  • 11. Data: 2023-01-01 20:04:09
    Temat: Re: Adapter 2xM-Key na PCIe
    Od: Roman Tyczka <r...@h...you.spammer>

    On 1.01.2023 11:26, Marcin Debowski wrote:
    > Tak mi się jedna rzecz skojarzyła.... a nie jest to czasami tak, że jak
    > masz to GPU wbudowane w cpu to i tak zjada Ci tą najszybszą magistralę?

    Może tak, w końcu po czymś ta transmisja GPU też musi biegać.

    > U Ciebie to też jest jakoś dziwnie:
    >
    > 1x PCIe 4.0/ 3.0 x16 slot (PCI_E1) 1
    > 1x PCIe 3.0 x16 slot (PCI_E3), supports x4 speed 2
    > 2x PCIe 3.0 x1 slots
    >
    > To ta druga x16 to co to właściwie jest?

    Wyciąłeś notkę do tej pozycji:

    "When installing PCIe SSD in M.2_2, PCI_E3 slot will be unavailable"

    Wygląda, że to równoległe połączenie ze slotem M.2 (te same linie).
    Czyli albo rybki, albo drugi slot M.2.
    Tylko nie wiem co to znaczy "supports x4 speed".

    > A tu np X570 Gigabyte:
    > https://www.gigabyte.com/Motherboard/X570S-AORUS-ELI
    TE-AX-rev-11/sp#sp
    > 1 x PCI Express x16 slot (PCIEX16), integrated in the CPU:
    >
    > AMD Ryzen(TM) 5000 Series/3000 Series Processors support PCIe 4.0 x16 mode
    > AMD Ryzen(TM) 5000 G-Series/4000 G-Series/2000 Series Processors support PCIe
    3.0 x16 mode
    > AMD Ryzen(TM) 3000 G-Series/2000 G-Series Processors support PCIe 3.0 x8 mode
    > * For optimum performance, if only one PCI Express graphics card is to be
    installed, be sure to install it in the PCIEX16 slot.

    > 1 x PCI Express x16 slot (PCIEX4), integrated in the Chipset:
    >
    > Supporting PCIe 4.0(Note)/3.0 x4 mode
    >
    > 1 x PCI Express x16 slot (PCIEX2), integrated in the Chipset:
    >
    > Supporting PCIe 4.0(Note)/3.0 x2 mode
    > * The PCIEX4 slot shares bandwidth with the PCIEX2 slot. When the PCIEX2 slot
    is populated, the PCIEX4 slot operates at up to x2 mode.

    > Wynika, że z G tylko PCIE 3.0.

    To wszystko zamotane, ale trzaba powoli rozwikłać. Wg wiki:
    - seria Ryzen 5xxx ma 24 linie PCIe 4.0

    "All the CPUs support 24 PCIe 4.0 lanes, except for the Ryzen 5 5500
    which supports 24 PCIe 3.0 lanes. 4 of the lanes are reserved as link to
    the chipset."

    - seria Ryzen 5xxxG ma 24 linie PCIe 3.0:

    "All the CPUs support 24 PCIe 3.0 lanes. 4 of the lanes are reserved as
    link to the chipset."

    W obu przypadkach 4 linie zarezerwowano do komunikacji z chipsetem.
    Zatem zostaje 20 linii, ale albo 4.0 (R5xxx) albo 3.0 (R5xxxG).

    Do tego swoje linie ma chipset:
    x570 - 16 linii PCIe 4.0
    B550 - 10 linii PCIe 3.0

    Zatem do użycia w przypadku mobo z B550 i procesorem serii G jest 30
    linii PCIe 3.0.

    ps. fajny arkusik znalazłem przy okazji, tylko ...trudny :-)

    https://docs.google.com/spreadsheets/d/1-cw7A2MDHPvA
    -oB3OKXivdUo9BbTcsss1Rzy3J4hRyA/edit#gid=2112472504

    --
    pzdr
    Roman

  • 12. Data: 2023-01-02 03:48:53
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-01-01, Roman Tyczka <r...@h...you.spammer> wrote:

> [...]
    > Czyli albo rybki, albo drugi slot M.2.
    > Tylko nie wiem co to znaczy "supports x4 speed".

    No włąśnie o te speedy mi chodzi. Jak się patrzy na tabelki porównawcze
    kolejnych generacji magistral pcie to jest tam długość magistrali i
    związany z tym throughput (pasmo?) a powyżej mamy np. x16 slot ze speed
    x4. Czy to ma oznaczać, że mimo pełnej długości magistrali wyrabia się
    ona tylko jak ta x4 bo np. dzieli zasoby z inną, czy też coś jeszcze
    innego?

> [...]
    > x570 - 16 linii PCIe 4.0
    > B550 - 10 linii PCIe 3.0
    >

    > Zatem do użycia w przypadku mobo z B550 i procesorem serii G jest 30

    Gdzie linia to jest chyba x1.

    > ps. fajny arkusik znalazłem przy okazji, tylko ...trudny :-)
    >
    > https://docs.google.com/spreadsheets/d/1-cw7A2MDHPvA
    -oB3OKXivdUo9BbTcsss1Rzy3J4hRyA/edit#gid=2112472504

    Faktycznie ładne. Swoją drogą, ciekawe jak drogie są same czipsety?
    Większość płyt nawet tych droższych wydaje się mieć deficyt tych pcie
    lejnów, to dlaczego nie widzi się np. płyt np. na 2ch x570?

    --
    Marcin

  • 13. Data: 2023-01-02 07:31:09
    Od: Roman Tyczka <r...@h...you.spammer>

    On 2.01.2023 03:48, Marcin Debowski wrote:

> [...]
    > x4. Czy to ma oznaczać, że mimo pełnej długości magistrali wyrabia się
    > ona tylko jak ta x4 bo np. dzieli zasoby z inną, czy też coś jeszcze

    Może chodzi o to, że jest to gniazdo fizyczne x16 (długość w cm) a
    elektrycznie tylko x4?

    > Gdzie linia to jest chyba x1.

    No tak to rozumiem.

> [...]
    > Większość płyt nawet tych droższych wydaje się mieć deficyt tych pcie
    > lejnów, to dlaczego nie widzi się np. płyt np. na 2ch x570?

    Tylko to chyba niemożliwe? Skoro chipset łączy się z CPU i mają do tego
    dedykowane 4 linie, to jeden chipset już w CPU zabiera "slot" na
    chipsety i bye, następny nie ma się gdzie podpiąć.

    --
    pzdr
    Roman

  • 14. Data: 2023-01-03 18:07:06
    Od: Roman Tyczka <r...@h...you.spammer>

    On 2.01.2023 07:31, Roman Tyczka wrote:

    > Może chodzi o to, że jest to gniazdo fizyczne x16 (długość w cm) a
    > elektrycznie tylko x4?

    Czytam sobie test nowej płyty Asusa pod ostatnie Ryzeny:

    https://www.purepc.pl/test-plyty-glownej-asus-tuf-ga
    ming-x670e-plus-wifi-dla-procesorow-amd-ryzen-7000-g
    odny-nastepca-asus-tuf-gaming-x570-plus?page=0,1

    I takie rzeczy:

    "PCI-Express 5.0 x16: 1 (x16)
    PCI-Express 4.0 x16: 1 (x4)
    PCI-Express 4.0 x4: 1 (x4)
    [...]

    Pierwszy slot PCI-Express 5.0 x16 faktycznie jest elektrycznie x16,
    natomiast drugi to niestety zaledwie x4, dlatego nawet teoretyczne
    budowanie konfiguracji multi-GPU miałoby na ASUS TUF Gaming X670E-Plus
    WiFi niewielki sens."

    Czyli tak to niestety wygląda.

    --
    pzdr