  • 11. Data: 2018-07-04 21:56:38
    Temat: Re: so i learned lisp ;c
    Od: g...@g...com

    W dniu piątek, 22 czerwca 2018 10:35:22 UTC+2 użytkownik fir napisał:
    > mrugam bo poswiecilem na to godzine (przez pol roku nic nie robilem w kodowaniu bo
    jestem obecnie zbyt chory i obolaly fizycznie i wypalony, po napisaniu asemblera na
    x86
    > chyba na pozniej jesieni w zeszlym roku spoczalem na laurach) wiec az tak bardzo
    sie go nie nauczylem ale wespol z tym co tam kiedys gadal niejaki godek widze ze z
    grubsza wiem
    > jak wyglada zrodlo i jak to dziala
    >
    > co sie okazuje nie jest to jakas specjalna
    > zmiana w stosunku do inych zwyklych jezykow,
    > to wlasciwie zwykly imperatywny jezyk
    > skryptowy.. nie za bardzo widze tu tą sama idee funkcjonalnosci majaca roznic go od
    jezykow imperatywnych, ogolnie troche szkoda
    > gadac
    >
    > ogolnie troche szkoda gadac bo znowu zleci tu sie tutejszy plebs z ryjami jak to
    zwykle tutaj, ale bodajrze pol roku temu powiedzialem ze zajrze za pol roku wiec
    jestem ;c (powoli
    > chyba bratam sie z ideą by troche cos nowego przykodowac a wiec moze i napisac ew
    pare postów choc nie wiem czy tutaj)

    > so - pytanie jesli ktos zna odpowiedz - co jest w tym lispie ciekawego?

    Hej,
    krótko, bo nie chcę tu tracić czasu na bezsensowne pyskówki

    W ciągu ostatnich paru lat napisałem tonę "lispowej propagandy" na Quorze:
    https://www.quora.com/profile/Panicz-Godek/answers/L
    isp-programming-language

    Z ciekawych rzeczy polecam książkę "Paradigms of Artificial Intelligence
    Programming" Petera Norviga, która ostatnio została oficjalnie uwolniona:

    https://github.com/norvig/paip-lisp

    pzdr

  • 12. Data: 2018-07-06 15:59:49
    Od: fir <p...@g...com>

    W dniu środa, 4 lipca 2018 21:56:39 UTC+2 użytkownik g...@g...com napisał:
> [...]
    > Programming" Petera Norviga, która ostatnio została oficjalnie uwolniona:

    ja jak mowie ostatnio po poswieceniu godzine na przeskanowanie tutoriala wyrobilem
    sobie opinie ze lisp to zupelnie zwyczajny jezyk skryptowy

    calkiem mozliwe ze sporo mi jednak umknelo... obecnie rzadko mam taka faze zeby mi
    sie chcialo w cos wgryzc i porzadnie pouczyc tego kilka godzin, tak ze po tej
    godzinie padlem ;c

    chwilowo swoja drogą chetniej bym sie nauczyl sprawnie uzywac blendera (tak by
    sprawnie moc rysowac jakies tam modele),
    tez mi to troche wolno idzie [ale zdrowie ostatnio coraz gorsze]

  • 13. Data: 2018-07-06 21:19:20
    Od: Roman Tyczka <n...@b...no>

    On Fri, 6 Jul 2018 06:59:49 -0700 (PDT), fir wrote:

    > tez mi to troche wolno idzie [ale zdrowie ostatnio coraz gorsze]

    Może nim zejdziesz poszedłbyś do lakarza zamiast smęcić na grupie? To może
    pomóc bardziej niż lisp.

    --
    pozdrawiam
    Roman Tyczka

  • 14. Data: 2018-07-06 21:59:32
    Od: g...@g...com

    W dniu piątek, 6 lipca 2018 15:59:50 UTC+2 użytkownik fir napisał:
> [...]
    > >
    > ja jak mowie ostatnio po poswieceniu godzine na przeskanowanie tutoriala wyrobilem
    sobie opinie ze lisp to zupelnie zwyczajny jezyk skryptowy

    Nie wiem co rozumiesz pod hasłem "zwyczajny język skryptowy",
    więc ciężko mi się ustosunkować do tego stwierdzenia.
    Patrząc z perspektywy użytkownika, Lisp sam w sobie co do zasady nie jest
    trudniejszy od innych języków (choć dzięki makrom ma większą siłę wyrazu).
    Patrząc z perspektywy implementatora jest zaś zdecydowanie prostszy
    (w szczególności Scheme).

    Zwłaszcza o Common Lispie można myśleć jako o czymś, co w użyciu
    jest takim bardziej zagmatwanym Pythonem, a w szybkości działania
    jest porównywalne z C, jeśli nauczysz się tego dobrze używać.

    No i największe zalety Lispa wychodzą na jaw dopiero jak się
    pisze w dedykowanym środowisku (czyli Emacs + SLIME dla Common Lispa
    albo CIDER dla Clojure albo Geiser dla Scheme'a). Do nauki Clojure
    widziałem też całkiem interesujące środowisko https://www.maria.cloud/

    Ale kończę, bo mam wrażenie, że i tak wyprodukowałem już
    za dużo pożywki dla okolicznych troli.

  • 15. Data: 2018-07-08 15:10:32
    Od: fir <p...@g...com>

    W dniu piątek, 6 lipca 2018 21:19:21 UTC+2 użytkownik Roman Tyczka napisał:

    > Może nim zejdziesz poszedłbyś do lakarza zamiast smęcić na grupie? To może
    > pomóc bardziej niż lisp.

    bylem u lekarza panie prymitywny cwoku.. a porady tej jakosci panie tępy chyba
    powinienes zachowywac dla siebie....

    te dwie 'tajemnice' wyzej tak naprawde tepy buraczku powinienes przyswoic w pierwszej
    kolejnosci.. nieststy jakis wsobny wylew glupoty sparalizowal w was (bo masz tu kilku
    kolegow na swoim poziomie nieogarnionych tepakow) aktualnie te podstawowe zdolnosci

  • 16. Data: 2018-07-08 15:37:00
    Od: fir <p...@g...com>

    W dniu piątek, 6 lipca 2018 21:59:33 UTC+2 użytkownik g...@g...com napisał:
> [...]
    > widziałem też całkiem interesujące środowisko https://www.maria.cloud/
    >
    > Ale kończę, bo mam wrażenie, że i tak wyprodukowałem już

    z tymi burakami mozna sobie poradzic, musisz je (te tepe bezmózgie wieprze) po prostu
    zidentyfikowac - o co nie jest trudno bo jasno sie rzucają w oczy i przestac z nimi
    mieszac - traktuj nasze wieprze tak jak na to zasługują - czyli jako wieprze...
    kompletnie nie beda mogly na to oczywiscie nic poradzic ... sa to poprostu bazarowe
    malpy, miernoty ktore pomylily poziomy... to ze sa napastliwe i
    próbują wlazic do dyskusji ktora do nich jako zbyt tępych nie nalzy jest w pewien
    sposob wysoce nieetyczne i przykre ale tak
    to juz jest z ludzkim tępym gófnem (uzywam tych slow bo nieststy sa nalezne ale
    przyzwyczailem sie do istnienia tego bydla na tyle ze raczej nabralem naleznej
    odpornosci, choc zarazem jestem nadal swiadom jak bardzo wlasnie nieetyczne w sensie
    intelektualnym jest dzialanie tego bydla.. oni po prostu sa bydlem i nie zauwazają
    tych kryterów które niszczą bo sa jak prymitywne bydleta wpuszczone do biblioteki..
    zamiast zajmowac sie czyms co by wymagalo rozumu np zaczac czytac jakies skrypty
    robią odchody na dywan w tej bibliotece... wieloletnie uzywanie tej grupy miedzy
    innymi nauczylo mnie tej prawdy o ludzkosci - bo zaczynajac tu pisac jako jakis
    20-latek przychodzil czlowiek jakby w przestzren rozumu, przestrzen rozumu tu tez
    jakby czesciowo istnieje ale obok niej zaczelo okazywac sieze w bibliotece siedzą
    zwykle krowy - wtedy aktywnosc w takiej grupie zaczela sie mieszac, w polowie trebylo
    pisac cos z tej przestrzeni intelektu gdy w drugiej polowie odpedzac sie od
    bezmózgiego w pewien sposób zdziecinnialego bydla.. zycie i bydlo zaczelo sie wiec
    mieszac z programowaniem, i nie jestem pewien ale byc moze trzeba stwierdzic ze zycie
    (jako bardziej pierwotne) wygrało ;c i teraz mamy tu w wiekszosci kilka krów
    robiacych na dywan, te krowy nie sa nie tyle moze nawet niezainteresowane dyskusja co
    sa do niej intelektualnie niezdolne.... nie znaczy to ze tematy programistyczne
    polegly, raczej znaczy to jedynie ze jesli o mnie chodzi mam sporo przerw o raz ew o
    tym ze robie
    te tematy gdzie indziej... jak wspomnielem zbieram sie byc moze jednak do pewnego
    powrotu, co prawda by wygodnie pogadac chyab lepiej by bylo to zrobic w srodowisku
    gdzie tępe krówska moge zbanowac.. a nie meczyc sie tutaj z bydlem.... zobaczymy)

    co do samego gadania o lispie to maly problem jest taki ze chyba nie mam obecnie
    zbytniej motywacji by sie tym zajmowac.. caly ten watek to tylko rzucenie tego
    jednago pasujacego moim zdaniem tekstu (ze lisb nie jest wcale tak unikalny jak to
    ludzi gloszą, absolutnie zwykly jezyk skryptowy - (chyba ze sie myle, ale chyba nie))

    wiecej jednak ew pozniej

  • 17. Data: 2018-07-08 22:53:55
    Od: g...@g...com

    W dniu niedziela, 8 lipca 2018 15:37:02 UTC+2 użytkownik fir napisał:

    > z tymi burakami mozna sobie poradzic, musisz je (te tepe bezmózgie wieprze) po
    prostu zidentyfikowac [...]

    No mi też jest przykro patrzeć na poziom dyskusji na tej grupie,
    dlatego niezbyt często tu zaglądam.

> [...]
    ludzi gloszą, absolutnie zwykly jezyk skryptowy - (chyba ze sie myle, ale chyba nie))

    Możesz jeszcze rzucić okiem na ten esej Paula Grahama:
    http://www.paulgraham.com/diff.html

    Z perspektywy "dzisiejszych czasów" większość ficzerów Lispa
    została istotnie wcielona do popularnych języków jak Python czy Ruby,
    choć pod niektórymi względami nadal pozostaje unikatowy.

  • 18. Data: 2018-07-09 16:10:20
    Od: fir <p...@g...com>

    W dniu niedziela, 8 lipca 2018 22:53:56 UTC+2 użytkownik g...@g...com napisał:

> [...]
    > została istotnie wcielona do popularnych języków jak Python czy Ruby,
    > choć pod niektórymi względami nadal pozostaje unikatowy.

    jak na moj obecny punk widzenia to ze
    1. lisp jest jakos tam wysoce unikalny/oryginalny (jest to cos innego )
    2. ze jest trudny

    to mity (na to mi wyglada) - sporo ludzi jakos 'ogrywa' te mity (tj mowi o nich)
    ale jak na dany moment wyglada mi to na mit.. zwlaszcza to ze jest trudny... moze to
    wynika raczej ze masa kolesi nie ma telentu do tlumaczenia utrwalilo ten mit

    dla mine jesli tak jest to mzoe i dobrze ;c jakby cos bylo oryginalne i trudne to
    uczenie sie tego zajmowaloby czas, a jak jest tylko mitem to mozna to lyknac dla
    rozrywki/ze snobizmu/'dla spokoju sumienia'
    czy jak to nazwac i miec spokój

    [narazie nie mam sily bo tego blendera musze robic, jak już, ale jak bede mial kiedys
    lepszy humor to naucze sie tego dokladniej]

  • 19. Data: 2018-07-09 19:01:39
    Od: g...@g...com

    W dniu poniedziałek, 9 lipca 2018 16:10:22 UTC+2 użytkownik fir napisał:

> [...]
    to wynika raczej ze masa kolesi nie ma telentu do tlumaczenia utrwalilo ten mit

    Lisp jest oryginalny przede wszystkim w ujęciu historycznym, bo współcześnie
    wiele języków przejęło jego cechy.

    Mnie się osobiście podobało to stwierdzenie:

    "Being almost syntactically similar to human languages,
    but nested into a tree with pleasing characters (no edges
    on a parenthesis), it became a language that is not only
    nice to look at it, it's pretty close to writing in
    english but grouping your thoughts.

    This made it very powerful for NON PROGRAMMERS to learn how to program."

    https://www.quora.com/What-made-Lisp-different/answe
    r/Burton-Samograd-1

    Lisp jest tak prosty, jak to tylko możliwe. Moim zdaniem
    Scheme i Forth to najprostsze języki o dużej sile wyrazu,
    jakie kiedykolwiek wymyślono.

    (tyle że mogą być "nieintuicyjne" dla osób, które już mają wyrobione
    inne przyzwyczajenia)

> [...]
    >
    > [narazie nie mam sily bo tego blendera musze robic, jak już, ale jak bede mial
    kiedys lepszy humor to naucze sie tego dokladniej]

    Zwłaszcza moim zdaniem warto sobie przestudiować ewaluator metacykliczny
    [czyli interpreter Lispa napisany w Lispie], bo to pomaga sobie uświadomić,
    jakie rzeczy są niezbędne do stworzenia języka programowania.

  • 20. Data: 2018-07-09 21:16:35
    Od: Adam Przybyla <a...@r...pl>

    slawek <x...@o...org> wrote:

    > Bugfix: choć dzięki makrom ma dużą siłę wyrazu.
    >
    > Bo bez tego wychodzi że ekwiwalent "ma największą siłę wyrazu". A
    > to nie jest dowiedzione.

    > Obawiam się, że jeżeli chodzi o prędkość działania programów to
    > konkurencją dla C jest Asembler, Fortran i Forth.
    >
    > Ewentualnie C++ i Haskel oraz VHDL itp.
    ... to zalezy, im jezyk jest bardziej "deklaratywny" tym wiceej
    do powiedzenia ma kompilator i moc obliczeniowa komputera, a tego ci
    osattkiem nie brakuje;-) C moglo zyskiwac na poczatku, bedac wlasciwie
    na poziomie skomplikowania makroasemblera ale teraz? Nie sadze.
    Z powazaniem
    Adam Przybyla