  • 1. Data: 2009-12-06 18:24:26
    Temat: pytanie do budowlancow
    Od: venioo <v...@p...fm>

    Kupuje dom w stanie deweloperskim, a ze nie jestem budowlancem to mam
    kilka pytan:
    1. Czym grozi przegrzanie rurek polietylenowych od ogrzewania podlogowego?
    "Majstry" na budowie postanowili sie dogrzac i rozpalili w piecu jak nie
    bylo jeszcze zaworu trojdroznego i na pewno w "podlogowce" znalazla sie
    woda cieplejsza niz 40*C.
    2. Jaka powinna byc warstwa wylewki nad rurkami polietylenowymi? Bo
    wydaje mi sie, ze za grubo jest wylane, w zwiazku z tym podlogowka
    prawie nie grzeje.

    venioo

  • 2. Data: 2009-12-06 22:17:49
    Temat: Re: pytanie do budowlancow
    Od: Lukasz Kozicki <R...@v...cy.invalid>

    venioo pisze:

> [...]
    > "Majstry" na budowie postanowili sie dogrzac i rozpalili w piecu jak nie
    > bylo jeszcze zaworu trojdroznego i na pewno w "podlogowce" znalazla sie

    Nie jestem specem od HDPE, ale http://pl.wikipedia.org/wiki/Polietylen -
    temp. mięknięca 150°C, temp. degradacji 300°C - sądzę więc, ze lekkie
    przegrzanie nie może specjalnie zaszkodzić rurkom. Jeśeli było to
    wcześniej niż około 3-4 tygodnie po wykonaniu wylewki, to nadmierne jej
    podgrzanie przed uzyskaniem pełnej wytrzymałości już prędzej może
    IMVHO spowodować nieprawidłowe tężenie betonu i jego osłabienie, może
    nawet spękanie, a potem zwiększone pylenie wylewki.

    > 2. Jaka powinna byc warstwa wylewki nad rurkami polietylenowymi? Bo
    > wydaje mi sie, ze za grubo jest wylane, w zwiazku z tym podlogowka
    > prawie nie grzeje.

    Ogrzewanie podłogowe pracuje na niskiej temperaturze. 40°C to niższa
    temperatura niż ma "ciepła" woda do mycia rąk. Może się więc wydawać
    że "prawie" nie grzeje, zwłaszcza jeśli wylewka jest za gruba i z
    tewgo względu podłoga ma zwiększona bezwładność cieplną.

    Co do grubości - w zasadzie może być różna dla różnych systemów, ale
    zwykle ok. 5cm nad rurkami (dla rurek średnicy 2cm łączna grubość
    wylewki ok. 7cm). Polecam http://www.instalacjebudowlane.pl/82-23-53.htm

    Pozdr,
    --
    ŁK

  • 3. Data: 2009-12-06 22:55:09
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 06 Dec 2009 23:17:49 +0100, Lukasz Kozicki wrote:

    >Nie jestem specem od HDPE, ale http://pl.wikipedia.org/wiki/Polietylen -
    >temp. mięknięca 150°C, temp. degradacji 300°C - sądzę więc, ze lekkie
    >przegrzanie nie może specjalnie zaszkodzić rurkom.

    Cos tu przesadzili - w angielskiej wersji podaja 120-130 C temp
    topnienia, i to jest IMO bliskie prawdy. mieknie znacznie nizej

    Pytanie wiec czy przekroczyli ~70 C, i o ile przekroczyli - bo
    zmiekniecie zabetonowanej rury moglo jej nie uszkodzic.

    Dobrze by bylo grzanie wlaczyc i sprawdzic czy zlacza nie puscily,
    poki jest kogo obciazyc.

    J.

  • 4. Data: 2009-12-07 18:01:07
    Od: "HANA" <h...@p...onet.pl>

    Użytkownik "venioo" <v...@p...fm> napisał w wiadomości
> [...]
    > "Majstry" na budowie postanowili sie dogrzac i rozpalili w piecu jak nie
    > bylo jeszcze zaworu trojdroznego i na pewno w "podlogowce" znalazla sie

    do 70*C nic sie nie dzieje

    > 2. Jaka powinna byc warstwa wylewki nad rurkami polietylenowymi? Bo wydaje
    > mi sie, ze za grubo jest wylane, w zwiazku z tym podlogowka prawie nie
    > grzeje.

    6,5 cm i wylewka jastrychowa
    jak dali zwykla co jest nagminne to caly bajer podlogowki znika w betonie...

    Andrzej
    www.hana.com.pl

  • 5. Data: 2009-12-07 18:07:06
    Od: venioo <v...@p...fm>

    J.F. pisze:

> [...]
    >
    > Pytanie wiec czy przekroczyli ~70 C, i o ile przekroczyli - bo
    > zmiekniecie zabetonowanej rury moglo jej nie uszkodzic.

    Powiedzieli, ze na piecu bylo 80*C, wiec na zaworze do podlogowego bylo
    pewnie ok.75*C (kiedys tak z ciekawosci termometrem elektronicznym
    sprawdzalem przyklejajac go do rurki miedzianej na dojsciu do zaworu -
    srednio 5-8*C mniej niz na piecu).

    > Dobrze by bylo grzanie wlaczyc i sprawdzic czy zlacza nie puscily,
    > poki jest kogo obciazyc.

    Na kazde pomieszczenie obieg jest z 1 kawalka rurki, nie laczonego w
    zadnym miejscu. Chyba nie puscilo, bo ogolnie rurka zasilajaca jest
    ciepla i powrotna jest ciepla, tylko nie czuc na podlodze zeby to cieplo
    bylo oddawane - jakby gdzies sie w betonie rozpraszalo :|
    Nawet na najkrotszym obiegu (podloga o pow. niecale 3,5m.kw.) - powrot
    prawie w tej samej temperaturze co zasilanie (czyli calkiem cieply) a
    podloga ponizej temperatury dloni (nie lodowata, ale letnim tego bym
    nawet nie nazwal)

    :|

    Na razie za to nie zaplacilem, ale nie wiem jak mozna taki problem
    rozwiazac - skuc podloge z instalacja razem???? Czy mozna jakos to
    zeszlifowac albo powierzchniowo zerwac ze 3-5cm???

    --
    venioo

  • 6. Data: 2009-12-07 18:40:07
    Od: venioo <v...@p...fm>

    HANA pisze:

    > 6,5 cm i wylewka jastrychowa
    > jak dali zwykla co jest nagminne to caly bajer podlogowki znika w betonie...

    a czym to sie rozni i czy mozna to jakos poznac "organoleptycznie" co
    wylali?? widzialem butle po plastyfikatorze do betonu, wiec podejrzewam,
    ze poszli na latwizne i jest zwykly beton...

    --
    venioo

  • 7. Data: 2009-12-08 21:33:54
    Od: Marcin <t...@g...pl>

    venioo pisze:
> [...]
    > 2. Jaka powinna byc warstwa wylewki nad rurkami polietylenowymi? Bo
    > wydaje mi sie, ze za grubo jest wylane, w zwiazku z tym podlogowka

    wiekszosc ludzi odpowiada ci na pytanie nie majac zielonego pojecia o
    temacie.

    jezeli podlogowke masz z pex'a (politetylen sieciowany) - a taki
    powinien byc na podlogowce, to przy takiej temperaturze jaka podajesz
    nic z sama rura sie nie stanie napewno ! jakis czas temu rury pex
    stosowalo sie do klasycznych ogrzewan z temp zasilania 90 stopni. w tej
    chwili "golego" pexa stosuje sie tylko do podlogowki, a do innych
    zastosowan w ogrzewnictwie tzw alupex. takze o rury sie nie masz co
    martwic. niskie temperatury zasilania podlogowki stosuje sie po to, zeby
    uniknac zbednych naprezen posadzki/wykonczenia i zeby uniknac
    dyskomfortu zwiazanego z "goraca podloga".

    podlogowke powinno sie robic tak (uproszczeniu) :

    1. beton konstrukcyjny/plyta
    2. styropian + folia - sa specjalne maty styropianowe z doklejona z gory
    folia (folia dziala jak ekran i nie pozwala na przenikanie ciepla w dol)
    3. rura pex
    4. wylewka z plastyfikatorem

    pozdrawiam

  • 8. Data: 2009-12-08 22:12:59
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 07 Dec 2009 19:07:06 +0100, venioo wrote:
> [...]
    >prawie w tej samej temperaturze co zasilanie (czyli calkiem cieply) a
    >podloga ponizej temperatury dloni (nie lodowata, ale letnim tego bym

    A nie oblozyli ci tych rurek styropianem ?

    >Na razie za to nie zaplacilem, ale nie wiem jak mozna taki problem
    >rozwiazac - skuc podloge z instalacja razem???? Czy mozna jakos to
    >zeszlifowac albo powierzchniowo zerwac ze 3-5cm???

    A prosze cie bardzo -
    http://www.zrembkulczyk.pl/oferta/frezarka_do_betonu

    J.