  • 1. Data: 2009-10-28 07:10:12
    Temat: transformatory i oświetlenie cd.
    Od: "R" <n...@w...pl>

    Cześć Spece,

    prośba o pomoc i "oświecenie" jak w rzeczonym tytule ;-) Kupiłem taki oto
    transformator:
    http://yfrog.com/02742275994j

    i zacząłem do niego podłączać halogeny 20W/12V, no i tutaj jest zonk - czym
    więcej podłączam tym słabiej świecą, przy 2óch wszystko było ok, ale jak
    podłączyłem już 7 halogenów (7 x 20W = 140W a transformator ma teoretycznie
    250W), to zaczęły znacząco słabiej świecić.

    W drugim obwodzie też mam 7 halogenów, ale podłączonych do transformatora
    toroidalnego i wszystkie bardzo ładnie się żarzą. Dlaczego więc różnica w
    świeceniu jest tak znacząca przy tych dwóch transformatorach?

    Proszę o pomoc czy mam wymieniać ten drugi transformator też na toroidalny
    (nie chciełbym tego robić), bo jest to na zewnątrz.

    Pozdrawiam. R.

  • 2. Data: 2009-10-28 08:48:58
    Temat: Re: transformatory i oświetlenie cd.
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Wed, 28 Oct 2009 08:10:12 +0100, R napisał(a):

    > podłączyłem już 7 halogenów (7 x 20W = 140W a transformator ma teoretycznie
    > 250W), to zaczęły znacząco słabiej świecić.

    IMO coś z nim nie tak. Reklamuj.
    --
    Jacek

  • 3. Data: 2009-10-28 09:09:16
    Od: Rafal <r...@o...pl>

    R pisze:
> [...]
    > podłączyłem już 7 halogenów (7 x 20W = 140W a transformator ma teoretycznie
    > 250W), to zaczęły znacząco słabiej świecić.

    a jakie przewody i jak długie?
    Pozdrawiam
    Rafał

  • 4. Data: 2009-10-28 10:37:54
    Od: "wujcio" <t...@w...pl>

    > Proszę o pomoc czy mam wymieniać ten drugi transformator też na toroidalny
    > (nie chciełbym tego robić), bo jest to na zewnątrz.

    To tym bardziej wymień na toroid.

  • 5. Data: 2009-10-28 12:13:09
    Od: "R" <n...@w...pl>

    przewody 3 x pojedyncza miedź 1,5mm (nie splot), rozmieszczenie na
    przewodzie długości ok. 15metrów. Czy to tłumaczy, że 7 halogenów nie świeci
    "pełną" mocą różnica jest znaczna pomiędzy świeceniem 2óch a sześci, fakt,
    że ten ostatni na końcu linii świeci zdecydowanie ciemniej, ale czy to jest
    aż tak duży spadek na tej odległości?

    Pozdrawiam. R.

  • 6. Data: 2009-10-28 12:39:24
    Od: Rafal <r...@o...pl>

    R pisze:
> [...]
    > że ten ostatni na końcu linii świeci zdecydowanie ciemniej, ale czy to jest

    o ile dobrze policzyłem, to według wzoru znalezionego gdzieś w sieci:

    s=(200*I*l)/(%*56*U)
    s przekrój przewodu miedzianego dwużyłowego w mm2
    I prąd obciążenia A
    l długość przewodu w m
    U napięcie V
    % założony procentowy spadek napięcia %

    wyszło mi że jeżeli miałbyś tylko jedną lampkę na końcu przewodu (20W,
    15m, 12V, 1,5mm^2) spadek napięcia wynosił by 0,6V

    Natomiast żeby zachować taki spadek napięcia (5%) dla wszystkich
    żarówek(dla uproszczenia przyjąłem że wszystkie są na samym końcu
    przewodu) to musiał byś zastosować przewód przynajmniej 10mm^2!!

    Może uda się przesunąć ten transformator gdzieś bliżej, ewentualnie dać
    kilka transformatorów ale przy żarówkach.
    Pozdrawiam
    Rafał

  • 7. Data: 2009-10-28 12:46:43
    Od: Konop <k...@g...pl>

    R pisze:
> [...]
    > że ten ostatni na końcu linii świeci zdecydowanie ciemniej, ale czy to jest

    W jakiej odległości na tym kablu jest PIERWSZA żarówka?? Rozumiem, że
    wszystkie są na jednym kablu (topologia magistrali, nie gwiazdy)?
    Kabelek 1,5mm2, to trochę mało dla takich prądów :(... Zwłaszcza przy
    tych odległościach... ja bym poniżej 2,5mm2 nie schodził ;)... pamiętaj,
    że masz prądy rzędu 12A, a spadek napięcia typu 1V jest już istotny...

    Zrób tak - z wyjścia tego zasilacza zrób osobny kabelek, jak najkrótszy
    (tzn. rzędu np. 20cm) i podłącz do niego tylko jedna żarówkę. Tzn. ma to
    wyglądać tak, że z zasilacza wychodzą 3 kable - jeden na wejściu
    (zasilający) i dwa na wyjściu. Na jednym jest kilka żarówek i ma on te
    15m, na drugim jest tylko jedna, a przewód krótki. Jeśli jasność tej
    będzie zdecydowanie mniejsza niż tej na toroidzie - to coś jest nie tak...
    Pamiętaj tylko, że ani toroidy, ani tego typu zasilacze, nie mają
    jakiejś stabilizacji napięcia - wraz ze wzrostem obciążenia napięcie
    trochę siada, ale przy pełnym obciążeniu jest napięcie takie, jak podają
    (12V albo 11,5V zapewne)...

    Pozdrawiam
    Konop

  • 8. Data: 2009-10-28 12:54:05
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Wed, 28 Oct 2009 13:13:09 +0100, R napisał(a):

    > przewody 3 x pojedyncza miedź 1,5mm (nie splot), rozmieszczenie na
    > przewodzie długości ok. 15metrów

    No to błąd w sztuce. Przewód 1,5^2 do jednej typowej żarówki halogenowej
    nie powinien mieć wiecej jak 2-3m.
    --
    Jacek

  • 9. Data: 2009-10-28 12:56:40
    Od: Konop <k...@g...pl>

    > s=(200*I*l)/(%*56*U)

    Ten wzór dotyczy dwóch przewodów, czy pojedynczego (tzn. czy uwzględnia
    fakt, że prąd płynie "w te i na zod")??

> [...]
    > żarówek(dla uproszczenia przyjąłem że wszystkie są na samym końcu
    > przewodu) to musiał byś zastosować przewód przynajmniej 10mm^2!!

    No to to jest znaczące uproszczenie... jeśli ma 7 żarówek na 15m, to tak
    c.a. jedna żarówka na 2m!! Więc tak:
    140W na 2m przewodu
    120W na kolejnych 2m
    100W na następnych 2m
    itd
    (zakładając, że żarówki są rozmieszczone równolegle, a nie długi kabel i
    wszystkie "w kupie")...

    Wówczas wynik będzie znacznie lepszy ;)...

    > Może uda się przesunąć ten transformator gdzieś bliżej, ewentualnie dać
    > kilka transformatorów ale przy żarówkach.

    Tak, zdecydowanie polecany jest sposób instalacji taki, aby przewody na
    wyjściu były jak najkrótsze!! W zależności od sposobu rozstawienia tych
    żarówek, być może wystarczy dać ten przewód, ale w kilku obwodach... tak
    po 3..4 żarówki na obwód, na krótkich przewodach, a gdzieś "pośrodku"
    transformator, i wszystkie te przewody razem wkręcić w zasilacz.

    Pozdrawiam
    Konop

  • 10. Data: 2009-10-28 13:01:54
    Od: "Robert_J" <r...@w...pl>

    > przewody 3 x pojedyncza miedź 1,5mm (nie splot),

    A tak bliżej to co to oznacza?

    > ...rozmieszczenie na przewodzie długości ok. 15metrów.

    15 metrów dwóżyłowego przewodu 1,5 mm2 to ok. 0,35 ohma. Jeden halogen 20 W
    to jakieś 1,6 A. Już dla jednej żarówki na końcu masz spadek napięcia ponad
    pół volta, a włączyłeś ich po kolei 7 :-)). Halogen ma tę właściwość, że
    jego jasność bardzo gwałtownie spada nawet przy niewielkim spadku
    napięcia...
    Reasumując: zastosuj dużo grubsze przewody.