ze tankujesz przy -20 na full,
    nastepnie parkujesz w ogrzewanym garazu w ktorym masz 20 stopni... teraz
    policz o ile rozszerzy sie gaz w fazie cieklej. Jesli zawor bezpieczenstwa
    bedzie upuszczal zbyt wczesnie, to wyciek masz murowany. Ponadto te 20%
    luzu w razie wypadku i pozaru daje kilka minut czasu nim zawor
    bezpieczenstwa zacznie upuszczac gaz podsycajac plomienie...

    Niemniej ten margines - jak zwykle - jest tak duzy, aby w skrajnie
    niesprzyjajacych warunkach spelnil swoje zadanie.

    --
    Picasso