  • 1. Data: 2011-01-14 18:47:35
    Temat: Anteny telewizyjne aktywne.
    Od: "abrakadabra" <a...@p...onet.pl>

    Ostatnio zainteresowałem się odbiorem DVB-T. W związku z tym potrzebna jest
    mi antena. Na Allegro widzę całą masę anten pokojowych z cudownymi
    wzmacniaczami. Nie wierzę w skuteczność ich działania, ponieważ moja
    dotychczasowa praktyka wykazała, że wzmacniacze świetnie się spisują w
    przypadku kompensacji tłumienności długiego kabla pod warunkiem, że zostaną
    umieszczone przy antenie. W przypadku krótkiego kabla szumy własne
    wzmacniacza są mało stłumione i właściwie pogarsza to odbiór. Dodam, że
    nadawanie w Polsce ( w Szczecinie) programów w technice DVB-T to kompletna
    porażka. Mieszkam w centrum Szczecina. Nie mogę nic obejrzeć na antenie
    pokojowej ani umieszczonej za oknem na parterze. Przyczyną jest kiepski
    tuner (wiwa hd-100), analogowe programy nadawane z o wiele większą mocą niż
    cyfrowe na sąsiednich kanałach, wreszcie mała moc (mux3). Inna przyczyną
    jest, że zwiększono ilość programów kosztem pogorszenia jakości (mniejsza
    moc na kanał i współczynnik korekcji). Podejrzewam tu działalność lobbystów,
    aby zmniejszyć konkurencyjność DVB-T w stosunku do sieci kablowych. Z moich
    dotychczasowych obserwacji wynika, że odbiorcy w odległości kilkudziesięciu
    kilometrów od Szczecina lepiej odbierają program niż w samym Szczecinie.
    Dlaczego tak jest ?. Gdy wyłączą analogowe programy, to mieszkańcy miasta
    będą skazani na kablówki i programy satelitarne z powodu niemożności
    zainstelowania superanteny na dachu. Analogi można odbierać na byle czym z
    lepszym lub gorszym skutkiem.
    Zapraszam do dyskusji.
    Pozdrawiam
    abrakadabra

  • 2. Data: 2011-01-14 18:57:16
    Temat: Re: Anteny telewizyjne aktywne.
    Od: Rysio <o...@p...pl>

    W dniu 2011-01-14 19:47, abrakadabra pisze:
> [...]
    > kablówki i programy satelitarne z powodu niemożności zainstelowania
    > superanteny na dachu. Analogi można odbierać na byle czym z lepszym lub

    Akurat tu nie ma znaczenia czy to sygnal DVB-T czy analog bo nadawany na
    tych samych kanalach, bez porzadnej YAGI na dachu betonowego bunkra
    jestes skazany na Satke albo gowniany kabel.

  • 3. Data: 2011-01-14 20:02:20
    Od: "abrakadabra" <a...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Rysio" napisał w wiadomości ..

    > Akurat tu nie ma znaczenia czy to sygnal DVB-T czy analog bo nadawany na
    > tych samych kanalach, bez porzadnej YAGI na dachu betonowego bunkra jestes
    > skazany na Satke albo gowniany kabel.

    Nie jestem pewny, czy dobrze ciebie zrozumiałem. Na siadce z wyłączonym
    wzmacniaczem za oknem na parterze odbieram cześć programów analogowych na
    5/10 (da się oglądać choć mogło by być lepiej). W przypadku cyfrówki na MUX3
    moc nadawania 10 kW praktycznie brak odbioru, MUX2 100kW jest odbiór ale
    "się tnie". Po wyłączeniu nadajników analogowych za kilka lat moc MUX3 ma
    się zwiększyć. Jakie będą skutki zobaczymy. I to ma być postęp. Osobiście
    wolę słaby odbiór, ale stabilny, niż dobry ale przerywany. W Niemczech DVB w
    dużych miastach działa na kawałku druta.

    pozdrawiam
    abrakadabra

  • 4. Data: 2011-01-14 20:59:49
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    abrakadabra wrote:

> [...]
    > Osobiście wolę słaby odbiór, ale stabilny, niż dobry ale przerywany. W
    > Niemczech DVB w dużych miastach działa na kawałku druta.

    A działa, mimo małej mocy (w Berlinie 5-10kW, ale z 3 miejsc synfazowo). Weź
    i wywal wzmacniacz. Prawdopodobnie wprowadza zniekształcenia fazowe i z muxa
    robi się kiszka.

    Waldek

  • 5. Data: 2011-01-15 02:37:29
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik abrakadabra napisał:
> [...]
    > na 5/10 (da się oglądać choć mogło by być lepiej). W przypadku cyfrówki
    > na MUX3 moc nadawania 10 kW praktycznie brak odbioru, MUX2 100kW jest

    Moim zdaniem masz problem z anteną a konkretnie ze wzmacniaczem i jego
    zniekształceniami fazowymi. Do DVB-T musi być albo bardzo dobrej
    jakości, albo żaden. Na 100% nie to badziewie, jakie jest dołączane do
    tanich anten. Problem został opisany przez UKE:
    http://www.polskacyfrowa.org/index.php?id=2
    Telewizja cyfrowa z zasady ma zapewnić lepszy a nie gorszy odbiór w
    podobnych warunkach, przy tej samej lokalizacji. Prosty przykład z
    mojego terenu. Mam około 50 - 60 km do masztu nadawczego. Program
    analogowy jest nadawany z mocą 200kW. MUX z mocą 50kW. Analogowy na
    pojedynczym dipolu daje obraz z odbiciami, bo jestem w środku miasta ,
    jest zaszumiony ale stabilny i kolorowy. MUX też z dipola na byle
    tunerku USB (najtańszym, jaki znalazłem na Allegro) daje doskonałej
    jakości obraz 7 programów. Pisząc "dipol" mam na myśli klasyczny dipol
    obliczony na określone pasmo, symetryzator, kabel. Dipol wisiał na
    oknie, wewnątrz mieszkania. Żadnych cudów, żadnych wzmacniaczy ale też
    nawet nie próbowałem odbioru na malutkiej antence dodanej do zestawu z
    tunerem. Widoczność masztu mam po powierzchni dachów, czyli ostatnie
    piętro ale mam przed sobą inne bloki o tej samej wysokości. Pewnie dwa
    piętra niżej musiałbym mieć coś wielo elementowego i skierować np. w
    sąsiedni budynek, żeby skorzystać z odbicia. Do porównania mam całkiem
    przyzwoicie działajacą analogową kablówkę. Eksperymentowałem z odbiorem
    DVB-T dla samego testowania a nie z potrzeby.
    Maciek

  • 6. Data: 2011-01-15 19:02:34
    Od: "mkonst" <m...@g...pl>

    Zajrzyj tu: http://forum.emitel.pl/
    --
    Pozdrawiam Marcin Konstańczak (mkonst)
    mkonst(malpa)et(kropka)put(kropka)poznan(kropka)pl

  • 7. Data: 2011-01-16 16:42:07
    Od: a...@p...pl

    pamietajcie, ze

    "najlepszym wzmacniaczem jest sama antena"

    czyli mamy zapewnic taka antene aby sygnal (odbior) byl dobry -
    wzmacniacz dawac tylko wtedy, aby zniwelowac straty np. na dlugim
    kablu.

    Stosowanie gownianej anteny i silnego wzmacniacza to zaklocenia i
    klopoty.

    --
    ThinkXtra