  • 1. Data: 2010-03-07 11:43:10
    Temat: procesor rownolegly
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 7 Mar 2010 12:22:43 +0100, Sylwester Łazar wrote:
    >A to o ten z Manchesteru... Myślałem o tym lampowym.

    >Czy możliwe jest zbudowanie komputera asynchronicznego, który nie wykonuje
    >dokładnie krok po kroku programu?
    >np.taki który ma zapisane w kolejnych komórkach pamięci rozkazy i wykonuje
    >cały program w etapach, ale równocześnie po kilka instrukcji?

    No coz, byl dawniej taki jezyk, Occam, na transputery,
    ktory zasadniczo tak mial dzialac - jesli nie zaznaczyles specjalnie,
    to kolejne linie byly wykonywane rownolegle.

    Oczywiscie to w zalozeniach, bo w praktyce transputer byl w miare
    normalnym procesorem sekwencyjnym, z tym ze chetnie dzialal w
    srodowisku wieloprocerowym. Z czasem to nawet Inmosie przestali uzywac
    Occamu, i transputery programowali w C.

    Duzo pracy wlozyl Intel i AMD w to zeby wspolczesne procesory x86
    potrafily zrobic kilka instrukcji na raz, oczywiscie ma to bardzo
    ograniczony zakres, pomijajac fakt kilku rdzeni.

    Przetwarzanie algorytmiczne jest z reguly sekwencyjne, i to sie szybko
    nie zmieni.

    J.

  • 2. Data: 2010-03-07 11:52:46
    Temat: Re: procesor rownolegly
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    On 07/03/2010 11:43, J.F. wrote:
    > Przetwarzanie algorytmiczne jest z reguly sekwencyjne, i to sie szybko
    > nie zmieni.

    Ale sekwencyjnosc i asynchronicznosc to zupelnie rozne sprawy - a mam
    wrazenie ze w tym watku zostalo to troche pomieszane.

    Zrobienie procka asynchronicznego powinno byc mozliwe, moze sie da
    zrobic to tak ze kazdy blok generuje sygnaly 'busy/finished' (zeby
    uniknac hazardu) przy zaczeciu/skonczeniu kazdej operacji? Przy
    starannym pipeline powinno dzialac szybko. Tylko teraz rodzi sie problem
    - zeby nie czekac na najwolniejsze operacje, to przydaloby sie cos
    zrownoleglic ;-)
    No i skad wziac pamiec - wszystkie DRAMy teraz sa synchroniczne
    (robienie plytki do DDR3 to, tfu, zakrawa o pornografie - zrobilem sobie
    'downgrade' do DDR2 po 2 dniach myslenia).

    PS: Juz to sobie wyobrazam - przy wymagajacych grach user psika CO2 na
    procek zeby przyspieszyc animacje ;-)

    --
    Jerry1111

  • 3. Data: 2010-03-07 12:14:32
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 07 Mar 2010 11:52:46 +0000, Jerry1111 wrote:

    >Ale sekwencyjnosc i asynchronicznosc to zupelnie rozne sprawy - a mam
    >wrazenie ze w tym watku zostalo to troche pomieszane.

    Dokladnie, dlatego zrobilem nowy i zatytulowalem jak zatytulowalem.
    Tu powinno byc tylko o procesorach ktore wiecej niz jedna instrukcje
    na raz robia :-)

    >Zrobienie procka asynchronicznego powinno byc mozliwe, moze sie da
    >zrobic to tak ze kazdy blok generuje sygnaly 'busy/finished' (zeby
    >uniknac hazardu) przy zaczeciu/skonczeniu kazdej operacji?

    To jest jeden z problemow - jak np zrobic sumator zeby wygenerowac
    taki sygnal jak juz wynik na wyjsciu sie ustabilizuje.

    Dla innych blokow, np pamieci naturalne beda raczej zwykle uklady
    czasowe do wygenerowania takiego sygnalu po czasie w ktorym juz
    _powinien_ sie pojawic stabilny sygnal.

    Tak czy inaczej - wspolczesny procesor ma w sobie duzo rejestrow
    przelaczanych sygnalem zegara, dlatego nazywamy synchronicznym.

    Asynchroniczny musialby z tego zrezygnowac.

    >PS: Juz to sobie wyobrazam - przy wymagajacych grach user psika CO2 na
    >procek zeby przyspieszyc animacje ;-)

    To czesciowo juz dzis dziala - jak procek za goracy to sie
    automatycznie zegar spowalnia :-)

    J.

  • 4. Data: 2010-03-07 20:27:59
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    > Ale sekwencyjnosc i asynchronicznosc to zupelnie rozne sprawy - a mam
    > wrazenie ze w tym watku zostalo to troche pomieszane.
    Tak, to prawda temat śmierci Pana Jacka Karpińskiego się poszerzył i poszedł
    w 2D.
    Zaciekawiła mnie ta asynchroniczność w 1971 roku na TTLach.
    Wiem, że to nie jest nic dziwnego - dzisiaj.
    Naprawiłem taką maszynę Voumard z 1976 roku zrobioną przez Szwajcarów.
    Ma ona piękny dekoder kolejnych bloków algorytmicznych i pamięć na diodach.
    Ale ta maszyna była zrobiona w technologi DTL.
    Nie ma zegara centralnego, a wszystkie sygnały czasowe są generowane przez
    układ RC (taki scalak jak 74123, ale w technologi DTL).

    W związku z tym wydaje mi się, że te pomysły Pana Karpińskiego muszą być
    naprawdę dobre i warto poznać ten K-202.

    Teraz połączyć pomysł Jacka Karpińskiego (asynchronizm) z równoległością
    może dać korzyści w kwadracie.

    --
    pozdrawiam
    Sylwester Łazar

  • 5. Data: 2010-03-08 00:09:47
    Od: JanuszR <r...@o...pl>

> [...]
    > naprawdę dobre i warto poznać ten K-202.
    >
    > Teraz połączyć pomysł Jacka Karpińskiego (asynchronizm) z równoległością

    Myślę, że z uwagi na sekwencyjność procesory równoległe to mrzonka. Jest
    problem z instrukcjami warunkowymi, z danymi uzyskiwanymi w operacji
    poprzedzającej. W najlepszym razie będą to procesory wielojądrowe, gdzie
    wielotorowość z uwagi na sekwencyjność programu będzie ograniczona i np.
    procesory 256 kernelowe nie będą dawały znaczącego przyrostu wydajności.
    Prawdziwe przetwarzanie równoległe to oczywiście sieci neuronowe, które
    w porównaniu do technologi szeregowej dopiero raczkują. Sieci
    neuronowych nie potrafimy programować (nie jest mi znany żaden
    kompilator), póki co działają tylko w oparciu o uczenie się.

    JanuszR

  • 6. Data: 2010-03-08 06:05:21
    Od: Krzysztof Tabaczyński <k...@w...pl>

    Użytkownik "JanuszR" <r...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > porównaniu do technologi szeregowej dopiero raczkują. Sieci neuronowych
    > nie potrafimy programować (nie jest mi znany żaden kompilator), póki co

    A znasz może jakąś sieć neuronową szczególnie dobrze nadającą
    się do przewidywania jutra? Na przykład jest duża instalacja
    lakiernicza z lat 70-tych i warto by było wiedzieć co się
    popsuje JUTRO...

    Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.

  • 7. Data: 2010-03-08 07:25:32
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

> [...]
    > wielotorowość z uwagi na sekwencyjność programu będzie ograniczona i np.
    > procesory 256 kernelowe nie będą dawały znaczącego przyrostu wydajności.
    To w takim razie warto dobudowywać kolejne protezy do synchronicznych
    systemów?
    Może lepiej od razu zrezygnować z programów pisanych sekwencyjnie.
    Zdaje się, że objektowość rodzi pewne nadzieje,
    ale wygląda na to, że sam komputer jest nieobiektowy.
    Może warto pokusić się, o zbudowanie szybkiej- obiektowej maszyny, jak
    zapewne próbował Pan Karpiński,
    a programistów zmusić do dostosowania się do dobrego sprzętu.
    Należy w instrukcjach powtarzać ulubioną mantrę programistów:
    "Do dobrych zwyczajów programowania należy..."
    S.

  • 8. Data: 2010-03-08 07:58:23
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik "Jerry1111" <j...@w...pl.pl.wp> napisał w
    wiadomości news:hn042l$v7t$1@news.onet.pl...

    > Ale sekwencyjnosc i asynchronicznosc to zupelnie rozne sprawy - a mam
    > wrazenie ze w tym watku zostalo to troche pomieszane.

    Od mojego posta sie zaczelo, ale nie ja tu winien. Kolega wyznajacy k202
    pisal cos o geniuszach czekajacych na slabeuszy i widzial na to rade w
    asynchronicznosci. Gdzies sie to zagubilo w meandrach watka, a ja probowalem
    jedynie wskazac, ze asynchrnicznosc nie jest na to rada, gdyz i tak
    sekwencyjnosc wymaga tego "czekania".

    I pytanie po co?

  • 9. Data: 2010-03-08 08:05:06
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik "JanuszR" <r...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Myślę, że z uwagi na sekwencyjność procesory równoległe to mrzonka.

    Nie, to rzeczywistosc.

    > Jest problem z instrukcjami warunkowymi, z danymi uzyskiwanymi w operacji
    > poprzedzającej.

    Sa obliczenia w sposob naturalny dajace sie podzielic.

> [...]
    > programować (nie jest mi znany żaden kompilator), póki co działają tylko w

    Ale emulacja dzialania seici neuronowych idalnie na daje sie na maszyny
    (bardzo)wieloprocesorowe.

  • 10. Data: 2010-03-08 08:05:47
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik "Krzysztof Tabaczyński" <k...@w...pl> napisał w wiadomości

    > A znasz może jakąś sieć neuronową szczególnie dobrze nadającą
    > się do przewidywania jutra? Na przykład jest duża instalacja
    > lakiernicza z lat 70-tych i warto by było wiedzieć co się
    > popsuje JUTRO...

    Ale juz maszyny rownolegle dobrze nadaja sie do przewidywinania jutra.