eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochody[press] rejestracja auta/badanie techniczne/oplaty itp. › [press] rejestracja auta/badanie techniczne/oplaty itp.
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!not
    -for-mail
    From: Gabriel 'wilk' <g...@U...TO.Z.ADRESU.poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: [press] rejestracja auta/badanie techniczne/oplaty itp.
    Date: Tue, 27 Jul 2010 07:30:35 +0200
    Organization: http://onet.pl
    Lines: 57
    Message-ID: <i2lqu1$sn$1@news.onet.pl>
    Reply-To: g...@U...TO.Z.ADRESU.poczta.onet.pl
    NNTP-Posting-Host: network.pkwsa.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: news.onet.pl 1280208641 919 194.145.186.65 (27 Jul 2010 05:30:41 GMT)
    X-Complaints-To: n...@o...pl
    NNTP-Posting-Date: Tue, 27 Jul 2010 05:30:41 +0000 (UTC)
    User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 5.1; PL; rv:1.6b) Gecko/20031205
    Thunderbird/0.4
    X-Accept-Language: pl, en-us, en
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2299538
    [ ukryj nagłówki ]

    http://wyborcza.pl/1,76842,8178487,Latwiej_zarejestr
    ujesz__ale_wiecej_zaplacisz.html


    "Przygotowany w Ministerstwie Infrastruktury projekt ustawy o dopuszczeniu pojazdów
    do ruchu
    drogowego ma przede wszystkim przystosować polskie przepisy do unijnych dyrektyw...

    Miesiąc na zarejestrowanie auta
    Nie ważne czy kupimy auto nowe, czy używane - na złożenie wniosku o jego
    zarejestrowanie będziemy
    mieć dokładnie 30 dni. Jeśli samochód kupimy w kraju, termin będzie liczony od dnia
    zakupu, czyli od
    daty na umowie kupna-sprzedaży. W przypadku pojazdu sprowadzonego 30 dni będzie
    naliczane od dnia, w
    którym została dokonana ostateczna odprawa celna (gdy auto sprowadzimy spoza unii)
    lub od dnia, w
    którym auto faktycznie wjechało na terytorium Polski (w przypadku aut z państw UE).
    Dotychczasowe
    przepisy nie precyzowały tego obowiązku wystarczająco jednoznacznie.

    Kara za spóźnienie
    W projekcie pojawiła się propozycja kary za niedotrzymanie trzydziestodniowego
    terminu na złożenie
    wniosku o rejestrację. Jeśli go przekroczymy opłata za wydanie dowodu
    rejestracyjnego,
    legalizowanych tablic rejestracyjnych i nalepki kontrolnej wzrośnie nam aż o 50
    procent!

    Projekt zakłada zastąpienie dotychczasowej karty pojazdu nowym dowodem
    rejestracyjnym. Takie
    rozwiązanie stosują już Austria i Niemcy. Nowy dowód ma się składać z dwóch części.
    Pierwsza będzie
    potwierdzać dopuszczenie pojazdu do ruchu drogowego (jak dotychczasowy dowód). Druga
    będzie wymagana
    wyłącznie do rejestracji auta (wraz z częścią pierwszą) i tak naprawdę zastąpi
    dotychczasową kartę
    pojazdu. Pojawienie się nowych dowodów nie oznacza jednak, że wydane wcześniej karty
    pojazdów stracą
    ważność. Właściciel pojazdu nadal będzie miał obowiązek przedkładać je razem z
    wnioskiem o rejestrację.

    Będzie drożej?
    Jeden dokument zamiast dwóch mógłby oznaczać, że będzie taniej. Ministerstwo
    zaproponowało tabelę, w
    której określa maksymalny poziom nowych opłat związanych z rejestracją samochodów,
    homologacją,
    badaniem technicznym, wydaniem dokumentów, itd. Jeśli w życie wejdą maksymalne
    stawki, będzie nie
    taniej, ale dużo drożej! I tak za wydanie dowodu rejestracyjnego w takim przypadku
    zapłacimy 110 zł
    (obecnie 48 zł), kompletu znaków legalizacyjnych 20 zł (obecnie 11 zł), tablic
    samochodowych 160 zł
    (obecnie 80 zł), a motocyklowych 100 zł (obecnie 40 zł). Zmienić się mogą także
    stawki za badanie
    techniczne. Dotychczasowa opłata była uzależniona od rodzaju pojazdu, m.in.: przegląd
    motocykla - 62
    zł, samochodu osobowego - 98 zł, ciężarówki do 16t - 153 zł, a ciężarówki powyżej 16t
    - 176 zł.
    Maksymalny poziom opłaty za badanie techniczne wg nowej tabeli wynosi aż 500 zł!

    Stacje na cenzurowanym
    Działalnością stacji kontroli pojazdów zainteresowała się w zeszłym roku Najwyższa
    Izba Kontroli.
    Wyniki jej prac skłoniły resort infrastruktury do wprowadzenia dodatkowego nadzoru.
    Kontrole
    przeprowadzać będzie Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego przy udziale
    starosty, któremu TDT
    będzie przekazywał wyniki kontroli. Taki stan ma wyeliminować przypadki dopuszczania
    do ruchu
    niesprawnych pojazdów.
    Dodatkowe obowiązki nałożono też na samych diagnostów. Co dwa lata będą oni musieli
    wziąć udział w
    3-dniowych warsztatach doskonalenia zawodowego oraz przekazać staroście informację o
    niekaralności.

    Diagnosta jak policjant
    Wizyta w stacji kontroli pojazdów będzie kosztować sporo nerwów zwłaszcza kierowców
    aut z niskim
    rocznikiem. A to za sprawą nowego uprawnienia jakie projekt ustawy nadaje diagnostom.
    Jeśli auto nie
    przejdzie pozytywnie badania technicznego, będzie on mógł zatrzymać dowód
    rejestracyjny! Wystawi za
    to pokwitowanie, w którym określi warunki użytkowania pojazdu, np. zezwoli na dojazd
    auta do
    warsztatu celem naprawy. Dowód rejestracyjny natomiast odeśle do organu
    rejestrującego"
    pozdrawiam

    --
    Mówić prawdę i umieć prawdą żyć - oto rzecz wielkiej wagi.
    Oskar Wilde

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: