  • 11. Data: 2011-02-12 13:20:18
    Temat: Re: zmiana wygladu DIV poprzez link
    Od: Mirosław Zalewski <miniopl@CUT_THIS.gmail.com>

    luty roku pamiętnego 2011, prawdopodobnie 12. Wielka mądrość na
    czytelników pl.comp.www spłynęła, gdy tako rzekł(a) Peter May:

    > Od kiedy taka struktura jest prawidłowa?

    Z <a> bez href i obejmującym <div>y?
    Od HTML5:
    http://www.w3.org/TR/2010/WD-html5-20101019/text-lev
    el-semantics.html#the-a-element

    Chyba że chodzi Ci o to, że zapomniał domknąć tego <div
    class="pad_rama">.
    --
    Niżej podpisany, zamieszkały w http://minio.xt.pl ,
    Mirosław Zalewski

  • 12. Data: 2011-02-12 14:49:42
    Od: porneL <n...@p...net>

    On Sat, 12 Feb 2011 13:12:38 -0000, Mirosław Zalewski
    <miniopl@cut_this.gmail.com> wrote:

    > i wszystko będzie działało.
    > To jest DOCTYPE dla HTML5. Inne znajdziesz tutaj:
    > www.w3schools.com/tags/tag_DOCTYPE.asp

    Proszę nie powołuj się na w3schools, szczególnie w sprawach czegokolwiek
    związanego z HTML5. Ta strona nie ma żadnego związku z W3C i przedkłada
    ilość nad jakość.

    http://w3fools.com

    (część błędów w3schools została poprawiona dopiero po tak publicznym ich
    wytknięciu, ale wcześniej wisiały przez lata, mimo zgłaszania błędów nawet
    przez członków W3C).

    --
    regards, porneL

  • 13. Data: 2011-02-12 16:25:46
    Od: Mirosław Zalewski <miniopl@CUT_THIS.gmail.com>

    luty roku pamiętnego 2011, prawdopodobnie 12. Wielka mądrość na
    czytelników pl.comp.www spłynęła, gdy tako rzekł(a) porneL:

    > Proszę nie powołuj się na w3schools, szczególnie w sprawach
    > czegokolwiek związanego z HTML5. Ta strona nie ma żadnego związku z
    > W3C i przedkłada ilość nad jakość.

    O tym nie wiedziałem. W3Schools zazwyczaj wyskakuje pierwsze w
    googlach. W tym przypadku faktycznie po prostu podałem pierwszy z
    brzegu link z wyszukiwarki. Jakoś nigdy nie zadałem sobie trudu żeby
    nauczyć się DOCTYPE na pamięć, kopiowałem z którejś ze stron.

    Chociaż akurat podane tam DOCTYPE są identyczne jak na tej stronie,
    której można chyba zaufać:
    http://www.w3.org/QA/2002/04/valid-dtd-list.html

    > http://w3fools.com

    Poczytam sobie wieczorem.

  • 14. Data: 2011-02-12 17:08:08
    Od: Peter May <p...@o...pl>

    W dniu 2011-02-12 14:20, Mirosław Zalewski pisze:
    > luty roku pamiętnego 2011, prawdopodobnie 12. Wielka mądrość na
    > czytelników pl.comp.www spłynęła, gdy tako rzekł(a) Peter May:

> [...]
    [...]

    Faktycznie: "The a element may be wrapped around entire paragraphs,
    lists, tables, and so forth, even entire sections, so long as there is
    no interactive content within (e.g. buttons or other links)"

    Czas odświeżyć własne zasoby pamięci ;-)

    --
    Peter

  • 15. Data: 2011-02-12 19:47:17
    Od: Andre <a...@a...pl>

    Mirosław Zalewski napisał(a):

    > Jeśli to jest cały kod, to sprawa jest prosta -- zapomniałeś zadeklarować
    > DOCTYPE, przez co IE wchodzi w tryb zgodności z jakimiś archaicznymi
    > samozwańczymi ,,standardami" z początku wieku. Wystarczy że dodasz jako
    > pierwszą linijkę:
    >
    > <!DOCTYPE html>

    O widzisz. I wlasnie o to chodzilo. Dziekuje pieknie!
    DOCTYPE byl zadeklarowany, a jego obecnosc uznalem za pewnik i nie
    wklejalem go tutaj. Problem lezal w tym, ze byl to 4.01 strict.

    > Poza tym kilka uwag natury ogólnej:
    > 1. Używaj tagów o znaczeniu semantycznym*. Jeśli coś ma być nagłówkiem,
    > niech będzie nagłówkiem (<h1> do <h6>, w zależności od poziomu) a nie
    > akapitem z odpowiednią klasą. Przy pomocy CSS masz pełną kontrolę nad
    > prezentacją dokumentu -- możesz zrobić żeby <span> wyświetlał się jako
    > blok i tym podobne.

    No a wlasciwie jaka jest roznica, czy to bedzie <p> czy <h1>?
    Oba przeciez odnosza sie do tekstu.

    > 2. Jeśli jakiejś klasy chcesz użyć tylko raz, to bardziej na miejscu
    > będzie użycie identyfikatora niż klasy: <body id="costam">
    > #costam {reguły;}

    Nie nie, to co wyslalem, to tylko moje niesmiale proby otrzymania tego,
    co sobie wymyslilem. Strona juz stoi wlasciwie, bo klient/znajomy (nie
    jestem webmasterem, strony robie hobbistycznie) uparl sie, ze ma byc
    szybko, ale ja nie jestem z niej zadowolony, bo nie mialem czasu sie
    przylozyc i wszystko jest statyczne. Teraz kiedy mnie czas nie goni moge
    na spokojnie zmieniac i czyscic kod.

    Co do uzywania klas/identyfikatorow - jak wspomnialem to sa proby, a
    takich rozszerzajacych sie DIVow bedzie na stronie kilka i stad od razu
    na klasach jade, zeby pozniej nie przerabiac.

    > Ponadto selektory CSS (:first-child, :last-child, +, >, :only-of-type
    > itd.) pozwalają bezbłędnie wybierać elementy ze struktury dokumentu.
    > Stosując je, przy prostych stronach nie ma potrzeby stosować żadnych
    > klas czy identyfikatorów :) (chyba że są Ci potrzebne do manipulacji DOM
    > przy pomocy JS).

    Daze do tego, zeby strona byla w jak najwiekszym stopniu na czystym CSS.
    Ale zapewne pozniej jakis JS tez sie pojawi. O selektorach musze jeszcze
    doczytac, dzieki.

    > 3. W CSS elementy w większości dziedziczą właściwości po swoich
    > rodzicach. Jak zadeklarujesz font-family dla elementu najwyższego rzędu
    > (html lub body, ewentualnie jakiś obejmujący wszystko div), to wszystkie
    > jego dzieci będą miały tę samą właściwość.

    Czyli polecasz zadeklarowac parametry takie, jakie wiekszosc
    potrzebujacych ich elementow (na przyklad <p>) bedzie miala, a
    ewentualnie zmieniac na potrzeby innego <p>?

    >(Z poprawką na resetowanie,
    > gdy zazwyczaj się podaje listę elementów, ale wtedy raczej podajesz
    > odpowiedni font przy regułach resetujących.)

    Hmm a co to jest resetowanie?
    Czy to wlasnie podanie innych parametru dla danego elementu, kiedy cale
    body ma swoje wlasne?

    > No i pewnie jeśli
    > po skończeniu strony poprosisz tutaj na grupie o recenzję, to zostaną
    > wskazane wszystkie, nawet najmniejsze, błędy.

    Bardzo chetnie. Z wylaczeniem czesci graficznej, poniewaz zostala tak
    stworzona na wyrazne zyczenie zamawiajacego, a mnie samemu bardzo sie to
    nie podoba i dla siebie nigdy bym takiej grafiki nie zrobil...

    --
    Pozdrawiam,
    Andre

  • 16. Data: 2011-02-12 21:43:24
    Od: Andre <a...@a...pl>

    Pozwole sobie napisac w tym watku, mimo ze troche OT.

    Czy istnieje juz rozwiazanie niechcianego dziedziczenia przezroczystosci
    przez zagniezdzone elementy?

    Chcialem zrobic tlo polprzezroczyste i na tym tekst (lub obrazek)
    normalny, nieprzezroczysty. Rozwiazanie z obrazkami PNG w tle raczej
    odpada, bo moje tlo, jak juz wiemy, musi sie plynnie rozszerzac wraz z
    dlugoscia tekstu...

    --
    Pozdrawiam,
    Andre

  • 17. Data: 2011-02-12 22:05:33
    Od: Mirosław Zalewski <miniopl@CUT_THIS.gmail.com>

    luty roku pamiętnego 2011, prawdopodobnie 12. Wielka mądrość na
    czytelników pl.comp.www spłynęła, gdy tako rzekł(a) Andre:
    > No a wlasciwie jaka jest roznica, czy to bedzie <p> czy <h1>?
    > Oba przeciez odnosza sie do tekstu.

    Różnica jest kolosalna. HTML ma opisywać strukturę dokumentu, a
    nagłówek zdecydowanie jest czymś innym niż akapit.

    Np. ktoś może mieć własny styl w przeglądarce, gdzie wszystkie nagłówki
    mają kolor jasnozielony (bo komuś tak jest wygodniej poruszać się po
    stronie -- jego sprawa). Jeśli Ty zechcesz sobie nagłówki definiować
    jako akapity z odpowiednią klasą, to style tego użytkownika zawiodą na
    całej linii.

    Generalnie zasada jest taka, że dokument może być przeglądany bez
    stylów dostarczonych przez autora i nadal ma być czytelny. Nagłówek
    powinien się różnić od akapitu.

    > Czyli polecasz zadeklarowac parametry takie, jakie wiekszosc
    > potrzebujacych ich elementow (na przyklad <p>) bedzie miala, a
    > ewentualnie zmieniac na potrzeby innego <p>?

    Generalnie strona powinna być spójna pod względem wyglądu. Nagłówki
    mogą być złożone innym fontem niż akapity, ale nie można przesadzać.
    Większość treści strony powinna być złożona jednym fontem, dlatego
    powinno się go deklarować dla elementu najwyższego poziomu (i potem
    inne elementy będą dziedziczyć) albo w regułach resetujących.

    > Hmm a co to jest resetowanie?

    Każda przeglądarka ma jakiś swój domyślny zestaw reguł CSS
    czytanych na każdej stronie. Reguły te są różne dla różnych
    przeglądarek. Zazwyczaj hierarchia jest taka, że domyślny zestaw reguł
    może być nadpisany przez reguły dostarczone przez autora strony, zaś
    reguły autora strony mogą być nadpisane przez style CSS użytkownika.

    W ten sposób chcąc się upewnić że strona będzie wyglądać identycznie
    (lub bardzo podobnie) we wszystkich przeglądarkach, należy najpierw
    zresetować reguły CSS -- nadpisać te używane przez przeglądarkę.

    Przykładowe reguły resetujące:
    http://blog.wasacz.net/2008/04/13/resetowanie-css-po
    -mojemu/
    http://meyerweb.com/eric/tools/css/reset/
    Meyer przy okazji napisał dlaczego warto zainteresować się resetowaniem:
    http://meyerweb.com/eric/thoughts/2007/04/18/reset-r
    easoning/

  • 18. Data: 2011-02-13 23:10:24
    Od: Paweł Piskorz <n...@p...nie?>

    W dniu 2011-02-12 22:43, Andre pisze:
> [...]
    > normalny, nieprzezroczysty. Rozwiazanie z obrazkami PNG w tle raczej
    > odpada, bo moje tlo, jak juz wiemy, musi sie plynnie rozszerzac wraz z

    background-repeat przestał działać? To może background-color:rgba() poleci.

    --
    message[autor="PablO"]::after {
    content:"Pozdrawiam";

  • 19. Data: 2011-02-15 08:24:55
    Od: "NKAB -" <n...@W...gazeta.pl>

    Andre <a...@a...pl> napisał(a):

    > ,
    >

    > No a wlasciwie jaka jest roznica, czy to bedzie <p> czy <h1>?
    > Oba przeciez odnosza sie do tekstu.

    Kolega chciał cię naprowadzić, że zajmujący się wykonywaniem stron
    www muszą być takimi drukarzami starej daty, którzy mieli do dyspozycji
    czcionki o stałej wielkości. Do tytułów głównych bardzo duże, do podtytułów
    mniejsze do tytułów akapitów (<p>) jeszcze mniejsze.

    Posługiwanie się pikselami to dla drukarzy obciach.

    WWW mniej więcej jest gazeta.

    Andrzej.

  • 20. Data: 2011-02-15 08:32:02
    Od: Michał Gancarski <m...@g...com>

    On Tue, 15 Feb 2011 08:24:55 +0000 (UTC), NKAB - wrote:

    [...]

> [...]
    > czcionki o stałej wielkości. Do tytułów głównych bardzo duże, do podtytułów
    > mniejsze do tytułów akapitów (<p>) jeszcze mniejsze.

    Kolega chciał naprowadzić na coś zupełnie innego.

    > Posługiwanie się pikselami to dla drukarzy obciach.
    >
    > WWW mniej więcej jest gazeta.

    Nie jest gazetą w żadnym wypadku.

    --
    Michał Gancarski