  • 1. Data: 2009-07-27 17:16:58
    Temat: plus zrezygnuje z GSM na rzecz UMTS?
    Od: "R.M." <f...@g...com>

    http://nt.interia.pl/telekomunikacja/wiadomosci/news
    /szybki-internet-w-calej-polsce,1344554

    cos mi sie w to niechce wierzyc, sporo ludzi ma komorki obslugujace
    wylacznie GSM, w jaki sposob mialaby im sie udac ta zamiana?

  • 2. Data: 2009-07-27 17:20:05
    Temat: Re: plus zrezygnuje z GSM na rzecz UMTS?
    Od: "R.M." <f...@g...com>

    R.M. wrote:
> [...]
    >

    > cos mi sie w to niechce wierzyc, sporo ludzi ma komorki obslugujace
    > wylacznie GSM, w jaki sposob mialaby im sie udac ta zamiana?

    a co z nazwa grupy? chyba sie troche przestarzala :)

  • 3. Data: 2009-07-27 17:40:21
    Od: "Wycior" <w...@w...pl>

    > sporo ludzi ma komorki obslugujace wylacznie GSM

    Czytaj uważnie. Mają zamiar zrezygnować jedynie z GSM 900MHz. Większość
    telefonów GSM only obsługuje 900/1800 MHz. Nawet jeżeli ktoś używa aparatu
    działającego tylko na 900MHz to jest to znikomy odsetek. Nawyraźniej liczą
    się z taką rzeszą niezadowolonych klientów :]

    --
    Pozdrawiam, Wycior

  • 4. Data: 2009-07-27 18:10:50
    Od: "R.M." <f...@g...com>

    Wycior wrote:

    > Czytaj uwa?nie. Maj? zamiar zrezygnowa? jedynie z GSM 900MHz. Wi?kszo??
    > telefon?w GSM only obs?uguje 900/1800 MHz. Nawet je?eli kto? u?ywa aparatu
    > dzia?aj?cego tylko na 900MHz to jest to znikomy odsetek. Nawyra?niej licz?
    > si? z tak? rzesz? niezadowolonych klient?w :]

    to co - teraz polowa nadajnikow 1800/900 jest nie obciazona? jak wywala
    900 to obawiam sie, ze w godzinach szczytu moga pojawiac sie czeste
    przeciazania

  • 5. Data: 2009-07-27 18:27:40
    Od: "R.M." <f...@g...com>

    R.M. wrote:
    > to co - teraz polowa nadajnikow 1800/900 jest nie obciazona? jak wywala
    > 900 to obawiam sie, ze w godzinach szczytu moga pojawiac sie czeste
    > przeciazania

    a nie wzialem pod uwage, ze czesc aparatow posiada UMTS i zapewne ciagle
    ich liczba rosnie, jak sie zblizy do polowy, to pewnie wtedy zaczna
    migraje ...

  • 6. Data: 2009-07-27 19:03:01
    Od: MarekM <m...@w...interia.i-popraw-tld.polska>

    R.M. pisze:

    > a nie wzialem pod uwage, ze czesc aparatow posiada UMTS i zapewne ciagle
    > ich liczba rosnie, jak sie zblizy do polowy, to pewnie wtedy zaczna
    > migraje ...

    Po kolei:

    1. UMTS "teraz" działa w paśmie 2100 - telefony obsługujące WCDMA
    900/2100 to margines, chociaż ostatnio Nokia promuje ten standard (w
    zasadzie wszystkie nowe telefony UMTS sprzedawane w Europie obsługują
    już 900).
    2. Plus na pewno nie zostawi tylko GSM 1800 - nie bardzo jest możliwe
    zbudowanie ogólnopolskiej sieci w tym paśmie, GSM 900 musi nadal działać.
    3. Do działania WCDMA potrzebne jest 5MHz pasma dupleksowego (2x5MHz).
    Plus (i Era) posiadają po 45 dupleksowych kanałów GSM 0,2MHz każdy, co
    daje 9MHz. Wystarczy wydzielić część tego pasma na WCDMA - zostanie im
    20 kanałów na GSM. To dość mało, ale da się zrobić: w końcu w miastach
    (gdzie ruch największy) mogą ratować się właśnie GSM 1800 (tu zasięg gra
    mniejszą rolę), a na obszary słabiej zaludnione kanałów nie trzeba aż
    tak dużo.
    4. Większy problem ma PTC, bo ma kanały bardziej "poszatkowane" - z jej
    stanu posiadania nie da się wydzielić ciągłych 5MHz na WCDMA. Będzie
    konieczna "zamiana" kanałów z Plusem, by posiadać ciągłe pasmo.
    5. Największy problem ma Centertel, bo posiadają tylko 34 kanały GSM900.
    Po przeznaczeniu 25 na WCDMA zostałoby im zaledwie 9 na GSM - to
    zdecydowanie za mało.

    Marek

  • 7. Data: 2009-07-28 05:07:05
    Od: Jan Strybyszewski <k...@...pl>

    R.M. pisze:

    > to co - teraz polowa nadajnikow 1800/900 jest nie obciazona? jak wywala
    > 900 to obawiam sie, ze w godzinach szczytu moga pojawiac sie czeste
    > przeciazania

    Nikt niczego nie wywali... wyjma z zasobow np 8 kanałów i zrobia na tym
    UMTS. I tak Kowalski z GSM900 nie zauwazy.

  • 8. Data: 2009-07-28 06:23:21
    Od: "R.M." <f...@g...com>

    MarekM wrote:
    > 3. Do działania WCDMA potrzebne jest 5MHz pasma dupleksowego (2x5MHz).

    orientujesz sie moze ile wynosi max. liczba uzytkownikow korzystajacych
    z jednego kanalu 5 MHz dupleksowego? moze masz jaki link do dokumentu?

  • 9. Data: 2009-07-28 06:29:48
    Od: Jan Strybyszewski <k...@...pl>

    R.M. pisze:

    > orientujesz sie moze ile wynosi max. liczba uzytkownikow korzystajacych
    > z jednego kanalu 5 MHz dupleksowego? moze masz jaki link do dokumentu?

    Maksymalna wielkosc zalezy od ilosci kodow ortogonalnych przewidzianych
    w specyfikacji, bodaj jest to 512. Przy czym to dosyc "teoretyczna
    wielkosc" skoro sam kanal radiowy ma nieco ponad 3Mczipy/s

  • 10. Data: 2009-07-28 07:22:34
    Od: "R.M." <f...@g...com>

    Jan Strybyszewski wrote:
    > Maksymalna wielkosc zalezy od ilosci kodow ortogonalnych przewidzianych
    > w specyfikacji, bodaj jest to 512. Przy czym to dosyc "teoretyczna
    > wielkosc" skoro sam kanal radiowy ma nieco ponad 3Mczipy/s

    a ile wynosi predkosc transmisji dla jednego kodu, w przypadku zajetosci
    wszystkich 512 kodow?