  • 11. Data: 2009-11-06 17:44:30
    Temat: Re: silnik krokowy jako wskazówka
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    qlphon wrote:

    > ja bym dal malutki magnesik i halla

    opto jest prostsze i dokładniejsze. Na hallu masz jakies 3° dokładności.

    Waldek

  • 12. Data: 2009-11-07 11:09:34
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 06 Nov 2009 18:44:30 +0100, Waldemar Krzok wrote:

    >opto jest prostsze i dokładniejsze. Na hallu masz jakies 3° dokładności.

    Imo to w samochodach uklady zaplonowe wymagaja wiekszej dokladnosci.
    A w niektorych czujnik jest przy malej rozetce.

    Za to na srednicy 4cm 3 stopnie to 0.1mm.
    Nie tak latwo chyba zrobic to po amatorsku optycznie.

    J.

  • 13. Data: 2009-11-07 15:27:43
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>

    On Nov 7, 7:09 pm, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Za to na srednicy 4cm  3 stopnie to 0.1mm.
    > Nie tak latwo chyba zrobic to po amatorsku optycznie.

    Czujnik na rozetce jest na trochę innej zasadzie zbudowany i do tego
    jest kalibrowany.
    Poza tym on nie daje sensownego sygnału statycznie, tylko dopiero przy
    jakichś niezerowych obrotach. To jest bardziej "PLL" niż "krańcówka".
    Łatwiej jest wyłapać 0.1° fazy na sygnale 100Hz niż sensowny próg na
    jakimś powoli rosnącym napięciu.
    Marek

  • 14. Data: 2009-11-07 23:33:02
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Marek Lewandowski napisał:

    [...układ zapłonowy w samochodzie...]

> [...]
    > jakichś niezerowych obrotach. To jest bardziej "PLL" niż "krańcówka".
    > Łatwiej jest wyłapać 0.1° fazy na sygnale 100Hz niż sensowny próg na

    100Hz? Sto zapłonów na sekundę, to ma czterocylindrowy silnik przy
    sześciu tysiącach obrotów. A kąt wyprzedzenia zapłonu ma wielkie
    znaczenie na biegu jałowym. Może nawet przede wszystkim na biegu
    jałowym. Czyli tak bliżej 10Hz, czasem nawet mniej. W aparatach
    z rozetką, cewką i układem elektronicznym, stosowane są podciśnieniowe
    systemy regulacji kąta wyprzedzenia zapłonu. Inne, elektroniczne,
    może również, ale klasyczne podciśnieniowo-mechaniczne też. Więc
    to jednak trochę jak "krańcówka" (czujnik indukcyjny przypomina
    budową głowicę magnetofonu).

    --
    Jarek

  • 15. Data: 2009-11-08 14:41:33
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>

    On Nov 8, 7:33 am, Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> wrote:

    > 100Hz? Sto zapłonów na sekundę, to ma czterocylindrowy silnik przy
    > sześciu tysiącach obrotów.

    Sorry, myślałem, że "rozetka" odnosi się do zębatego zadajnika na wale
    silnika. On ma sporo zębów i sygnał przy 1000rpm jest rzędu 100Hz. Ale
    ja to znam tylko potocznie, więc nie upieram się przy niczym.
    Marek

  • 16. Data: 2009-11-08 15:14:14
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    > Sorry, myślałem, że "rozetka" odnosi się do zębatego zadajnika na wale
    > silnika. On ma sporo zębów i sygnał przy 1000rpm jest rzędu 100Hz. Ale
    > ja to znam tylko potocznie, więc nie upieram się przy niczym.

    Ja też tylko oglądałem niedawno taki aparat zapłonowy w jakimś japońskim
    silniku. Kręcił się dwa razy wolniej od wału silnika (jak to aparat
    zapłonowy), na ośce była trójkątna krzywka (silnik trzycylindrowy).
    Jak wierzchołek trójkąta przechodził przed cewką głowicy, to strzelało
    iskrą. Można też było posmyrać cewkę śrubokrętem, też była iskra.

    Ale czytałem też kiedyś na temat zapłonu w jakims francuskim samochodzie
    (chyba Renault). Tam na obwodzie koła zamachowego zrobili dwa występy
    blisko siebie, a przy tym cewka głowicy. Układ elektroniczny (chyba
    analogowy, to dawno było) z interwału między impulsami wyznaczał sobie
    prędkość obrotową silnika, a na tej podstawie regulował opóźninie, po
    którym ma być odpalana iskra. Regulator odśrodkowy już nie był potrzebny.
    Rozumiem, że współcześnie są nie dwa występy, lecz fragment zębatki?
    Dobrze rozumiem?

    --
    Jarek

  • 17. Data: 2009-11-08 15:55:09
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 8 Nov 2009 15:14:14 +0000 (UTC), Jarosław Sokołowski wrote:
    >Ja też tylko oglądałem niedawno taki aparat zapłonowy w jakimś japońskim
    >silniku. Kręcił się dwa razy wolniej od wału silnika (jak to aparat
    >zapłonowy), na ośce była trójkątna krzywka (silnik trzycylindrowy).

    I bywaja takie z 4-ro wypustkowa dla 4 cylindrow.

> [...]
    >prędkość obrotową silnika, a na tej podstawie regulował opóźninie, po
    >którym ma być odpalana iskra. Regulator odśrodkowy już nie był potrzebny.

    W tym powyzej tez juz pewnie nie ma regulatora odsrodkowego.
    To sie zalatwia elektronicznie .. choc ciekaw jestem jak - opoznic
    przebieg jest latwo, przyspieszyc nie. Czyzby te czujniki byly
    ustawione mocno za wczesnie, czy w kontrolerze jest jakis PLL ?

    >Rozumiem, że współcześnie są nie dwa występy, lecz fragment zębatki?
    >Dobrze rozumiem?

    O ile sie orientuje to na kole z jednej strony jest wystep, a po
    przeciwnej kilka/zebatka. Ta zebatka jest po to zeby wiadomo bylo
    ktora polowka kola jest, i zeby wlasciwe dwie iskry generowac.

    Czasem to chyba sa oba uklady - czyzby dla niezawodnosci ?

    J.

  • 18. Data: 2009-11-08 16:23:00
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > I bywaja takie z 4-ro wypustkowa dla 4 cylindrow.

    To dość oczywiste.

    > W tym powyzej tez juz pewnie nie ma regulatora odsrodkowego.

    No właśnie jest, widziałem.

    > To sie zalatwia elektronicznie ..

    Cała elektronika to maleńki modulik z czterema końcówkami -- dwie
    do cewki czujnika, dwie jako klucz w obwodzie cewki zapłonowej.

    > choc ciekaw jestem jak - opoznic przebieg jest latwo, przyspieszyc nie.
    > Czyzby te czujniki byly ustawione mocno za wczesnie, czy w kontrolerze
    > jest jakis PLL ?

    Przy klasycznej konstrukcji aparatu, to raczej nie może być skuteczne.
    Po obrocie wału o pół obrotu (co tyle mniej więcej pojawiają się
    impulsy) prędkość kątowa może się zmienić, zwłaszcza na wolnych obrotach.
    Dokładnoś wyznaczenia kąta zapłonu będzie niewystarczająca. Natomiast
    w tym francuskim silniku właśnie tak to było -- impulsy generowane za
    wcześnie, a z aktualnej prędkości koła zamachowego wyznaczone ich
    opóźnienie. To można zrobić bardzo precyzyjnie.

    > O ile sie orientuje to na kole z jednej strony jest wystep, a po
    > przeciwnej kilka/zebatka. Ta zebatka jest po to zeby wiadomo bylo
    > ktora polowka kola jest, i zeby wlasciwe dwie iskry generowac.

    No i jeszcze po to, żeby z częstotliwości mijania kolejnych zębów
    wyznaczyć prędkość kątową wału. Bo skoro z drugiej strony jest
    pojedynczy występ, to tamtym czujnikiem się nie da.

    > Czasem to chyba sa oba uklady - czyzby dla niezawodnosci ?

    I układ arbitrażu jak w jakiejś sondzie kosmicznej? Raczej wątpię.

    --
    Jarek

  • 19. Data: 2009-11-08 16:51:01
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 8 Nov 2009 16:23:00 +0000 (UTC), Jarosław Sokołowski wrote:
    >No właśnie jest, widziałem.

    >Cała elektronika to maleńki modulik z czterema końcówkami -- dwie
    >do cewki czujnika, dwie jako klucz w obwodzie cewki zapłonowej.

    I wezyk do czujnika podcisnienia. I problem wraca ..

    >I układ arbitrażu jak w jakiejś sondzie kosmicznej? Raczej wątpię.

    Raczej tak ze jak lepszy przestaje dawac impulsy, to sie korzysta z
    drugiego.

    J.

  • 20. Data: 2009-11-08 17:00:44
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > I wezyk do czujnika podcisnienia. I problem wraca ..

    Tak, wężyk też tam był. Największym problemem zawsze był mechaniczny
    przerywacz ze stykami, a nie mechaniczna regulacja kąta wyprzedzenia.
    Silniki z takim zapłonem potrafią pracować do zarżnięcia bez ingerencji
    w układ zapłonowy.

    Też nie wierzę.

    --
    Jarek