  • 1. Data: 2002-09-26 14:57:32
    Temat: revDNS dla SDI
    Od: m...@a...gda.pl

    Kilka dni temu kontaktowałem się z d...@t...pl by spróbować
    ich przekonać w sprawie revDNS dla SDI (ze względu na to, że niektórzy
    administratorzy za granicą blokują SMTP z serwerów *.sdi.tpnet.pl na
    zasadzie odpowiedzianości zbiorowej). Pierwsza odpowiedź była krótka
    i standardowa (proszę zapoznać się z regulaminem), ale za drugim razem
    udało mi się dowiedzieć coś bardziej konkretnego (cytuję za zgodą):

    > Przykro mi,
    > ale niestety taka decyzja nie należy do osób od spraw technicznych
    > (nie biorą one udziału w tworzeniu regulaminu).
    > Jeżeli mogę Panu poradzić to proszę skontaktowac sie z BOK pod
    > nr telefonu: 0800-120-811 i u nich dowiedziec się gdzie może Pan złożyć
    > propozycję możliwości zmiany revDNS dla klientów SDI.

    Dzwoniłem tam, oczywiście też niewiele mogą, ale podali mi e-mail kogoś
    kto podobno coś może (nie wiem, czy mogę podać na grupie). Napisałem
    tam prośbę o rozważenie zmiany regulaminu (wyjaśniając cały problem na
    przykładzie redhat.com) - zobaczę, czy będzie jakaś odpowiedź... Póki co,
    osobom zainteresowanym proponuję, by również tam zadzwonić - niech tam
    w POLPAK-u zobaczą, że nie jestem jedyny. Pan z którym tam rozmawiałem
    był uprzejmy, udzielił informacji o którą prosiłem i nie odsyłał na drzewo ;)

    Marek

  • 2. Data: 2002-09-26 19:39:02
    Temat: Re: revDNS dla SDI
    Od: Lukasz Trabinski <l...@l...wsisiz.edu.pl>

    m...@a...gda.pl wrote:
> [...]

    Myślę, że są małe szanse na zmianę polityki dotyczącej revDNS dla klientów
    SDI.
    Po pierwsze, ktoś w tpnet musiałby się tym stale zajmować[1], podejrzewam,
    że chętnych na zmianę byłoby bardzo dużo.
    Po drugie zmiana wprowadziłaby pewien choas w siecie, w tej chwili na
    przykład, będąc administratorem serwera NEWS w dosyć prosty sposób można
    ustawlić politykę dostępu dla użytkowników SDI. Oczywiście politykę dostępu
    można prowadzić również na podstawie numerów IP, ale jak wiadomo te się
    zmieniają, przybywają nowe itp. - nie każdy ma czas i ochotę na śledzenie tych
    zmian, latwiej jest przyjąć, że to co pochodzi z innego niż znany numer IP lub
    nazwa domeny, jest wysyłane na /dev/drzewo.
    Po trzecie, skąd pewność, że inni providerzy nie zaczną blokować dostępu
    na podstawie numerów IP wyciągniętch z RIPE, wtedy inna nazwa revDNS na
    niewiele ci się zda.
    Po czwarte, nie sądze aby TPSA zmieniła politykę w usłudze, z której jak
    wiadomo powoli próbuje się wycofać.

    Moja propozycja jest taka, abyś w miarę swoich możliwości załatwił sobie u
    znajomego admina lub u kogoś kto zna admina :) "Smart relaying"
    poczty, lub nawet jakiś tunel. (wadą tunelu jest strata prędkości, w związku z
    narzutem na dodatkowe nagłówki IP). Byc może, któryś ISP sprzedaje taką usługę
    za niewielką opłatę?
    Ów post piszę również z SDI, ale jak widać w nagłówku, nic na to nie
    wskazuje. :)

    [1] Można napisać automat, ale to też ktoś musi zrobić :)

    --
    *[ Łukasz Trąbiński ]*
    SysAdmin @wsisiz.edu.pl

  • 3. Data: 2002-09-27 07:49:31
    Od: m...@a...gda.pl

    Lukasz Trabinski <l...@l...wsisiz.edu.pl> wrote:
    : Myślę, że są małe szanse na zmianę polityki dotyczącej revDNS dla klientów
    : SDI.

    Też tak myślałem, ale skoro od niedawna da się dla DSL...
    Domyślnie jest *.internetdsl.tpnet.pl - ale można to zmienić.

    Szanse małe, ale myślę, że warto próbować. Z odpowiedzi którą
    otrzymałem wynikałoby, że problem jest bardziej regulaminowy niż
    techniczny - więc próbuję dotrzeć do tych, co ustalają regulamin.

    : Po pierwsze, ktoś w tpnet musiałby się tym stale zajmować[1], podejrzewam,
    : że chętnych na zmianę byłoby bardzo dużo.

    Zajmować się mogą ci sami ludzie, którzy to robią dla POLPAK-u i DSL.

    Czy chętnych będzie aż tak dużo? Trzeba mieć domenę (nazwa revDNS musi
    zamieniać się z powrotem na ten sam IP) i w ogóle wiedzieć z czym to
    się je - przypuszczam, że jak ktoś ma open proxy, to jest mu zazwyczaj
    obojętne jaki ma revDNS ;). Osobiście nie mam nic przeciwko pobieraniu
    (rozsądnej) dodatkowej opłaty za revDNS dla SDI. Przypuszczam, że tych
    chętnych może być wtedy co najwyżej kilka procent...

    Przy okazji - mogą w ten sposób poprawić niedopatrzenie: regulamin
    SDI nic nie mówi o możliwości odłączenia za nadużycia (w DSL już to
    jest). Zmiana revDNS mogłaby wymagać podpisania przy okazji stosownego
    aneksu do umowy - też osobiście nie miałbym nic przeciwko temu...

[...]

    Ale dla użytkowników POLPAK-u czy DSL (tych którzy ustawią sobie revDNS)
    i tak trzeba dawać dostęp po IP - dlaczego SDI miałoby się wyróżniać
    w taki sposób? Połączenie z Internetem jak każde inne, z tą różnicą
    że dostępne (tam, gdzie ludziom w TPSA się chciało stworzyć owe słynne
    i poszukiwane "możliwości techniczne") za rozsądną cenę...

    : Po trzecie, skąd pewność, że inni providerzy nie zaczną blokować dostępu
    : na podstawie numerów IP wyciągniętch z RIPE, wtedy inna nazwa revDNS na
    : niewiele ci się zda.

    Oni postrzegają domenę sdi.tpnet.pl jako duże źródło spamu, gdzie
    trudno zidentyfikować winnego bo każdy ma standardową nazwę revDNS,
    więc prościej blokować całość. Procentowo pewnie tyle samo spamu
    jest z POLPAK-u, tyle że tam to przychodzi z różnych domen, a tutaj
    z jednej - 0,1% z kilkudziesięciu tysięcy to już niestety dużo.
    Bardziej efekt psychologiczny - tu jedno duże źródło spamu, a tu
    wiele małych. Oczywiście, jak zablokują całość *.pl to zostanie
    tylko przeniesienie się do innego kraju...

    : Po czwarte, nie sądze aby TPSA zmieniła politykę w usłudze, z której jak
    : wiadomo powoli próbuje się wycofać.

    Raczej przenoszą do mniejszych miejscowości, gdzie chyba DSL się im
    nie opłaca. W normalnej sytuacji (gdybym mógł wybierać - taniej SDI
    bez revDNS, albo drożej DSL z revDNS), nie byłoby problemu, ale w danym
    miejscu jest dostępne tylko albo jedno, albo drugie, albo nic...

    : Moja propozycja jest taka, abyś w miarę swoich możliwości załatwił sobie u
    : znajomego admina lub u kogoś kto zna admina :) "Smart relaying"

    Mam taką możliwość (korzystam z tylko dla redhat.com), ale to nie to
    samo - jak są jakieś problemy z dostarczaniem poczty, to nie widzę tego
    w swoich logach, tylko dopiero po jakimś czasie kiedy dostanę zwrot...

    : poczty, lub nawet jakiś tunel. (wadą tunelu jest strata prędkości, w związku z
    : narzutem na dodatkowe nagłówki IP). Byc może, któryś ISP sprzedaje taką usługę
    : za niewielką opłatę?

    W ogóle mógłbym za niewielką opłatą mieć u jakiegoś ISP konto pocztowe
    i www, zamiast SDI mieć 45/80 i mieć dużo wolnego czasu, nie musząc
    zajmować się własnym serwerem ;). Ale mam taki kaprys, że sam chcę być
    sobie adminem swojego własnego ISP - wystarczy mi podłączenie do sieci,
    nie potrzebuję "darmowych" skrzynek i stron www dodawanych do Neo+...
    SDI jest pod tym względem prawie tym, co trzeba - z wyjątkiem braku
    revDNS, który też do niedawna nie był dla mnie problemem.

    Marek

  • 4. Data: 2002-09-27 07:49:41
    Od: januszek <k...@k...mowi.spamerom.nie.irc.pl>

    >Myślę, że są małe szanse na zmianę polityki dotyczącej revDNS dla klientów
    >SDI.

    Heh. Sa szanse na dynamiczne IP dla SDI co rozwiaze i problem reva :P

    januszek

  • 5. Data: 2002-09-27 08:48:23
    Od: Tomasz Slaski <t...@p...pl.invalid>

    januszek wrote:

    > Heh. Sa szanse na dynamiczne IP dla SDI co rozwiaze i problem reva :P

    Nie siej defetyzmu. Poza tym, kto ci o tym powiedział ???

    --
    TOM
    TS635-RIPE LAN/MAN BAFH GSM +48 607 81 83 30

  • 6. Data: 2002-09-27 10:13:27
    Od: m...@a...gda.pl

    januszek <k...@k...mowi.spamerom.nie.irc.pl> wrote:
    :
    : Heh. Sa szanse na dynamiczne IP dla SDI co rozwiaze i problem reva :P

    Skąd się biorą takie informacje? Pytam, bo co jakiś czas się tutaj
    pojawiają i straszą, ale jak do tej pory (na szczęście) nic się nie
    zmienia. A raczej nie byłoby to rozwiązanie, tylko "wylanie dziecka
    z kąpielą" - przy okazji pozbycie się sporej części klientów...

    Marek

  • 7. Data: 2002-09-27 19:35:32
    Od: januszek <k...@k...mowi.spamerom.nie.irc.pl>

    > Nie siej defetyzmu. Poza tym, kto ci o tym powiedział ???

    Antycypuje rozwiazanie problemu rev-dns jakie zastosuje TPSA :P

    januszek

  • 8. Data: 2002-09-29 09:26:14
    Od: m...@a...gda.pl

    januszek <k...@k...mowi.spamerom.nie.irc.pl> wrote:
    :
    : Antycypuje rozwiazanie problemu rev-dns jakie zastosuje TPSA :P

    Proponuję jednak takich "rozwiązań" zbyt głośno nie podpowiadać ;)

    Na razie z infolinii wróciłem do kogoś innego, ale w tym samym zespole
    (administratorów DNS). Wydaje mi się, że tamci ludzie są raczej
    przychylnie nastawieni, tylko po prostu niewiele mają do powiedzenia -
    regulamin jest ustalany gdzieś wyżej, w Dyrekcji Spółki. Może trzeba
    sprawdzić, kto się tym zajmuje - czy czasem nie d...@t...pl ?

    Zbyt wiele się nie spodziewam, ale kto wie - może to nie jest sprawa
    czyjejś złej woli, tylko trzeba komuś spokojnie wyjaśnić po co mi to.
    Nie chodzi mi przecież o chęć popisania się "ciekawszą" nazwą, tylko
    o konkretny problem, którego nie było w czasie gdy regulamin powstawał
    (dopóki nikt nie blokował *.sdi.tpnet.pl, było mi wszystko jedno, byle
    tylko jakaś nazwa revDNS istniała i dawała z powrotem ten sam IP).

    Dla DSL też mogli nie dać możliwości zmiany revDNS, a jednak dali -
    może jednak czasem ktoś tam bierze pod uwagę potrzeby klientów?

    Marek

  • 9. Data: 2002-09-29 16:13:04
    Od: januszek <k...@k...mowi.spamerom.nie.irc.pl>

    > Proponuję jednak takich "rozwiązań" zbyt głośno nie podpowiadać ;)

    To raczej w druga strone - plotka o zmiennym ip dla SDI wziela sie z
    ankiety jaka przeprowadzano wsrod pracownikow TPSA.

    A biorac pod uwage realia - czyli zmienne ip dla NEO+ a stale ip +
    hosting na platformie operatora dla DSL-a - spodziewam sie, ze
    wczesniej czy pozniej i SDI bedzie mialo zmienne ip. Ma to ekonomiczne
    uzasadnienie - zeby tanie SDI nie konkurowalo z drozszym DSL-em.
    Oczywiscie wczesniej rynek DSL musi sie troche nasycic :P

    Co do mozliwosci zmiany reva dla SDI - IMHO nie ma na to szans :)

    januszek

  • 10. Data: 2002-09-29 19:43:22
    Od: m...@a...gda.pl

    januszek <k...@k...mowi.spamerom.nie.irc.pl> wrote:
    : To raczej w druga strone - plotka o zmiennym ip dla SDI wziela sie z
    : ankiety jaka przeprowadzano wsrod pracownikow TPSA.

    Moglbym prosic o jakies blizsze szczegoly na temat tej ankiety?
    (moze byc na priv, po usunieciu "SPAM" z mojego adresu)

    Przyklad na szkodliwosc dynamicznych IP - niedawno dostalem troche
    spamu od pewnego abonenta Neo+. Gdyby mial on staly IP, moglbym
    ten jeden IP dopisac do lokalnej czarnej listy i miec spokoj.
    Ale ze jest dynamiczny i za chwile bedzie spamowac z innego, wiec
    niestety jestem zmuszony blokowac SMTP od calosci *.adsl.tpnet.pl
    (niech wysylaja za posrednictwem swojego ISP, nie "direct to MX").

    Oczywiscie mozna wszystko zglaszac do abuse@, ale ze skutecznoscia
    bywa roznie, bo pewnie tamci ludzie i tak sa zawaleni robota -
    generalnie jak ktos ma staly IP to na ogol bardziej uwaza co robi ;)

    Byc moze po prostu niektorzy pracownicy wymyslajacy tego rodzaju
    "rozwiazania" zyja troche w oderwaniu od klientow i ich potrzeb...

    : uzasadnienie - zeby tanie SDI nie konkurowalo z drozszym DSL-em.

    A konkuruje? Istnieja gdzies w kraju miejsca, gdzie sa mozliwosci
    instalacji zarowno SDI jak i DSL, a klient moze dowolnie wybrac?
    Tanie SDI jest wolniejsze (90 kbit/s - transmisja asynchroniczna!),
    roznica w szybkosci jest nawet sporo wieksza niz w cenie...

    : Oczywiscie wczesniej rynek DSL musi sie troche nasycic :P

    Spokojnie, jak juz bedzie DSL 512 w mojej wsi to zaraz przechodze,
    rezygnujac z dwoch SDI (stanowiacych 12,5% wszystkich SDI we wsi).
    Nie trzeba zabierac stalych IP na SDI, by mnie do tego przekonac...

    : Co do mozliwosci zmiany reva dla SDI - IMHO nie ma na to szans :)

    Moze nie ma szans dlatego, ze zbyt wiele osob uwaza ze nie ma szans
    przez co nawet nie probuje? ;)

    pozdrawiam
    Marek