  • 1. Data: 2014-05-15 13:21:47
    Temat: [ot] jak to skanowac?
    Od: "1634Racine" <1...@R...pl>

    http://i.imgur.com/gkupYX6.png

    fotografia jest wielkosci pocztowki - to jest (patrz: link wyzej) ten
    ciemniejszy kawalek ze stojaca wsią.
    trzeba fotke zeskanowac w max**2 jakosci - skaner ustawiono na 600 dpi
    (pewnie 300 wystarczy) i do tiff.
    fotke polozono na szkle. W miejscu ktorymkolwiek (wykonawca: luzak)
    Wynik skanowania widac jaki jest (zaznaczylem na zielono pole calego
    wynikowego tiff-a): 5100 x 7014 px ma nie fotka, ale fotka z hektarami
    bialego. Jak sie z tego wytnie sama fotke - ma gdzies okolo 3 z kawalkiem x
    2 z kawalkiem.

    A powinno byc 5100 x 7014 px, ale w takim wyniku skanowania:
    http://i.imgur.com/J2X7GqN.jpg (jest jpg,ale to tylko pogladowo)

    Skanujacy mowi mi, ze tak jest niezaleznie od tego, w ktore pole szyby
    skanera polozy fotografie...

    Co jest nie tak robione,ze skanowanie jest jakie jest?

  • 2. Data: 2014-05-15 13:42:13
    Temat: Re: [ot] jak to skanowac?
    Od: AndrzejJ <a...@n...pl>

    W dniu 2014-05-15 13:21, 1634Racine pisze:
> [...]
    > skanera polozy fotografie...
    >
    > Co jest nie tak robione,ze skanowanie jest jakie jest?

    Jak zdjęcie ma około 4 cale szerokości to aby osiągnąć około 7000 px
    skaner musi skanować z rozdzielczością 1750 dpi.
    Przy 600 dpi dostaniesz 2400 px.
    W oprogramowaniu do skanera jest funkcja zaznaczania obszaru do
    skanowania - wtedy nie będzie "hektarów białego".
    Miejsce na szybie nie ma znaczenia. :-)
    Pozdrawiam "luzaka"

  • 3. Data: 2014-05-15 15:06:51
    Od: "1634Racine" <1...@R...pl>

    AndrzejJ in news:5374a815$0$2358$65785112@news.neostrada.pl
    [...................]
> [...]
    > W oprogramowaniu do skanera jest funkcja zaznaczania obszaru do
    > skanowania - wtedy nie będzie "hektarów białego".

    ok, jasne.
    luzak mily jest, tylko wysyla dzieki temu tony GB zdjec, zamiast z 500 MB :)

  • 4. Data: 2014-05-15 15:34:06
    Od: "1634Racine" <1...@R...pl>

    AndrzejJ in news:5374a815$0$2358$65785112@news.neostrada.pl
    [............]
    > Jak zdjęcie ma około 4 cale szerokości to aby osiągnąć około 7000 px
    > skaner musi skanować z rozdzielczością 1750 dpi.
    > Przy 600 dpi dostaniesz 2400 px.

    jasne.
    oczywiscie bzdure napisalem, ze przy 600dpi - 5tys x 7tys dla wlasciwego
    foto ma byc (czy gdy wyciete z otaczajacej bieli, czy od razu otrzymane).
    Z rozpedu sie wzielo :) nie przemyslalem.

  • 5. Data: 2014-05-15 19:11:19
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    1634Racine wrote:
> [...]
    > http://i.imgur.com/J2X7GqN.jpg (jest jpg,ale to tylko pogladowo)
    >
    > Skanujacy mowi mi, ze tak jest niezaleznie od tego, w ktore pole szyby

    Zależy jaki ma skaner i jaki program do skanowania.
    Może być potrzeba odptaszkowania odpowiedniej opji, która blokuje obszar
    skanowania do pełnego obszaru szyby. Po odptaszkowaniu tej opcji robimy
    "preview" i widać cały obszar szyby wraz ze zdjęciem i pojawi się ramka,
    której boki można dowolnie przesuwać dostosowując obszar skanowania do
    tego, gdzie leży zdjęcie. Zdjęcie położyć równo, nie ukośnie, bo po co
    potem jeszcze bawić się w prostowanie.

  • 6. Data: 2014-05-15 21:03:52
    Od: JD <j...@g...com>

    W dniu 2014-05-15 19:11, Poldek pisze:
    > tego, gdzie leży zdjęcie. Zdjęcie położyć równo, nie ukośnie, bo po co
    > potem jeszcze bawić się w prostowanie.

    He he, czasem właśnie trzeba położyć mocno ukośnie,
    bo linie prawie równoległe
    lub prostopadłe do toru przesuwu głowicy skanera
    wychdzą poschodkowane.

    JD

  • 7. Data: 2014-05-16 00:13:37
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    JD <j...@g...com> writes:

    > He he, czasem właśnie trzeba położyć mocno ukośnie,
    > bo linie prawie równoległe
    > lub prostopadłe do toru przesuwu głowicy skanera
    > wychdzą poschodkowane.

    Przy skanowaniu odbitek???

    Bo przy wydruku, zwłaszcza gdy używało się starych laserów 300 DPI bez
    RETa, np. HP LJ II, to tak.

    Jeśli coś takiego wychodzi przy skanowaniu zdjęć, to trzeba zwiększyć
    mocno rozdzielczość, ew. przefiltrować. Aż trudno mi to sobie wyobrazić.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 8. Data: 2014-05-16 02:38:23
    Od: d...@v...pl

    > Jeśli coś takiego wychodzi przy skanowaniu zdjęć, to trzeba zwiększyć
    >
    > mocno rozdzielczość, ew. przefiltrować. Aż trudno mi to sobie wyobrazić.
    >
    > --
    >
    > Krzysztof Hałasa

    Obawiam się że skanowanie odbywało się na "urządzeniu wielofunkcyjnym" gdzie
    faktycznie rozmaite cuda mogą się dziać...
    Pozdrawiam Marcin

  • 9. Data: 2014-05-16 08:14:07
    Od: JD <j...@g...com>

    W dniu 2014-05-16 02:38, d...@v...pl pisze:

    > Obawiam się że skanowanie odbywało się na "urządzeniu wielofunkcyjnym" gdzie
    faktycznie rozmaite cuda mogą się dziać...
    > Pozdrawiam Marcin

    Widać było takie rzeczy na drutach telegraficznych i dużych wieżowcach i
    potwierdzam, w użyciu był zwykły domowy skaner. Nie pamiętam jaki, bo
    nie mój, ale porada z obróceniem odbitki pomogła.

    JD

  • 10. Data: 2014-05-16 08:39:34
    Od: XX YY <f...@g...com>

    > Skanujacy mowi mi, ze tak jest niezaleznie od tego, w ktore pole szyby
    >
    > skanera polozy fotografie...
    >

    > Co jest nie tak robione,ze skanowanie jest jakie jest?

    pocztowka ma dlugosc boku = 6 "

    jesli chcesz zdjecie w jakiejs rozdzielczosci bezwzglednej px to rozdzielczosc
    wzgleda dpi skanera jaka musisz ustawic wynosi

    dpi= px/6

    np jesli chcesz dostac zdjecie o boku 5000 px to musisz ustawic 5000/6=833 dpi , a
    wiec najblizsza wartosc jaka mozesz wybrac w opcjach nastawy.

    czy ustawisz wielkosc pola przed skanowaniem , czy obetniesz zdjecie po skanowaniu
    dla wyniku nie ma znaczenia. w pierwszym wypadku skanowanie bedzie trwalo krocej.

    Zdaza sie w zaleznosci od powierzchni zdjecia, ze nieraz dostanie sie lepszy wynik
    obnizajac rozdzielczosc , trzeba sprawdzic , faktura papieru zbyt rozdzielczo
    pokazana moze dac nieraz efekt psujacy calkowite wrazenie.
    W praktyce droga prob i bledow mozna znalezc najlepsza rozdzielczosc skanowania dla
    danego rodzaju podloza.

    nie wiem dlaczego biale tlo jest zielone? podkladka jest zielona ?
    winno byc biele / szare.

    jesli robisz automatem balns bieli , to nalezy to robic po obcieciu wszystkiego tego
    , co nie jest zdjeciem. te pozostalosci zafalszuja wynik przy automatycznej korekcie
    koloru i kontrastu - w tym przypadku wypadaloby ograniczyc pole skanowania do
    wielkosci zdjecia przed skanowaniem.