  • 11. Data: 2014-10-13 19:43:25
    Temat: Re: prosty assembler
    Od: Piotr <S...@w...pl>

    Dnia 13.10.2014 R.e.m.e.K <p...@w...pl> napisał/a:
> [...]
    unsigned ale nawet sumą plus signed i minus unsigned, czyli jeden

    > Teraz to juz przechodzisz samego siebie, zaslugujesz juz na wielkie Ś przed swoim
    nickiem!
    >:-)

    Daj spokój, zaczynało być "ciekawie" ;)
    Tak żeby podkręcić firra: bajt to po pierwsze nie to samo co oktet (nie
    zawsze to jest 8 bitów, choć obecnie najczęściej tak jest, ale na przykład
    polska Odra miała inaczej :D) a po drugie nawet jeśli zakładać dla
    uproszczenia, że to oktet, to czy to jest liczba, kolor piksela czy na
    przykład informacja która lampka ma sięświecić a która nie, zależy od
    kontekstu. Procesory po prostu nie wnikają, dla nich bity i bajty nie mają
    "typu", są operacje na przykład logiczne, traktujące bity niezależnie (OR,
    AND, XOR, NOT itd.), są operacje traktujące bity jako liczbę (ADC, MUL
    itp.), są operacje w ogóle nie wnikające w zawartość (PUSH, PULL, IN, OUT)
    itd. Dodatkowo ALU wielu procesorów potrafi ten sam bajt podczas operacji
    arytmetycznych traktować w różny sposób (już nawet 6502 ze wspomnianego
    przez firra C64), na przykład jako liczbę z zakresu -128..127 (w kodzie
    uzupełnień do dwóch) lub jako liczbę z zakresu 0..99 (kod BCD). Poza tym
    procesory mają najczęściej dwie flagi, przeniesienie i przepełnienie, dla
    uproszczenia dla 8 bitów przeniesienie jest ustawiane gdy wynik (na
    przykład dodawania) nie mieści się w 8 bitach, a przepełnienie gdy wynik
    nie mieści się w 7 bitach - w ten sposób ten sam układ ALU może dodawać
    liczby w kodzie U2 zarówno ze znakiem jak i bez znaku (nie musi wiedzieć
    który wariant chce programista, bo układ bitów w wyniku będzie taki sam), a
    w gestii programisty jest sprawdzanie flag i reakcja w zależności od tego
    jak te dane chce traktować. Oczywiście przy mnożeniu/dzieleniu sprawa
    wygląda inaczej :D
    Co do poprzednich wywodów czy robić porównania od razu ze skokiem czy
    nie... ja proponuję jeszcze inne podejście, takie jak na przykład mają
    procesory ARM, czyli wykonanie instrukcji (dowolnej!) można uzależnić od
    pewnych flag w rejestrze statusu, na przykład:

    CMP R1,R2 # Porównanie R1 i R2 i ustawienie flag w rejestrze statusu
    SUBGT R1,R2,R1 # Wykonanie odejmowania (wynik do trzeciego argumentu, tu
    # wynik leci do R1) tylko wtedy gdy poprzednie CMP ustawiło
    # flagi "zachodzi warunek 'większy niż'"

    W ten sposób po CMP nie trzeba w ogóle wstawiać instrukcji skoku (ani CMP
    nie musi mieć jej "wbudowanej").

  • 12. Data: 2014-10-14 14:48:07
    Od: firr <p...@g...com>

    w ogole to mialem troche rozkminek jak napisac
    taki asembler (bo bede pisac) - dosyc elegancko
    nalezy zbudowac
    1. jeden (wirtualny) 'plik' - z przestrzenią procesu tj ram + skompilowany bytecod
    (jesli zalozymy ze kod startuje od adresu zero to nie trzeba zadnych metadanych jak w
    PE, wystarczy wygenerowac czysta obraz przestrzeni procesu i go uruchomic (podoba mi
    sie ta prostota)
    2. drugi plik z tabelą nazw symboli we wspomnianej wczesniej przestrzeni procesu
    (potrzebny przy kompilowaniu ale tez majacy
    'stale' znaczenie puzniej jako cos w rodzaju
    symboli dla debuggera) - ta prostota tez mi sie
    bardzo podoba - finalne wnioski (o istocie tych dwu plikow) bardzo ciekawe