  • 11. Data: 2009-11-20 09:14:08
    Temat: Re: prosty odbiornik lampowy (reakcyjny?)
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jarosław Sokołowski" <j...@l...waw.pl> napisał w
    wiadomości news:slrnhgbhp0.as1.jaros@falcon.lasek.waw.pl...

    > E tam trudno dostępne i dość drogie. Dla chcącego nie ma nic
    > trudnego:
    >
    > http://www.dailymotion.pl/video/x3wrzo_fabrication-d
    une-lampe-triode_tech

    Pod koniec jest chyba radio takie jakie kolega chce :-)

    J.

  • 12. Data: 2009-11-20 09:14:24
    Od: "Robert_J" <r...@w...pl>

    > Wpadł mi do głowy pomysł złożenia jakiegoś prostego odbiornika na fale
    > długie/średnie/krótkie (nie koniecznie każdy z tych zakresów, może być
    > jeden jeśli miałoby się to wiązać z trudnościami technicznymi) w stylu
    > retro...

    Zasadnicze pytanie: chcesz to sam zbudować dla satysfakcji czy po prostu
    chcesz mieć taki odbiornik? Bo jeśli to drugie to proponuję kupić gotowy. Ja
    latem nabyłem pięknego Blaupunkta z 1953 czy 1956 roku. Całkowicie sprawny,
    odrestaurowany, politura na obudowie błyszcząca (po renowacji). Gra jak
    marzenie, choć na AM już za dużo nie ma... Ale UKF jak złoto :-).

  • 13. Data: 2009-11-20 09:20:12
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Atlantis" <m...@w...pl>
> [...]
    > jeden jeśli miałoby się to wiązać z trudnościami technicznymi) w
    > stylu
    > retro, czyli przy użyciu jednej-dwóch lamp.

    A nie fajniej sie pobawic nowoczesnie ?

    Jakis SDR, czy sprobowac np jak dziala homodyna, oczywiscie na PLL
    lub DDS ..

    J.

  • 14. Data: 2009-11-20 09:36:58
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@t...much.spam>

    J.F. pisze:
    > Użytkownik "Atlantis" <m...@w...pl>
    >
    > A nie fajniej sie pobawic nowoczesnie ?
    >
    > Jakis SDR, czy sprobowac np jak dziala homodyna, oczywiscie na PLL lub
    > DDS ..

    I żeby było trochę retro, to cyfrowy wyświetlacz częstotliwości na
    lampach Nixie 8-D

  • 15. Data: 2009-11-20 10:03:00
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    Użytkownik J.F. napisał:
    > Użytkownik "Atlantis" <m...@w...pl>
    >
    > A nie fajniej sie pobawic nowoczesnie ?
    >
    > Jakis SDR, czy sprobowac np jak dziala homodyna, oczywiscie na PLL lub
    > DDS ..

    Nieee.. normalnie profanacja ;-) Poza tym wie Kolega jaki prąd trzeba
    przepuścić przez takiego AD9851 żeby się zaczął żarzyć tak sympatycznie
    jak EF95 ? ;-)

    P.S. A homodyny na lampach też działają bardzo sympatycznie.

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 16. Data: 2009-11-20 10:44:30
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    une-lampe-triode_tech

    > Pod koniec jest chyba radio takie jakie kolega chce :-)

    No i dlatego kolega dostał kompletną informację w jednym kawałku.
    Nie będzie mógł rozpowiadać, że mu w Usenecie nie chcieli pomóc.

    --
    Jarek

  • 17. Data: 2009-11-20 15:32:31
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    J.F. pisze:

    > A nie fajniej sie pobawic nowoczesnie ?

    No cóż - to też z całą pewnością daje dużo satysfakcji, ale mi chodziło
    o coś w stlu "retro" - jak wyraźnie zaznaczyłem w pierwszej wypowiedzi w
    tym temacie. Generalnie jako dzieciak trochę bawiłem się składając
    proste odbiorniki o bezpośrednim wzmocnieniu w najprostszym wydaniu na
    kilku tranzystorkach i diodzie germanowej w roli detektora. Potem moja
    edukacja poszła w zupełnie innym kierunku, jednak czasem jeszcze wracam
    do amatorskiej elektroniki.

    Oczywiście "za młodych lat" nie bardzo miałem możliwość pobawić się
    układami lampowymi, a teraz można by nadrobić trochę zaległości.
    Odbiorniki reakcyjne są relatywnie proste, można taki złożyć w jeden
    wieczór - więcej czasu zajmie porządne wykończenie, gdybyśmy na przykład
    chcieli go zamknąć w ładnej skrzyneczce. :)

    > Jakis SDR

    Hmm... Z SDR to trochę jak z mikrokontrolerami. Nikt do końca nie wie
    czy to jeszcze elektronika czy już informatyka. :)

    > czy sprobowac np jak dziala homodyna, oczywiscie na PLL lub
    > DDS ..

    To swoją drogą, ale nieprędko. Na razie (w ramach odświeżania starego
    hobby) zabrałem się za montaż Libry (praktycznie skończona, parę
    problemów zostało do usunięcia) i Taurusa (RX uruchomiony, TX w trakcie). ;)

  • 18. Data: 2009-11-20 15:42:26
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Robert_J pisze:

    > Zasadnicze pytanie: chcesz to sam zbudować dla satysfakcji czy po prostu
    > chcesz mieć taki odbiornik? Bo jeśli to drugie to proponuję kupić
    > gotowy.

    Gotowy już mam. Polskiego Pioniera, który czeka na odrestaurowanie.
    Kiedyś się za to pewnie zabiorę, ale na razie brak czasu, a poza tym
    wypadałoby nabrać nieco obycia z techniką lampową. ;)

    Poza tym odbiorniki reakcyjne to nieco inna epoka w elektronice -
    międzywojnie, pionierskie czasy. Zbudować coś takiego nie jest trudno,
    trudniej trzymać się oryginału - lampy tego typu trudno dostać (a to
    przecież nie jest jednorazowy problem - włókno żarzenia kiedyś się
    przepali...), to samo z kryształkami (jakiś czas temu na Allegro
    widziałem aukcję oryginalnego Detefona z substytutem w postaci diody
    germanowej). Ten sam problem dotyczy zresztą kondensatorów czy
    potencjometrów z epoki. Jednak gdy zrezygnuje się z pomysłu budowania
    "muzealnej" repliki można złożyć coś z "rupieci" poniewierających się w
    szafie.

  • 19. Data: 2009-11-20 15:53:51
    Od: "Artur M. Piwko" <m...@b...pl>

    In the darkest hour on Fri, 20 Nov 2009 11:03:00 +0100,
    Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl> screamed:

    Mały tylko odwrotnie? :P

    --
    [ Artur M. Piwko : Pipen : AMP29-RIPE : RLU:100918 : From == Trap! : SIG:223B ]
    [ 16:53:26 user up 12262 days, 4:48, 1 user, load average: 0.86, 0.28, 0.27 ]

    APATHY ERROR: Don't bother striking any key.

  • 20. Data: 2009-11-20 16:57:20
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Fri, 20 Nov 2009 16:42:26 +0100, Atlantis napisał(a):

    > Gotowy już mam. Polskiego Pioniera, który czeka na odrestaurowanie.

    Ostatnio kiedy chciałem przywrócić OR Tatry do działania nie zdołałem
    znaleźć ani prostownika selenowego ani elektrolitów zasilacza...
    Pewna epoka przeminęła.
    --
    Jacek