  • 1. Data: 2012-05-06 18:38:25
    Temat: Antena do TV naziemnej
    Od: Uncle Pete <p...@i...waw.pl>

    Witam,

    Rzecz dzieje się na działce rekreacyjnej w kompleksie działek w
    okolicach Mogielnicy i Nowego Miasta nad Pilicą (południe województwa
    mazowieckiego), wokół wysokie drzewa, do nadajnika w Łazach (Jankach)
    jakieś 50 km w linii prostej. Na maszcie na wysokości ok. 6 m swego
    czasu zainstalowałem największą antenę yagi na pasmo UHF 21-69, jaką
    mieli w Dipolu (bodajże 24-elementową), długość kabla 12 m. I miałem
    dobry sygnał tylko dla TVP2, reszta była w większym lub mniejszym
    stopniu zaszumiona. Początkowo w antenie był wzmacniacz, który rozwaliło
    przy okazji jakiejś burzy, zamieniłem go na symetryzator, jakość odbioru
    pozostała z grubsza taka sama. Sąsiedzi mają zamontowane mniej więcej na
    tej samej wysokości anteny siatkowe i odbiór mają lepszy.

    Teraz podłączyłem do tej anteny najpierw telewizor Samsunga z tunerem
    DVB-T, a potem tuner Fegusona DVB-S/DVB-T - i odbiór też nie jest
    idealny. Kaszani się MUX1 z Łaz (Łazów?) (770 MHz), za to bez zarzutu
    działają MUX2 (690 MHz) oraz odbierany tyłem anteny MUX2 z Przysuchy
    (602 MHz). Sąsiedzi nie są ucyfrowieni, więc nie wiem, czy ten MUX1 z
    Łaz u nich działa, ale sądząc po lepszym odbiorze analogu, raczej powinien.

    I teraz nie wiem, co z tym fantem zrobić. Czy może faktycznie w takich
    warunkach siatka może być lepsza, niż ostro kierunkowa wieloelementowa
    yagi, która, jak jej nie kręć, zawsze okazuje się wycelowana w jakieś
    drzewo? Albo po prostu mam felerną antenę, której zysk za bardzo spada
    na wyższych częstotliwościach? Kabel raczej odpada, bo na takim samym
    kablu mam 60 cm antenę satelitarną i działa idealnie.

    Budowa masztu powyżej tych drzew odpada :)

    Będę wdzięczny za wszelkie pomysły.

    Pozdrawiam,

    Piotr

  • 2. Data: 2012-05-06 19:15:53
    Temat: Re: Antena do TV naziemnej
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik "Uncle Pete" <p...@i...waw.pl> napisał w wiadomości
    grup dyskusyjnych:

> [...]
    >sądząc po lepszym odbiorze analogu, raczej powinien.
    >
    > I teraz nie wiem, co z tym fantem zrobić.

    A MUX-1 u Ciebie działa z docelową mocą?
    Bo u mnie w Poznaniu MUX-3 też się (lekko) przycina, czego w fazie testów
    nie robił, ale wtedy chodził z pełną mocą, więc po prostu spokojnie czekam
    aż takowa wróci.

  • 3. Data: 2012-05-06 19:29:47
    Od: Uncle Pete <p...@i...waw.pl>

    > A MUX-1 u Ciebie działa z docelową mocą?
    > Bo u mnie w Poznaniu MUX-3 też się (lekko) przycina, czego w fazie
    > testów nie robił, ale wtedy chodził z pełną mocą, więc po prostu
    > spokojnie czekam aż takowa wróci.

    Cholera go wie. W zeszłym roku też kaszanił, wszędzie podają dla obu
    MUX-ów po 100 KW, to jest podobno max dla tych nadajników... Ten z
    Przysuchi jest niewiele bliżej i ma tylko 50 KW, a nawet tyłem anteny
    odbiera się bez zarzutu. Pozostaje zresztą pytanie, dlaczego w analogu
    moja yagi odbiera gorzej od siatek sąsiadów.

    Pozdrawiam,

    Piotr

  • 4. Data: 2012-05-07 01:49:30
    Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>

> [...]
    > mam 60 cm antenę satelitarną i działa idealnie.
    >
    > Budowa masztu powyżej tych drzew odpada :)

    Antena w dobrej polaryzacji?
    Jeśli dobrze odbiera tyłem, to antena raczej jest dobra. Mogłeś trafić z
    lokalizacją masztu w jakieś lokalne minimum natężenia pola.
    Przesuń masz wprawo lub w lewo. Jeśli nie możesz tego wykonać, to opuść
    antenę kilkadziesiąt centymetrów.

    --
    Pozdrawiam,

    yabba

  • 5. Data: 2012-05-07 10:18:16
    Od: Uncle Pete <p...@i...waw.pl>

> [...]
    > lokalizacją masztu w jakieś lokalne minimum natężenia pola.
    > Przesuń masz wprawo lub w lewo. Jeśli nie możesz tego wykonać, to opuść

    Eeee... czy w dobrej polaryzacji? Na pewno w poziomej, zresztą nie da
    się jej inaczej zamontować. Czy jest jeszcze coś związanego z
    polaryzacją? Przy przesuwaniu anteny góra-dół jest bardzo wyraźnie
    zupełnie liniowo im wyżej, tym lepiej. Myślałem, że może być coś nie tak
    właśnie w tym konkretnym miejscu, ale odkładałem sprawdzenie tego na
    koniec - maszt jest przymocowany na amen przez poprzedniego właściciela
    działki i miałem nadzieję, że przyczyna leży gdzie indziej. Teraz nie
    mam innego wyjścia, muszę sprawdzić. Dziękuję za radę.

    Pozdrawiam,

    Piotr

  • 6. Data: 2012-05-08 00:49:05
    Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>

    > Eeee... czy w dobrej polaryzacji? Na pewno w poziomej, zresztą nie da się
    > jej inaczej zamontować. Czy jest jeszcze coś związanego z polaryzacją?

    Czyli raczej dobrze. Trzeba wykluczyć zupełnie prozaiczne przyczyny. :)

> [...]
    > przymocowany na amen przez poprzedniego właściciela działki i miałem
    > nadzieję, że przyczyna leży gdzie indziej. Teraz nie mam innego wyjścia,

    Czasem wystarczy przesunąć antenę w bok o pół metra, a czasem trzeba o kilka
    metrów, żeby znacząco poprawić odbiór.

    --
    Pozdrawiam,

    yabba

  • 7. Data: 2012-05-08 21:53:43
    Od: Uncle Pete <p...@i...waw.pl>

    > Czasem wystarczy przesunąć antenę w bok o pół metra, a czasem trzeba o
    > kilka metrów, żeby znacząco poprawić odbiór.

    Popatrzyłem na mapki Emitela i wychodzi, że MUX1 z Łaz oficjalnie nie ma
    u mnie zasięgu. Natomiast 31 maja uruchomią MUX1 z Przysuchy, więc skoro
    MUX2 stamtąd odbieram nawet tyłem anteny, więc może i MUX1 pójdzie.
    Wtedy pozostanie dla przyzwoitości obrócić antenę o 180 stopni :)

    Pozdrawiam,

    Piotr

  • 8. Data: 2012-05-08 21:57:22
    Od: Uncle Pete <p...@i...waw.pl>

    > Czasem wystarczy przesunąć antenę w bok o pół metra, a czasem trzeba o
    > kilka metrów, żeby znacząco poprawić odbiór.

    Popatrzyłem na mapki Emitela i wychodzi, że MUX1 z Łaz oficjalnie nie ma
    u mnie zasięgu. Natomiast 31 maja uruchomią MUX1 z Przysuchy (stamtąd
    odbieram MUX2 tyłem), który według mapki będzie miał u mnie zasięg.