  • 1. Data: 2009-03-25 12:09:35
    Temat: radiowa transmisja danych 1b/s - macie pomysl
    Od: a...@p...pl

    czesc,

    macie pomysl jak przeslac dane z predkosci 1 b/s na odleglosc
    kilku/kilkunast/kilkudziesieciu metrow?

    --
    ThinkXtra

  • 2. Data: 2009-03-25 12:34:50
    Temat: Re: radiowa transmisja danych 1b/s - macie pomysl
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Uzytkownik <a...@p...pl> napisal
    > macie pomysl jak przeslac dane z predkosci 1 b/s na odleglosc
    > kilku/kilkunast/kilkudziesieciu metrow?

    Kupic sobie "dzwonek bezprzewodowy" :-)

    J.

  • 3. Data: 2009-03-25 19:51:34
    Od: JanuszR <r...@o...pl>

    > macie pomysl jak przeslac dane z predkosci 1 b/s na odleglosc
    > kilku/kilkunast/kilkudziesieciu metrow?

    1b/s prześlesz bardzo daleko stosując częstotliwość poniżej 9kHz (brak
    przeciwskazań UKE) i antenę ferrytową. Przy odpowiednio wąskim paśmie,
    tylko modulacją impulsową i dużej mocy spokojnie naście lub dziesiąt km.
    Warunek oczywiście musisz słać paczkami np. po 8 bit i kontrolować
    poprawność danych więc do tego dowolny mikrokontroler.

    JanuszR

  • 4. Data: 2009-03-25 21:11:12
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    a...@p...pl pisze:

    > macie pomysl jak przeslac dane z predkosci 1 b/s na odleglosc
    > kilku/kilkunast/kilkudziesieciu metrow?

    2x RFM12B i doczepiony po obu stronach malutki AVR.
    Koszt łączny około 50 zł.

    BTW: Przy tej odległości jeżeli niekoniecznie musi być radiowo - to może
    akustycznie? Jakieś serie pisków i stuków przelecą bezproblemowo
    kilkadziesiąt metrów. Ewentualnie ultradźwięki jeżeli nie ma przeszkody.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 5. Data: 2009-03-25 21:13:24
    Od: "VSS" <v...@g...pl>

    tam-tamy ?? spokojnie uciagniesz 3-5b/s

    --
    VSS
    http://vss.pl

  • 6. Data: 2009-03-25 21:17:29
    Od: PH <s...@w...pl>

    VSS pisze:
    > tam-tamy ?? spokojnie uciagniesz 3-5b/s

    Praprzodek transmisji cyfrowej?

    --
    PH

  • 7. Data: 2009-03-25 22:01:33
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    PH pisze:

    > Praprzodek transmisji cyfrowej?

    Jak miałeś dwa tam-tamy o różnych brzmieniach to nawet można było zrobić
    kodowanie 3-wartościowe - przy stałym bitrate można uderzyć w jeden, w
    drugi lub nadać ciszę (podobnie do kodowania w ISDN: +1, 0, -1). Jeszcze
    tylko równomierne rozpraszanie, NRZI (aby zbyt wiele "cisz" się nie
    skleiło w jedną nierozróżnialną pauzę) i można jechać z transmisją. 5
    bps da się wyciągnąć czyli 1 cps. Da się pogadać. ;)

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 8. Data: 2009-03-25 22:19:06
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 25 Mar 2009 20:51:34 +0100, JanuszR wrote:
    >1b/s prześlesz bardzo daleko stosując częstotliwość poniżej 9kHz (brak
    >przeciwskazań UKE) i antenę ferrytową. Przy odpowiednio wąskim paśmie,
    >tylko modulacją impulsową i dużej mocy spokojnie naście lub dziesiąt km.

    To wcale nie takie proste.
    Pole bliskie - szybko zanika.

    J.

  • 9. Data: 2009-03-25 22:49:55
    Od: a...@p...pl

    wszystkim "pomyslodawcom" dzieki, ale tak na powaznie.

    Co ja bym chcial osiagnac? Otoz.

    biore sobie zegar DCF77 - chodzi na 77kHz i lekko go odstrajam na bok.
    Buduje sobie zegar master (na tym etapie nie wazne skad on bierze
    czas) i ten czas wysylam zgodnie z kodowaniem dla DCF'a bit-po-bicie
    1b/s do takiego "odstrojonego" zegara. Wiec potrzebuje zbudowac
    mini-mini nadajnik ok 77kHz +- odstrojenie, bardzo malej mocy, aby
    udawac nadajnik z Niemiec. Chcialbym aby takie cos mialo zasieg
    roboczy rzedu kilku-kilkunastu-kilkudziesieciu metrow.

    Macie pomysla?

    A inny watek to taki, ze w zegarze - wycinam odbiornik DCD77 (ale tu
    moze byc problem, bo nie wszystkie zegary maja oddzielnie odbiornik i
    oddzielnie czip do dekodowanie i sterowania lcd/wskazowkami) i w jego
    miejsce podpinam jakis modul radiowy 433MHz (lub na inne pasma) a do
    zegara master nadajnik - za pomoca takiego kanalu wysylam bity zgodne
    z DCF. Jezeli da sie taka transmisje zrobic bit po bicie 1 b/s to nic
    wiecej nie potrzebuje, a jezeli nie, to oprocz modulu radiowego
    odbiornika, musialbym wstawic jakiegos malego procka, aby z innego
    formatu/predkosci/.... zrobic 1 b/s.

    Najbardziej podoba mi sie jednak pomysl pierwszy, bo tylko sie lekko
    ostroje od 77kHz.

    --
    ThinkXtra

  • 10. Data: 2009-03-26 06:48:18
    Od: Verox <a...@b...veroxsystems.com>

    On Wed, 25 Mar 2009 23:01:33 +0100, Adam Dybkowski napisał:

> [...]
    > skleiło w jedną nierozróżnialną pauzę) i można jechać z transmisją. 5
    > bps da się wyciągnąć czyli 1 cps. Da się pogadać. ;)

    A mając 4 TamTamy to będzie jeszcze szybciej, i można FEC wprowadzić.
    Miodzio :-)

    --
    [tomek <at> sikornik <dot> net] vy 73! de SP9UOB