  • 1. Data: 2006-09-20 21:30:31
    Temat: zapytanie o HOWTO sieci trzepakowej
    Od: Rafal Wardzinski <r...@d...pl>

    Witam,
    Przymierzam się do zarządzania dostępem do internetu w bloku, w którym
    od niedawna mieszkam (Praga Północ/Warszawa). Dotychczas udostępniała go
    pewna jednoosobowa firma, która się na tym kompletnie nie znała
    (przynajmniej z opowieści sąsiadów) i właśnie zwija interes. Chętnych na
    początek ok. 15 lokali (blok liczy 60), część infrastruktury już jest
    (skrętki i kable telefoniczne - poprzedni provider korzystał z DSL'ki od
    "Francuzów"). Chciałbym Was poprosić o polecenie jakieś lektury albo ew.
    podpowiedź w kilku kwestiach:
    1. U kogo się podłączyć? Przejrzałem kilka ofert i najciekawsza na dzień
    dzisiejszy wygląda DSL "promocja jesienna". Lojalki się nie boję (karą
    za rozwiązanie jest tylko różnica między promocją a nie promocją). Wiem,
    że za niską ceną idzie nie najlepsza obsługa ale z tego co czytam to nie
    jest aż tak źle. Czy jest coś innego co warto rozważyć w naszej sytuacji?
    1*) Mam wrażenie, po przeczytaniu kilku tematów polip'a, że DSL różnie
    działa w zależności od regionu. Czy rzeczywiście tak jest? Czy mogę
    jakoś sprawdzić "mój region"?
    2. Jaki sprzęt warto postawić? Na co zwracać uwagę? Wydaje mi się, że
    istotne jest abym miał możliwość kontroli ruchem i robieniem z niego
    logów. Czy są jakieś routery, które by to zapewniły czy lepiej postawić
    linux'a? W obu przypadkach: jakie konfiguracje wystarczą? Na co
    dodatkowo zwracać uwagę?
    3. Czy da się jakoś sensownie zabezpieczyć przed niskim upstreamem? 15
    osób korzystających np. w DSL4000 z 512kb/s up to już wystarczy czy nie?
    4. Umowy: co powinno się znaleźć w umowie z sąsiadami? Czy jest gdzieś
    jakiś wzór? Oczywiście dostęp chciałbym zrobić legalnie.
    5. Sprawy prawne: czy jest gdzieś opis jakie są obowiązki trzepakowego
    provider'a? Np. obowiązek trzymania logów.
    6*. Czy są jeszcze jakieś tematy o których powinienem pomyśleć?

    Jeżeli ktoś już o to kiedyś tutaj pytał to b. przepraszam. Przeszukałem
    forum kilka miesięcy wstecz i nie znalazłem...

    Pozdrawiam,
    Rafał

  • 2. Data: 2006-09-20 21:53:01
    Temat: Re: zapytanie o HOWTO sieci trzepakowej
    Od: Jan Werbiński <j...@j...com>

    Użytkownik "Rafal Wardzinski" <r...@d...pl> napisał w
    wiadomości news:eesc2s$cio$1@nemesis.news.tpi.pl...
> [...]
    > pewna jednoosobowa firma, która się na tym kompletnie nie znała
    > (przynajmniej z opowieści sąsiadów) i właśnie zwija interes. Chętnych na

    A jaka różnica nowa, czy stara?
    Sądząc po zadawanych pytaniach sąsiedzi nie będą mieli rewolucji
    jakościowej. :-)
    Prywatna http://www.janwer.com/
    Nasza siec http://www.fredry.net/

  • 3. Data: 2006-09-21 06:43:37
    Od: kulek <k...@p...onet.pl>

    > 4. Umowy: co powinno się znaleźć w umowie z sąsiadami? Czy jest gdzieś
    > jakiś wzór? Oczywiście dostęp chciałbym zrobić legalnie.

    Jak chcesz być legalny to:
    1. zakładasz stowarzyszenie z tymi osobami co chcą net.

    2. Otwierasz normalną firmę, zgłaszasz do UKE, płacisz podatki itd.

    W polskim prawie nie masz "sieci trzepakowej"
    pzdr

  • 4. Data: 2006-09-21 07:28:53
    Od: "Wlochaty" <i...@v...pl>

    Odradzam Ci ten pomysl bo niemal napewno podzielisz los poprzedniego
    "majsterkowicza"...
    Mozesz ratowac sie kupnem uslugi: czyli zlecic komus konfiguracje
    podstawowych uslug, szczegolnie QOS.
    Polecam jakas minidystrybucje Linuxa (pomysl o komerycyjnych, sa latwe,
    przystepne i dzialaja OK), ktora sam moglbys w miare szybko przyswoic.

    Wlochaty

  • 5. Data: 2006-09-21 07:42:27
    Od: Tomek Kruk <f...@p...pl>

    Thu, 21 Sep 2006 09:28:53 +0200, użyszkodnik "Wlochaty"
    <i...@v...pl> napisał:

    > Odradzam Ci ten pomysl bo niemal napewno podzielisz los poprzedniego
    > "majsterkowicza"...

    a dlaczego tak sądzisz ???
    ja przez 3 lata miałem 7-10/SDI i jakoś to wszystko działało, odeszło
    trzech w ciągu 3 lat (dwóch się wyprowadziło a jeden wiecznie zalegał
    z kasą)

    > Mozesz ratowac sie kupnem uslugi: czyli zlecic komus konfiguracje
    > podstawowych uslug, szczegolnie QOS.

    przecież w trzepaku to jest kilka kliknięć a admina to się kupuje w
    pudełku (Mikrotik się nazywa) za stówe.

  • 6. Data: 2006-09-21 14:15:09
    Od: "Wlochaty" <i...@v...pl>

    Użytkownik "Tomek Kruk" <f...@p...pl> napisał w wiadomości

    > a dlaczego tak sądzisz ???
    > ja przez 3 lata miałem 7-10/SDI i jakoś to wszystko działało, odeszło
    > trzech w ciągu 3 lat (dwóch się wyprowadziło a jeden wiecznie zalegał
    > z kasą)

    tu nie chodzi o pasmo, a o wiedze... DSL 2 czy 4Mb/s dla kilku osob to duzo

    > przecież w trzepaku to jest kilka kliknięć a admina to się kupuje w
    > pudełku (Mikrotik się nazywa) za stówe.

    Napisales tak jakby MT to bylo urzadzenie...
    nie jeden sie wywalil na instalacji lub probie dostania sie/wlaczenia RB...
    Wklepanie kilku linijek w queue simple nie zalatwia sprawy, choc napewno to
    juz sporo w porownaniu z urzadzeniami za 200zl marki Dlink.
    MT nadaje sie swietnie, lvl3 staraczy, choc wszedzie raczej sprzedaja lvl4
    za niecale 200zl...

    Wlochaty

  • 7. Data: 2006-09-21 18:06:46
    Od: Pink <P...@W...op.pl>

    Dnia 2006-09-20, o godzinie 23:30:31, użytkownik *Rafal Wardzinski*
    napisał(a) w wiadomości: <news:eesc2s$cio$1@nemesis.news.tpi.pl>

    > 6*. Czy są jeszcze jakieś tematy o których powinienem pomyśleć?

    Przede wszystkim daj sobie z tym spokój.

    > Przeszukałem forum kilka miesięcy wstecz i nie znalazłem...

    Powinieneś przeszukać archiwum *właściwej grupy dyskusyjnej*.

    Pink

  • 8. Data: 2006-09-27 07:31:24
    Od: "Maciek1234" <m...@w...pl>

    Wlochaty napisał(a):
    > MT nadaje sie swietnie, lvl3 staraczy, choc wszedzie raczej sprzedaja lvl4
    > za niecale 200zl...
    >
    > Wlochaty

    A ja polecilbym jednak pfSense www.pfsense.org
    Ma swietna obsluge QoS, konfiguruje sie kilkunastoma kliknieciami
    (jesli ktos sie niechce zaglebiac w reczna konfiguracje QoS jest dobry
    wizard, ktory naprawde dziala). Chodzi to to na byle złomie z allegro
    za 50 zł. I nie trzeba nic placic za licencje.

    Sam na Neo640 mam 26 komputerow, na kilku zapuszczone p2p a mimo to
    pfSense sobie z tym radzi i przy niemal całkowicie wysyconym laczu
    (upload w 100%) elegancko chodzi voip. Jako router jest pfSense na
    Pentium 233MMX, 128MB ram i 2 karty 3c905.

    Maciek