  • 1. Data: 2009-09-23 13:20:13
    Temat: przebieg sinus po mostku
    Od: "Kacper" <e...@W...pl>

    Witam

    Zaćma albo niewiedza.
    Szanowni, mam transformator na nim mostek prostowniczy.
    Bez filtrowania i mam takie przebiegi jak poniżej w dwóch sytuacjach.
    Górne foto sam mostek na transformatorze bez obciążenia i filtrowania,
    oraz poniżej zapięty na wyjściu mostka sam rezystor jako odbiornik (jakieś
    parędziesiąt kOhm)

    http://zapodaj.net/4be793fd1ab4.jpg.html

    Dziwne jest to załamanie na co drugiej połówce sinusa.
    I teraz nie wiem czy to jakiś problem oscylka (cyfrowy, mam od niedawna),
    czy coś innego.
    Zmieniałem mostki i z każdym to samo.

    Rafał

  • 2. Data: 2009-09-23 13:40:31
    Temat: Re: przebieg sinus po mostku
    Od: BartekK <s...@N...org>

    Kacper pisze:
> [...]
    > parędziesiąt kOhm)
    > http://zapodaj.net/4be793fd1ab4.jpg.html
    > Dziwne jest to załamanie na co drugiej połówce sinusa.
    Nic dziwnego. Bez obciążenia i bez prądu minimalnego diody ci szaleją -
    nie płynie prąd, to nie ma zjawiska kluczowania prądu... Albo dodaj
    filtrację, albo jakikolwiek odbiornik dający przeplyw prądu choćby 1mA.
    Jak widzisz drugi wykres z obciążeniem jest już ok.

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 3. Data: 2009-09-23 14:40:52
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Kacper" <e...@W...pl> napisał w
    wiadomości news:h9d789$c0e$1@inews.gazeta.pl...
> [...]
    > filtrowania,
    > oraz poniżej zapięty na wyjściu mostka sam rezystor jako

    Pierwsze wyglada na jakis rezonans, ktory sie ustabilizowal
    niesymetrycznie. Tylko z czym - z pojemnoscia kabla od oscyloskopu
    ?

    Jak widac pod obciazeniem problem znika i nie ma co glupich pytan
    zadawac :-)

    Z ciekawosci moglbys na drugi kanal podac napiecie
    niewyprostowane - czy ten efekt jest zawsze w tej samej polowce,
    czy po wylaczeniu i wlaczeniu potrafi sie zmienic.
    A jak nie to zamienic koncowki na mostku i sprawdzic czy problemu
    szukac w mostku czy w trafie ..

    A - i jeszcze moze byc banalnie - pojemnosc miedzyuzwojeniami. I to
    co widzisz to jest skutek podania napiecia z sieci przez te
    pojemnosc.
    Obrocic wtyczke w gniazdku.

    J.

  • 4. Data: 2009-09-24 07:56:55
    Od: "Kacper" <e...@W...pl>

> [...]
    >
    > A - i jeszcze moze byc banalnie - pojemnosc miedzyuzwojeniami. I to co
    > widzisz to jest skutek podania napiecia z sieci przez te pojemnosc.

    O wtyczce w gniazku nie pomyślałem - sprawdzę.
    Jeśli chodzi o zmartwienie to go nie mam, bo tak jak piszesz pod choćby
    najmniejszym obciążeniem efektu nie ma.
    Zastanawia mnie dlaczego coś takiego się dzieje i dlaczego zawsze na tej
    samej połówce nawet po zmianie mostka.
    Stąd moje pytanie.

    Rafał

  • 5. Data: 2009-09-24 08:58:48
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Kacper" <e...@W...pl> napisał w
    wiadomości news:h9f8lv$7jt$1@inews.gazeta.pl...
    > O wtyczce w gniazku nie pomyślałem - sprawdzę.
    > Zastanawia mnie dlaczego coś takiego się dzieje i dlaczego zawsze
    > na tej samej połówce nawet po zmianie mostka.
    > Stąd moje pytanie.

    W ogolnym przypadku mogloby byc np tak: wlaczamy do sieci, prad
    jakos tam narasta, zanika .. ale ze sa indukcyjnosci rozproszenia
    to zanika powoli. I przedluza sie na czesc nastepnej polowki. Wiec
    w tej polowce narasta do mniejszej wartosci, szybciej zanika i z
    kolei w nastepnej polowce sytuacja sie powtarza.

    Tu akurat nie ma obciazenia, wiec nie podejrzewam zeby byl taki
    mechanizm, ale w innych przypadkach moze sie cos takiego zdarzyc.
    Np tyrystorowy/triakowy regulator mocy.

    J.

  • 6. Data: 2009-09-24 11:33:55
    Od: "Kacper" <e...@W...pl>

> [...]
    >
    > Tu akurat nie ma obciazenia, wiec nie podejrzewam zeby byl taki mechanizm,
    > ale w innych przypadkach moze sie cos takiego zdarzyc.

    Niby tak tylko wytłumaczyłbym sobie gdyby to było na obu połówkach, ale na
    jednej???
    No nic znaczy się niezbadane są stany nieutalone.

    Dzięki

    Rafał

  • 7. Data: 2009-09-24 11:44:43
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Kacper" <e...@W...pl> napisał w
    wiadomości news:h9flcs$qa$1@inews.gazeta.pl...
    > Użytkownik "J.F." <j...@p...onet.pl> napisał w
    > wiadomości
    >
    > Niby tak tylko wytłumaczyłbym sobie gdyby to było na obu
    > połówkach, ale na jednej???

    No wlasnie o to chodzi, ze jedna polowka wplywa na druga, a druga z
    wplywem pierwszej moze nie wplywac na trzecia.

    Wymagalo by to raczej nieliniowosci w ukladzie .. same diody to
    chyba za malo.

    > No nic znaczy się niezbadane są stany nieutalone.

    Szczegolnie takie ktore sie zmieniaja w ustalone :-)

    J.

  • 8. Data: 2009-09-24 11:55:27
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello J.F.,

    Thursday, September 24, 2009, 1:44:43 PM, you wrote:

    > No wlasnie o to chodzi, ze jedna polowka wplywa na druga, a druga z
    > wplywem pierwszej moze nie wplywac na trzecia.
    > Wymagalo by to raczej nieliniowosci w ukladzie .. same diody to
    > chyba za malo.

    Twoim zdanie diody to elementy liniowe?

    > Szczegolnie takie ktore sie zmieniaja w ustalone :-)

    Nie dotyczy tego przypadku. Tu zdecydowanie jest proglem gromadzenia
    ładunków i ich przeskoków - czyli zjawiska kwantowe raczej. Silne
    szumy diod prostowniczych pracujących z małymi obciążeniami są
    zjawiskiem znanym.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 9. Data: 2009-09-24 12:47:55
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" <r...@p...pl> napisał w
    wiadomości news:1707297522.20090924135527@pik-net.pl...
    > Hello J.F.,
    >
    > Twoim zdanie diody to elementy liniowe?

    Oczywiscie nie, ale czy to wystarczy ? Musialbym sie pobawic chwile
    spice'm, mam dwa pomysly :-)

> [...]
    > ładunków i ich przeskoków - czyli zjawiska kwantowe raczej. Silne
    > szumy diod prostowniczych pracujących z małymi obciążeniami są

    Nie bylbym taki pewien - jakbym mial grac, to obstawiam sprzezenie
    pojemnosciowe w trafie.

    J.

  • 10. Data: 2009-09-25 05:04:27
    Od: JareC <s...@s...pl>