  • 1. Data: 2017-03-30 12:11:51
    Temat: zarowka LED buczy
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Cos tego typu sobie kupilem
    http://allegro.pl/zarowka-led-3w-g9-64-smd-3014-300l
    m-ciepla-biala-i5968901964.html

    I ... po podlaczeniu do pradu delikatnie wibruje.

    A w srodku (zdjecie nieco inne) widze mostek prostowniczy, kondensator
    i pare opornikow.

    Co to tak wibruje ? Musi ten kondensator, bo chyba nie diody ?

    Inne podobnego typu, nie wibruja.

    P.S. miga mocno. Tzn oko nie zauwaza, ale efekt stroboskopowy silny.

    Wyciac ten silikon i wmontowac elektrolit ?

    J.

  • 2. Data: 2017-03-30 14:28:58
    Temat: Re: zarowka LED buczy
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

> [...]
    >
    > I ... po podlaczeniu do pradu delikatnie wibruje.
    >
    > A w srodku (zdjecie nieco inne) widze mostek prostowniczy, kondensator

    No właśnie...

    > i pare opornikow.
    >
    > Co to tak wibruje ? Musi ten kondensator, bo chyba nie diody ?

    Kondziołek MLCC zapewne... Skoro jego pojemność zależy od napięcia, a gdzieś
    to się musi podziać, to po ceramice spodziewałbym się zjawisk
    piezoelektrycznych...?

    > Inne podobnego typu, nie wibruja.
    >
    > P.S. miga mocno. Tzn oko nie zauwaza, ale efekt stroboskopowy silny.
    >
    > Wyciac ten silikon i wmontowac elektrolit ?

    Jak się zmieści...?
    Pyszczyłem kiedyś, że (ze względu na silną zależność C od U) MLCC to
    badziewie - i chyba miałem rację:
    http://elektronikab2b.pl/technika/24238-kondensatory
    -mlcc---uwaga-na-znieksztalcenia#.WNz4uTMU_dU

    --
    Wyobraź pan sobie taką sytuację, pracujesz pan do 67 roku życia,
    co miesiąc wpłacasz 1000 złotych na ZUS, później dostajesz

  • 3. Data: 2017-03-30 15:51:32
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "HF5BS" napisał w wiadomości grup
> [...]

    >Kondziołek MLCC zapewne... Skoro jego pojemność zależy od napięcia, a
    >gdzieś to się musi podziać, to po ceramice spodziewałbym się zjawisk

    Tez go podejrzewam, no bo skoro nic innego nie mozna.
    Ale zeby az tak ?

    Nawiasem mowiac - kiedys przed laty, znajomy mial jakis radioodbiornik
    produkcji PRL, i to bydle cichutko gralo ... po odlaczeniu kolumn.
    I do tej pory nie wiem co w nim gralo.
    Wzmaczniacze wyjsciowe na UL1481, transformator sieciowy to chyba zbyt
    daleko, elektrolit wyjsciowy ... bez glosnikow to niemal
    niepodlaczony,
    pozostaje jakis przeciwwzbudzeniowy kondensator ceramiczny.

    Bo elementow w czesci niskosygnalowej chyba nie ma co podejrzewac ?

    >Pyszczyłem kiedyś, że (ze względu na silną zależność C od U) MLCC to
    >badziewie - i chyba miałem rację:
    >http://elektronikab2b.pl/technika/24238-kondensator
    y-mlcc---uwaga-na-znieksztalcenia#.WNz4uTMU_dU

    Tez mi sie nie podoba, ale coz robic ?
    A teraz mamy technike cyfrowa, bitom znacznie mniej przeszkadza.

    J.

  • 4. Data: 2017-03-30 16:48:49
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Tez go podejrzewam, no bo skoro nic innego nie mozna.
    > Ale zeby az tak ?

    Skoro to ceramika - to bym się spodziewał odkształcenia mechanicznego,
    mikrego, ale zawsze, a skoro odkształcenie mechaniczne, to i powietrze za
    tym podąża - i słyszymy.

    > Nawiasem mowiac - kiedys przed laty, znajomy mial jakis radioodbiornik
    > produkcji PRL, i to bydle cichutko gralo ... po odlaczeniu kolumn.
    > I do tej pory nie wiem co w nim gralo.

    Bardzo możliwe, że trafo głośnikowe.

    > Wzmaczniacze wyjsciowe na UL1481, transformator sieciowy to chyba zbyt
    > daleko, elektrolit wyjsciowy ... bez glosnikow to niemal niepodlaczony,
    > pozostaje jakis przeciwwzbudzeniowy kondensator ceramiczny.

    To takie coś? W rzeczy samej, najprędzej bym się kondzioła spodziewał. W
    jednym z dawnych notek "Sędziwy technik" z czasopisma Młody technik"
    pamiętam informację, pt. "Śpiewający kondensator". Nie pamiętam roku
    oryginalnej notki, ale ZTCP, to przed epoką wzmacniaczy. Sztuczka miała
    polegać na spreparowaniu kondensatora tak, aby chyba zachodziło zjawisko
    piezoeloektryczne, w uproszczeniu, przekładanie na przemian izolacji i
    przewodnika, w postaci folii, jakoś tak. Nie pamiętam, czy miały być jeszcze
    jakoś połączone. Do tego naboju miało być doprowadzone napięcie, stałe jak
    wiadomo, zmodulowane chyba mikrofonem węglowym, nie pomnę. Kondensator miał
    "odegrać" to mechanicznie na tyle głośno, by dało się usłyszeć "zawartość".
    Wyguglałem linka do dokumentu DJVU, który być może zawiera tę treść, ale
    próba jego otwarcia, na kilka sposobów, kończyła się komunikatem o
    nieistnieniu zasobu, że to tylko zaczyn do bitstreamu jakiegoś... Podrzucam,
    może ktoś ma więcej cierpliwości i to zmęczy:
    http://ebuw.uw.edu.pl/dlibra/plain-content?id=3641

    > Bo elementow w czesci niskosygnalowej chyba nie ma co podejrzewac ?

    Myślę, że za mała energia. Ale nie wiem, czy styrofleksowe... albo pastylki
    ceramiczne...? W zasadzie, skoro występują tam siły elektryczne, to dlaczego
    nie miały by się zamienić na mechaniczne?
    Musiałbym sam sprokurować jakiś układzik...
    Robiłem komuś kiedyś komputer i płyta, dość głośno chrobotała...
    szeleściła... skwierczała... Do tego stopnia głośno, że nie wiadomo było,
    czy hałasuje płyta, czy dysk. Stawiałem na przetwornicę, źródło wytropiłem w
    okolicach procka, ale nie sprecyzowałem co do elementu... Też pewnie jakiś
    chujowy MLCC, który mocno się pocił, aby pozbijać uderzenia prądu na linii
    zasilającej. Zastanawiam się teraz, czy nie mogło tam być coś takiego, że
    elektrolity, zostały zrobione po chińsku i zamiast rzeczywistego
    elektrolitu, do środka zapakowano jakiś badziewiasty MLCC, żeby względnie
    trzymał pojemność, mniej miejsca zajmował i tańszy był w produkcji...? I
    może coś takiego? Obudowa zewnętrzna rezonowała jak cykada, czy worek samca
    żaby przy chcicy i było słychać...

    ry-mlcc---uwaga-na-znieksztalcenia#.WNz4uTMU_dU

    > Tez mi sie nie podoba, ale coz robic ?
    > A teraz mamy technike cyfrowa, bitom znacznie mniej przeszkadza.

    Przecież nie mówię, że są nie do wykorzystania... Skoro są i się sprawdzają,
    to brać i używać. Wręcz wykorzystać ich wady w dobrym celu. Np. zamiast do
    filtracji dźwięku, to do jego modyfikowania dla muzyków, taka nowa wersja
    FUZZa na przykład... Albo zamiast kombinowania z mnożnikiem częstotliwości,
    niech się MLCC napoci, a my tylko odciągniemy pożądane składowe... ITD.

    Zrobiłem kiedyś numer, że połączyłem szeregowo dwa wzmacniacze na UL1481,
    czyli wzmocnienie tego było ogromne (i pewnie nadało by się na odbiornik
    VLF), celem odcięcia się od zakłóceń 50 Hz, zasiliłem to z baterii. Na
    zacisku wejściowym była mała wiązeczka żyłek obciętej linki miedzianej, tak
    ok. 5 mm. Do wyjścia zestawu głośnik, czy słuchawka, a na palcem, pomny
    będąc niecałkowitej liniowości półprzewodników, macałem, aby usłyszeć coś,
    co mogło by mi tę nieliniowość potwierdzić, choćby milion (albo jedna)
    okolicznych stacji nadawczych. Ale usłyszałem coś innego - przewodziki linki
    przy trącaniu lekko dźwięczały, a na wyjściu usłyszałem to samo dźwięczenie,
    wzmocnione przez przetwornik, bez śladu chęci wzbudzenia się. Dodatkowo, tu
    i w kilku innych przypadkach spotkałem się z mikrofonowaniem układu czysto
    półprzewodnikowego przy stukaniu w płytkę, zastanawiam się, czy tędy nie
    należało by poprowadzić śledztwa, czy to płytka drukowana, czy kondzioł
    jakiś ceramiczny (jeszcze zwykły, ale ceramiczny), czemu miało by to nie
    zadźwięczeć?

  • 5. Data: 2017-03-30 22:07:25
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2017-03-30 o 16:48, HF5BS pisze:

> [...]
    > nieistnieniu zasobu, że to tylko zaczyn do bitstreamu jakiegoś...
    > Podrzucam, może ktoś ma więcej cierpliwości i to zmęczy:

    Rzeczywiście, coś jest nie tak - ściągało kilkaset bajtów.
    Ale po pewnym czasie zauważyłem nowe okienko w tle (dużo wcześniej
    zamknąłem zakładki Uniwersytetu) i jest :)

    Wpuściłem tu:

    https://megawrzuta.pl/download/2ceec529ff118a3a51e5c
    a7b126f38d3.html

    albo krócej:

    http://tnij.at/118329

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 6. Data: 2017-03-31 15:33:21
    Od: Marek Panek <m...@g...com>

    W dniu 2017-03-30 o 22:07, Adam pisze:

> [...]
    > Ale po pewnym czasie zauważyłem nowe okienko w tle (dużo wcześniej
    > zamknąłem zakładki Uniwersytetu) i jest :)

    U mnie OK. Win 10 + Firefox 64 - darł mordę o zainstalowanie wtyczki i
    dalej poszło. Ale tak na marginesie (sam nie grzebałem, ale może ktoś?)
    - gdzie można poczytać, oczywiście w sieci stare "Młode Techniki"?
    pzdrw
    marek

  • 7. Data: 2017-03-31 15:47:28
    Od: Marek Panek <m...@g...com>

    W dniu 2017-03-31 o 15:33, Marek Panek pisze:

> [...]
    > dalej poszło. Ale tak na marginesie (sam nie grzebałem, ale może ktoś?)
    > - gdzie można poczytać, oczywiście w sieci stare "Młode Techniki"?

    A przy okazji, b.dawno, b.dawno temu, kiedy istniała jeszcse radiostacja
    Wrocław II, odtwarząjąc z bublowych części Diory radio "Elizabeth" -
    super HF (PRL) w zestawie był zasilacz, normalny Greatz, tylko te bez
    zrównoleglania diod konensatorami grały transformatorem!
    pzdrw

  • 8. Data: 2017-03-31 19:55:41
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

> [...]
    > Ale po pewnym czasie zauważyłem nowe okienko w tle (dużo wcześniej
    > zamknąłem zakładki Uniwersytetu) i jest :)

    Dzięki wielkie za wsparcie, za rozwiązanie problemu!
    Interesujący nas artykuł jest na stronie 452, ale plik w paczce, to
    465.djvu.
    Irfan z odpowienim pluginem nie ma żadnego problemu z wyświetleniem.

    --

    ---
    Avast.

  • 9. Data: 2017-04-01 00:53:20
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2017-03-31 o 19:55, HF5BS pisze:

> [...]
    > 465.djvu.
    > Irfan z odpowienim pluginem nie ma żadnego problemu z wyświetleniem.

    Główny plik to directory.djvu - wtedy widzi się całość.
    To do tych, którzy nie używali Djvu.

    Total Commander pod F3 też pokazuje :)

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 10. Data: 2017-04-01 02:42:05
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Główny plik to directory.djvu - wtedy widzi się całość.
    > To do tych, którzy nie używali Djvu.
    >
    > Total Commander pod F3 też pokazuje :)

    Ultima Prime, czy Power Pack? Czym wsparty? Bo mój 9.0a, ale goły (nie chcę
    niczym go dozbrajać bez potrzeby - a takiej nie mam), pokazuje tylko
    znaczki-krzaczki, ale enterem uruchamia irfana, który wszystko widzi
    (dodatkowe pluginy ze strony I.V.).
    A... już wiem, irfana trzeba podpiąć pod F3... ale jest wtedy problem z
    brakiem wygładzania krawędzi przy przewymiarowaniu (bardzo zły rezultat),
    lepiej enterem i zdefiniować to (resize) w opcjach, wtedy wygląda to
    znacznie lepiej. Hmmm... a nie zawsze bym wolał, by mi TC wołał irfana do
    każdego obrazka... Chociaż łatwo to rozpiąć, daję sobie radę ręcznie.