  • 1. Data: 2010-01-27 23:20:38
    Temat: słabe białe podświetlenie
    Od: "diodak" <d...@d...pl>

    Potrzebuje wykonać słabe podświetlenie białe - ledwo widoczne w ciemności.
    Robiłem eksperymenty z diodą świecąca sterowaną tranzystorem, którego prąd
    bazy regulowałem za pomoca potencjometru.

    Niestety taki układ bardzo wrażliwy jest na temperaturę otoczenia.

    Jak skonstruowac takie podśietlenie aby uzusać stabilnośc od temperatury
    oraz możliwość dokładnej kalibracji?

    Dodam że jestem prawie laikiem - bawię się jedynie różnymi układami

  • 2. Data: 2010-01-28 00:17:23
    Temat: Re: słabe białe podświetlenie
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    W dniu 2010-01-28 00:20, diodak pisze:

    > Potrzebuje wykonać słabe podświetlenie białe - ledwo widoczne w ciemności.
    > Robiłem eksperymenty z diodą świecąca sterowaną tranzystorem, którego prąd
    > bazy regulowałem za pomoca potencjometru.

    Spróbuj zasilić diodę źródłem prądowym (np. z LM317) i kluczować to
    PWMem. Nie musisz schodzić wtedy do zbyt niskiego prądu, a sama
    modulacja PWM (przy niskim wypełnieniu) pozwoli wielokrotnie zmniejszyć
    średni prąd diody a co za tym idzie odczuwalną jasność. Częstotliwość
    PWM dobierz tak, aby nie było widać migania (conajmniej 100 Hz).

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 3. Data: 2010-01-28 19:49:46
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Adam Dybkowski wrote:

> [...]
    > średni prąd diody a co za tym idzie odczuwalną jasność. Częstotliwość
    > PWM dobierz tak, aby nie było widać migania (conajmniej 100 Hz).

    Dużo więcej. Przy 100Hz widać migotanie. Częstotliwość PWM dobrałbym raczej
    w okolicach 500-1000Hz.

    Waldek

  • 4. Data: 2010-01-28 21:00:07
    Od: "diodak" <d...@d...pl>

> [...]
    > średni prąd diody a co za tym idzie odczuwalną jasność. Częstotliwość
    > PWM dobierz tak, aby nie było widać migania (conajmniej 100 Hz).mnie maila
    usuń cyfry z adresu.

    Czy takie rozwiazanie uniezalezni mnie od elementów?
    Rozwiazanie musiałoby być powtarzalne tzn. przy tych samych elementach dawac
    identyczny rezultat.

  • 5. Data: 2010-01-29 07:35:07
    Od: ToMasz <t...@g...pl>

    diodak pisze:
> [...]
    > oraz możliwość dokładnej kalibracji?
    >
    > Dodam że jestem prawie laikiem - bawię się jedynie różnymi układami

    jaką dużą powierzchnie chcesz podświetlić, co chcesz podświetlić i iloma
    diodami? jeśli podświetlasz "coś"diodą i jest za jasno to (o ile
    zasilanie jest 2x wyzsze niz faktyczne napiecie diody) wstaw opornik.
    jeżeli z jakichś powodów dalej jest za jasno, to wstaw inną mniejszą
    diode. Może dałoby sie wstawić żółte diody z poprzedniego stulecia. W
    porównaniu do dzisiejszych białych diód, emisja swiatła tych żółtych
    jest znikoma.

    ToMasz

  • 6. Data: 2010-01-29 10:20:47
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Thu, 28 Jan 2010 00:20:38 +0100, diodak napisał(a):

    > Jak skonstruowac takie podśietlenie aby uzusać stabilnośc od temperatury
    > oraz możliwość dokładnej kalibracji?

    Zastosuj scalone regulowane źródło prądowe. Nie podpowiem jakie ale byłbym
    zdziwiony jabyś nic prościutkiego nie znalazł.
    --
    Jacek