  • 1. Data: 2023-06-16 10:35:49
    Temat: zdechły hdd
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    Pacjent: Seagate Desktop 1G, mechniczny (odszukam szczegóły jak będzie
    potrzeba). Objawy: rozkręca się prawidłowo, robi klik-klik (dokładnie
    2x) i wyłacza silnik. Pod Linuksem widoczny w tym stanie jako 3.4GB
    dysk, ale czytać się nie daje. Jest coś co można z nim spróbować, aby
    odzyskać dane? Jest sens go np. otwierać? Mam dostęp do "clan room".

    --
    Marcin

  • 2. Data: 2023-06-19 00:23:36
    Temat: Re: zdechły hdd
    Od: "ptoki (ptoki)" <s...@g...com>

    On Friday, June 16, 2023 at 3:35:51 a.m. UTC-5, Marcin Debowski wrote:
> [...]
    > dysk, ale czytać się nie daje. Jest coś co można z nim spróbować, aby
    > odzyskać dane? Jest sens go np. otwierać? Mam dostęp do "clan room".

    Tak, o ile dane wartosciowe.
    Nie jesli nie masz przynajmniej 2-3-5-10kpln na taka zabawe.

    Sprobuj odpiac i odpiac plytke elektroniki bez rozbierania mechaniki i sprobuj
    ponownie.
    Alternatywnie do worka, do zamrazarki i jak ochlodzi sie to ponownie sprobuj czytac.
    Ale trik z mrozeniem dziala ponoc tylko raz.

    Tyle bez inwestycyjnie i nie inwazyjnie.

    Jakbys mial taki sam to mozesz elektronike podmienic i ponownie sprobowac.

    Jak masz czas i nerwy to szukaj dawcy na podmiane i wymien talerze. Ale musisz
    znalezc taki sam, ten sam model, firmware etc.

  • 3. Data: 2023-06-19 06:25:09
    Od: Tomaszek <t...@o...pl>

    W dniu 2023-06-19 o 00:23, ptoki (ptoki) pisze:

    > Alternatywnie do worka, do zamrazarki i jak ochlodzi sie to ponownie sprobuj
    czytac.
    > Ale trik z mrozeniem dziala ponoc tylko raz.

    Dlaczego to miałoby przynieść jakiś efekt? Jakie jest założenie? :)

    --
    t0maszek

  • 4. Data: 2023-06-19 14:17:28
    Od: szopen <s...@e...szop>

    On 19.06.2023 06:25, Tomaszek wrote:

    > Dlaczego to miałoby przynieść jakiś efekt? Jakie jest założenie? :)

    Wiara! :-)

    --
    szopen

  • 5. Data: 2023-06-20 05:49:21
    Od: "ptoki (ptoki)" <s...@g...com>

    On Sunday, June 18, 2023 at 11:25:16 p.m. UTC-5, Tomaszek wrote:
    > Dlaczego to miałoby przynieść jakiś efekt? Jakie jest założenie? :)

    Nie pamietam jakie jest uzasadnienie. Na paru forach wspominano ze dysk
    nieodczytywalny nagle ozywal po schlodzeniu. Ale tylko raz.

    Moze trole, moze prawda. Jak sie nie ma innych opcji mozna sprobowac.

    Innych metod nie znam a te sa relatywnie nieinwazyjne wiec jak ktos sie potem uprze
    na wymiane talerzy to nie utrudni se zadania.

  • 6. Data: 2023-06-24 20:38:22
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 20 cze 2023 o 05:49, ptoki (ptoki) pisze:

    > Nie pamietam jakie jest uzasadnienie. Na paru forach wspominano
    > ze dysk nieodczytywalny nagle ozywal po schlodzeniu. Ale tylko raz.

    Skutecznie schładzałem nieraz -- ale nie w sytuacje zupełnego trupa.

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    (,-.`._,'( |\`-/| '.'O`-,` . ,; o.' eneuel#eneuel.ct8.pl '.O_'

  • 7. Data: 2023-06-24 20:49:13
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 19 cze 2023 o 00:23, ptoki (ptoki) pisze:

    > Alternatywnie do worka, do zamrazarki

    Chłodziłem, ale nie mroziłem!!!
    Schładzałem do optymalnych temperatur.

    Dyski są niszczone ciepłem i wibracjami, więc schłodzenie
    do rozsądnych temperatur (pokojowej przykładowo) dać może
    dobre wyniki -- dysk daje się odczytać częściowo, później
    rozgrzewa się w efekcie szarpania głowicami, przez co nie
    daje się czytać do końca...

    Metodę wypróbowałem z powodzeniem wielokrotnie, ale nie mroziłem
    a wydatnie chłodziłem podczas czytania -- choćby zmrożonym żelem
    położonym w pobliżu czytanego dysku...

    Póki elektronika nie jest spalona -- chłodzenie jest
    IMO najlepszym rozwiązaniem czytania trudnych dysków.
    Urwanej głowicy nie przyklei, ;) spalonej elektroniki
    nie naprawi -- zmniejszy problemy związane z przegrzaniem...

    Choć wykorzystywałem zmrożony żel -- nie mroziłem dysków
    i nie proponowałem mrożenia!

    --
    (,-.`._,'( |\`-/| '.'O`-,` . ,; o.' eneuel#eneuel.ct8.pl '.O_'