  • 1. Data: 2014-09-25 09:36:22
    Temat: profile icm
    Od: Krzysiek <k...@p...onet.pl>

    Dzień dobry.

    O parę wyjaśnień bym poprosił ;-)

    Wiadomo, że monitor powinien być skalibrowany, do tego służy kolorymetr,
    który tworzy profil koloru dla monitora+karta grafiki.
    Później ten profil można podpiąć pod system i w założeniu powinien
    wyświetlać w miarę prawidłowo kolory.

    No i to jest jasne.

    Ale teraz czytając różne tutoriale doczytałem się, że każdy aparat
    fotograficzny też ma swój profil icm, który można wczytać do programu w
    którym obrabia się grafikę, aby na ekranie uzyskać takie kolory
    jak w matrycy aparatu.

    No i właśnie to mi nie działa prawidłowo i nie wiem dlaczego (choć
    podejrzewam dlaczego, ale o tym na końcu)

    Ściągnąłem sobie profil do swojego D90:
    http://ufraw.sourceforge.net/Colors.html

    i podpiąłem do mojego programu. No i jest źle.

    W programie Darktable do wyboru mam:

    https://picasaweb.google.com/sp9rqa/Smieci#606272554
    5808294306
    -standardowa matryca koloru
    -rozszerzona matryca koloru
    -liniowy REC...
    -sRGB
    -Adobe RGB
    -liniowy XYZ
    -Lab
    -liniowy podczerwony
    -no i mój Nikon D90 for NEF Mode2

    Do tej pory wywoływałem na "rozszerzona matryca koloru" i wynik jest taki:
    https://picasaweb.google.com/sp9rqa/Smieci#606272581
    9772519314

    na standardowej matrycy tak:
    https://picasaweb.google.com/sp9rqa/Smieci#606272559
    5754434706

    na profilu D90 z aparatu tak:
    https://picasaweb.google.com/sp9rqa/Smieci#606272564
    3597147970

    a na sRGB tak:
    https://picasaweb.google.com/sp9rqa/Smieci#606272576
    0966388034

    Niestety na profilu sRGB i D90 obraz po wczytaniu jest tak ciemny, że
    nie jestem w stanie z niego nic wyciągnąć sensownego. Na Adobe nie
    pracuję, bo w zakładzie w którym robię odbitki maszyna i tak pracuje w
    sRGB, więc nie ma sensu tego konwertować tam i z powrotem, ale też jest
    źle, bo próbowałem.

    Najlepiej jest na standardowej i rozszerzonej matrycy kolorów i tak do
    tej pory z tego korzystałem.

    Więc o co tu chodzi i co źle robię? Doczytałem się również, że program
    Nikona generuje taki profil icm dla każdego ustawienia aparatu, więc
    teoretycznie dla każdego zdjęcia może być inne.

    Czy to może być powodem takiego, a nie innego zachowania programu?
    Jeśli tak to na moje amatorskie zdjęcia jakie przyjąć ustawienia?

    Poproszę o kaganek oświaty w tym temacie.

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2014-09-25 10:40:39
    Temat: Re: profile icm
    Od: quent <x...@x...com>

    On 2014-09-25 09:36, Krzysiek wrote:
    > Wiadomo, że monitor powinien być skalibrowany, do tego służy kolorymetr,
    > który tworzy profil koloru dla monitora+karta grafiki.

    Kalibracja polega na ingerencji w LUT monitora.
    Nie masz czasem na myśli profilowania?

    --
    Pozdr.
    www.elipsa.info

  • 3. Data: 2014-09-25 10:54:45
    Od: Krzysiek <k...@p...onet.pl>

    W dniu 2014-09-25 10:40, quent pisze:

    > Kalibracja polega na ingerencji w LUT monitora.
    > Nie masz czasem na myśli profilowania?

    Tak, masz rację, że kalibracja, a profilowanie to
    dwie różne sprawy, ale tak mi się napisało - co zrobić.
    W każdym razie mój problem tyczy czego innego.

    Pozdrawiam

  • 4. Data: 2014-09-25 20:13:55
    Od: gowit <w...@g...com>

    Coś nie tak ?. Może dlatego że traktujesz swoje zdjęcia jako śmieci :-)

  • 5. Data: 2014-09-26 08:20:45
    Od: XX YY <f...@g...com>

    > Czy to mo�e by� powodem takiego, a nie innego zachowania programu?
    >
    > Je�li tak to na moje amatorskie zdj�cia jakie przyj�� ustawienia?
    >

    > Poprosz� o kaganek o�wiaty w tym temacie.

    jezeli zalezy Ci na jakosci obrazu i przewidywalnosci to przede wszystkim zmien
    wolarke. przejdz na LT a skonczy sie wylamywanie drzwi , ktore sa otwarte.

    Trzebaby zapytac programistow jak napisali program i dlaczego w ten sposob traktuje
    profile.

    Profile barwne aparatu , czy zrodla swiatla to w zasadzie rodzaj korekty ,
    uwzgledniajacej jakies tam odchylki od cech standardowych.
    Mozesz sam zrobic profil , co nie gwarantuje , ze bedzie lepiej , albo wykorzystac
    fabryczny. Jesli ktorys z profili w programie , ktorym sie poslugujesz nie dziala
    prawidlowo , to szkoda czasu na lamanie sobie tym glowy. Wybierz ten profil , na
    ktorym osiagasz najlepsze rezutaty - jak go zwal tak go zwal.

    Ale rozwiazaniem na przyszlosc bedzie przejscie na LT. Warto zainwestowac.

  • 6. Data: 2014-09-26 08:32:41
    Od: Krzysiek <k...@p...onet.pl>

    W dniu 2014-09-26 08:20, XX YY pisze:
    (...)
> [...]
    ktorym osiagasz najlepsze rezutaty - jak go zwal tak go zwal.
    > Ale rozwiazaniem na przyszlosc bedzie przejscie na LT. Warto zainwestowac.

    Zainwestowałem już w PS-elements ;-)
    Po prostu jestem ciekawy, czy w ogóle dobrze traktuję te profile i już
    na tym etapie nie robię błędu. Podobne próby robiłem kiedyś z D40x
    i RawTherapee i było tak samo źle, więc zacząłem się zastanawiać,
    czy to tak ma być.

    Pozdrawiam

  • 7. Data: 2014-09-26 09:09:09
    Od: XX YY <f...@g...com>

    Am Freitag, 26. September 2014 08:32:41 UTC+2 schrieb Krzysiek:
> [...]
    >
    > na tym etapie nie robię błędu. Podobne próby robiłem kiedyś z D40x
    >
    > i RawTherapee i było tak samo źle, więc zacząłem się zastanawiać,

    ps elements ma b fajna wolarke rawow - to to samo serce co w LT z pewnymi
    uproszczeniami , ktorych i tak nie brakuje wpraktyce.

    Czy tak ma byc , czy nie to trzebaby zapytac programiste.
    Tak napisal swiadomie , czy jest jakis bug?

    Moim zdaniem tak nie ma byc.
    Profil , ktory daje obraz czarny jak smola nie ma sesnu , nawet jesli tak mialoby byc
    zgodnie z zyczeniami programistow.
    Sens ma wszystko to, co prowadzi do dobrych wynikow.

  • 8. Data: 2014-09-26 09:40:06
    Od: Krzysiek <k...@p...onet.pl>

    W dniu 2014-09-26 09:09, XX YY pisze:
> [...]

    byc zgodnie z zyczeniami programistow.
    > Sens ma wszystko to, co prowadzi do dobrych wynikow.

    No właśnie dlatego powstał ten post, bo mi to spokoju nie dawało.
    Jeszcze pal licho ten profil, który ściągnąłem z internetu, ale kiedyś
    jak jeszcze robiłem zdjęcia D40x to wyciągnąłem taki profil
    z programu Capture NX i jego podpiąłem, ale też było bardzo ciemne.

    No nic, poprzestanę na tym na czym mi wychodzi najlepiej.

    Pozdrawiam

  • 9. Data: 2014-09-26 10:18:41
    Od: XX YY <f...@g...com>

    Am Freitag, 26. September 2014 09:40:06 UTC+2 schrieb Krzysiek:

    > (...)

    uproszczeniami , ktorych i tak nie brakuje wpraktyce.

    byc zgodnie z zyczeniami programistow.

    > No w�a�nie dlatego powsta� ten post, bo mi to spokoju nie dawa�o.
    >
    > Jeszcze pal licho ten profil, kt�ry �ci�gn��em z internetu, ale kiedy�
    >
    > jak jeszcze robi�em zdj�cia D40x to wyci�gn��em taki profil
    >
    > z programu Capture NX i jego podpi��em, ale te� by�o bardzo ciemne.
    >

    > No nic, poprzestanďż˝ na tym na czym mi wychodzi najlepiej.
    >

    > Pozdrawiam

    cwiczylem problem profili.
    wszystko zalezy od przeznaczenia fotogarfii.
    profile sluza w zasadzie uzyskania lepszej prawidlowosci oddania kolorow , czyli
    wiekszej zgodnosci z rzeczywistoscia . I tak jest pod warunkiem ze sie je bezblednie
    zastosuje. Zgodniejsze z rzeczywistosciua nie zawsze oznacza , ze lepsze , bo
    przeciez czesto swiadomie interpretujemy kolor wg wlasnej wizji (

    ot chocby ostatnia kiczowata interpretacja - jeszcze ciepla , wczoraj skonczylem :

    http://spherapan.vot.pl/218/218.html

    ( kicz musi byc kolorowy ;-) )

    a z drugiej strony kolor jest od tylu parametrow o wiekszym wplywie zalezny , ze
    profil w praktyce niewiele zmienia.
    Owszem widzisz troche inne kolory , ale czy sa lepsze - trudno zdecydowac , ktory
    jest lepszy czy prawidlowy.

    Na tablicy testowej widac duza roznice , w rzeczywistosci kolory sa mieszanina barw
    podstawowych i roznice az takie duze nie sa.

    Zdjecie niezaleznie od profilu wymaga prawidlowgeo balansu bieli , i tutaj rezerwy
    oraz mozliwe przyczyny beldow sa duuzo wieksze.
    Bo balans nalezaloby dokonac oddzielnie dla partii cieni , tonow posrednich i
    swiatel. Komu chce sie tak robic ?

    MOim zdaniem ze wzglediow edukacyjnych warto sprobowac pare profili , po to , zeby na
    wlasnej skorze sie przekonac , z czym to sie je.
    Profil moze miec uzyteczny sens , jesli robisz zdjecia w takich samych warunkach ,
    dla jakich zrobiles profil ( np profil aparatu w okreslonym swietle studyjnym ). Dla
    innych warunkow oswietleniowych np w sloneczny dzien ten profil nie bedzie juz
    rzeczywiscie super dokladny .

  • 10. Data: 2014-09-26 10:30:35
    Od: Krzysiek <k...@p...onet.pl>

    W dniu 2014-09-26 10:18, XX YY pisze:
> [...]

    zastosuje. Zgodniejsze z rzeczywistosciua nie zawsze oznacza , ze lepsze , bo
    przeciez czesto swiadomie interpretujemy kolor wg wlasnej wizji (

    No właśnie na to trochę liczyłem, bo chyba zbyt optymistycznie liczyłem
    na to, ze pozwoli mi to na uzyskanie prawidłowego balansu bieli, a
    z tym mam problemy właśnie ;-(

    > ot chocby ostatnia kiczowata interpretacja - jeszcze ciepla , wczoraj skonczylem :
    >
    > http://spherapan.vot.pl/218/218.html
    >
    > ( kicz musi byc kolorowy ;-) )

    Bardzo ładne.