  • 1. Data: 2012-06-05 15:14:02
    Temat: montaż automatyczny
    Od: sundayman <s...@g...pl>

    Nadejszła wiekopomna chwiła, jak mawiał Pawlak, myśl o automatycznym
    montażu PCB.

    No ślicznie, tylko - chodzi o małe serie (np. 20 szt).
    W jednej serii zazwyczaj jest 2-3 PCB na jeden komplet (takie od 0.35 do
    1.7 dcm2 powiedzmy).

    Głównie SMD, parę przewlekanych (kilka kondensatorów, gniazda, itp).
    SMD głównie 1206, 805, tqfp, tsop, itp.
    Takie toto chyba niezbyt skomplikowane jest.

    I teraz - czy taką ilość opłaca się robić w automacie ?
    Gdzie ? Ile toto kosztuje ?

    Jak jest z podzespołami (kupuję głównie TME, Farnell) - wystarczy im dać
    "worek" z częściami ?

    Jak przygotować dokumentację ?

    Ludziska - jak to ugryźć w ogóle ?? :)

  • 2. Data: 2012-06-05 15:55:18
    Temat: Re: montaż automatyczny
    Od: JurekD <i...@...com>

    W dniu 2012-06-05 15:14, sundayman pisze:
> [...]
    > Gdzie ? Ile toto kosztuje ?
    >
    > Jak jest z podzespołami (kupuję głównie TME, Farnell) - wystarczy im dać

    Ja lutowalem recznie partie po 200szt z ukladami QFN i nie bylo
    problemow ktore ty sobie sam stwarzasz . Ale jak cie stac !

  • 3. Data: 2012-06-05 16:03:23
    Od: sundayman <s...@g...pl>

    > Ja lutowalem recznie partie po 200szt z ukladami QFN i nie bylo
    > problemow ktore ty sobie sam stwarzasz . Ale jak cie stac !

    no właśnie robię ręcznie. Ale to niestety bardzo czasochłonne jest. A
    czas = pieniądz. No i właśnie dlatego. Ale oczywiście wszystko zależy od
    tego, ile to ostatecznie kosztuje.

  • 4. Data: 2012-06-05 19:26:49
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "sundayman" <s...@g...pl> wrote in message
    > Jak jest z podzespołami (kupuję głównie TME, Farnell)
    > - wystarczy im dać "worek" z częściami ?

    Do automatycznego montażu NIGDY nie dajesz worka z częściami.
    Części zawsze mają być na taśmach, często w szpulach.
    Sam sobie odpowiedz czy opłaca Ci się kupić po 100-200 każdego
    rodzaju rezystorów, kondensatorów itp na "rozbiegówkę" szpuli :-)
    Przy krótkich seriach zabije Cię cenowo ustawianie maszyny.

  • 5. Data: 2012-06-05 19:29:33
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    > no właśnie robię ręcznie. Ale to niestety bardzo czasochłonne jest. A czas
    > = pieniądz. No i właśnie dlatego. Ale oczywiście wszystko zależy
    > od tego, ile to ostatecznie kosztuje.

    Pomyśl o kontygencie - duże zamówienie na cały rok przysyłane
    Ci i płacone w partiach co miesiąc... Inaczej nie będą z Tobą poważnie
    rozmawiać jak im powiesz że chcesz mieć 20 płytek w automacie :-)
    Wtedy obsadzą maszynę raz, zrobią całe zamówienie na rok i będą Cię
    jakoś "kredytować" - może to wyjść taniej niż 12 zamówień po 20sztk.

    Do tych 20 płytek posadzą raczej Józię z lutownicą i będzie lutowała,
    robiąc przy tym masę błędów bo Józia zarabiać będzie góra 2000zł/mies.

  • 6. Data: 2012-06-05 19:33:35
    Od: shg <s...@g...com>

    On Jun 5, 3:14 pm, sundayman <s...@g...pl> wrote:

> [...]
    > Gdzie ? Ile toto kosztuje ?
    >
    > Jak jest z podzespołami (kupuję głównie TME, Farnell) - wystarczy im dać

    Ustawienie linii do montażu automatycznego zajmie minimum kilka
    godzin. Nie worek a rolki.
    W całości automatem przy 20 sztukach się nie opłaca, chyba że kilkaset
    elementów na jednej płytce.
    Są firmy, które oferują montaż ręczny. Teoretycznie powinno wyjść
    taniej opłacenie pracownika "fizycznego" (nie wiem czy to dobre słowo)
    niż specjalisty, który przygotuje produkcję, ale w naszym kraju może
    to wyglądać czasem odwrotnie.
    Najtaniej by chyba było ręcznie pick-and-place, pasta z szablonu i
    lutowanie w piecu.100 elementów można posadzić w 5 minut przy dobrej
    organizacji stanowiska. I można brać je z worka.

  • 7. Data: 2012-06-05 20:27:24
    Od: " " <w...@g...pl>

    sundayman <s...@g...pl> napisał(a):

> [...]
    > Gdzie ? Ile toto kosztuje ?
    >
    > Jak jest z podzespołami (kupuję głównie TME, Farnell) - wystarczy im dać

    jako że mam zaszczyt pracować w firmie która zajmuje się między innymi
    montażem ośmielę się opisać proces montażu zleconego z punktu widzenie
    usługobiorcy

    - mała seria - niedobrze - wolimy duże i powtarzalne serie na których można
    zarobić
    jeśli mała ale powtarzalna to jeszcze pół biedy ale jeśli jednorazowo to
    tragedia,

    rodzaj elementów - kładziemy wszystko co się da położyć

    przygotowanie produkcji
    siada gość i robi:
    -sito do drukarki -samo sito powiedzmy 200-500 zależnie od ilości punktów,
    praca człowieka 50dych/godz brutto -zależy jakie pliki dostarczy klient

    przygotowanie automatu - tak samo - siada gość i robi
    -ręcznie jeśli klient ma tylko pdf'a z rozmieszczeniem elem (są tacy) albo
    próbuje wczytać pliki dostarczone przez klienta -robota na kilka godz.
    to samo dla kontroli po montażu
    jeśli np. profil lutowania ma być speszyl to też trzeba go ustawić

    dostawa elementów
    klient upiera się że dostarczy własne - niedobrze- elementy SMD powinny być w
    taśmie, kupując w TME dostajemy odliczoną ilość na taśmie ale każda maszyna
    domaga się aby na początku było trochę pustej tzw rozbiegówki
    inne elementy w tackach czy standardowych pojemnikach

    słowem kilkaset złotych na dzień dobry , później oidp kilka groszy od punktu -
    typu RC do kilkunastu groszy za scalak, może jeszcze być opłata za każdą serię
    - maszyny są ustawione ale elementy trzeba na nowo instalować

    pzdr

  • 8. Data: 2012-06-05 20:31:55
    Od: "j.r." <j...@g...pl>

    sundayman wrote:
> [...]
    > SMD głównie 1206, 805, tqfp, tsop, itp.
    > Takie toto chyba niezbyt skomplikowane jest.
    Witam,
    jeśli małe serie to jestem w stanie sam zrobić je ręcznie, jeśli zaś
    potrzebujesz
    większe ilości to mogę pomóc w załatwieniu montażu automatycznym SMD
    oraz ręcznym w zaprzyjaźnionej firmie.
    --
    jacek.rutkowski<2+shift>wp.pl

  • 9. Data: 2012-06-05 20:35:01
    Od: "MiSter" <B...@W...PL>

> [...]
    > Wtedy obsadzą maszynę raz, zrobią całe zamówienie na rok i będą Cię
    > jakoś "kredytować" - może to wyjść taniej niż 12 zamówień po 20sztk.

    Tiaaa - w zasadzie zawsze się mówi "teraz 20 szt a potem seria po 1000szt."

    Wynika to chyba z nadziei zamawiającego na dużą sprzedaż a co za tym idzie -
    zyski.
    Ale rynek zazwyczaj weryfikuje takie "nadzieje".

    MiSter

  • 10. Data: 2012-06-05 20:38:33
    Od: sundayman <s...@g...pl>

    Nie no wiecie, z tym "workiem" to zbyt dosłownie zrozumieliście... :)
    Chodziło mi tak, jak dostaję z TME, czyli głównie taśmy to jakieś są...

    No tak, dodatkowym problemem jest to, że potrzebuję do jednego
    urządzenia przynajmniej ze 2 płytki. Co podnosi oczywiście 2-krotnie
    koszt za montaż...