  • 1. Data: 2015-01-03 18:44:23
    Temat: matryca CCD, mam od razu zapomniec?
    Od: Pawel O'Pajak <o...@g...pl>

    Powitanko,

    Cel czysto poznawczy.
    Ze zlomowanych aparatow da sie wydlubac matryce CCD. Chcialbym sie czyms
    takim pobawic. Glownie odpowiedzic sobie na pytanie, czemu kamery super
    szybkie sa tak super drogie;-) Ale tez ciekaw jestem, czemu pojscie w
    druga strone, czyli ekstremalnie dlugie czasy naswietlania wymagaja
    dlugiego zarabiania pieniedzy.
    Raczej CCD niz CMOS z pewnych wzgledow uzytecznych, ale jakies info na
    temat CMOSowych matryc by sie przydalo.
    Poza ogolnymi opisami typu Wikipedia, nie znalazlem nic bardziej
    szczegolowego. Opisow kosci przylegajacych do tych przetwornikow prozno
    szukac. Jest tylko opis przerobki nie produkowanej juz kamerki
    internetowej o zalosnej rozdzielczosci do celow astro-foto amatorskiej.
    O zainteresowaniu sie tematem mam od razu zapomniec, czy da sie jakos
    magicznie podlaczyc do sterowania/odczytu takiej matrycy?

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 2. Data: 2015-01-03 18:59:07
    Temat: Re: matryca CCD, mam od razu zapomniec?
    Od: Artur Miller <n...@n...com>

    W dniu 2015-01-03 o 18:44, Pawel O'Pajak pisze:

> [...]
    > O zainteresowaniu sie tematem mam od razu zapomniec, czy da sie jakos
    > magicznie podlaczyc do sterowania/odczytu takiej matrycy?

    obecnie męczę kamerę OV5640, w datasheecie jest opis SoC'a, który tam
    siedzi. czy da się go dostać osobno - nie wiem.

    @

  • 3. Data: 2015-01-03 19:21:32
    Od: s...@g...com

    użytkownik Pawel O'Pajak napisał:

    > do celow astro-foto amatorskiej.
    > O zainteresowaniu sie tematem mam od razu zapomniec, czy da sie jakos
    > magicznie podlaczyc do sterowania/odczytu takiej matrycy?

    Takie matryce montuje tylko producent, z patentow (10h szukania)
    moze wyluskasz algorytm i nic wiecej. To para przetwornik-procesor.

    Z drugiej jednak strony ludzie pisza o dostepnym alternatywnym
    sofcie do canona.
    http://chdk.wikia.com/wiki/CHDK

    > do celow astro-foto amatorskiej.
    Albo astro z naciskiem na ognisowa, albo foto z naciskiem
    na wielkosc piksela dajacego maly szum:)
    http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/
    9/95/SensorSizes.svg/300px-SensorSizes.svg.png

  • 4. Data: 2015-01-03 23:29:35
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Dnia Sat, 03 Jan 2015 18:44:23 +0100, Pawel O'Pajak napisał(a):

> [...]
    > O zainteresowaniu sie tematem mam od razu zapomniec, czy da sie jakos
    > magicznie podlaczyc do sterowania/odczytu takiej matrycy?

    Spróbuj nawiązać kontakt z Grzegorzem Kasprowiczem, który kiedyś tutaj
    zaglądał - realizował on w trakcie studiów projekt związany z
    astrofotografią i normalnie zakupioną gołą matrycą CCD. Punkt
    zaczepienia masz tutaj:
    https://gkasprow.web.cern.ch/gkasprow/projects.htm
    http://www.fuw.edu.pl/~gkasprow/files/Grzegorz%20Kas
    prowicz%20-USB%20&%20Ethernet%20CCD%20camera.ppt
    GG#2400455 ICQ#320399066

  • 5. Data: 2015-01-04 16:45:32
    Od: Pawel O'Pajak <o...@g...pl>

    Powitanko,

    > Punkt
    > zaczepienia masz tutaj:

    Dzieki za odzew. Jeden ze slajdow pokazuje, jakby dane z CCD trafialy
    bezposrednio do RAMu, czy innego FIFO. Trzeba bedzie pomacac kontroler
    jakims analizatorem. Mialem nadzieje, ze przyspieszenie odczytu to np.
    prosta wymiana kwarca/czy inne zwiekszenie f taktowania. Ale nie ma latwo:-(
    Natomiast pierwszy link nie za bardzo chce dzialac, najpierw laczy sie
    wieki, a potem "bad request", ale bede try;-)

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 6. Data: 2015-01-04 23:15:03
    Od: "wt" <s...@p...onet.pl>

    Przeglądałem reklamę przetworników (układ z tasiemką). Jak jest reklama
    wyrobu to i dane niezbędne producent udostępnia, może da się to jeszcze
    odszukać. Najbardziej kosztowny w takim zespole to jest układ optyczny i
    przetwornik obrazu. Układ optyczny nie tylko musi spełniać wysokie
    wymagania, ale ma być jeszcze do tego mały. Przetwornik obrazu również jest
    ważny, co można zauważyć w kamerach z lepszymi i gorszymi przetwornikami. Po
    takiej obróbce można już zapisać do pamięci. Bez obróbki niby też można, ale
    będzie wzbogacone w szumy, odblaski, jakieś dodatkowe kolorki... Pozdrawiam
    w nowym roku.

> [...]
    > szybkie sa tak super drogie;-) Ale tez ciekaw jestem, czemu pojscie w
    > druga strone, czyli ekstremalnie dlugie czasy naswietlania wymagaja

    ---
    Ta wiadomosc e-mail jest wolna od wirusow i zlosliwego oprogramowania, poniewaz
    ochrona avast! Antivirus jest aktywna.

  • 7. Data: 2015-01-05 08:22:19
    Od: g...@s...invalid (Gof)

    Pawel O'Pajak <o...@g...pl> wrote:

> [...]
    > szybkie sa tak super drogie;-) Ale tez ciekaw jestem, czemu pojscie w
    > druga strone, czyli ekstremalnie dlugie czasy naswietlania wymagaja

    Szukaj raczej po datasheetach kontrolerów, tam prędzej znajdziesz. Kiedyś
    widziałem datasheet do jakiegoś SoC-a z webkamerki, w którym była opisana
    również matryca. Było też opisane, jaki postprocessing ten SoC robi.

    Coś wyskakuje też po wpisaniu w Google ccd image sensor datasheet...

    --
    SELECT finger FROM hand WHERE id = 3;
    http://www.chmurka.net/

  • 8. Data: 2015-01-07 22:59:16
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Dnia Sun, 04 Jan 2015 16:45:32 +0100, Pawel O'Pajak napisał(a):

> [...]
    > Natomiast pierwszy link nie za bardzo chce dzialac, najpierw laczy sie
    > wieki, a potem "bad request", ale bede try;-)

    Spróbuj może przez ten adres: http://staff.elka.pw.edu.pl/~gkasprow/
    GG#2400455 ICQ#320399066

  • 9. Data: 2015-01-08 19:59:41
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2015-01-03 19:21, s...@g...com wrote:
    > Z drugiej jednak strony ludzie pisza o dostepnym alternatywnym
    > sofcie do canona.
    > http://chdk.wikia.com/wiki/CHDK

    O ile wiem ten soft nic nie robi niskopoziomowo. Po prostu znaleziono
    entry points wieszkości funkcjiworyginalnym sofcie i napisano na nowo
    część graficzną i sterującą.

  • 10. Data: 2015-01-08 20:30:06
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    On 08.01.2015 19:59, Sebastian Biały wrote:

    > O ile wiem ten soft nic nie robi niskopoziomowo. Po prostu znaleziono
    > entry points wieszkości funkcjiworyginalnym sofcie i napisano na nowo
    > część graficzną i sterującą.

    Potwierdzam. To tylko taka nakładka, jakby dodatkowe menu z nowymi
    funkcjami. Testowałem na kilku aparatach. Jest np. możliwość wydłużenia
    czasu naświetlania scen nocnych, robienie zdjęcia po wykryciu ruchu
    (wbrew pozorom można nawet złapać piorun), obsługa skryptów (np. zrób
    zdjęcie, odczekaj 3s, zrób następne z lampą, odczekaj... itd.). Jest też
    możliwość zapisu zdjęcia w formacie raw w aparatach, które nie mają tego
    fabrycznie.

    --
    Mirek.