  • 1. Data: 2009-04-21 22:59:05
    Temat: wyłączanie klawiszem a dysk
    Od: zzzz <c...@c...cc>

    witam, od jakiegoś czasu zdarza się mojemu leciwemu już lapkowi, co
    jakiś czas nie włączać prawidłowo; brak obrazu na lcd, system się nie
    ładuje także, no i trzeba go wyłączać guzikiem na obudowie, włączyć i aż
    załapie, czasem 3 czasem 4 próby, różnie. i tu pytanie czy od takiego
    wyłączania może uszkodzić się dysk twardy?

  • 2. Data: 2009-04-22 04:11:47
    Temat: Re: wyłączanie klawiszem a dysk
    Od: "Leszek K." <l...@n...pl>

    Dnia Wed, 22 Apr 2009 00:59:05 +0200, zzzz napisał(a):

> [...]
    > załapie, czasem 3 czasem 4 próby, różnie. i tu pytanie czy od takiego
    > wyłączania może uszkodzić się dysk twardy?

    Nie. To nie czasy gdy przed wyłączeniem systemu trzeba było parkować
    głowice w dysku. Przy normalnym zamykaniu też nie jest jakaś specjalna
    komenda wysyłana do dysku tylko po prostu odcinane zasilanie.

  • 3. Data: 2009-04-22 19:49:38
    Od: zzzz <c...@c...cc>

    Leszek K. pisze:

    > Nie. To nie czasy gdy przed wyłączeniem systemu trzeba było parkować
    > głowice w dysku. Przy normalnym zamykaniu też nie jest jakaś specjalna
    > komenda wysyłana do dysku tylko po prostu odcinane zasilanie.

    dzięki za odpowiedz:>

  • 4. Data: 2009-04-25 08:24:19
    Od: Radosław Sokół <R...@p...pl>

    zzzz pisze:
> [...]
    > załapie, czasem 3 czasem 4 próby, różnie. i tu pytanie czy od takiego
    > wyłączania może uszkodzić się dysk twardy?

    Może. Wyczyść ten komputer.

    Takie wyłączenie powoduje automatyczne parkowanie głowic za
    pomocą dociągania magnesem.

    Przy "normalnym" wyłączaniu głowice są wcześniej przesuwane
    w skrajną pozycję, więc nie uderzają tak mocno w mechanizm
    parkujący i nie ma w ogóle ryzyka uszkodzenia nośnika.

    Dla przykładu, właśnie niedawno na liście linux-kernel była
    dyskusja o kilku modelach notebooków wymagających wyłączania
    dysków przy "miękkim" restarcie, gdyż na skutek błędów BIOSu
    odcinały one na chwilę zasilanie dysku przy restarcie i po-
    wodowały przyspieszone zużycie dysków.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |

  • 5. Data: 2009-10-21 10:53:40
    Od: DooMiniK <"bachus20[WYTNIJ]\"@poczta.wp.pl">

    Leszek K. wrote:

    > Nie. To nie czasy gdy przed wyłączeniem systemu trzeba było parkować
    > głowice w dysku.
    (...)

    Heh - przypomniałeś mi ten programik DOSowy do parkowania głowic.
    Programik potem już nie był potrzebny, ale pojawił się za to
    przycisk TURBO ;-)

    --
    Dominik Siedlak (bachus)
    Na serwerze bachus - login taki mam,