  • 1. Data: 2014-08-09 21:14:47
    Temat: Antena dipol półfalowy - pasmo pracy
    Od: Adam <a...@w...pl>

    Witam

    Pytanie do speców od anten:
    mam antenę do telewizora w postaci samego dipola pętlowego (od yagi UHF)
    z symetryzatorem. Ok 30cm długości, żadnych direktorów czy reflektora.
    Guglam guglam i nie mogę nigdzie trafić na wykres zysku takiej antenki w
    funkcji częstotliwości. Wiadomo, na 600MHz ma te 2dBi ale na 800MHz?
    Albo na 200MHz? Zastanawiam się czy będzie toto odbierało cokolwiek w
    paśmie VHF gdy pojawi się tam mux8.
    Na p.r.r.amatorskie nie pytam, bo tam chyba już nikt nie zagląda...

    Adam

  • 2. Data: 2014-08-09 23:16:02
    Temat: Re: Antena dipol półfalowy - pasmo pracy
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 09 Aug 2014 21:14:47 +0200, Adam napisał(a):
> [...]
    > funkcji częstotliwości. Wiadomo, na 600MHz ma te 2dBi ale na 800MHz?
    > Albo na 200MHz? Zastanawiam się czy będzie toto odbierało cokolwiek w

    Cos bedzie, ale ile ...
    Wykresow nie ma, bo zmienia sie wszystko, ch-ka kierunkowa, zysk
    maksymalny ... natomiast zasada ogolna - im grubszy dipol tym mniej
    wyrazny rezonans dla czestotliwosci. Dlatego wlasnie petlowy - udaje
    gruby pret dipola w celu szerokopasmowej pracy.

    J.

  • 3. Data: 2014-08-10 01:43:03
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2014-08-09 23:16, J.F. pisze:

> [...]
    > wyrazny rezonans dla czestotliwosci. Dlatego wlasnie petlowy - udaje
    > gruby pret dipola w celu szerokopasmowej pracy.

    Czyli biconical tym bardziej udaje gruby dipol
    http://www.directindustry.com/prod/com-power/biconic
    al-antennas-35106-617608.html

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 4. Data: 2014-08-10 06:00:58
    Od: Adam <a...@w...pl>

    > Czyli biconical tym bardziej udaje gruby dipol
    > http://www.directindustry.com/prod/com-power/biconic
    al-antennas-35106-617608.html

    Dzięki, analizując te materiały można przypuszczać, że dipolek 30cm
    będzie miał zachowaną charakterystykę promieniowania w szerokim zakresie
    częstotliwości, przynajmniej 150MHz - 1GHz. Ale dopasowanie pewnie
    ucieka w kosmos...

  • 5. Data: 2014-08-10 19:36:01
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Mario napisał:

    > Czyli biconical tym bardziej udaje gruby dipol
    > http://www.directindustry.com/prod/com-power/biconic
    al-antennas-35106-617608.html

    Nie. Biconical, jak i anteny logarytmiczne (zarówno logperiodyki jak i
    logarytmiczno - spiralne) - należy do anten zdefiniowanych prze kąty a
    nie wymiary liniowe i w zakresie zależnym od wymiarów liniowych
    zachowuje stałą impedancje i stałą ch-kę przestrzenną. Jak zrobisz
    bikonikalną antenę o czubkach stożków wyostrzonych na szpilkę i
    odległych od siebie o grubość bibułki a o wysokościach stożków rzędu
    setek metrów - to antena taka będzie pracowała bez zmian charakterystyki
    i impedancji od fal średnich do mikrofal... Żadne pogrubianie dipola ci
    tego nie da.

    --
    Darek