  • 1. Data: 2010-08-19 22:52:43
    Temat: zabezpieczenie programu w zewn. pamięci ?
    Od: "sundayman" <s...@p...onet.pl>

    No to tym razem z innek beczki...
    Zastanawiam się - załóżmy, że mam jakiś MCU z zewnątrzną pamięcią (czy to
    flash, czy to SD jakieś) - i trzymam tam program.
    Jak zabezpieczyć się przed kradzieżą ? Są jakieś sprawdzone sposoby ?

  • 2. Data: 2010-08-19 23:17:35
    Temat: Re: zabezpieczenie programu w zewn. pamięci ?
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2010-08-20 00:52, sundayman pisze:
> [...]
    > flash, czy to SD jakieś) - i trzymam tam program.
    > Jak zabezpieczyć się przed kradzieżą ? Są jakieś sprawdzone sposoby ?

    To te pliki graficzne są tak cenne, że ktoś ci je będzie chciał skraść?

    MD

  • 3. Data: 2010-08-19 23:20:34
    Od: "Feromon" <f...@w...pl>

> [...]
    > flash, czy to SD jakieś) - i trzymam tam program.
    > Jak zabezpieczyć się przed kradzieżą ? Są jakieś sprawdzone sposoby ?

    Ja bym nie stawiał na sprawdzone, bo są znane.

    Wyobraź sobie, że zamieniasz linie szyny danych i odpowiednio
    przekodowujesz zapis w pamięci. Nie do końca wierzę, że jest to
    do zrealizowania na SD, ale na programie w EPROM to możliwe.

    Więc, jeśli ten sposób się rozpowszechni to ile czasu zajmie średnio
    inteligentnemu hakerowi na "odplątanie" linii danych?

    Dla dysków twardych chyba były sprzętowe moduły szyfrujące.
    Czy to wystarczające zabezpieczenie przed kradzieżą?

    A teraz inny aspekt:
    Często samym "patentem" jest interfejs programu. Czy jest jakiś
    problem żeby go napisać innym kodem?

    Więc:
    Co chronimy, przed kim, i za ile.
    Czy chodzi o "niekopiowalny" klucz sprzętowy?

    Feromon

  • 4. Data: 2010-08-20 07:12:25
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    sundayman pisze:
> [...]
    > flash, czy to SD jakieś) - i trzymam tam program.
    > Jak zabezpieczyć się przed kradzieżą ? Są jakieś sprawdzone sposoby ?

    Zależy przed czym chcesz się zabezpieczyć, czy przed powielaniem
    programu, czy przed dekompilacją.

  • 5. Data: 2010-08-20 13:01:40
    Od: "sundayman" <s...@p...onet.pl>

    >To te pliki graficzne są tak cenne, że ktoś ci je będzie chciał skraść?

    Chodzi mi generalnie o program, a nie pliki graficzne...
    Po prostu zastanawiam się, jak rozwiązać zabezpieczenie aplikacji przed
    skopiowaniem.
    Produkt jest komercyjny i dobrze by było, żeby jakoś zabezpieczyć się przed
    prostym skopiowaniem.

  • 6. Data: 2010-08-20 13:09:06
    Od: "sundayman" <s...@p...onet.pl>

    > Więc:
    > Co chronimy, przed kim, i za ile.
    > Czy chodzi o "niekopiowalny" klucz sprzętowy?

    Nie, chodzi o rodzaj sterownika (MCU + LCD + ładne GUI).
    Prawdopodobnie to będzie ARM9, ale pytanie mi się nasunęło generalne - w
    przypadku, kiedy program nie siedzi w samym MCU,
    zabezpieczony "fusebitami", to jak chronić program ? (przed skopiowaniem,
    odczytaniem, czy jak kto woli).
    Jak wiadomo, sprzętowo tutaj Ameryki odkrywać nie będę, cała "wartość" to
    głównie program (a przecież będzie musiał siedzieć w zewnętrznym flashu).

    No, bo wyobrażam sobie, że być może skuteczne byłoby jakieś "szyfrowanie w
    locie", ale pewnie byłaby to masakra...
    I dlatego pytam, czy może są jakieś gotowe "rozwiązania" , czy też "metody".

  • 7. Data: 2010-08-20 13:34:50
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 20 Aug 2010 15:09:06 +0200, sundayman wrote:
> [...]
    >przypadku, kiedy program nie siedzi w samym MCU,
    >zabezpieczony "fusebitami", to jak chronić program ? (przed skopiowaniem,

    Chronic mozna na rozne sposoby, tylko pytanie czego sie boisz:

    -ze ktos to wszystko skopiuje w calosci,

    -ze ktos twoj program odczyta i wszczepi do swojego sterownika,

    -ze ktos go zdeassembluje i pozna twoje najtajniejsze algorytmy.

    W wielu przypadkach ambitniejsze zabezpieczanie sie po prostu nie
    oplaca - to nie iphone ani nokia, zeby oplacalo sie kopiowac.

    >No, bo wyobrażam sobie, że być może skuteczne byłoby jakieś "szyfrowanie w
    >locie", ale pewnie byłaby to masakra...
    >I dlatego pytam, czy może są jakieś gotowe "rozwiązania" , czy też "metody".

    O ile pamietam to sa procki ktore deszyfruja sobie program w locie.

    J.

  • 8. Data: 2010-08-20 13:57:52
    Od: "entroper" <entroper-pocztaonetpeel>

    > Chronic mozna na rozne sposoby, tylko pytanie czego sie boisz:
    >
    > -ze ktos to wszystko skopiuje w calosci,

    swoją drogą, "proste" skopiowanie może służyć tylko do zrobienia "prostej"
    kopii urządzenia - czy naprawdę ktoś będzie identycznego urządzenia
    potrzebował (i skompletuje identyczny hardware)?

    e.

  • 9. Data: 2010-08-20 14:28:52
    Od: "entroper" <entroper-pocztaonetpeel>

> [...]
    > flash, czy to SD jakieś) - i trzymam tam program.
    > Jak zabezpieczyć się przed kradzieżą ? Są jakieś sprawdzone sposoby ?

    Nie przed kradzieżą, tylko przed skopiowaniem :)
    Jeśli chcesz się zabezpieczyć tylko przed zrobieniem prostej kopii, umieść
    w urządzeniu coś niepowtarzalnego w każdym egzemplarzu (np. cokolwiek
    mającego nr seryjny, kawałek programowalnej logiki, malutki procesorek z
    jakąś logiką sekwencyjną itp) lub coś w procesorze o ile się da (wewn.
    flash?). Kiedyś były robione jakieś cuda z przeplataniem nóg pamięci, albo
    z logiką TTL na sygnałach pamięci, ale to bez sensu (utrudnienie głównie
    dla Ciebie). Przed bardziej skomplikowanymi akcjami IMHO też nie warto się
    zabezpieczać przy takim urządzeniu.

    e.

  • 10. Data: 2010-08-20 16:09:41
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2010-08-20 15:01, sundayman pisze:

> [...]
    > skopiowaniem.
    > Produkt jest komercyjny i dobrze by było, żeby jakoś zabezpieczyć się przed

    Pisałeś że potrzebujesz zewnętrzną pamięć bo masz dużo danych.
    Procesorki mają teraz nawet do 512kB Flasha na program. Jesteś pewien
    że potrzebujesz zewnętrznej pamięci dla programu? Procki mają zazwyczaj
    możliwość zablokowania odczytu wewnętrznej pamięci flash prze ISP czy JTAG.

    MD