    From: Adam Dybkowski <a...@4...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: AVR - predkosc programowania przez LPT i USB
    Date: Tue, 16 Jun 2009 23:32:23 +0200
    Sender: a...@a...neoplus.adsl.tpnet.pl

    Ostatnio na grupie padło pytanie nt prędkości programowania AVRów przy
    pomocy programatorów USB. Zmierzyłem jak to jest w przypadku
    najprostszego kabelka na LPT zgodnego z STK200/300 (z buforem 74LVC245)
    obsługiwanego przez ISP Programmer w porównaniu z programatorem na USB
    (ze sprzętowym konwerterem USB-UART FT232R) gadającego w protokole
    STK500v2 z AVR Studio. Testowi podlegał odczyt i programowanie 128KB
    pamięci Flash mikrokontrolera ATmega128 popędzanego kwarcem 14,7456 MHz.
    Ustawiłem w obu programach jak najszybszą transmisję ISP (AVR Studio:
    1,843MHz; ISP Programmer: FASTEST). Zapisywałem plik 128KB szumu. Przed
    każdym programowaniem cała pamięć Flash była kasowana.

    LPT (ISP Programmer 1.2.0.48):
    odczyt 15,10s (czyli ok. 8,48KB/s)
    programowanie 33,74s (niewyłączalna weryfikacja, ok. 3,79KB/s)

    USB (AVR Studio 4.16.638):
    odczyt 22,60s (ok. 5,66KB/s)
    programowanie 14,92s (bez kasowania ani weryfikacji, ok. 8,58KB/s)
    programowanie z weryfikacją 26,11s (bez kasowania, ok. 4,90KB/s)

    W moim przypadku protokół STK500v2 stworzony dla normalnych portów COM
    ograniczał prędkość komunikacji AVR Studio z programatorem do 115200
    bps. Myślę, że programatory USB porozumiewające się dużo szybciej z
    komputerem (np. AVRISP mkII, AVR One! lub STK600) powinny radzić sobie
    jeszcze szybciej. Ktoś ma i mógłby zmierzyć czasy?

    I dla porównania: czy ktoś mógłby też zmierzyć te prędkości dla
    najtańszych programatorów USB LowSpeed, gdzie całe USB obsługuje
    programowo mały AVRek?

    BTW: Myślę, że dopiero programatory z USB 2.0 HighSpeed mogłyby dojść do
    max. wydajności ograniczanej już tylko przez programowany scalak.
    480Mb/s oczywiście tu niepotrzebne, ale przy okazji znacznie mniejsze są
    opóźnienia pakietów niż przy prędkości FullSpeed (12Mb/s). Taki FT2232H
    to byłby potwór. :) Procesor w takim programatorze nawet nie jest
    potrzebny (można wykorzystać sprzętowy deserializer MPSSE).

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/