  • 1. Data: 2023-10-18 12:44:03
    Temat: opony zimowe
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    i letnie - ciekawe porównanie
    https://autokult.pl/sprawdzili-zimowe-caloroczne-i-l
    etnie-opony-ogromne-roznice,6949582505843296a

    1,5 stopnia C, na nawierzchni pokrytej wodą i błotem pośniegowym.

    -opona zimowa premium - 51 m
    -opona całoroczna premium - 64 m
    -opona zimowa budżetowa (spoza Europy) - 82 m
    -opona letnia premium - 108 m

    Tego bym sie po oponie premium, nawet letniej, nie spodziewał.
    W koncu to nie śnieg.

    Dalej o wplywie temperatury na tylko mokrej nawierzchni
    - juz przy 7-10 st C opona letnia zaczyna sie pogarszac.

    tylko skutek "twardosci gumy" ?

    Ciekawe na ile rzetelne te wyniki.

    J.

  • 2. Data: 2023-10-18 12:53:02
    Temat: Re: opony zimowe
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 18-10-2023 o 12:44, J.F pisze:

> [...]
    >
    > Dalej o wplywie temperatury na tylko mokrej nawierzchni
    > - juz przy 7-10 st C opona letnia zaczyna sie pogarszac.

    Wcale, bo nie podali co testowali.
    Całoroczne nie odstają tak od zimówek, jak tutaj napisali.
    Stąd wniosek, że testowali nie tą oponę.

    Pewnie wzieli całoroczną, ale taką bardziej letnią.
    Np. Michelin Crosslimate.

    Przy bardziej zimowej wyniki były raczej odwrotne.
    Jak tu:
    https://tiresvote.com/articles/testing-winter-summer
    -and-all-season-tires-different-temperatures/

    Takie porównania mają sens tylko dla konkretnych modeli, uogólnianie
    jest bez sensu, podobnie jak wyniki bez podania modelu opony.

  • 3. Data: 2023-10-18 13:01:17
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

> [...]
    > -opona zimowa budżetowa (spoza Europy) - 82 m
    > -opona letnia premium - 108 m
    >
    > Tego bym sie po oponie premium, nawet letniej, nie spodziewał.

    Spójrz na to inaczej, czy łatwiej wypierdolić się na śniegu czy na
    błocie poślizgowym?

    Osobiście zainwestowałem w całoroczne (Ceat 225x65x16). W piździe mam
    teraz zmianę i całopierdolenie się kiedy. Jeździ się znacznie lepiej a
    wydatek mniejszy. Nawet nie są głośne. Nie przewiduję -20C a jeśli już,
    to będzie to tydzień mrozu.

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 4. Data: 2023-10-18 13:12:10
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 18 Oct 2023 12:53:02 +0200, Cavallino wrote:
> [...]
    > Stąd wniosek, że testowali nie tą oponę.
    >
    > Pewnie wzieli całoroczną, ale taką bardziej letnią.

    Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego ... no tak, Michelin, Goodyear,
    kto tam jeszcze ? :-)

    Czyli te Crossclimate kiepskie są ?

    > Przy bardziej zimowej wyniki były raczej odwrotne.
    > Jak tu:
    > https://tiresvote.com/articles/testing-winter-summer
    -and-all-season-tires-different-temperatures/

    Ale zauważ, ze tu jest tylko "mokra nawierzchnia". bez blota
    posniegowego.
    Aha - to błoto ma 0C, chyba, ze solone, to jeszcze mniej ..

    > Takie porównania mają sens tylko dla konkretnych modeli, uogólnianie
    > jest bez sensu, podobnie jak wyniki bez podania modelu opony.

    W zasadzie tak, ale ciekawi mnie mechanizm.
    Ta "letnia opona premium" na deszczu sobie też nie radzi?
    Czy to błoto sniegowe takie istotne ... przy grubej warstwie istotnie
    moze byc problem z wyciskaniem, ale przeciez w kazdej oponie ...

    No i dalej ciekawi mnie ten spadek trzymania na mokrej nawierzchni
    wraz ze spadkiem temperatury ...

    J.

  • 5. Data: 2023-10-18 13:23:23
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 18-10-2023 o 13:12, J.F pisze:

    > W zasadzie tak, ale ciekawi mnie mechanizm.
    > Ta "letnia opona premium" na deszczu sobie też nie radzi?

    Im zimniej, i im bardziej letnia, tym gorzej.
    A im bardziej zimowa, tym lepiej (w porównaniu).
    Wyniki widziałeś.

    > Czy to błoto sniegowe takie istotne ...

    Zdecydowanie.
    Zalepia otwory w biezniku, taki crossclimate bez lameli nie ma przy nim
    żadnych szans.
    Letnie jeszcze mniej.

    przy grubej warstwie istotnie
    > moze byc problem z wyciskaniem, ale przeciez w kazdej oponie ...
    >
    > No i dalej ciekawi mnie ten spadek trzymania na mokrej nawierzchni
    > wraz ze spadkiem temperatury ...

    Nie wiem co Cię tak dziwi, przecież każdy dzieciak wie, że to zależy od
    składu mieszanki.
    Ty nie wiesz, czy znowu skleroza?

  • 6. Data: 2023-10-18 14:07:58
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 18 Oct 2023 13:23:23 +0200, Cavallino wrote:

    > Im zimniej, i im bardziej letnia, tym gorzej.
    > A im bardziej zimowa, tym lepiej (w porównaniu).
    > Wyniki widziałeś.

    Hm ...
    -lato u nas jest jakie jest. To ja chyba nie chce opony "premium"
    ktora sobie na deszczu nie radzi.

    -choc jak widac, na cieplo sobie radzi.

    No dobra, letnia opona nie jest na zimę, moze sobie nie radzic,
    ale dlaczego sobie z zimną wodą nie radzi ?

    > Zdecydowanie.
    > Zalepia otwory w biezniku, taki crossclimate bez lameli nie ma przy nim
    > żadnych szans.
    > Letnie jeszcze mniej.

    Mowimy o błocie śniegowym. Lamele IMHO nic tu nie dadzą - albo opona
    dotknie asfaltu, albo popłynie.
    Patrząc na te 108 od predkosci 50km/h - chyba poplynęła.
    No ale 51m opony zimowej, to tez żegluga :-)

    Jakiesz szersze kanaly do odprowadzania wody? Prostsze?
    Przeciez letnie mają podobne wymogi, żeby sobie na deszczu dobrze
    radzic.

    A zobacz na twój link
    https://tiresvote.com/articles/testing-winter-summer
    -and-all-season-tires-different-temperatures/
    mokra droga - Crossclimate dobre jak inne.
    Snieg - moze nie najlepsze, ale tylko troche ustępują.
    Brak lameli im nie przeszkadza?

    > Nie wiem co Cię tak dziwi, przecież każdy dzieciak wie, że to zależy od
    > składu mieszanki.
    > Ty nie wiesz, czy znowu skleroza?

    Mowia, mówia, dzieciaki chwytaja, a ja zawsze myslę, ile tym
    marketingu.
    Kiedys nie było opon zimowych, i jesien tez nie była straszna.

    i znow twoj link - hamowanie na suchym.
    Letnia (?) Conti PremiumContact 6 - najlepsza przy 5 stC.
    8, 2 czy 0 C - juz prawie taka sama. Te 5 C to błąd pomiarowy?

    I do tych 0C dorównuje, a nawet przewyzsza inne opony.
    W tym Conti Winter, ktora chyba jest na duze mrozy :-)

    To jest tu wplyw mieszanki? Chyba jest, ta Nokia H_costam,
    to ch* opona, albo na prawdziwe finskie zimy :-)
    a no tak - ona jest na skandywski snieg :-)

    Natomiast hamowanie na mokrym ... letnia Conti pokazuje wrecz modelową
    zalezność od temperatury ... ale o co tu chodzi - guma sie zmienia,
    czy woda się zmienia?

    No moze i fachowcy dobierają tak dokładnie mieszanki, ze lepiej lub
    gorzej reagują z wodą, i temperatura ma na to wpływ ...

    J.

  • 7. Data: 2023-10-18 14:14:02
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 18 Oct 2023 13:01:17 +0200, LordBluzg®🇵🇱 wrote:
    etnie-opony-ogromne-roznice,6949582505843296a

    > Spójrz na to inaczej, czy łatwiej wypierdolić się na śniegu czy na
    > błocie poślizgowym?

    no, te 108 czy nawet 51m od predkosci 50km/h robi wrazenie :-)

> [...]
    > teraz zmianę i całopierdolenie się kiedy. Jeździ się znacznie lepiej a
    > wydatek mniejszy. Nawet nie są głośne. Nie przewiduję -20C a jeśli już,

    Ja juz trzecie auto jezdzę na Navigatorach, i sobie chwalę.
    Nawet w prawdziwie narciarskich warunkach.
    Raz miałem swietne porównanie, bo sypnęło zdrowo, ale navigatory były
    prawie nowe. W miare zużywania już nie byłem taki pewny, ale
    zasadniczo zawsze pod wyciąg podjezdzałem.

    Tylko ... nie wiąże tego z temperaturą.
    Sucho, mokro, śnieg, lód - tu jest różnica.

    J.

  • 8. Data: 2023-10-18 14:22:30
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 18.10.2023 o 14:14, J.F pisze:

    > Tylko ... nie wiąże tego z temperaturą.

    A powinieneś, bo to właśnie rodzaj "gumy" a nie bieżnik ma tutaj znaczenie.

    > Sucho, mokro, śnieg, lód - tu jest różnica.

    To kwestia bieżnika a nie rodzaju opony letnia/zimowa.

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 9. Data: 2023-10-18 14:38:53
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 18 Oct 2023 14:22:30 +0200, LordBluzg®🇵🇱 wrote:

    > A powinieneś, bo to właśnie rodzaj "gumy" a nie bieżnik ma tutaj znaczenie.

    > To kwestia bieĹźnika a nie rodzaju opony letnia/zimowa.

    Na lodzie kolce jedynie cos dają, a na suchym slicki najlepsze :-)

    No dobra
    https://www.oponeo.pl/model-opony/continental-premiu
    mcontact-6
    ta chyba faktycznie bedzie miala problem z odprowadziem błota
    śniegowego.
    A z wodą sobie radzi? Ale tylko z ciepłą?

    J.

  • 10. Data: 2023-10-18 14:51:00
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 18.10.2023 o 14:38, J.F pisze:
    [...]
> [...]
    mcontact-6
    > ta chyba faktycznie bedzie miala problem z odprowadziem błota

    Ja kupiłem takie
    https://www.oponeo.pl/dane-opony/ceat-4seasondrive-2
    15-65-r16-102-v-xl#440554871

    https://allegro.pl/oferta/2x-opony-caloroczne-215-65
    r16-ceat-4-seasondrive-14306707019

    > A z wodą sobie radzi? Ale tylko z ciepłą?

    W letnich oponach odczuwalna różnica już jest poniżej 5C

    W całorocznych tej różnicy nie ma.

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>