  • 1. Data: 2018-12-28 14:07:15
    Temat: skrętka i 1wire
    Od: Budyń <b...@g...com>

    w czujnikach 1wire mam vcc, gnd i sygnal. Skrętką ftp chcę osobnymi żyłami wypuscic
    dwa czujniki. Osobno dlatego, ze jeden bedzie w wodzie, w przewidywaniu awarii łatwo
    go będzie odciąć w pobliżu sterownika.
    Pytanie które przewody powinny isc w skręconej parze (parach).
    Na razie dałem tak:
    pierwsza para vcc i sygnal czujnika nr 1
    druga para vcc i sygnal czujnika nr 2
    trzecia para gnd obu czujnikow, w poblizu sterownika połączone z ekranem
    Da sie lepiej?

    b.

  • 2. Data: 2018-12-28 14:19:20
    Temat: Re: skrętka i 1wire
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2018-12-28 o 14:07, Budyń pisze:
> [...]
    > druga para vcc i sygnal czujnika nr 2
    > trzecia para gnd obu czujnikow, w poblizu sterownika połączone z ekranem

    Wydawało mi się, że 1wire to system gdzie oprócz GND jest tylko 1 drut
    zawierający łącznie VCC i sygnał. W takiej sytuacji nie byłoby
    wątpliwości co w parze.

    Ogólnie w parze z sygnałem powinien być ten przewód którym wraca prąd z
    tego sygnału bo ideą skrętki jest aby pola emitowane przez te prądy się
    kompensowały (i tak samo odbierane zakłócenia). Szybciej bym podejrzewał
    że to będzie GND niż VCC, ale , że one zapewne zblokowane kondensatorami
    więc może wraca po równo oboma.
    P.G.

  • 3. Data: 2018-12-28 15:50:13
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 28 Dec 2018 05:07:15 -0800 (PST),
    Budyń<b...@g...com> wrote:
    > Da sie lepiej?

    Tak. Jedna para, pasożytniczo. Ani ekran ani skrętka nie jest
    konieczna.

    --
    Marek

  • 4. Data: 2018-12-28 17:25:20
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu piątek, 28 grudnia 2018 15:50:43 UTC+1 użytkownik Marek napisał:
    > On Fri, 28 Dec 2018 05:07:15 -0800 (PST),
    > Budyn
    >
    > Tak. Jedna para, pasożytniczo. Ani ekran ani skrętka nie jest
    > konieczna.

    na początku pare lat temu tak próbowałem, ale to była ciągła walka. Gdy przeszedłem
    na 3 przewody sie uspokoiło i działa.
    Teraz uruchamiam drugą instalację,nieco większą, dałem przewody jak w pierwszej
    jakies telefoniczne to zaczęło sie wykrzaczanie. Topologia niezbyt prawidłowa w
    gwiazdę, no ale taki uklad budynku. Wymieniłem na skrętkę - wygląda obiecująco.
    Zanim pozapinam reszte czujników to dopytuję czy da sie lepiej, gdzies ktos pisal
    zeby w parze dac sygnal i gnd to mu nie uwierzyłem, ale widze tu potwierdzenie :)

    b.

  • 5. Data: 2018-12-28 19:02:42
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2018-12-28 o 17:25, Budyń pisze:

> [...]
    zeby w parze dac sygnal i gnd to mu nie uwierzyłem, ale widze tu potwierdzenie :)

    A może coś jeszcze bardziej znormowanego?
    To znaczy skoro skrętka, oddzielające masę i masę sygnałową.
    Tak jak się to robi we wzmacniaczach małych sygnałów aby nie było brumu.
    Taką masę sygnałową uziemia się z jednego końca!
    Nawiązuje to w pewnym sensie też do POE, więc rozpisuję jak RJ45.

    1. BP > GND1 sygnałowe
    2. P > Sygnał 1
    3. BZ > GND2 sygnałowe
    4. N > + zas
    5. BN > + zas
    6. Z > Sygnał 2
    7. BBr> - zas
    8. Br > - zas

  • 6. Data: 2018-12-28 19:53:57
    Od: "pawel" <p...@p...onet.pl>

    Witam.

    Z praktyki. Czujnik ds18b20 podłączenie 2-żyłowe. Dla skrętki komputerowej
    to 15m max. Dla kabla ekranowanego dwużyłowego typu LIYCY lub jakiś
    helukabel to kilkadziesiąt (50m) metrów w środowisku o stosunkowo dużym
    zakłóceniu typu przetwornice częstotliwości silniki. Jeśli nie działa to
    koniecznie podłączenie 3-trzyżyłowe.

    Pozdrawiam
    Paweł

    oglegroups.com...

  • 7. Data: 2018-12-28 22:15:34
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 28 Dec 2018 08:25:20 -0800 (PST),
    Budyń<b...@g...com> wrote:
    > na początku pare lat temu tak próbowałem, ale to była c
    > iągła walka. Gdy przeszedłem na 3 przewody sie uspokoił
    > o i działa.

    Zapewne w trybie pasożytniczym korzystałeś z byle jakiego softu nie
    generującego strong pullup wtedy gdy trzeba a zamiast tego był
    rezystor grubo poniżej 4.7k czyli wartosci sugerowanej przez
    datasheet. I pewnie nie było weryfikacji crc
    .

    --
    Marek