  • 1. Data: 2013-03-15 14:24:35
    Temat: wtórnik emiterowy
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Eksperymentuję właśnie z wtórnikiem emiterowym. Znalazłem kilka opisów
    dotyczących dobierania wartości rezystora w emiterze i rezystorów
    dzielnika bazy tak, żeby uzyskać wymagany prąd emitera. Nie wiem jednak
    jak wybrać optymalny prąd emitera, stanowiący odpowiedni kompromis
    pomiędzy sprawnym działaniem a niskim poborem prądu. Jaka zasada tutaj
    obowiązuje?

    Na wyjściu wtórnika będzie pracowała wkładka słuchawkowa 150 omów,
    podłączona przez kondensator elektrolityczny.

  • 2. Data: 2013-03-15 17:18:41
    Temat: Re: wtórnik emiterowy
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

> [...]
    >
    > Na wyjściu wtórnika będzie pracowała wkładka słuchawkowa 150 omów,
    > podłączona przez kondensator elektrolityczny.

    Im mniejszy rezystor emiterowy, tym więcej prądu możesz pobrać z wtórnika
    (na słuchawkę)
    Teoretycznie rezystor emiterowy powinien wynosić 150 omów, ale można
    próbować z mniejszymi wartościami.
    Trudno będzie Ci znaleźć jak to wyliczyć. Łatwiej poszukać artykułów o
    wzmacniaczach audio klasy B - to są dwa wtórniki emiterowe.

    --
    Desoft

  • 3. Data: 2013-03-15 22:50:45
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 15 Mar 2013 17:18:41 +0100, Desoft napisał(a):

    > Im mniejszy rezystor emiterowy, tym więcej prądu możesz pobrać z wtórnika
    > (na słuchawkę)

    Owszem. W jedna strone przewodzi tranzystor i prad moze dac duzy, w druga -
    niestety rezystor.

    > Teoretycznie rezystor emiterowy powinien wynosić 150 omów,

    Dlaczego ?

    Pytanie podstawowe - jaka ma byc amplituda napiecia na sluchawce?
    Jesli niewielka, to mozna dawac rezystor wiekszy, jesli duza - musi byc
    maly, a oszczedne to nie bedzie.

    Moze jednak wzmacniacz sluchawkowy ... w klasie D (PWM) :-)

    J.

  • 4. Data: 2013-03-16 10:03:38
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2013-03-15 22:50, J.F. pisze:

    > Moze jednak wzmacniacz sluchawkowy ... w klasie D (PWM) :-)

    Na razie dałem wtórnik emiterowy na BC107B, z rezystorem 180 omów w
    emiterze. Działa prawidłowo.
    Tylko jaki jest najlepszy sposób na filtrowanie zasilania wtórnika? W
    tej chwili dałem filtr górnoprzepustowy RC złożony z R 68 omów i C
    470uF. Pomimo tego w tle, w słuchawce słychać delikatne brzęczenie
    wywoływane przez moduł GSM pracujący w tym układzie (moduł rzecz jasna
    ma kondensatory filtrujące 2200uF + 100nF).
    Niby specjalnie to nie przeszkadza, ale gdyby dało się jeszcze bardziej
    "wygładzić" sygnał, to chętnie skorzystałbym z takiej możliwości.
    Stosowanie ciężkiego dławika do filtra LC odpada. ;)

  • 5. Data: 2013-03-16 12:09:27
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2013-03-15 22:50, J.F. pisze:

    > Moze jednak wzmacniacz sluchawkowy ... w klasie D (PWM) :-)
    >
    > J.

    Tak nawiasem mówiąc, świetny wzmacniacz słuchawkowy można zrobić w
    oparciu o AD815, choć oficjalnie służy on do czegoś innego :-)

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 6. Data: 2013-03-16 12:21:08
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 16 Mar 2013 10:03:38 +0100, Atlantis napisał(a):

    > Na razie dałem wtórnik emiterowy na BC107B, z rezystorem 180 omów w
    > emiterze. Działa prawidłowo.
    > Tylko jaki jest najlepszy sposób na filtrowanie zasilania wtórnika?

    On z natury sam dosc mocno tlumi, za to GSM "wciska sie wszedzie",
    niekoniecznie przez zasilanie.
    Moze jednak wzmacniacz, moze popracowac nad petlami masy i ekranowaniem,
    albo wejsciem roznicowym.

    J.

  • 7. Data: 2013-03-16 12:40:17
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2013-03-16 12:21, J.F. pisze:

    > On z natury sam dosc mocno tlumi, za to GSM "wciska sie wszedzie",
    > niekoniecznie przez zasilanie.

    Ok, chciałem tylko dowiedzieć się, czy obecne filtrowanie jest
    dostateczne (jak dla mnie dałem i tak mocno zawyżone) wartości elementów RC.
    W takim razie zakłócenia wynikają z tymczasowego montażu. Może po
    wytrawieniu płytki będzie nieco lepiej.

  • 8. Data: 2013-03-16 16:47:51
    Od: Paweł Hadam <h...@g...invalid>

    W dniu 2013-03-16 10:03, Atlantis pisze:

> [...]
    > "wygładzić" sygnał, to chętnie skorzystałbym z takiej możliwości.
    > Stosowanie ciężkiego dławika do filtra LC odpada. ;)

    Są duże szanse, że GSM włazi po w.cz. indukując się w kabelku do
    słuchawki i detektuje się na wtórniku. W tym przypadku powinien pomóc
    pi-filtr z perełki ferrytowej i dwóch kondensatorów 20-30pF.

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 9. Data: 2013-03-17 10:52:24
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 16 Mar 2013 12:40:17 +0100, Atlantis napisał(a):

    > Ok, chciałem tylko dowiedzieć się, czy obecne filtrowanie jest
    > dostateczne (jak dla mnie dałem i tak mocno zawyżone) wartości elementów RC.
    > W takim razie zakłócenia wynikają z tymczasowego montażu.

    Z czego wynikaja to nie wiem. Prosty test - odlacz modul i baze podlacz
    kondensatorem do masy. Jesli to z zasilania - bedzie brzeczec.
    A potem kondensator przelacz do masy modulu - byc moze wina spadkow
    napiecia na masie.

    > Może po wytrawieniu płytki będzie nieco lepiej.

    Generalnie by nie liczyl :-)

    A ile wzmacniaczy zaczyna brzeczec po zblizeniu telefonu :-)

    J.