  • 1. Data: 2011-12-29 18:06:15
    Temat: [?] programowanie pod linuxem
    Od: " " <f...@N...gazeta.pl>

    nie mam pojecia jak programuje sie pod linuxem,
    czy jest jakis dosyc bliski odpowiednik winapi
    czy jest to jednak jakos calkiem inaczej?

    czytam na jakiejs stronce

    "W odróżnieniu od innych systemów operacyjnych w Linuksie nie ma jednej
    biblioteki do obsługi graficznego interfejsu użytkownika. Podstawą jest
    system X Window, oferujący podstawową funkcjonalność, taką jak okna, obsługa
    zdarzeń, nie zawiera zaś żadnych kontrolek (widgetów) takich jak przyciski,
    czy pola tekstowe. Tą funkcjonalność dostarczają dodatkowe biblioteki,
    zbudowane na wierzchu X. "

    co gdybym chcial programowac przy pomocy samego wbudowanego
    linux-api, czy jest cos takiego? jak wyglada szkielet aplikacji
    graficznej? jak to jest z obsluga myszy i klawki (ewenty?)
    jak jest np z blitami rambuforow do okna lub na fullscreen?
    Czy przekompilowane pod linuxa aplikacje nie dzialaja wolniej
    niz pod winda?

  • 2. Data: 2011-12-29 21:13:26
    Temat: Re: [?] programowanie pod linuxem
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2011-12-29 19:06, f...@N...gazeta.pl wrote:
    > jak wyglada szkielet aplikacji
    > graficznej?

    Weź Qt i nie grzesz więcej.

    > Czy przekompilowane pod linuxa aplikacje nie dzialaja wolniej
    > niz pod winda?

    Jakie aplikacje? Takie gdzie ma znaczenie *prędkość*? To sprawdź top500
    i sobie odpowiedz czy nie działają wolniej.

  • 3. Data: 2011-12-29 21:35:50
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    f...@N...gazeta.pl <f...@N...gazeta.pl> napisał(a):
    > Czy przekompilowane pod linuxa aplikacje nie dzialaja wolniej
    > niz pod winda?

    Jaki proces myślowy spowodował u Ciebie chęć zadania takiego pytania?
    I co rozumiesz przez przekompilowane? Chyba chodziło Ci o przeportowane.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 4. Data: 2011-12-29 22:41:09
    Od: " " <f...@g...pl>

    Grzegorz Niemirowski <g...@p...onet.pl> napisał(a):

    > Jaki proces myślowy spowodował u Ciebie chęć zadania takiego pytania?
    > I co rozumiesz przez przekompilowane? Chyba chodziło Ci o przeportowane.

    no przekompilowane ze zmianami w kodzie

    co do procesu myslowego to posredni -> znalem
    kiedys jednego tylko znajomego ktory pisywal pod linuxa
    (ktory byl mocnym zwolennikiem linuxa) ale jak spytalem
    go czy winda czy linux jest szybszy (w sensie dzialania
    programow pod systemem) to powiedzial ze ze nie (i ze
    jest wolniejszy)

    nie mam chyba szczegolnych uprzedzen co do linuxa
    choc nie znam go za specjalnie nawet z uzycia i
    nie wiem jak sie pod onego programuje, ani linux ani
    widna ani macos mi sie w sumie nie podobaja: wolalbym
    chyba znacznie bardziej minimalistyczne systemy, z
    wysrubowanym performance i bardziej 'realtime' za to
    z mniejsza babranina z plikami (acz niespecjalnie sie
    nad systemami zastanawialem - byc moze pomysle o nich
    bardziej teoretycznie bo systemy mozna robic mz
    drastycznie inaczej niz to co jest teraz - mz jest tu
    spore pole do popisu wyobrazni

  • 5. Data: 2011-12-29 22:59:38
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    f...@g...pl <f...@g...pl> napisał(a):
    > no przekompilowane ze zmianami w kodzie

    I te zmiany dotkną raczej duży procent kodu, więc już samo to powoduje, że
    porównywanie jest bez sensu. Chyba, że chodzi o implementację jakiegoś
    algorytmu, który coś liczy i nie odwołuje się do funkcji systemowych. Ale
    wtedy skąd miałyby się brać różnice w prędkości?

> [...]
    > go czy winda czy linux jest szybszy (w sensie dzialania
    > programow pod systemem) to powiedzial ze ze nie (i ze

    Różne rzeczy ludzie mówią. Jeśli nie podają merytoryczych argumentów to po
    co się tym zajmować? Nie ma sensu powtarzać legend. Może coś tam gdzieś jest
    wolniejsze, bo np. jest mniej dopracowany sterownik do karty graficznej, ale
    to kwestia konkretnych przypadków a nie systemu jako całości.

> [...]
    > bardziej teoretycznie bo systemy mozna robic mz
    > drastycznie inaczej niz to co jest teraz - mz jest tu

    Akurat Linuksa możesz sobie przyciąć jak chcesz. Poza tym istnieje mnóstwo
    malutkich systemów operacyjnych, które sobie ktoś lub jakaś mała grupka
    napisała hobbystycznie i które są otwarte. Przykładowo:
    http://mikeos.berlios.de/
    http://www.whitix.org/

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 6. Data: 2011-12-30 00:06:02
    Od: " M.M." <m...@g...pl>

> [...]

    > algorytmu, który coś liczy i nie odwołuje się do funkcji systemowych. Ale
    > wtedy skąd miałyby się brać różnice w prędkości?
    Porownanie jak najbardziej ma sens, ale nie jest latwe. Program korzystajacy
    z API systemowego implementujemy najpierw na jednym systemie, a potem na
    drugim. Implementujemy na obu systemach tak wydajnie jak to tylko mozliwe.
    Nastepnie uruchamiamy i mamy wynik, np. taki: najszybszy program do odczytu
    miliona losowych rekordow pod winndows zamuje tyle czasu, a pod linuxem tyle.

  • 7. Data: 2011-12-30 08:05:22
    Od: " " <f...@g...pl>

> [...]

    ale
    > to kwestia konkretnych przypadków a nie systemu jako całości.

    potencjalnie moga byc roznice, (acz nie wiem czy sa i wartoby
    sie dowiedziec)

    np w dzialaniu mechanizmu przelaczania watkow czy jakichs
    innych dzialan tego rodzaju, np kontrola dostepu do pamieci
    (to mozliwe ze zzera bardzo malo typu 1% ale nie wiem jak
    sie upewnic ze to jest tak malo, bo mozliwe ze jest to jednak
    wiecej tylko ze nie da sie wylaczyc tych mechanizmow i porownac);

    do tego np api do robienia roznych rzeczy moze byc szybsze
    lub wolniejsze, albo np format plikow wykonywalnych i sposob
    ladowania procesow/bibliotek moze byc inny i roznic sie czasem
    ladowania startowania progsow itd

  • 8. Data: 2011-12-30 15:51:32
    Od: PawelS <c...@1...pl>

    f...@N...gazeta.pl pisze:
> [...]
    > jak jest np z blitami rambuforow do okna lub na fullscreen?
    > Czy przekompilowane pod linuxa aplikacje nie dzialaja wolniej

    linux jest napisany pod konsolą,
    a windows został zapewne wyklikany,
    także zapewne programy będą działać szybciej
    w linuxie niż w windowsie ;)