  • 11. Data: 2009-11-06 22:18:08
    Temat: Re: [ot] Ile pradu bede miec za 30 000? Ekologia wg Polkowic
    Od: Wojciech Bartczak <o...@o...pl>

    bujnos pisze:

    > ale cel takiej akcji to nie tylko ekonomia i wynik w excelu, chodzi o
    > oddzialywanie spoleczne.

    Tak, w PRL też chodziło o oddziaływanie społeczne w tym samym kierunku,
    dzięki temu do dzisiaj trzeba niekiedy przepisać 10 razy ten sam
    papierek w 20 urzędach.
    Dobre rozwiązanie to takie, które minimalizuje wszelkie
    koszty, między innymi czas i pieniądze. Monitoring też kosztuje i pewnie
    z tego akumulatora już zasilany nie będzie.
    Grupa interwencyjna na rowerach też nie jeździ.
    Czy produkcja samych ogniw jest ekologiczna ? Ciekawe kto to cudo
    odśnieży i kiedy emeryci zorganizują związki zawodowe ?
    Mam dużo bardziej ekologiczne rozwiązanie, po co podświetlać reklamy
    skoro robią to latarnie uliczne ? W dzień za to dobrze je widać.
    Ewidentnie chodzi o sporą kasę dla urzędasów, ktoś wypcha kieszenie
    publiczną forsą i zniknie, następna ekipa będzie się tłumaczyć.
    Niedługo wybory, trzeba się obłowić zanim społeczeństwo odsunie
    klikę od koryta. A ludziom wciska się eko-kit.
    A na złagodzenie, dużo bardziej ekologiczne i pożyteczne społecznie
    uważam napędzanie silników spalinowych alkoholem etylowym. W autobusach
    większość silników to diesel, powinno być możliwe spalanie takiej
    mieszanki bez znacznych nakładów pracy, a o ile lepiej dla wszystkich.

    Pozdrawiam,
    Wojtek.

  • 12. Data: 2009-11-07 21:48:11
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

> [...]
    > większość silników to diesel, powinno być możliwe spalanie takiej
    > mieszanki bez znacznych nakładów pracy, a o ile lepiej dla wszystkich.

    Oddzialywanie takiej koncepcji tez nie jest takie obojetne. Przez wzrost
    zuzycia alkoholu jako domieszki do paliwa wzrastaja ceny roslin z
    ktorych mozna go pozyskac (alkohol lub olej). Dla nas to rybka, bo i tak
    doplacamy do zywnosci, ale dla biednych krajow to moze byc istotny
    problem. Wiec koszty spoleczne moga byc spore.

    http://idom.sourceforge.net/
    Teraz takze forum dyskusyjne
    Zobacz, wyslij uwagi, dolacz do projektu.

  • 13. Data: 2009-11-07 22:11:41
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    Robert_J pisze:

    > Wiata ma to do siebie, że raczej nie jest czytelnią, w związku z tym
    > można też spokojnie założyć "niezdrowe" oświetlenie ledowe :-). Wtedy
    > pobór energii będzie zdecydowanie mniejszy.

    A gdzieżeś się tego naczytał? LEDy nie są obecnie jakoś koszmarnie
    wydajniejsze od zwykłych świetlówek liniowych. Tak poza tym to ich
    światło wcale nie jest gorsze od świetlówek. Chociaż do żarówek jeszcze
    daleko.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 14. Data: 2009-11-08 17:59:27
    Od: Wojciech Bartczak <o...@o...pl>

    T.M.F. pisze:

> [...]
    > doplacamy do zywnosci, ale dla biednych krajow to moze byc istotny
    > problem. Wiec koszty spoleczne moga byc spore.

    Fakt, może być to problem, jeżeli pozwoli się na to, ale myślę,
    że jest to kwestia rozwiązywalna. Buraki czy inne rośliny, z których
    da się pędzić alkohol powinny być mało wymagające, dając możliwość
    sadzenia na trudnych glebach. Można pomyśleć o przetwórstwie odpadków
    lub czymś w tym rodzaju. W każdym razie, nagła miłość do mało wydajnej
    energii słonecznej nie jest remedium na problemy energetyczne, czy
    Polski, czy świata.

    Pozdrawiam,
    Wojtek.

  • 15. Data: 2009-11-08 18:21:33
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Wojciech Bartczak napisał:

    > Buraki czy inne rośliny, z których da się pędzić alkohol powinny
    > być mało wymagające, dając możliwość sadzenia na trudnych glebach.

    Co z tego, że powinny? Jak to burakowi wytłumaczyć. Natomiast ze
    szkoły pamiętam, choć to dawno było, że gleby pszenno-buraczane,
    to najlepsze gleby w Polsce.

    --
    Jarek

  • 16. Data: 2009-11-08 18:48:17
    Od: Wojciech Bartczak <o...@o...pl>

    Jarosław Sokołowski pisze:

    > Co z tego, że powinny? Jak to burakowi wytłumaczyć. Natomiast ze
    > szkoły pamiętam, choć to dawno było, że gleby pszenno-buraczane,
    > to najlepsze gleby w Polsce.

    Całkiem możliwe że są, rolnik ze mnie żaden :-).
    Chociaż wiem, że da się znaleźć ludzi kompetentnych w tej sprawie.
    Teraz jest też najlepszy czas, żeby coś dało się zrobić w tej sprawie
    w miarę bezboleśnie, za kilkanaście lat nie będzie to już takie proste.
    Jest to temat rzeka ;-) a powoli jest z tego NTG.

    Pozdrawiam,
    Wojtek.

  • 17. Data: 2009-11-08 19:02:30
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

> [...]
    > w miarę bezboleśnie, za kilkanaście lat nie będzie to już takie proste.
    > Jest to temat rzeka ;-) a powoli jest z tego NTG.

    Kompetentnych w jakiej sprawie? Tłumaczenia burakom? Z roślin
    energerycznych, to raczej trawa słoniowa czy inna malwa. Mogą
    rosnąć na nieużytkach. Sprawność takiego układu (pozyskanie
    energii ze Słońca przez te badyle i oddanie jej na przykład
    w piecu) podobna jest do sprawności ogniw fotowoltaicznych.
    Zaletę ma to tylko taką, że energię letniego słoneczka łatwo
    dochować do zimy. Ale nie oszukujmy się, że to może być jakaś
    realna alternatywa dla paliw kopalnych.

    Jarek

    --
    Addio pomidory, addio utracone
    Przez długie, złe miesiące wasz zapach będę czuł

  • 18. Data: 2009-11-08 19:43:41
    Od: DJ <j...@p...onet.pl>

    On 2009-11-08 20:02:30 +0100, =?iso-8859-2?Q?Jaros=B3aw_Soko=B3owski?=
    <j...@l...waw.pl> said:

> [...]
    > Zaletę ma to tylko taką, że energię letniego słoneczka łatwo
    > dochować do zimy. Ale nie oszukujmy się, że to może być jakaś

    Przecież paliwa kopalne w taki sposób powstały... Więc to nie
    alternatywa. To identyczność.
    Tyle że człowiek to zaburza, i nie dba aby oddać ziemi tyle to co jej zabrał.

    --
    DJ

  • 19. Data: 2009-11-08 20:33:07
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    DJ napisał:

    > Przecież paliwa kopalne w taki sposób powstały... Więc to nie
    > alternatywa. To identyczność.

    Nie do końca identyczność. Spalamy na przykład węgiel, który
    powstał w karbonie. W karbonie, to była "inna Ziemia", inna
    atmosfera, nam by się w niej żyło dość marnie. Choćby dlatego,
    że tlenu było kilkanaście procent mniej. Na początku karbonu,
    bo pod koniec, to nam te badyle narobiły dość tlenu, którym do
    dzisiaj oddychamy. Za to ubyło dwutlenku węgla.

    > Tyle że człowiek to zaburza, i nie dba aby oddać ziemi tyle
    > to co jej zabrał.

    To jest delikatna sprawa. Karbon trawł kilkadziesiąt milionów
    lat, a myśmy się zawzięli, by węgiel spalić w lat kilkaset.
    Równowagi nie ma, za to jest marnotrawstwo, tego ukryć się nie
    da. Ale mówią nam też, że jak dalej będziemy tak hajcować, to
    wrócimy ze składem atmosfery do karbonu i będzie kaplica. Tyle
    że mimo iż podobno zasoby paliw kopalnych są na wyczerpaniu, to
    skład atmosfery nie zmienił się o tłuste procenty, a najwyżej
    o marne ułamki promila. Wygląda na to, że natura gdzieś sprytnie
    przed nami ukryła ten zdeponowany węgiel, a tym do czego udało
    nam się dogrzebać, jakiejś wielkiej krzywdy dotąd nie zrobiliśmy
    nikomu i niczemu.

    --
    Jarek

  • 20. Data: 2009-11-08 21:07:05
    Od: Tomasz Szczesniak <t...@p...com.pl>

    Dnia Sun, 8 Nov 2009 20:33:07 +0000 (UTC) na fali pl.misc.elektronika
    stacja Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> nadala:

> [...]
    > przed nami ukryła ten zdeponowany węgiel, a tym do czego udało
    > nam się dogrzebać, jakiejś wielkiej krzywdy dotąd nie zrobiliśmy

    Natura ukryła ten węgiel w skałach węglanowych (wapienie i okolice).
    A bilans energetyczny kiedyś trzeba będzie wyrównać, bo jak się
    zapasy skończą do i tak wyrówna się sam, ale w niewłaściwym momencie :)

    --
    Tomasz Szczesniak

    t...@s...pl
    FIDO: 2:480/127.134 HYDEPARK moderator