  • 21. Data: 2012-09-28 20:23:01
    Temat: Re: nieizolowane napiecie zarzenia wyswietlacza na obudowie amplitunera.
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    Użytkownik "Michał Lankosz" <m...@t...pl> napisał w wiadomości
    news:k43cnc$4nm$1@speranza.aioe.org...

    > A jak to jest w przypadku TV, które mają wtyczkę z bolcem zerującym?

    Nie może być galwanicznego połączenia. Może natomiast być kondensator w
    zasilaczu, bez bolca stanowiący dzielnik.

    > Jest separacja galwaniczna ekranu anteny?

    J.w. W razie, gdyby na podstacji upaliło połączenie środka gwiazdy z ziemią,
    może zajść zjawisko, że cała instalacja uziemi się przez niedozwolone
    zwarcie zera z ziemią. Skutek łatwo wyobrazić.
    Jak będzie jakiś kondziołek, byle chociaż względnie sprawny, to w najgorszym
    razie napięcie zatrzyma się na nim, a z Xc=1/(?C) i prawa Ohma, prąd
    powinien mieścić się w wartościach nietragicznych, a co najważniejsze, chata
    ci się nie zjara.
    Więc separacja jakaś być musi - instalacja antenowa bywa uziemiana, a skoro
    OTV ma wtyczkę z bolcem...
    Ja mam do kablówki nadający się tu separator, nie ma przejścia dla prądu
    stałego i przebiegów wolnozmiennych.

    > Do Pawła - zmierz prąd płynący od obudowy do bolca. Nie znam wartości
    > dopuszczalnego prądu w takich sytuacjach, ale jeśli jest kilka mA to już
    > chyba za dużo.

    Pewnie zależy co jak jest wrażliwe, ale z pewnością, prąd nie powinien
    przekraczać wartości bezpiecznej.
    Więcej - http://www.ciop.pl/6598.html (jak zwykle, prawo Ohma rządzi)

  • 22. Data: 2012-09-28 20:29:39
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    wiadomości news:973896608.20120928150511@pik-net.pl.invalid...
    > zasilacza.. Kondensator ma pojemność rzędu 1-2.2nF a to wystarczy,
    > żeby osoby wrażliwe odczuwały przepływ prądu.

    Wyczuwam to. Po prawdzie, gdyby każde urządzenie, które czuję, odłączać od
    sieci jako niesprawne, to by chyba połowa conajmniej poszła od razu na złom.
    Inna sprawa, że często są nieprawidłowo podłączane. Nie wiem czy dobrze
    kombinuję, ale wydaje mi się, że smyrać palce głaszczące metalową obudowę
    może po prostu prąd, który pojawi się tam np. z powodu pojemności
    pasożytniczych, przy dużych powierzchniach i małych odległościach nie wydaje
    mi się nienaturalnym, że nawet urządzenie w pełni galwanicznie odizolowane,
    bo ma transformator będący z bardzo dobrym stanie

  • 23. Data: 2012-09-28 20:34:55
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

> [...]

    mi się nienaturalnym, że nawet urządzenie w pełni galwanicznie odizolowane,
    bo ma transformator będący z bardzo dobrym stanie, bez kurzu, brudu i
    wilgoci w środku, czy kondensatorów przeciwzakłóceniowych, lekko smyra
    palce, głaskające masę po stronie wtórnej. W końcu uzwojenie pierwotne można
    chyba potraktować jako okładzinę kondensatora, a izolację przewodu i przerwę
    powietrzną, jako medium, a wtórne, jako drugą okładzinę, więc może tam się
    pojawić napięcie o mikrusim prądzie, mogącym być wykrytym dotykiem...?
    Można to nazwać pojemnościami pasożytniczymi? W końcu dzięki czemu świeci
    próbnik neonowy? :)

  • 24. Data: 2012-09-28 20:53:25
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    Użytkownik "PiteR" <e...@f...pl> napisał w wiadomości

    > Piszesz o czymś takim?
    >
    > komp z kartą tv, audio out podłączony do tego amplitunera jack - chinch
    > i gniazdka 230v zerowane.

    Też. Ale np. ja mam też radio, gdzie antena ma w podstawie cewkę zwierającą
    dla prądu stałego i wolnozmiennego (dzięki czemu nie lękam się statyki
    podczas burzy(1)), gdzie ANT jest uziemiona prosto do konstrukcji budynku
    przez barierkę balkonu, a reszta sprzętu... Muszę kombinować, aby zero i
    ziemia nie uległy połączeniu. Radio czasem łączę z komputerem, wtedy
    powstaje problem. Mam możność odpięcia zera, znaczy się, żeby na bolcu
    zamiast zera była ziemia. Nic wtedy nie kopie ani nawet nie laskocze,
    próbnik nie świeci, miernik nie wykazuje napięcia.

    (1) Tak, wiem, że jak piorun dupnie prosto w ANT, to nie będzie co
    zbierać... Choć mam b. blisko znacznie wyższy budynek niż mój, więc ryzyko
    takiego dupnięcia nieco zmalało. Ale nie jest zerowe. Po dobrej burzy
    podnoszą się warunki propagacyjne.

  • 25. Data: 2012-09-28 23:39:26
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Dnia Fri, 28 Sep 2012 19:43:36 +0200, Mario napisał(a):

    > Ale chyba jest dopuszczalne żeby urządzenie II klasy ochronności miało
    > metalową obudowę. Oczywiście skoro kopie to nie ma II klasy ale skoro
    > wiadomo, że to Chińczycy to mogli zadeklarować co im się podoba.

    Jak najbardziej jest dopuszczalne, jakiś czas temu zacząłem tutaj drążyć
    ten temat. Jest masa urządzeń w metalowych obudowach, posiadających II
    klasę izolacji i równie dużo urządzeń w obudowach wykonanych całkowicie
    z materiału izolacyjnego a mimo to wymaających podłączenia do gniazda ze
    stykiem ochronnym, np. zasilacze do laptopów.
    GG#2400455 ICQ#320399066

  • 26. Data: 2012-09-28 23:46:10
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    Anerys pisze tak:

    > Też. Ale np. ja mam też radio, gdzie antena ma w podstawie cewkę
    > zwierającą dla prądu stałego

    no wiesz więc Zwykły Użyszkodnik może tak połączyć sprzęt grający że
    PEN połączy z oplotem koncentryka kablówki. Chyba lepiej jak się
    zabezpieczy przed fazą na obudowie tego amplitunera niż będzie się bał
    upalenia zera po drodze.

    --
    Piter

  • 27. Data: 2012-09-29 10:56:55
    Od: Paweł <r...@1...0.0.1>

    Paweł wrote:

    > z tego co widzialem przez szczeliny w obudowie, to jest tam duzy toroid,
    > z ktorego zasilane sa oddzielne scalone koncowki mocy. dzis to odebralem,
    > jutro rano rozkrece (nie jest zaplombowane) i wrzuce kilka fotek...

    dzis rano obczailem co z serwisu wrocilo i oto kilka fotek z wnetrza:
    http://pluto.agmk.net/diora/

    co ciekawe, teraz niezaleznie od pozycji wtyczki w gniazdku juz
    na obudowie neonowka nie swieci.

  • 28. Data: 2012-09-29 11:30:06
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2012-09-29 10:56, Paweł pisze:

    > dzis rano obczailem co z serwisu wrocilo i oto kilka fotek z wnetrza:
    > http://pluto.agmk.net/diora/
    >
    > co ciekawe, teraz niezaleznie od pozycji wtyczki w gniazdku juz
    > na obudowie neonowka nie swieci.

    Ależ to oldskulowe :) Coś dla miłośników lat osiemdziesiątych. Płytka
    jednowarstwowa, THT i mnóstwo zworek.
    Trafo nie widać żeby było ruszane. Może tam pod nalepką ostrzegawczą
    jest jakiś filtr przed wejściem na wyłącznik.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 29. Data: 2012-09-29 11:36:31
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 29 Sep 2012 10:56:55 +0200, Paweł napisał(a):
    > dzis rano obczailem co z serwisu wrocilo i oto kilka fotek z wnetrza:
    > http://pluto.agmk.net/diora/
    > co ciekawe, teraz niezaleznie od pozycji wtyczki w gniazdku juz
    > na obudowie neonowka nie swieci.

    A wiadomo co zrobili ?

    Bo takie trafo pojemnosc miedzy uzwojeniami ma.
    Mozna ekranowac ... ale gdzie ekran podlaczyc ?

    J.

  • 30. Data: 2012-09-29 13:13:19
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    > zabezpieczy przed fazą na obudowie tego amplitunera niż będzie się bał
    > upalenia zera po drodze.

    Ale wtedy w razie draki sprawę ratują bezpieczniki.