    From: "M.M." <m...@g...pl>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: wydajnosc wyjatkow
    Date: Wed, 28 Mar 2012 06:51:52 +0000 (UTC)

    Czesc

    Kiedyś dawno z lat temu 10 albo jeszcze dawniej, przeczytałem
    straszną rzecz o wyjątkach w C++. Pisał sam Lippman więc się trochę
    przejąłem. Pisał on mianowicie że po włączeniu wyjątków skompilowany
    program nie zmieścił się w pamięci ram. Nie zastanawiając się głębiej
    uznałem że wyjątki wiążą się z jakimś narzutem i gdy była ważna
    szybkość działania programu to ich nie używałem.

    Teraz gdy się zastanawiam to wydaje mi się kompletnie bezsensowne aby
    wyjątki wiązały się z jakimś dużym narzutem. Do czego ten narzut niby jest
    potrzebny?

    Gdy kompilator napotyka instrukcję try to co musi zrobić? Moim zdaniem
    musi gdzieś zapamiętać adres wejścia do sekcji catch. Coś takiego
    chyba najlepiej zapamiętać na jakimś stosie. Więc dużo zależy od tego
    jak stos jest realizowany. Jeśli odkładanie elementu na stos jest
    związane z malloc to mamy narzut taki sam jaki narzut ma malloc. Jeśli
    stos jest budowany bez malloc to narzut jest pomijalny, wystarczy tylko
    zapamiętać trochę danych, może z 20-30 bajtów.

    Gdy kompilator napotyka koniec sekcji catch to co musi zrobić? Chyba tylko
    musi usunąć ze stosu to co wcześniej na nim zapamiętał. Więc o wydajności
    decyduje sposób w jaki to kompilator zapamiętuje.

    A co gdy kompilator napotyka throw Object? Zdaje się że musi odczytać
    kolejno zapamiętane informacje przy napotkaniu try. Jeśli znajdzie
    pasujący catch( Object ) to musi odtworzyć stos pointer. Potem na stos
    odkłada Object i musi zrobić long jump do odpowiedniego catch.

    Jednak wyjatki rzadko sie uaktywniają. Najczęściej mamy
    if( false ) throw Object. Czy kompilator jak widzi ze w
    procedurze jest throw Object to musi wygenerować jakiś
    kod który się wykona pomimo że wyjątek nie będzie rzucony?
    Moim zdaniem nie musi.

    Gdzie tu jest problem z wydajnością, albo z ogromną pamięcią? Nie
    mogę się doszukać. Lippman bzdury pisał czy ja czegoś nie rozumiem?