  • 1. Data: 2007-11-14 05:34:16
    Temat: zapowiada się wojna o zwalniane zasoby ?
    Od: futszaK <f...@g...com>

    http://biznes.onet.pl/14,1451326,,3254,ft.html?MASK=
    37077932

    Europejska Komisarz ds. mediów Viviane Reding wezwie we wtorek
    do
    liberalizacji cenionych zasobów w celu dopuszczenia do zakresu UHF
    sygnałów wi-fi, komórkowych oraz innych usług.

    Jednak część przedstawicieli przemysłu telewizyjnego niechętnie
    odnosi się
    do rezygnacji z kontroli nad spektrum, które stanie się dostępne, kiedy w
    2012 r. Unia Europejska zakończy proces przechodzenia z telewizji
    analogowej na cyfrową.

    Europejska Unia Nadawców (EBU - European Broadcasting Union),
    do której
    należą m.in. niemieckie ARD i francuskie TF1, ostrzega, że dopuszczenie
    niektórych technologii do nowego zakresu fal może być powodem zakłóceń.
    Jeden z przedstawicieli EBU powiedział:" Zakłócenia mogą być sporym
    problemem. Trzeba bardzo wiele uwagi poświęcić temu, jak ten problem
    rozwiązać".

    Grupy telewizyjne są również poważnie zainteresowane wykorzystaniem
    fal
    UHF do nowych, zaawansowanych usług. Krytycy obawiają się natomiast, że
    przemysł telewizyjny chce zwyczajnie zagarnąć częstotliwości, aby nie
    mogli z nich korzystać inni.

    Działania lobbingowe zbiegają się z zamiarem Reding ogłoszenia we
    wtorek
    planów dużych zmian w unijnym sektorze komunikacji elektronicznej, wartym
    300 mld euro rocznie.

    Oprócz wspomnianych zmian, plany obejmują również powołanie europejskiego

    regulatora, którego celem będzie zwiększanie konkurencji na rynku
    telekomunikacyjnym. Reding chce również, aby regulator miał możliwość
    dzielenia dużych telekomów, takich jak Deutsche Telekom i hiszpańska
    Telefonica, na osobne firmy zajmujące się infrastrukturą telekomunikacyjną
    oraz usługami. Miałoby to ułatwić dostęp do sieci rywalom.

    Kroki te są przyczyną dużych kontrowersji, jednak buntownicza komisarz

    Reding przysięgła w poniedziałek, że będzie "pchała" sprawę do przodu i
    oczekuje "dobrej debaty".

    W wywiadzie dla Financial Times Deutschland powiedziała: - Europa musi
    jak
    najlepiej wykorzystywać swój rynek wewnętrzny, którego potencjał wynosi
    500 mln konsumentów. Tylko wtedy możemy zagwarantować rozwój, miejsca
    pracy i międzynarodową konkurencyjność.

    Reding przeforsowała w tym roku przepisy ograniczające ceny komórkowych

    rozmów międzynarodowych w ramach roamingu, mimo ogromnego i zaciętego
    sprzeciwu branży. Operatorzy komórkowi są jednak w grupie podmiotów
    mających nadzieję na korzyści wynikające ze zwolnienia częstotliwości,
    zwane również cyfrową dywidendą.

    France Telecom w zeszłym tygodniu publicznie poparł apel Reding o
    otwarcie
    ściśle kontrolowanego rynku częstotliwości. Również ministerstwa skarbu
    poszczególnych krajów członkowskich mają nadzieję na duże wpływy w
    przypadku organizacji przetargów na nowe zasoby.

    W propozycjach, do których dotarł FT, czytamy: "Cyfrowa dywidenda odniesie

    sukces tylko wtedy, jeśli Europa połączy siły. Jedynie skoordynowane na
    poziomie unijnym działania uwolnią w pełni ogromny potencjał". Ale 27
    unijnych krajów prowadzi zróżnicowaną politykę o

    --
    futszaK
    0601061867

  • 2. Data: 2007-11-15 07:12:44
    Temat: Re: zapowiada się wojna o zwalniane zasoby ?
    Od: "a...@y...com.au" <a...@y...com.au>

    futszaK wrote:

> [...]
    > do rezygnacji z kontroli nad spektrum, które stanie się dostępne, kiedy w
    > 2012 r. Unia Europejska zakończy proces przechodzenia z telewizji

    Nadawcom publicznym i komercyjnym należy powiedzieć, że mają spadać na
    satelitę gdzie ich miejsce, a nie marnować cenne zasoby częstotliwości
    naziemnych. TV marnuje bardzo dużo pasma ze względu na przestarzałą
    technologię w przypadku analogu. Z cyfrową wygląda to tylko trochę lepiej
    ale w porównaniu z satelitą czy kablówką to i tak nędza pod względem
    pojemności i oferty.

    TV naziemna to relikt z technologicznego średniowiecza i tak samo jak fale
    krótkie powinien odejść.

    --
    a...@y...com.au is spammer
    australialotteryagentforsixth(at)yahoo(dot)com(dot)a

  • 3. Data: 2007-11-15 07:35:07
    Od: Szymon Wyrembak <_@_.eu>

    a...@y...com.au pisze:

    > Nadawcom publicznym i komercyjnym należy powiedzieć, że mają spadać na
    > satelitę gdzie ich miejsce, a nie marnować cenne zasoby częstotliwości
    > naziemnych.

    Po to jest to pasmo - po co to zmieniać? Pasmo Ku też nie jest z gumy,
    np. na pozycji 13E nie mu już miejsca na kolejne transpondery. Można
    jedynie zmienić system nadawania na DVB-S2/MPEG4.

> [...]
    > technologię w przypadku analogu. Z cyfrową wygląda to tylko trochę lepiej
    > ale w porównaniu z satelitą czy kablówką to i tak nędza pod względem

    Kablówka jest mało mobilna, antena satelitarna duża i nie wszędzie da
    się powiesić. A odpowiednio gęsta sieć nadajników DVB-T pozwoli na
    odbiór na antenach pokojowych lub przenośnych odbiornikach.
    Możesz napisać, że można to samo osiągnąć przeznaczając pasmo dla
    operatorów komórkowych i odbierać tv w technologii DVB-H... ale po co to
    komplikować?

    > TV naziemna to relikt z technologicznego średniowiecza i tak samo jak fale
    > krótkie powinien odejść.

    Nadawania w paśmie UKF też powinno się zabronić - kilka MHz pasma
    więcej. Przecież radio jest też na satelicie prawda?

    Szymon Wyrembak
    (popraw adres e-mail: imie at nazwisko . eu)

  • 4. Data: 2007-11-15 07:57:03
    Od: futszaK <f...@g...com>

    On Thu, 15 Nov 2007 08:35:07 +0100, Szymon Wyrembak wrote:

    > Po to jest to pasmo - po co to zmieniać? Pasmo Ku też nie jest z gumy,
    > np. na pozycji 13E nie mu już miejsca na kolejne transpondery. Można
    > jedynie zmienić system nadawania na DVB-S2/MPEG4.

    13E to nie całe niebo, na dobrą sprawę można całe pasmo zajmować co 3-6
    stopni plus do tego nadajniki naziemne (spełniłoby się wreszcie marzenie
    sieci radiowych o możliwości oferowania również telewizji, a sprzęt do
    odbioru już jest)

    > Kablówka jest mało mobilna, antena satelitarna duża i nie wszędzie da
    > się powiesić.

    chyba że ktoś mieszka w domku jednorodzinnym gęsto obrośniętym wokół
    drzewami

    > A odpowiednio gęsta sieć nadajników DVB-T pozwoli na
    > odbiór na antenach pokojowych lub przenośnych odbiornikach.

    telewizja w wersji mobilnej, w przeciwieństwie do radia nie bardzo się
    przyjęła ze względów praktycznych

    > Możesz napisać, że można to samo osiągnąć przeznaczając pasmo dla
    > operatorów komórkowych i odbierać tv w technologii DVB-H... ale po co to
    > komplikować?

    to już leży w ich gestii czy będą w stanie to sprzedać

    > Nadawania w paśmie UKF też powinno się zabronić - kilka MHz pasma
    > więcej. Przecież radio jest też na satelicie prawda?

    radio w przeciwieństwie do TV jest bardzo popularne w zastosowaniach
    mobilnych

  • 5. Data: 2007-11-15 09:06:39
    Od: "Bartosz 'xbartx, Nowakowski" <b...@h...net>

    On Thu, 15 Nov 2007 07:57:03 +0000 (UTC)
    futszaK <f...@g...com> wrote:

    > telewizja w wersji mobilnej, w przeciwieństwie do radia nie bardzo się
    > przyjęła ze względów praktycznych

    Ja tutaj widzę inny problem a może i nawet niebezpieczeństwo. Telewizja
    cyfrowa zamknie na kompletnie wszystkie drogi oraz możliwości i
    będziemy tańczyć jak nam zagrają - pewnie łącznie z tym, że będzie
    trzeba kupić TV taki a taki i wymieniać go jak komputer najlepiej co
    rok, bo po 3 latach stanie się w ogóle bezużyteczny. Teraz wyciągając
    Rubina z szafki gdzieś na strychu podłączasz antenę i coś na pewno
    złapiesz - jak wyłączą analoga marnie to widzę :/

    Xenocide

  • 6. Data: 2007-11-15 10:14:48
    Od: futszaK <f...@g...com>

    On Thu, 15 Nov 2007 10:06:39 +0100, Bartosz 'xbartx, Nowakowski wrote:

> [...]
    > Rubina z szafki gdzieś na strychu podłączasz antenę i coś na pewno
    > złapiesz - jak wyłączą analoga marnie to widzę :/

    zwiekszy się sprzedaż sieci kablowych, które puszczają co chcą bo to ich
    kable, a standardy rozsyłania programów na satelicie jakoś tak szybko sie
    nie zmieniają, poczciwe DVB-S działa już od 10 lat, więc nie sądze żeby
    naziemnie miało być inaczej

  • 7. Data: 2007-11-21 09:23:03
    Od: Jan Strybyszewski <g...@o...pl>

    futszaK pisze:

> [...]
    > stopni plus do tego nadajniki naziemne (spełniłoby się wreszcie marzenie
    > sieci radiowych o możliwości oferowania również telewizji, a sprzęt do

    Mowisz ze 110W bedzie jak znalazl ?

    A tak powaznie odbior naziemny jest prostszy i nie wymaga bezposredniej
    widzialnosci. Jak sobie wyobrazasz 200 anten satelitarnych na takim bloku ?

    > telewizja w wersji mobilnej, w przeciwieństwie do radia nie bardzo się
    > przyjęła ze względów praktycznych

    A to niby czemu ? Zolte ludziki ogladaja sobie w czasie dojazdu do
    pracy. DVB-H sie przyjmie o ile operatorzy nie zarzna to cenami.

    > radio w przeciwieństwie do TV jest bardzo popularne w zastosowaniach
    > mobilnych

    Bo do poczatkow XXIw nie bylo sensownych odbiornikow mobilnych TV.
    Wiec za wczesnie trabic ze mobilna Tv sie nie przyjmie.
    Swoja droga np ogladanie meczy live na stadionie + mobilny TV dalby
    ciekawe doznania

  • 8. Data: 2007-11-21 09:24:44
    Od: Jan Strybyszewski <g...@o...pl>

    Bartosz 'xbartx, Nowakowski pisze:

> [...]
    > Rubina z szafki gdzieś na strychu podłączasz antenę i coś na pewno
    > złapiesz - jak wyłączą analoga marnie to widzę :/

    Rubina ale juz bez koloru prawda ?
    W wypadku radia tez mielismy zmiane odbiornikow.

    W wypadku TV cyfrowej ta ewolucja tez bedzie trwala okolo 10 lat na
    generacje a odbiorniki sie zestarzeja i zapewniam cie zamiast odpalac
    elektronie Rubin taniej jest pojsc do sklepu i kupic TV za 300zl.

  • 9. Data: 2007-11-21 09:25:33
    Od: Jan Strybyszewski <g...@o...pl>

    futszaK pisze:

> [...]
    > kable, a standardy rozsyłania programów na satelicie jakoś tak szybko sie
    > nie zmieniają, poczciwe DVB-S działa już od 10 lat, więc nie sądze żeby

    Ale juz jest DVB-S2 tyle ze 10 letni tuner to i tak szmelc
    technologiczny. Podobnie jak 20 letni Rubin

  • 10. Data: 2007-11-21 23:38:33
    Od: "m...@l...ca" <m...@l...ca>

    Szymon Wyrembak wrote:

    > Po to jest to pasmo - po co to zmieniać?

    Bo nie nadaje się na dzisiejsze czasy. 100 kanałów nie upchniesz nawet gdy
    za 100 lat wymyślą mpega 4000.

    > Pasmo Ku też nie jest z gumy,
    > np. na pozycji 13E nie mu już miejsca na kolejne transpondery. Można
    > jedynie zmienić system nadawania na DVB-S2/MPEG4.

    Kilka stopni w lewo/ prawo i już jest 100% wolnego miejsca. Jest jeszcze
    pasmo Ka.

> [...]
    > Możesz napisać, że można to samo osiągnąć przeznaczając pasmo dla
    > operatorów komórkowych i odbierać tv w technologii DVB-H... ale po co to

    Dziecko bajki opowiadasz. Kiedy dorośniesz i wyjedziesz z centrum Warszawy
    lub innego dużego miasta to zobaczysz. Ja mieszkam 60km od Warszawy i za
    instalację antenową naziemną musiałem zapłacić 400zł. Za tę cenę dostałem 4
    anteny o długości do 2 metrów + zestaw wzmaniaczy i sumatorów oraz 3
    przedwzmacniacze antenowe + zestaw filtrów które przywiozłem ciężarówką co
    pozwala mi oglądać 7 kanałów z Warszawy. Odbiór jest na szkolną ocenę 4- (
    a mieszkam najwyżej w mieście - ostatnie piętro w najwyższym bloku). Na
    zwykłej siatce z gigantycznym wzmacniaczem odbiór na ocenę 2-. Jak sąsiad
    zapuści CB to można gasić TV i iść spać bo i tak się nic nie zobaczy.
    A teraz porównaj to do polsatu cyfrowego gdzie antena ma 75cm, może stać na
    ziemi (a nie w najwyższym punkcie jak się da co jest koniecznie przy
    odbiorze naziemnym) w dowolnym miejscu w Europie.
    Antenka polsatu spoko wchodzi do bagażnika średniego kombi lub na dach. Na
    kempingu sobie rozstawiasz na trawniku i już. Cena zestawu też tania: 100
    tależ + 200zł tuner. TVP mogła by spoko ściągać abonament ze swojej
    platformy.

    Ja już oglądałem mapy zasięgów nadajników cyfrowych i wiem, że moje miasto
    znów będzie w białej plamie. Pomyśl też o ludziach z Bieszczad. Tam nie ma
    nic bo żaden nadajnik tam nie stanie. Najwyższy czas aby Warszawiaki, a w
    szczególności rządzący ruszyli swoje różane dupska na prowincję i zobaczyli
    jak ludzie żyją.

    > Nadawania w paśmie UKF też powinno się zabronić - kilka MHz pasma
    > więcej. Przecież radio jest też na satelicie prawda?

    Oczywiście. UKF szumi jak cholera, relikt PRLu. Cyfrowy DAB/DMB na zakresie
    VHF3 - tu jest ich miejsce. Trzeba skończyć wreszcie z naszym zaściankiem.
    Jak przyjadą do nas goście na euro 2012 i tak będą z nas dumni, że nie
    podcieramy się już liściami.