  • 1. Data: 2009-11-02 15:11:37
    Temat: silnik krokowy jako wskazówka
    Od: sp9mrn <s...@t...gmail.com>

    proszę o podsunięcie jakiegoś chytrego pomysłu na wykorzystanie krokowca
    jako wskazówki o kącie obrotu 360 stopni. Chodzi mi o uniknięcie
    stosowania enkodera (bezwzględnego) do kontroli pozycji. jakieś pomusły
    na kalibrację i pilnowanie kąta?

    Dzięki z góry
    MAc

    PS
    dodatkowe pytanie - czym komunikować między sobą dwie atmegi? czy rs232
    pójdzie pewnie na 30m?

  • 2. Data: 2009-11-02 16:47:42
    Temat: Re: silnik krokowy jako wskazówka
    Od: "Desoft" <D...@i...pl>

> [...]
    > jako wskazówki o kącie obrotu 360 stopni. Chodzi mi o uniknięcie
    > stosowania enkodera (bezwzględnego) do kontroli pozycji. jakieś pomusły na

    A tak jak się robi w samochodach?
    Silnik krokowy ustawia wskazówkę na zero (opiera ją o słupek) i dla pewności
    robi kilka kroków w miejscu (popycha słupek).

    --
    Desoft

  • 3. Data: 2009-11-02 16:55:34
    Od: MAc <m...@t...poczta.onet.pl>

    Desoft pisze:

    > A tak jak sie^ robi w samochodach?
    > Silnik krokowy ustawia wskazówke^ na zero (opiera j? o s^(3)upek) i dla pewno?ci
    > robi kilka kroków w miejscu (popycha s^(3)upek).

    Słupka nie mam... i wolę nie mieć, ale może pojedynczy znacznik opto do
    zerowania. Tylko, że ona u mnie nie wraca do zera za każdym razem.
    Chyba, żeby robić co jakiś czas procedurę autokalibracji...

    (wskażnik azymutu)

    Coś mi się tworzy
    Dzięki
    MAc

  • 4. Data: 2009-11-02 17:06:45
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    MAc wrote:
    > ale może pojedynczy znacznik opto do
    > zerowania.

    Wystarczy znaleźć zero po włączeniu zasilania, a później można jeszcze
    sprawdzać przy przejściach przez zero.

    Mirek.

  • 5. Data: 2009-11-02 19:33:24
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    MAc wrote:

    > Słupka nie mam... i wolę nie mieć, ale może pojedynczy znacznik opto do
    > zerowania. Tylko, że ona u mnie nie wraca do zera za każdym razem.
    > Chyba, żeby robić co jakiś czas procedurę autokalibracji...

    zrobilismy w pracy cos takiego. Silnik krokowy, a z pupy strony jest
    optokoppler szczelinowy. Po wlaczeniu zasilania robimy obrot o max 360°
    najpierw az przejdzie przez szczeline, a potem jeszcze w druga strone, by
    zlikwidowac histereze spowodowana gruboscia slupka. Tylko my potrzebujemy
    rozdzielczosc 0.25°.
    Ile krokow potrzebujesz? Do azymutu anteny wystarczy 2° albo i jeszcze
    mniej, chyba ze gotujesz mikrofalami. Zamiast szczeliny mozna dac wtedy
    mikrowylacznik.
    Aha. Jak nie bawiles sie do tej pory krokowcami, to uwazaj na polkroki,
    silnik grzeje sie niemilosiernie.

    Waldek

  • 6. Data: 2009-11-02 22:16:26
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 02 Nov 2009 16:11:37 +0100, sp9mrn wrote:
> [...]
    >jako wskazówki o kącie obrotu 360 stopni. Chodzi mi o uniknięcie
    >stosowania enkodera (bezwzględnego) do kontroli pozycji. jakieś pomusły

    pomysl pierwszy - zrobic enkoder jednej pozycji, i zalozyc ze
    krokowiec nie przeskakuje bez kontroli. Wyzerowac raz i tyle.
    Mozna tez ustawic ten jeden punkt tak zeby z natury sie czesto
    kalibrowal.
    A jesli krokowcowi uwierzyc sie nie da - dorzucic enkoder wzgledny.

    Albo poszukac jakiegos potencjometru, ktory mozna by uzyc jako
    enkodera.

    Tak mi jeszcze chodza po glowie magnetyczne czujniki obrotu/polozenia,
    moze to juz potanialo ?

    J.

  • 7. Data: 2009-11-02 22:54:03
    Od: "qlphon" <q...@p...fm>

    ja bym dal malutki magnesik i halla

  • 8. Data: 2009-11-03 08:16:48
    Od: gary <g...@c...pl>

    sp9mrn pisze:
> [...]
    > MAc
    >
    > PS
    > dodatkowe pytanie - czym komunikować między sobą dwie atmegi? czy rs232
    selsyn ?

  • 9. Data: 2009-11-03 09:49:40
    Od: sq6ade <s...@w...pl>

    > PS
    > dodatkowe pytanie - czym komunikować między sobą dwie atmegi? czy rs232
    > pójdzie pewnie na 30m?

    via pętla prądowa

  • 10. Data: 2009-11-04 20:50:26
    Od: wkwj <w...@g...pl>

    1. Krokowiec - dać jeden szczelinowy optoczujnik położenia zerowego,
    obracać "wolno" i z pełnym krokiem to nie powinien zgubić żadnego kroku.
    Dla pewności dodać każdorazowe zerowanie pozycji "przy okazji"
    przechodzenia przez to "zero".
    2. Komunikacja - RS232 na 30 m "pójdzie" ale strasznie wolno (obawiam
    się, że nie "wyciągniesz" nawet 1200 bps bez błędów - o ile pamiętam
    to 30 m jest górną granicą dla RS232 i musiałem zejść aż do 300bps aby
    udało się przesyłac bez błędów - ale do przesyłania było raptem 5 znaków
    raz na kilka sekund...). Proponuję zatem RS485 - u mnie przy ponad 50 m
    ATmegi spokojnie sobie rozmawiały ciurkiem przez 15 dni i to w dodatku
    na skrętce bez ekranu i z zasilaniem "ciągniętym" też tą skrętką.
    Również podczas burzy z pieronami, która przeszła dwa razy dokładnie
    ponad układem pomiarowym (a siedział sobie na dachu na 8 piętrze "pod
    chmurką"). Całego RS485 "załatwiasz" jednym 8pinowym układem np. MAX485
    (półduplex) albo MAX488 (osobne dwa kanały).
    wkwj