    Date: Thu, 25 Sep 2014 09:36:22 +0200
    From: Krzysiek <k...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: profile icm

    Dzień dobry.

    O parę wyjaśnień bym poprosił ;-)

    Wiadomo, że monitor powinien być skalibrowany, do tego służy kolorymetr,
    który tworzy profil koloru dla monitora+karta grafiki.
    Później ten profil można podpiąć pod system i w założeniu powinien
    wyświetlać w miarę prawidłowo kolory.

    No i to jest jasne.

    Ale teraz czytając różne tutoriale doczytałem się, że każdy aparat
    fotograficzny też ma swój profil icm, który można wczytać do programu w
    którym obrabia się grafikę, aby na ekranie uzyskać takie kolory
    jak w matrycy aparatu.

    No i właśnie to mi nie działa prawidłowo i nie wiem dlaczego (choć
    podejrzewam dlaczego, ale o tym na końcu)

    Ściągnąłem sobie profil do swojego D90:
    http://ufraw.sourceforge.net/Colors.html

    i podpiąłem do mojego programu. No i jest źle.

    W programie Darktable do wyboru mam:

    https://picasaweb.google.com/sp9rqa/Smieci#606272554
    5808294306
    -standardowa matryca koloru
    -rozszerzona matryca koloru
    -liniowy REC...
    -sRGB
    -Adobe RGB
    -liniowy XYZ
    -Lab
    -liniowy podczerwony
    -no i mój Nikon D90 for NEF Mode2

    Do tej pory wywoływałem na "rozszerzona matryca koloru" i wynik jest taki:
    https://picasaweb.google.com/sp9rqa/Smieci#606272581
    9772519314

    na standardowej matrycy tak:
    https://picasaweb.google.com/sp9rqa/Smieci#606272559
    5754434706

    na profilu D90 z aparatu tak:
    https://picasaweb.google.com/sp9rqa/Smieci#606272564
    3597147970

    a na sRGB tak:
    https://picasaweb.google.com/sp9rqa/Smieci#606272576
    0966388034

    Niestety na profilu sRGB i D90 obraz po wczytaniu jest tak ciemny, że
    nie jestem w stanie z niego nic wyciągnąć sensownego. Na Adobe nie
    pracuję, bo w zakładzie w którym robię odbitki maszyna i tak pracuje w
    sRGB, więc nie ma sensu tego konwertować tam i z powrotem, ale też jest
    źle, bo próbowałem.

    Najlepiej jest na standardowej i rozszerzonej matrycy kolorów i tak do
    tej pory z tego korzystałem.

    Więc o co tu chodzi i co źle robię? Doczytałem się również, że program
    Nikona generuje taki profil icm dla każdego ustawienia aparatu, więc
    teoretycznie dla każdego zdjęcia może być inne.

    Czy to może być powodem takiego, a nie innego zachowania programu?
    Jeśli tak to na moje amatorskie zdjęcia jakie przyjąć ustawienia?

    Poproszę o kaganek oświaty w tym temacie.