  • 1. Data: 2009-11-05 10:33:29
    Temat: Jak "wy lutować" fabrycznie wmontowanego scalaka?
    Od: bobofrut <r...@g...com>

    Z góry przepraszam za ten lamerski ton ale dopiero zaczynam przygodę z
    elektroniką, przy okazji to mój pierwszy post. Mianowicie mam takie
    pytanie, w firmie gdzie pracuje wyrzucono mnóstwo starych komputerów,
    chciałbym wy lutować pewne układy scalone z niektórych starych kart
    muzycznych i sieciowych ale nie wiem jak się do tego zabrać, zwykłą
    lutownicą nie potrafię tego zrobić, jest może jakiś sposób na
    odzyskanie układów scalonych, które zostały fabrycznie wlutowane, może
    jest jakiś sposób na rozpuszczenie płytki, czytałem kiedyś coś o
    sposobie rozpuszczania za pomocą kwasu mrówkowego?

  • 2. Data: 2009-11-05 10:51:39
    Od: Rafał <r...@o...pl>

    bobofrut pisze:
> [...]
    > jest jakiś sposób na rozpuszczenie płytki, czytałem kiedyś coś o
    > sposobie rozpuszczania za pomocą kwasu mrówkowego?

    Wersja brutalna:
    Jak chcesz odzyskać scalaka, a płytka do wywalenia to utnij płytkę
    delikatnie koło nóżek scalaka, w wersji odwrotnej, tnij nóżki scalaka.

    Pozdrawiam
    Rafał

  • 3. Data: 2009-11-05 11:05:31
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@a...control.slupsk.pl>

    Użytkownik bobofrut napisał:
> [...]
    > jest jakiś sposób na rozpuszczenie płytki, czytałem kiedyś coś o
    > sposobie rozpuszczania za pomocą kwasu mrówkowego?

    Przy odrobinie wprawy robiłem to "przemysłową wersją HotAir" czyli
    opalarką ToyaTools z hipermarketu :-) Tą metodą oczywiście ciężko jest
    wylutować z płytki jeden konkretny scalak, bo przy okazji odpadają
    wszystkie elementy w pobliżu, ale to dla Kolegi chyba nie problem.

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 4. Data: 2009-11-05 11:12:22
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "bobofrut" <r...@g...com> napisał w wiadomości
    z.googlegroups.com...

> [...]
    jest jakiś sposób na rozpuszczenie płytki, czytałem kiedyś coś o
    sposobie rozpuszczania za pomocą kwasu mrówkowego?

    Myślę, że dmucha się opalarką (nie mam, nie widziałem w akcji) i scalak
    spływa.

    Dawno, dawno temu jak conieco wylutowywałem to robiłem sobie z drutu
    odpowiednie groty do lutownicy transformatorowej (mam całą kolekcję).
    Np. do 1206 ma dwa czubki i ładnie podnosi się z płytki cały element i
    wyłącza lutownicę. Potem pięćseta w drugą rękę i przy kolejnym włączeniu
    lutownicy wyjmuje się element.
    Dla SOT23 prawie takie samo, ale jeden czubek mniej czubaty aby złapał 2
    piny.
    Dla SO i DIPów odpowiednio długa linia, aby rozgrzać całą jedną stronę i ją
    podważyć, a potem drugą. Robiłem kiedyś nawet kwadrat do obudowy 44piny, ale
    to nie za bardzo dało się jednocześnie wszędzie docisnąć - dopiero duża
    ilość cyny pomogła.
    P.G.

  • 5. Data: 2009-11-05 11:14:27
    Od: "Cezar" <c...@B...pl>

    zelazko...

    wyjutjubuj sobie "desoldering iron"

    c.

  • 6. Data: 2009-11-05 11:45:50
    Od: bobofrut <r...@g...com>

    On 5 Lis, 11:14, "Cezar" <c...@B...pl> wrote:
    > zelazko...
    >
    > wyjutjubuj sobie "desoldering iron"
    >
    > c.

    sprawdziłem na youtube sztuczkę z żelazkiem, spróbuje ją w domu, mam
    tylko nadzieję, że "niesknoce" żelazka bo inaczej żona mnie za jaja
    powiesi

  • 7. Data: 2009-11-05 11:53:05
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    Powitanko,

    > Mianowicie mam takie
    > pytanie, w firmie gdzie pracuje wyrzucono mnóstwo starych komputerów,

    Ehh, tez chetnie bym zostal po godzinach w takiej firmie;-)

    > jest może jakiś sposób na
    > odzyskanie układów scalonych, które zostały fabrycznie wlutowane,

    Grzac mocno, ale krotko. Jak jedna kosc z calej plytki, albo nawet
    kilka, to przeciwna strona na kuchenke gazowa, a z drugiej chwytasz
    scalaczka i delikatnie czekajac az cyna pusci pociagasz. Potem rzucasz
    na jakas plyte metalowa coby ostygl. Ta metoda wylutowalem juz nawet
    oporne zlacza z plyt.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 8. Data: 2009-11-05 12:23:12
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <w...@w...pl>

    Użytkownik "bobofrut" <r...@g...com> napisał w wiadomości
    n.googlegroups.com...
> [...]

    sprawdziłem na youtube sztuczkę z żelazkiem, spróbuje ją w domu, mam
    tylko nadzieję, że "niesknoce" żelazka bo inaczej żona mnie za jaja

    Załatw sobie żelazko "techniczne"!

    Włodek

  • 9. Data: 2009-11-05 13:00:39
    Od: "Cezar" <c...@B...pl>

    "bobofrut" <r...@g...com> wrote in message
> [...]

    >sprawdziłem na youtube sztuczkę z żelazkiem, spróbuje ją w domu, mam
    >tylko nadzieję, że "niesknoce" żelazka bo inaczej żona mnie za jaja

    a co mozna sknocic w zelazku?

    c.

  • 10. Data: 2009-11-05 15:25:45
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <l...@w...pdi.net>

> [...]
    > jest jakiś sposób na rozpuszczenie płytki, czytałem kiedyś coś o
    > sposobie rozpuszczania za pomocą kwasu mrówkowego?

    Układy na płytkach drukowanych lutuje się lutownicą. Logicznym jest że
    rozlutowuje się je rozlutownicą... Optymalnie by było żebyś właśnie
    rozlutownicę posiadał - jest to albo grot pozwalający na jednoczesne
    podgrzanie wszystkich nóżek (nakładany na lutownicę stosownie dużej
    mocy) albo lutownica z zainstalowanym na stałe ssakiem do odsysania
    cyny. Układy scalone najlepiej się wylutowuje tym pierwszym narzędziem,
    to drugie służy raczej do wylutowywania elementów przewlekanych dyskretnych.
    Z innych metod - scalaki lutowane powierzchniowo można demontować
    podgrzewając lutownicą kolejne nóżki i jednocześnie podsuwając pod nie
    żyletkę - jak będzie z dobrej nierdzewki to cyna nie powinna jej
    chwycić. Jeszcze inna metodą, wymagającą trochę wyczucia jest
    podgrzewanie nadmuchem gorącego powietrza z opalarki elektrycznej.
    Warto również posiadać narzędzie do jednoczesnego odciągania scalaka - w
    najprostszej wersji może to być drut poprzewlekany pod nóżkami scalaka,
    można też z kawałka cienkiej blachy doraźnie przyciąć uchwyt. Oczywiście
    istnieją fabryczne chwytaki do tego ale kosztują stosownie dużo - jak
    się ktoś zajmuje zawodowo np. serwisem i często takie roboty ma to może
    to kupić, do okazyjnych prac chyba są duży wydatek.

    --
    Darek